Super Licence Penalty Points

Gestart door Robbert65, 30 november 2015 - 11:17:26

« vorige - volgende »

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Mooie toevoeging weer aan de site Robbert!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tessa

en Vettel mag nu aan het lijstje worden toegevoegd.....Silverstone was zeg maar echt niet zijn ding

http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/sebastian-vettel-niet-blij-met-eerste-strafpunten/

zijn er verder nog strafpunten gegeven?

Robbert65

midden deze week, als alle gegevens bekend zijn links en rechts (er is geen centraal bulletinboard voor) volgt een update op GPPITS Magazine, ik zal hier wel een link plaatsen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Jah, wat een actie van Vettel. ::) Waarom gaf hij die positie niet gewoon meteen terug? Wat reed die een slechte race zeg.

Matthijs

#66
Ik vond het echt een belachelijke straf voor Vettel. Probeert in te halen maar glijdt iets naar buiten op de natte baan. Er zat geen kwade wil in en ze raakten elkaar niet. Dat is toch racen en toch iets heel anders dan forcing a driver off the track?

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 12:59:34
Ik vond het echt een belachelijke straf voor Vettel. Probeert in te halen maar glijdt iets naar buiten op de natte baan. Dat is toch iets heel anders dan forcing a driver off the track?
het was idd niet bewust, maar hij had wel die plaats terug kunnen/moeten geven. Dat deed ie niet, dus wel een terechte straf in mijn ogen. En idd wat Jozef zegt, wat was ie slecht dit weekend. Dat ie veel pech heeft gehad dit jaar, dat moge duidelijk zijn, maar het lijkt wel of ie het nu (nu het kampioenschap duidelijk onhaalbaar is) zelf ook een beetje laat lopen. Begin er een beetje een 2014 gevoel bij te krijgen.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 12:59:34
Ik vond het echt een belachelijke straf voor Vettel. Probeert in te halen maar glijdt iets naar buiten op de natte baan. Er zat geen kwade wil in en ze raakten elkaar niet. Dat is toch racen en toch iets heel anders dan forcing a driver off the track?

Wanneer is het dan wel "forcing a driver off the track" in jouw ogen? Volgens mij was dit er namelijk een schoolvoorbeeld van. Dat ze elkaar niet raken komt alleen omdat Massa het zag aankomen en de aanrijding vermeed (dat ik dat zoiets nog moet zeggen over Massa... nooit gedacht dat het zou gebeuren ;D). Geen kwade wil, inderdaad, maar wel door een fout een positie gewonnen en niet teruggegeven. Terechte straf dus.

Het heeft hem trouwens niets gekost want hij heeft daarna een interessante strijd met Kvyat gevoerd, pas in de laatste of voorlaatste ronde werd die kloof groter dan 5 seconden waardoor de straf hem geen positie kostte.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 11 juli 2016 - 13:46:20
Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 12:59:34
Ik vond het echt een belachelijke straf voor Vettel. Probeert in te halen maar glijdt iets naar buiten op de natte baan. Er zat geen kwade wil in en ze raakten elkaar niet. Dat is toch racen en toch iets heel anders dan forcing a driver off the track?

Wanneer is het dan wel "forcing a driver off the track" in jouw ogen? Volgens mij was dit er namelijk een schoolvoorbeeld van.
Het heeft met het werkwoord "forcing" te maken, of"pushing" zoals Massa over de boordradio noemde (he pushed me off the track). Dat suggereert een bewuste actie, bijvoorbeeld wanneer je doelbewust iemand geen ruimte laat bij het uitkomen van de bocht of wanneer je te laat remt en daardoor rechtdoor schiet. Vettel heeft de inhaalactie op Massa al voltooid maar zijn achterwielen glijden weg door een natte plek. Natuurlijk had Massa daar last van, maar ja shit happens sometimes wanneer je bij iemand aan de buitenkant zit op een natte baan. Absoluut geen kwaad in de zin, dus gewoon racen.

Ik snap heel goed dat jij dit een schoolvoorbeeld vindt, maar ik vind het nog steeds belachelijk. Een tijdstraf geven omdat hij de plek aan Massa niet teruggaf had ik iets meer begrip voor gehad, maar ik begreep dat dat niet de reden was.

Jozef

"Forcing" of "pushing" suggereert toch geen bewuste actie? Vettel reed op die plek en daardoor moest Massa de baan af. Dan is Massa dus gedwongen (forced) om de baan te verlaten. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Vettel die straf niet had gekregen als hij de positie had teruggegeven. Het was gewoon oliedom om dat niet te doen, ook al zat Massa een paar seconden achter hem na het incident.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 11 juli 2016 - 15:05:12
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Vettel die straf niet had gekregen als hij de positie had teruggegeven.
Daarmee suggereer je dat de straf niet is gegeven voor forcing a driver off the track maar voor gaining advantage. Dan wordt de discussie heel anders.

Fietser

#72
Hoe men het noemt, lijkt me niet zo relevant. Vettel drukte Massa onbedoeld naast de baan. Een 'herengebaar' (die plek teruggeven) was een elegante oplossing geweest, hoogstwaarschijnlijk zonder verdere gevolgen. Nu kreeg hij 5 seconden aan z'n broek, wat ik nog heel schappelijk vind.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 15:50:36
Citaat van: Jozef op 11 juli 2016 - 15:05:12
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Vettel die straf niet had gekregen als hij de positie had teruggegeven.
Daarmee suggereer je dat de straf niet is gegeven voor forcing a driver off the track maar voor gaining advantage. Dan wordt de discussie heel anders.

Dat is mijns inziens een discussie over de vorm en niet over de inhoud... Het is toch de taak van de stewards om elk incident individueel te beoordelen en rekening te houden met alle omstandigheden. Dat Vettel met zijn mislukte manoeuvre een plaats heeft gewonnen, zal ongetwijfeld meegespeeld in het uitdelen van een straf. Valt toch moeilijk te ontkennen.

Dat "gaining an advantage" dat jij noemt wordt overigens alleen gemeld als onderdeel van "leaving the track and gaining advantage", omdat "leaving the track" op zich geen overtreding is; pas als je er tijd of een positie mee wint is het een overtreding. Die verduidelijking is wel handig in dat geval. Bij alle andere incidenten wordt het niet expliciet vermeld maar dat betekent niet dat het geen rol kan of mag spelen in het oordeel van de stewards.

Arthur

Citaat van: Fietser op 11 juli 2016 - 17:12:44
Hoe men het noemt, lijkt me niet zo relevant. Vettel drukte Massa onbedoeld naast de baan. Een 'herengebaar' (die plek teruggeven) was een elegante oplossing geweest, hoogstwaarschijnlijk zonder verdere gevolgen. Nu kreeg hij 5 seconden aan z'n broek, wat ik nog heel schappelijk vind.

En zo zie je maar dat die tijdstraffen relatief zijn, ze deugen m.i. niet. Dan beter een DT of SG!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel