Super Licence Penalty Points

Gestart door Robbert65, 30 november 2015 - 11:17:26

« vorige - volgende »

Robbert65

#75
Citaat van: Jozef op 11 juli 2016 - 20:25:49
Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 15:50:36
Citaat van: Jozef op 11 juli 2016 - 15:05:12
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Vettel die straf niet had gekregen als hij de positie had teruggegeven.
Daarmee suggereer je dat de straf niet is gegeven voor forcing a driver off the track maar voor gaining advantage. Dan wordt de discussie heel anders.

Dat is mijns inziens een discussie over de vorm en niet over de inhoud... Het is toch de taak van de stewards om elk incident individueel te beoordelen en rekening te houden met alle omstandigheden. Dat Vettel met zijn mislukte manoeuvre een plaats heeft gewonnen, zal ongetwijfeld meegespeeld in het uitdelen van een straf. Valt toch moeilijk te ontkennen.

Dat "gaining an advantage" dat jij noemt wordt overigens alleen gemeld als onderdeel van "leaving the track and gaining advantage", omdat "leaving the track" op zich geen overtreding is; pas als je er tijd of een positie mee wint is het een overtreding. Die verduidelijking is wel handig in dat geval. Bij alle andere incidenten wordt het niet expliciet vermeld maar dat betekent niet dat het geen rol kan of mag spelen in het oordeel van de stewards.

De verse gegevens die hier relevant zijn:
   
10. Great Britain   Sebastian Vettel   Ferrari   R   Forced a car off the track   Felipe Massa   
Five-second time penalty, 2 penalty points   
Car 5 forced car 19 off the track in turn 3.   

10. Great Britain   Nico RosbergRosberg   Mercedes   D   Radio transmissions aiding the driver      
Ten-second time penalty   
Having considered the matter extensively, the Stewards determined that the team gave some instructions to the driver that were specifically permitted under Technical Directive 014-16. However, the Stewards determined that the team then went further and gave instructions to the driver that were not permitted under the Technical Directive, and were in Breach of Art. 27.1 of the Sporting Regulations, that the driver must drive the car alone and unaided.   
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Matthijs op 11 juli 2016 - 12:59:34
Ik vond het echt een belachelijke straf voor Vettel. Probeert in te halen maar glijdt iets naar buiten op de natte baan. Er zat geen kwade wil in en ze raakten elkaar niet. Dat is toch racen en toch iets heel anders dan forcing a driver off the track?

Mee eens. Een reprimande was meer dan genoeg.

Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Een rare gedachtengang aangezien hij nu effectief niet gestraft is (geen positieverlies) terwijl een reprimande bij herhaling leidt tot 10 plaatsen gridstraf. Een reprimande is dus een zwaardere straf dan de 5 seconden die hij nu heeft gekregen.

Oké, hij kreeg er ook nog 2 strafpunten bij, maar ik denk dat 3 reprimandes gemakkelijker te verzamelen zijn dan 12 strafpunten. Dus ook hier vind ik een reprimande zwaarder dan wat de stewards hem gegeven hebben.

Ik vind het prima zo. Geen kwaad opzet, maar wel duidelijk zijn fout en hij benadeelt er een ander mee.

Matthijs

Maar moet iedere fout waarmee je een ander benadeelt bestraft worden? Benadeling in tijd is inherent aan een duel op de baan.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 juli 2016 - 09:16:05
Maar moet iedere fout waarmee je een ander benadeelt bestraft worden? Benadeling in tijd is inherent aan een duel op de baan.
het is volgens mij expliciet verboden om een andere rijder van de baan te duwen. Daarnaast heeft hij er zelf voordeel, verliest Massa tijd en positie en weigert Vettel zelf om de positie terug te geven. Voor een straf valt toch echt wel het 1 en ander te zeggen. Je kunt de stewards in deze weinig verwijten denk ik, hooguit de regelgevers.

