Super Licence Penalty Points

Gestart door Robbert65, 30 november 2015 - 11:17:26

« vorige - volgende »

Jozef

#30
Citaat van: Robbert65 op 01 december 2015 - 10:04:42
Citaat van: Jozef op 30 november 2015 - 20:20:13
Zat voorbeelden in de echte wereld waarbij je bestraft kunt worden met een boete plus een voorwaardelijke gevangenisstraf. Dat kun je dubbel straffen noemen, maar het is gewoon normaal.

Elk strafpunt in de F1 is een stukje van een voorwaardelijke schorsing. Prima systeem, dat de willekeur juist reduceert ten opzichte van de oude situatie waarbij een raceban een plotse drastische maatregel was, die Romain Grosjean wel overkomen is en Pastor Maldonado weer niet.
Als de rechter een samengestelde straf oplegt is dat wat anders, én een boete én een voorwaardelijke gevangenisstraf kan wel, omdat de rechter dan de hoogte van de boete aanpast. Hier krijgt men een DT als vanouds, en dan sinds vorig jaar ook ineens een douw op de superlicentie. Ik vind dat ridicuul...

Die strafvermindering is er wel! Vroeger kreeg je voor alles minstens een DT, nu kun je ook 5 seconden tijdstraf krijgen. Wat Verstappen ook gekregen heeft voor zijn actie op Button. Dus je argument is niet correct.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 01 december 2015 - 15:00:28Een raceban is een pure rijdersstraf (want het team mag zijn reservecoureur inzetten in de plaats) dus het zou belachelijk zijn om de coureur hier strafpunten voor te geven.
Goed punt. Ik pleit er dan ook niet voor om hiervoor strafpunten te geven.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 01 december 2015 - 15:03:19
Citaat van: Robbert65 op 01 december 2015 - 10:04:42
Citaat van: Jozef op 30 november 2015 - 20:20:13
Zat voorbeelden in de echte wereld waarbij je bestraft kunt worden met een boete plus een voorwaardelijke gevangenisstraf. Dat kun je dubbel straffen noemen, maar het is gewoon normaal.

Elk strafpunt in de F1 is een stukje van een voorwaardelijke schorsing. Prima systeem, dat de willekeur juist reduceert ten opzichte van de oude situatie waarbij een raceban een plotse drastische maatregel was, die Romain Grosjean wel overkomen is en Pastor Maldonado weer niet.
Als de rechter een samengestelde straf oplegt is dat wat anders, én een boete én een voorwaardelijke gevangenisstraf kan wel, omdat de rechter dan de hoogte van de boete aanpast. Hier krijgt men een DT als vanouds, en dan sinds vorig jaar ook ineens een douw op de superlicentie. Ik vind dat ridicuul...

Die strafvermindering is er wel! Vroeger kreeg je voor alles minstens een DT, nu kun je ook 5 seconden tijdstraf krijgen. Wat Verstappen ook gekregen heeft voor zijn actie op Button. Dus je argument is niet correct.
Ja, dat Max Verstappen daarvoor gestraft werd is ook niet punt van discussie, hij had bij terugkeer op de baan moeten liften en de actie nogmaals moeten uitvoeren. Maar nu ben ik even de draad kwijt, hoeveel strafseconden kreeg hij nu, naast de strafpunten, waardoor hij van 12 naar 16 zakte? hij kreeg hij 5 seconden voor die actie op Button maar meer voor negeren blauwe vlag?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

20 voor de blauwe vlag, wat me ook alleszins terecht lijkt indien er inderdaad sprake is geweest van het doelbewust negeren van de blauwe vlag.

Om even in te haken over de sauber-coureurs waar Matthijs het over heeft, ik blijf erbij dat de actie op Ericsson in China behoorlijk over de rand was. Als Ericsson daar geen ontwijkende move had gemaakt, had verstappen er wat mij betreft terecht 2 of 3 gekregen. Tel daarbij monaco op, en dan zit je al bijna op de helft. Het niet teruggeven van een plaats "omdat dat niet zo goed uitkwam" is ook het doelbewust negeren van regels, evenals het negeren van blauwe vlaggen, al vind ik het aantal punten voor dat laatste overdreven, evenals die van Hongarije.

