Super Licence Penalty Points

Gestart door Robbert65, 30 november 2015 - 11:17:26

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 19:15:20
Ook tuchtrecht is recht, Perton en hoort zich daarom aan de grondbeginselen van recht te houden...
Nee hoor. Als dat zo was, was de FIFA ook al door de ene of andere instantie aangepakt voor de driedubbele straffen die je soms hebt in het voetbal: rood, penal tegen en schorsing (al is het natuurlijk wel zo dat ze daar vanaf willen). Als ik een republiek uitroep, en ik zet er allerlei dubbele straffen in, dan mag dat ook gewoon. Dat er wat westerse idealen op los worden gelaten in westerse landen, is allemaal leuk en aardig, maar nul relevant voor het organiseren van een sport.

CitaatIk noemde Verstappen ten eerste als voorbeeld en ten tweede: ik hoorde nooit wat over punten behalve als het om Verstappen ging. dus daarom ben ik er vandaag even ingedoken en kwam ik dat overzicht van hier bovenaan tegen. Ik zit hier niet te advocaten voor Verstappen zeg, die kan wel voor zichzelf opkomen.
Mjah als je het alleen hoort bij Verstappen, kan ik daar verder ook vrij weinig aan doen, natuurlijk.

Robbert65

Citaat van: Perton op 30 november 2015 - 19:25:58
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 19:15:20
Ook tuchtrecht is recht, Perton en hoort zich daarom aan de grondbeginselen van recht te houden...
Als ik een republiek uitroep, en ik zet er allerlei dubbele straffen in, dan mag dat ook gewoon. Dat er wat westerse idealen op los worden gelaten in westerse landen, is allemaal leuk en aardig, maar nul relevant voor het organiseren van een sport.
Ik kan niet wachten! Wel ergens in een warm gebied graag?

CitaatIk noemde Verstappen ten eerste als voorbeeld en ten tweede: ik hoorde nooit wat over punten behalve als het om Verstappen ging. dus daarom ben ik er vandaag even ingedoken en kwam ik dat overzicht van hier bovenaan tegen. Ik zit hier niet te advocaten voor Verstappen zeg, die kan wel voor zichzelf opkomen.
Mjah als je het alleen hoort bij Verstappen, kan ik daar verder ook vrij weinig aan doen, natuurlijk.
[/quote]
Dat hoeft ook niet kerel, ik ging zelf toch op zoek ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 14:36:14
Mij doet het ook denken aan mensen die gedronken hebben en toch rijden. Dat mag je van mij heel erg streng aanpakken hoor maar wat gebeurt er in 2015; als je gepakt wordt krijg je een rijverbod (1). Maak je het bont, dan wordt je rijbewijs ter beschikking van de OvJ gesteld (2). Meestal krijg je het dan binnen 10 dagen terug, maar meestal, da's niet altijd. Vervolgens krijg je een boete opgelegd (3), maak je het (te) bont, dan moet je voorkomen voor die boete, dat kan dan zelfs een taakstraf worden, met een strafblad (4) en een voorwaardelijke rijontzegging. Dat is dan allemaal nog in de loop van de rechtsgang en je zou kunnen zeggen dat het overdreven is om dit 4x straffen te noemen. Vat ze maar weer samen in 1, mag van mij. Nu komt het CBR. Die kunnen je rijbewijs ongeldig verklaren als je het heel bont maakte, maar zeker was in de eerste helft van 2015 en de anderhalf jaar ervoor, dat je een alcoholslot op de auto kreeg. Kost duizenden euro's, zelf betalen. Hoop gezeik, hoop uit te leggen aan je baas als je pech hebt en er zijn flink wat professionals hun baan kwijt geraakt. Of dat terecht is of niet laat ik in het midden, maar dubbel straffen dat hoort niet. En gelukkig denkt de wetgever er ook zo over, of toch in ieder geval de rechterlijke macht, want inmiddels is het CBR weer uit de correctieve rol. Alcoholslot is een goede maatregel, maar dan wel door de rechter op te leggen.

Enfin, wat gebeurt er hier, bij de F1 rijders;
Je rijdt per ongeluk te hard in de pitsstraat, je rijdt wat paaltjes omver af en toe, je krijgt daarvoor drive through penalties aan je broekje en je racet lustig verder. Dan heet je Junior en kom je uit Spanje. Mooi land. Rij een Engelse heer voorbij terwijl je buiten de lijntjes kleurt en je krijgt plots een strafpunt. Vergeet opzij te gaan voor de wereldkampioen en je krijgt er twee. Perton zegt net, je moet wel heel erg gek doen wil je geschorst worden, maar Max is er de eerste races van het seizoen volgend jaar zo maar gloeiend bij als dat op deze manier doorgaat. Willekeur. én dubbel straffen. bah. Als je naar de lijst gestraften kijkt, vraagt dat ook om verdieping. Is het nou zo dat rookies veel meer brokken maken, of wordt het puntensysteem gebruikt door de stewards om de rookies in het gareel te krijgen en worden de veteranen ontzien? Want waarom niet Alonso 2 punten voor causing a collision in bocht 2 op Abu Dhabi?

Zat voorbeelden in de echte wereld waarbij je bestraft kunt worden met een boete plus een voorwaardelijke gevangenisstraf. Dat kun je dubbel straffen noemen, maar het is gewoon normaal.

Elk strafpunt in de F1 is een stukje van een voorwaardelijke schorsing. Prima systeem, dat de willekeur juist reduceert ten opzichte van de oude situatie waarbij een raceban een plotse drastische maatregel was, die Romain Grosjean wel overkomen is en Pastor Maldonado weer niet.

lieven

puntensysteem vind ik een goed idee als voor dezelfde overtreding dezelfde strafpunten worden gegeven.

als je nu naar het lijstje kijkt dan zie je dat dit niet zo is.
Overtaking under red flags is een keer 2 punten dan weer eens 3 punten.
Speeding under the safety car net het zrlfde.
Causing a collision: een keer 1 punt, dan weer 2 en zelf eens  punten.

En wat kan een driver hier nu zelf aan doen: Unsafe pit stop release
Hier moet de driver gaan strafpunten krijgen maar het team!
En waarom heeft bottas hier dan geen strafpunten voor gekregen?

Matthijs

Inderdaad onbegrijpelijk dat een unsafe release geen strafpunten oplevert, maar 'exceeding track limits and gaining advantage' wel. Wat is nu ernstiger?

Robbert65

#20

[/quote]
Citaat van: Jozef op 30 november 2015 - 20:20:13
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 14:36:14
Mij doet het ook denken aan mensen die gedronken hebben en toch rijden. Dat mag je van mij heel erg streng aanpakken hoor maar wat gebeurt er in 2015; als je gepakt wordt krijg je een rijverbod (1). Maak je het bont, dan wordt je rijbewijs ter beschikking van de OvJ gesteld (2). Meestal krijg je het dan binnen 10 dagen terug, maar meestal, da's niet altijd. Vervolgens krijg je een boete opgelegd (3), maak je het (te) bont, dan moet je voorkomen voor die boete, dat kan dan zelfs een taakstraf worden, met een strafblad (4) en een voorwaardelijke rijontzegging. Dat is dan allemaal nog in de loop van de rechtsgang en je zou kunnen zeggen dat het overdreven is om dit 4x straffen te noemen. Vat ze maar weer samen in 1, mag van mij. Nu komt het CBR. Die kunnen je rijbewijs ongeldig verklaren als je het heel bont maakte, maar zeker was in de eerste helft van 2015 en de anderhalf jaar ervoor, dat je een alcoholslot op de auto kreeg. Kost duizenden euro's, zelf betalen. Hoop gezeik, hoop uit te leggen aan je baas als je pech hebt en er zijn flink wat professionals hun baan kwijt geraakt. Of dat terecht is of niet laat ik in het midden, maar dubbel straffen dat hoort niet. En gelukkig denkt de wetgever er ook zo over, of toch in ieder geval de rechterlijke macht, want inmiddels is het CBR weer uit de correctieve rol. Alcoholslot is een goede maatregel, maar dan wel door de rechter op te leggen.

Enfin, wat gebeurt er hier, bij de F1 rijders;
Je rijdt per ongeluk te hard in de pitsstraat, je rijdt wat paaltjes omver af en toe, je krijgt daarvoor drive through penalties aan je broekje en je racet lustig verder. Dan heet je Junior en kom je uit Spanje. Mooi land. Rij een Engelse heer voorbij terwijl je buiten de lijntjes kleurt en je krijgt plots een strafpunt. Vergeet opzij te gaan voor de wereldkampioen en je krijgt er twee. Perton zegt net, je moet wel heel erg gek doen wil je geschorst worden, maar Max is er de eerste races van het seizoen volgend jaar zo maar gloeiend bij als dat op deze manier doorgaat. Willekeur. én dubbel straffen. bah. Als je naar de lijst gestraften kijkt, vraagt dat ook om verdieping. Is het nou zo dat rookies veel meer brokken maken, of wordt het puntensysteem gebruikt door de stewards om de rookies in het gareel te krijgen en worden de veteranen ontzien? Want waarom niet Alonso 2 punten voor causing a collision in bocht 2 op Abu Dhabi?