Matthijs

Nouja, ik vind niet dat hij iemand van de baan duwt, dat is de hele essentie van mijn betoog. Hij glijdt weg over een stukje nat wegdek en toevallig moet Massa daardoor wijd. Maargoed, het is niet belangrijk genoeg om een discussie over te houden.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 juli 2016 - 22:42:04
Nouja, ik vind niet dat hij iemand van de baan duwt, dat is de hele essentie van mijn betoog. Hij glijdt weg over een stukje nat wegdek en toevallig moet Massa daardoor wijd. Maargoed, het is niet belangrijk genoeg om een discussie over te houden.
dus duwt ie Massa wel van de baan af. Welliswaar niet bewust, maar wel doordat ie net ff teveel risico neemt. Daarnaast moet je volgens de regels ook gewoon de bocht halen bij een inhaalactie, anders valt het ook nog eens onder inhalen buiten de baan. Dat deed Vettel dus ook niet, dan weet je gewoon dat je je positie moet teruggeven.

Matthijs

Let's agree to disagree. Ik snap jouw punt en dus die van de wedstrijdleiding.

Wings

Citaat van: Tuesday op 18 juli 2016 - 23:53:49
Citaat van: Matthijs op 18 juli 2016 - 22:42:04
Nouja, ik vind niet dat hij iemand van de baan duwt, dat is de hele essentie van mijn betoog. Hij glijdt weg over een stukje nat wegdek en toevallig moet Massa daardoor wijd. Maargoed, het is niet belangrijk genoeg om een discussie over te houden.
dus duwt ie Massa wel van de baan af. Welliswaar niet bewust, maar wel doordat ie net ff teveel risico neemt. Daarnaast moet je volgens de regels ook gewoon de bocht halen bij een inhaalactie, anders valt het ook nog eens onder inhalen buiten de baan. Dat deed Vettel dus ook niet, dan weet je gewoon dat je je positie moet teruggeven.

Volgens mij had Vettel daar niet echt voordeel bij. Als hij de bocht wel gehaald had was hij sowieso voor Massa terechtgekomen en tijdwinst heeft hij niet gehad. Beetje zinloos om dan te bestraffen. Of vind jij dat iedere fout bestraft moet worden? Ik denk dat wanneer dit gebeurt je de angel uit de gevechten gaat halen. Ik vind het juist mooi dat coureurs de grenzen opzoeken en er zo nu en dan iets overgaan. Racen moet wel racen blijven. Ik vind sowieso dat de manier van duelleren gepaard gaat met veel te veel wetten en regels. 

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 juli 2016 - 12:50:04
Citaat van: Tuesday op 18 juli 2016 - 23:53:49
Citaat van: Matthijs op 18 juli 2016 - 22:42:04
Nouja, ik vind niet dat hij iemand van de baan duwt, dat is de hele essentie van mijn betoog. Hij glijdt weg over een stukje nat wegdek en toevallig moet Massa daardoor wijd. Maargoed, het is niet belangrijk genoeg om een discussie over te houden.
dus duwt ie Massa wel van de baan af. Welliswaar niet bewust, maar wel doordat ie net ff teveel risico neemt. Daarnaast moet je volgens de regels ook gewoon de bocht halen bij een inhaalactie, anders valt het ook nog eens onder inhalen buiten de baan. Dat deed Vettel dus ook niet, dan weet je gewoon dat je je positie moet teruggeven.

Volgens mij had Vettel daar niet echt voordeel bij. Als hij de bocht wel gehaald had was hij sowieso voor Massa terechtgekomen en tijdwinst heeft hij niet gehad. Beetje zinloos om dan te bestraffen. Of vind jij dat iedere fout bestraft moet worden? Ik denk dat wanneer dit gebeurt je de angel uit de gevechten gaat halen. Ik vind het juist mooi dat coureurs de grenzen opzoeken en er zo nu en dan iets overgaan. Racen moet wel racen blijven. Ik vind sowieso dat de manier van duelleren gepaard gaat met veel te veel wetten en regels.
als je bij een inhaalactie buiten de tracklimits gaat en ook nog de coureur voor je inhaalt, dan is het gewoon simpel; plek terug geven. Het er af duwen deed ie niet express, het doorrijden wel. Hoe de inhaalactie was gegaan als ie minder risico had genomen weten we niet. De regel van plek terug geven gaat niet ten kostte van het racen.