Maar wat ik wil zeggen is dat verstappen vaak genoeg de grenzen heeft opgezocht en het te danken was aan de oplettendheid van andere coureurs dat het niet misging. Dat is ten dele een kwaliteit van Verstappen,  dat hij zijn concurrentie daartoe dwingt, maar zoals Matthijs volledig terecht stelt, dan gaat dat ook wel eens mis. Dan krijg je punten. De verhouding tussen punten is krom, maar dat verstappen degene is met de meeste punten is niet geheel onverklaarbaar en misschien wel terecht.

Ik hoop overigens totaal niet op een schorsing, want hoewel ik van mening ben dat verstappen soms over het randje gaat, vind ik ook dat dat ook een beetje bij de sport hoort - op zijn acties op Ericsson en grosjean (monaco) na dan. Maar hoe hij keer op keer zijn handen in onschuld wast, daar mogen de punten wel een waarschuwing voor zijn. Je kan namelijk niet én zo aanvallend zijn en nooit fouten maken. Zo perfect is niemand, zelfs verstappen niet.

Matthijs

Mooi verwoord Perton, sluit ik me helemaal bij aan. Nouja, op 1 punt niet: ik vond zijn actie op Ericsson niet behoorlijk over de rand, maar op of net over de rand.

Perton

Dat mag uiteraard. Overigens zei vettel laatst ook dat hij genoot van Max maar dat die hem ook vaak genoeg over het randje vond gaan. Vond ik ook wel prima uitspraken, stuk genuanceerder dan iemand als massa bijvoorbeeld. Met over het randje gaan is ook niks mis, maar accepteer de consequenties ervan dan als een man. Al is verstappen dat nog maar een paar maanden natuurlijk :p.

Robbert65

Ja Perton, je hebt volkomen gelijk. In je betoog geef je haarfijn aan waar de leerpunten voor Verstappen liggen, maar ook de onmogelijkheid van het puntensysteem. hoe meer we het over hebben, hoe meer ik ervan overtuigd ben, dat het niet goed werkt. Men zou moeten overwegen om die punten, als ze dan niet afgeschaft kunnen worden, slechts uit te delen bij "Causing a collision" "Impeding another driver", "Failing to slow for dbl yellow flag" en "Forcing a driver off track". de rest kun je veel beter afdoen met een tijdstraf of een DTP. Voor mijn part een Stop&Go. Omdat het dan tenslotte bijna altijd ook gaat om tijd. De rest heeft te maken met het in meer of mindere mate in gevaar brengen van anderen en jezelf.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Nu sluit ik me aan bij Robbert. De penalty points zijn best een goed systeem, mits ze worden toegepast bij gevaarlijk en roekeloos rijgedrag. Dat lijken me ook de criteria voor een eventuele raceban. Niet omdat je niet snel genoeg aan de kant bent gegaan voor blauw.

Robbert65

#38
Citaat van: Perton op 01 december 2015 - 16:16:32
Dat mag uiteraard. Overigens zei vettel laatst ook dat hij genoot van Max maar dat die hem ook vaak genoeg over het randje vond gaan. Vond ik ook wel prima uitspraken, stuk genuanceerder dan iemand als massa bijvoorbeeld. Met over het randje gaan is ook niks mis, maar accepteer de consequenties ervan dan als een man. Al is verstappen dat nog maar een paar maanden natuurlijk :p.
Om precies te zijn: één maand :D Maar je hebt -weer- gelijk, als je rijdt als een kerel, moet je na afloop ook praten als een kerel.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Kootje

Net als altijd is de inconsequentie het probleem, niet het strafsysteem zelf. Tuurlijk ... men kan debateren over het feit of de straf terecht is of niet, maar over de hoogte vd straf zou geen discussie zijn indien deze consistent waren. Een unsafe release is 'n unsafe release, ignoring yellow/bleu flags is ignoring yellow/bleu flags. Het bij de ene coureur met 'n DT afdoen, bij n andere met 'n 5 sec. timepenalty plus strafpunt(en) en 'n volgende weer vrijuit laten gaan, dat is onverkoopbaar.   