Zat voorbeelden in de echte wereld waarbij je bestraft kunt worden met een boete plus een voorwaardelijke gevangenisstraf. Dat kun je dubbel straffen noemen, maar het is gewoon normaal.

Elk strafpunt in de F1 is een stukje van een voorwaardelijke schorsing. Prima systeem, dat de willekeur juist reduceert ten opzichte van de oude situatie waarbij een raceban een plotse drastische maatregel was, die Romain Grosjean wel overkomen is en Pastor Maldonado weer niet.
Als de rechter een samengestelde straf oplegt is dat wat anders, én een boete én een voorwaardelijke gevangenisstraf kan wel, omdat de rechter dan de hoogte van de boete aanpast. Hier krijgt men een DT als vanouds, en dan sinds vorig jaar ook ineens een douw op de superlicentie. Ik vind dat ridicuul...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Het gaat er niet om hoe het in de rechtzaal gaat, het gaat erom hoe het in de sport gaat. En daar zijn gecombineerde straffen wel normaal, zie het voorbeeld van voetbal.

Terug naar Verstappen: als je ziet waar hij allemaal punten voor gekregen heeft, vind ik het aantal van 8 belachelijk. Maar aan de andere kant: als je de meest aanvallende rijder bent, dan gaat het wel eens mis. Als één van de Sauber-coureurs in de ontelbare inhaalacties van Verstappen een keer géén ruimte had gelaten, dan hadden we een fikse crash gehad en dan had Verstappen (onterecht?) ook een bak punten gehad.

Robbert65

Mja, precies. De kans is (dus) nogal aanwezig dat hij in de eerste drie maanden tegen een schorsing aanloopt. Nou ja, we zien het wel tegen die tijd, het heeft niet veel zin om je daar nu al druk over te maken natuurlijk. Maar goed, E'n een tijdstraf, én een DT én drie strafpunten, ik vind het heel heel zwaar bestraft hoor, door Derek Warwick... Verkeerde geldingsdrang?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 01 december 2015 - 12:51:46
Mja, precies. De kans is (dus) nogal aanwezig dat hij in de eerste drie maanden tegen een schorsing aanloopt.
Denk ik niet. Ik denk dat het gek moet lopen om voor mei nog tegen 4 punten aan te lopen. Bovendien, als hij zijn beslissende 12e punt zou oplopen door een actie als met Button, dan denk ik dat de FIA opeens geen puntje meer uitdeelt. Ik denk echt dat de FIA een statement heeft willen maken dat ze Verstappen kort wilden houden, en dat het volgend jaar opeens een stuk rustiger is met strafpunten.

Robbert65

Als dat waar is, dan maken ze het helemaal bont. Dat doe je niet met een strafsysteem, dat doe je met een brief. Als jij gelijk hebt, en dat sluit ik helemaal niet uit, dan zijn ze volkomen kazou bij de stewards of the meeting, F1 is gvd geen kleuterklas!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Ik kan het natuurlijk nooit hard maken.

Robbert65

nee, maar we gaan het misschien meemaken in maar en april volgend jaar...  ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

We kunnen wel een weddenschapje doen: wel of geen 12 punten vóór Monaco 2016. :)

Robbert65

draai maar een poule in elkaar :-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

#29
Citaat van: Matthijs op 01 december 2015 - 09:26:56
Inderdaad onbegrijpelijk dat een unsafe release geen strafpunten oplevert, maar 'exceeding track limits and gaining advantage' wel. Wat is nu ernstiger?

Unsafe release is de fout van het team en niet van de rijder. Een raceban is een pure rijdersstraf (want het team mag zijn reservecoureur inzetten in de plaats) dus het zou belachelijk zijn om de coureur hier strafpunten voor te geven.

Door er een drive through voor te geven heb je natuurlijk ook de coureur mee gestraft voor een fout van het team, maar je kunt niet anders als je een sportieve sanctie wilt geven.

Edit: ik zie net dat de FIA wel één keer strafpunten heeft uitgedeeld voor een unsafe release (Grosjean), dat is wel echt idioot...