Jozef

Citaat van: Matthijs op 01 december 2015 - 16:25:36
Nu sluit ik me aan bij Robbert. De penalty points zijn best een goed systeem, mits ze worden toegepast bij gevaarlijk en roekeloos rijgedrag. Dat lijken me ook de criteria voor een eventuele raceban. Niet omdat je niet snel genoeg aan de kant bent gegaan voor blauw.

Het is niet "niet snel genoeg aan de kant gaan", het was doelbewust negeren omdat Verstappen vond dat hij geen blauwe vlag moest krijgen. Dat heeft hij zelf gezegd op Sky na de race. Tja, dan mag je daar best een aardige straf voor krijgen vind ik.

Perton

Citaat van: Matthijs op 01 december 2015 - 16:25:36
Nu sluit ik me aan bij Robbert. De penalty points zijn best een goed systeem, mits ze worden toegepast bij gevaarlijk en roekeloos rijgedrag. Dat lijken me ook de criteria voor een eventuele raceban. Niet omdat je niet snel genoeg aan de kant bent gegaan voor blauw.
Over die precieze invulling kan je inderdaad nog debatteren. Het is ook nog een vrij nieuw systeem, en ik denk ook niet dat ze al zo snel een coureur in de gevarenzone hadden verwacht.

Maar ik ben het dan ook wel met Jozef eens. Op het moment dat je doelbewust bepaalde regels negeert, dan valt dat mijn insziens ook onder verkeerd rijgedrag. Niet per se roekeloos, want dat hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar regels zijn er niet voor niets. Dat de FIA die inconsistent toepast is natuurlijk een andere discussie. Ik vind dan ook dat je in principe niet bestraft hoeft te worden voor het buiten de baan komen, buiten de baan drukken of het negeren van een blauwe vlag, maar als je in interviews doodleuk gaat lopen beweren dat je het allemaal expres deed, dan mag dat best de uitzondering die de regel bevestigt zijn qua toch een straf kunnen krijgen.

Dat vind ik overigens ook van bijvoorbeeld Maldonado die keer op keer naar de ander blijft wijzen bij incidenten, al was het dit jaar vaak ook de ander zijn schuld. Ik wil hier absoluut geen Verstappen-bash van maken, maar hij is nou eenmaal degene met de meeste punten die deze discussie heeft aangewakkerd, dus dan gaat het ook over hem ;)

Robbert65

Tuurlijk. En kijk, als dit waar is (ik heb geen Sky Sports gekeken dit weekend) dan is het ook ernstig. Het is wel zo, dat Max Verstappen ongeveer even snel was dan de voorste drie in de laatste fase, zeker even snel ongeveer als HAM door het bandenverschil, maar blauw is blauw. En ook niet meer te missen tegenwoordig met die lampen. En dan maak je ruimte, dat is de regel, die je dat niet en zeg je achteraf ja, maar blauw, dat geldt niet voor mij, dan krijg je inderdaad hard op je ballen natuurlijk. En terecht.  Die 20 seconden werden al uitgedeeld voordat men het Parc Fermée bereikt had, dus voordat Max zijn mond opentrok. Zouden die extra strafpunten (die ik relatief zwaar vond bovenop die 20 seconden) dan met die perscommunicatie te maken hebben gehad? Da's dan allemaal genoeg om dít geval in een ander daglicht te gaan bezien.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

In theorie worden er geen straffen uitgedeeld voor uitspraken in de media, dus dat lijkt me niet.

Maar goed, dat 2 punten overdreven zijn voor het negeren van blauwe vlaggen is volgens mij iedereen het wel mee eens.

Robbert65

daarom moesten we deze hele discussie maar opsturen naar Charlie Whiting. Of zou ie iedere week even over onze schouders meekijken? gewoon, voor de zekerheid>? ;D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel