Seizoen 2015 : de eindbalans

Gestart door C.G. de Beaufort, 02 december 2015 - 12:21:46

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Sphinx op 11 december 2015 - 11:07:03
Mercedes: 8.5 Technisch gezien alles prima, sterkste auto gebouwd en kampioen geworden. Daar tegenover staat wel het gekrakeel tussen de coureurs en de onmacht ermee om te gaan

Daar kan je Mercedes niet op afrekenen. Verder vind ik een 8.5 erg summier voor een auto die onaantastbaar en dus perfect was. Als team hebben ze verder nauwelijks fouten gemaakt. Goed, ze hebben niet alles gewonnen dus een 10 hoeft niet per sé maar waarom geen vette 9.5?

Wings

Mercedes: 9.5 Neigt naar perfectionisme. Onverslaanbaar snel. Mercedes had een fantastisch seizoen waarin zij met groot gemak de titel hebben gewonnen. De vraag was niet wie maar wanneer?

Noot: doemdenkers beweren dat Hamilton een A-spec motor had. Deze zou een paar PK meer hebben dan de motor van Rosberg. Bewuste keuze van Mercedes om te voorkomen dat Nico zich in het vaarwater van Hamilton begeeft. De relatie tussen beiden is sinds 2014 verslechterd. Men denkt dat beiden elkaar niks gunnen en verwachten een clash. Nadat Lewis het kampioenschap won en Rosberg zijn tweede plaats moest bijstellen, was niet het niet Lewis maar Rosberg die alles won en niet te verslaan was. Hoewel ik niet helemaal meega hierin vind ik het net als velen op z'n minst opmerkelijk.

44. Lewis Hamilton: 8.5 Snel en foutloos seizoen. Oké, daarvoor leent de auto zich ook maar dan moet je het toch nog even doen. En hij deed het! Tot aan het winnen van het kampioenschap reed hij een meer dan prima seizoen. Na Amerika vond ik het minder. Hamilton werd structureel verslagen door Rosberg waardoor ik geen 9 of hoger kan geven.

6. Nico Rosberg: 8.0 Geweldige eindsprint van Nico. Uitgevlakt en afgeschreven tot aan Amerika. De eindsprint was van hoogstaand niveau. Jammer dat hij niet het hele seizoen dit niveau heeft kunnen aanstippen. Kanttekening bij Rosberg (maar daarvoor heb ik geen punten in minderheid gebracht) is dat ik hem fake vind. Hij heeft altijd een diplomatiek verhaal klaar. Storend als je gewoon een mening wil horen.

Ferrari: 8.0 Nice comeback van Ferrari! De frisse wind die door Maranello legt geen windeieren. Het doet de Formule 1 goed als zij deze lijn doortrekken naar volgend seizoen en kunnen knagen aan de dominantie van Mercedes. 

5. Sebastian Vettel: 9 Ik denk wel dat Vettel zijn beste seizoen heeft gedraaid. Maximaliseren deed hij eerder maar met dominant materiaal. Maximaliseren met minder dominant materiaal, dus moeten vechten voor wat je waard bent, knokken voor iedere centimeter op de baan, vind ik gewoon gaaf. Ik heb ontzettend genoten van Seb Vettel. Als coureur maar zeker ook als persoon.

7. Kimi Raikkonen 7.- Kimi presteert naar mijn verwachting. Ik ga ook niet helemaal mee met de teleurstelling van mensen. De a-status die hij krijgt toebedeeld is gewoon niet terecht. Kon naast Alonso geen potten breken en ook naast Vettel is het contrast duidelijk zichtbaar. Kimi reed een redelijk seizoen met wat momenten waarvan ik dacht 'moet dat nou?' Ik heb getwijfeld tussen een 6.5 en 7.0 en ga er precies tussenin zitten.

Red Bull Renault: 7 Zoals gewoonlijk is er een prima auto van de tekentafel gerold. Alleen kon Renault daar niet naadloos op aansluiten. Dit tot grote ergernis van Marko. Wat Red Bull ontsierde is de situatie die ontstond. Samen winnen en samen verliezen is niet inherent aan Red Bull. Renault moest het ontgelden. Door het herhaaldelijk publiekelijk bekritiseren van Renault was de animo om motorpartner te worden van Red Bull bijzonder beperkt. Ook toen druk werd gezet door Bernie. Ferrari en Mercedes weigerde zich te verenigen met Red Bull. Ook komend seizoen prijkt achterin een Renault-motor. Deze vete kent geen winnaars.

3. Daniel Ricciardo 7.5 Prima seizoen hoewel hij de lijn van 2014 niet kon doortrekken naar 2015. Daar versloeg hij niemand minder dan Vettel, nu had hij vaak moeite met Kvyat. Verder een prima seizoen.

26. Daniil Kvyat 7.0 Kwam moeizaam uit de startblokken maar naarmate het seizoen vorderde vond ik hem steeds beter presteren. Ook versloeg hij met regelmaat zijn teamgenoot. Wel ben ik van mening dat de eindstand geen prima weergave is van de onderlinge krachtsverhouding. Ricciardo had (naar mijn idee) veel meer tegenslag op momenten dat hij voorin mee deed om een goed resultaat.

McLaren Honda 3. Geen idee waarom Honda een jaar extra wilde. De verwachtingen waren hoog. Waar concurrenten zich moesten houden aan beperkingen kon Honda doorontwikkelen. Het eindresultaat viel echter zwaar tegen. Wat een farce!! Grootste probleem is de afvoer van warmte bij turbomotoren. Dit probleem is zo oud als de technologie. Onbegrijpelijk waarom McLaren de achterkant zo smal tekende. Dit is duur leergeld want ook de sponsor TAG vond het wel welletjes en vertrekt naar Red Bull.

14. Fernando Alonso  5.0 Geen idee waarom maar ik begin mij steeds meer te ergeren aan Alonso. Natuurlijk is er frustratie maar toeteren dat de Honda-motor net een GP2-engine is vind ik weer onnodig. Dat de McLaren van dit jaar geen exemplaar om de sterren mee van de hemel te rijden, helder, echter had ik vaak de indruk dat Alonso een onverschillige houding er op naliet waar Button het onderste uit de kan reed.

22. Jenson Button 7.0 Velen dachten dat Alonso Button met groot gemak zou verslaan. Contrast zou niet anders zijn dan het contrast met Räikkönen. Gedachten die vaker zijn uitgesproken. Toen Barrichello kwam. Toen Hamilton kwam. Telkens weet Button weer te verrassen en blijft hij in de buurt of verslaat hij teamgenoten waarvan wordt verwacht dat zij stukken sneller zijn. Het is moeilijk aan de hand van de cijfers te wegen wie op welk onderdeel sneller / beter was maar ik kan mij niet geheel van de indruk onttrekken dat Button absoluut niet ondergeschikt was aan Alonso. Verder tekent hij bij voor komend seizoen. Dat getuigt van klasse. Had hij niet hoeven te doen gezien de status van McLaren. En waarom zouden geen deuren openstaan bij Renault of Williams??[/i]

Force India Mercedes: 7 Volgens mij wordt Force India al jaren geplaagd door financiële zorgen. Ze overleven telkens weer maar het is geen vetpot. Ik kan mij herinneren dat Force India het minst grote budget heeft. Of dat actueel is waag ik te betwijfelen maar dat laat onverlet dat Force India met een bescheiden budget telkens weer kan verrassen. Ook dit seizoen was het aan. De start was minder maar het team herpakte zich en liet mooie dingen zien. Force India vind ik nog steeds een mooi team dat thuishoort op de Formule 1 grid!

11. Sergio Pérez: 7.5 Prima seizoen voor de Mexicaan. Veel meer in balans dan de jaren daarvoor. Resultaat is een negende plaats in het kampioenschap, voor teamgenoot Hülkenberg.

27. Nico Hülkenberg: 7.- O dus dáááárom rijdt Hülkenberg niet bij Ferrari.... Niet consistent, grijs muisje en waren er toffe acties? Ik herinner ze niet. Daarbij werd hij ook nog verslagen door Sergio. Al met al een matig seizoen. Ik denk dat een 7- een fantastisch cijfer is om aan zijn seizoen te verbinden. 

Williams Mercedes 7.- Stap achteruit gezet ten aanzien van afgelopen jaar. Verder begrijp ik niet helemaal waarom zij doorgaan met twee rijders waarvan wij weten dat zij het net-niet zijn. Soit, Massa heeft een contract; de mogelijkheid om afscheid te nemen is wellicht beperkt maar waarom Williams een rijder aan zich verbindt die het in zijn bloei van zijn carrière nauwelijks beter doet dan een uitgebluste Massa vraag ik hardop af. Waarom niet uitkijken naar een Sainz, Grosjean of Pérez? Zo jammer want het maakt van Williams een grijze muis. Vuurwerk ontbreekt. 

77. Valtteri Bottas 6.5 Kleurloos als je het mij vraagt. Presteert verder op de maat maar kan niet verrassen en laat zeer zelden leuke moves zien. De keren dat hij op het podium stond dacht ik 'o hij reed dus op P3'. Ik schrok toen hij werd gelinkt aan Ferrari en heb er vrede mee dat Kimi mag blijven. Bottas zou niks toevoegen ben ik bang en ik begrijp Williams niet waarom zij opnieuw kiezen voor een rijder die het net niet is. Genoeg rijders met meer potentieel.

19. Felipe Massa 7.0 Hij kan het nog wel maar is te wisselvallig. Toch neem ik mijn pet voor hem af hoe hij overeind blijft in het duel met zijn teamgenoot. Alleen mis ik bij Massa ook vuurwerk. Hij kan zichzelf niet overtreffen op momenten dat het even niet lekker draait. Het Williams-syndroom?

Sauber Ferrari 6 Niet het sterkste seizoen voor Sauber. Nauwelijks progress geboekt en verder twee rijders die er zitten voor het geld.

12. Felipe Nasr 6.5 Geen kampioenmateriaal maar doet ook niet onder voor de Bottasjes van de Formule 1. Zo nu en dan liet Nasr leuke dingen zien. Ik denk dat hij beter verdiend.

9. Marcus Ericsson 5.5 Levert bij tijd en wijle wel erg veel in op Nasr. De reden dat hij Formule 1 rijdt is geld. En dat vind ik jammer.

Toro Rosso Renault 7.0 Goed seizoen voor Toro Rosso. Zij hebben een auto afgeleverd die zich goed laat aanvoelen. Over een ronde bekeken redelijk snel ware het niet dat er een Renault-krachtbron achterin prijkt. Verder ben ik al 'fan' van Toro Rosso toen het nog Minardi was. Altijd een erg leuk team gevonden dat op vandaag talenten brengt.

33. Max Verstappen 9.0 Een droomdebuut voor de Nederlander. Eigenlijk deed hij alles goed en liet hij zich vooral niet gek maken. Als iemand critici de mond heeft gesnoerd is het Max wel. Dat Max in beeld is bij topteams verbaast mij ook niks. Een kampioen in de dop. Helaas vangen hoge bomen veel wind. Het kan liggen aan mijn subjectivisme maar ik vind dat hij wel erg hard wordt aangepakt door de FIA. Bij het minste geringste wordt hij bestraft waar anderen wegkomen met een reprimande. Ik ben allergisch als mensen roepen dat de FIA Max wil opvoeden door hem in zijn enthousiasme te temperen. Dat rechtvaardigt de inconsequentie niet. Daarvoor is het reglement niet bedoeld. Verder kan ik mij geen beter debuut voorstellen dan het debuut van Max. Ik ga voor een dikke vette chauvinistische 9!

55. Carlos Sainz 8.- Carlos heeft één groot nadeel: Max Verstappen. Zijn prestaties verbleken bij die van Max. Eigenlijk erg jammer want Carlos vind ik een groot talent. Niet uitzonderlijk maar wel een rijder die met goed materiaal een race kan winnen. Doet niks onder voor een Räikkönen en Pérez. Zoals eerder gezegd begrijp ik niet waarom Williams niet dit soort jongens contracteert. Ik denk dat wij nog veel te zien krijgen van deze jongeman!

Lotus Mercedes 5 Doffe ellende omtrent hun financiële situatie. Renault is de reddende engel. Jammer dat zij in het vaarwater van Toro Rosso reden. Dankzij de Mercedes-motor leek het nog ergens op.

8. Romain Grosjean 7.5 Verdient beter dan waar hij nu zit. Kwam op het verkeerde moment naar Lotus en vertrekt op het verkeerde moment? Ik denk dat Romain klaar is waar hij nu zit. Hoewel hij zo nu en dan leuke dingen laat zien vond ik de frequentie dit jaar wat bleek tegenover voorgaande jaren. Maar het lijkt me ook geen pretje om dit jaar bij Lotus te moeten rijden, een team wiens voortbestaan een seizoen lang onder druk kwam te staan. Ik denk niet dat je je dan kunt toeleggen op dat waar je goed in bent: racen. Desalniettemin een prima seizoen voor de Fransman.

13. Pastor Maldonado 6.5 Ik begrijp de onvoldoende voor Maldonado niet helemaal. Heb toch wel het idee dat hij wat volwassener rijdt en meer in balans is. Bovendien strijden tot aan het gaatje zonder achteraf te zeuren. Natuurlijk moest hij zijn meerdere erkennen is Romain maar denk dat het contrast groter is in punten dan snelheid op de baan. Al met al vond ik het een prima seizoen van de Venezolaan.

Manor Ferrari 6.- Volgens mij was meedoen het doel van dit jaar met de ogen gericht op het jaar dat komen gaat. Enige wat ik mij kan bedenken is dat ik niks geks heb gezien. Kwamen volgens mij regelmatig aan de finish met hun auto's maar verder ook niks. Zes-min dan maar.

28. Will Stevens 6.- Iets beter dan Mehri maar niks bijzonders. Hadden zij ook het materiaal niet voor maar dan nog.
98. Roberto Mehri 5.0 Niets bijzonders. Werd terecht vervangen.
53. Alexander Rossi 7.- Instappen, je teamgenoot verslaan, foutloos rijden en finishen als je midden- eind seizoen invalt. Goed hoor!

Sphinx

Citaat van: Wings op 19 december 2015 - 07:38:13
Daar kan je Mercedes niet op afrekenen. Verder vind ik een 8.5 erg summier voor een auto die onaantastbaar en dus perfect was. Als team hebben ze verder nauwelijks fouten gemaakt. Goed, ze hebben niet alles gewonnen dus een 10 hoeft niet per sé maar waarom geen vette 9.5?

De sterkste auto ja, maar onaantastbaar en perfect. Nee, onaantastbaar en perfect dan krijg je geen mechanische pech in twee gevallen. Onaantastbaar en perfect dan laat je de onenigheid niet oplopen tot Prost en Senna niveau. Dat reken ik Mercedes dus WEL aan. Wat ik er bij betrek is dat die vete zo opliep dat het team aan pitmuur ook fouten gaat maken, Hamilton verkeerd binnenroept in Monaco en de setup niet goed krijgt in Singapore. En dan nog het sluitstuk waarin Hamilton gaat zitten discussiëren om banden die er niet zijn en men hem maar met heel veel moeite aan het verstand gepeuterd dat het Echt Niet Kan wat hij voor steld (gebruikte supersofts?)

Oh en wat je note betreft, dat komt voort uit een uitspraak van Rosberg. Beide coureurs hadden in Italië een nieuw blok gekregen, maar Rosberg blaast dat blok in dat weekend al op. Hij kreeg er een ouder exemplaar voor terug dat weliswaar de dezelfde specs, maar veel meer kilometers had gelopen. Dat is als "A-spec" versus "B-spec" gaan leven, maar het ging alleen over de levensduur van het blok, niet de output. In de eindsprint heeft het Rosberg iig niet gehinderd.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Het was misschien niet geheel foutloos maar onaantastbaar zeker weten. Dan laat ik de dagsuccessen buiten beschouwing. Over een heel seizoen gekeken heeft niemand Mercedes ook maar een beetje kunnen bedreigen. Verder won Mercedes 17 van de 20 races waarvan 12 een-tweetjes. Door de regel genomen grote stappen, snel thuis, zonder dat iemand ook in de buurt kwam van beiden. Dat is het beeld wat in mijn optiek overheerst. Dat met een half punt minder afdoen dan dat Ferrari krijgt vind ik geen recht doen aan de dominantie. Verder kan je Mercedes niet verantwoordelijk houden voor de onderlinge verstandsverhouding en heeft dat niks afgedaan aan hun titelkansen. Dus ik ben nieuwsgierig naar wat zij anders hadden moeten doen.

Mijn noot komt niet voort uit een uitspraak van Rosberg maar uit geruchtenstromen die daarvoor al waarneembaar waren. De afstand tussen Hamilton en Rosberg was over de kampioenschapsrit gemeten (veel) groter dan het jaar daarvoor. Nico kon in 2014 Hamilton prima bijhouden en versloeg hem regelmatig in de kwalificatie. Als hij Hamilton niet versloeg was de achterstand minimaal. Dit seizoen zat hij er veel verder achter. Al snel werd geroepen dat Mercedes Rosberg benadeeld om zo Hamilton meer ruimte te geven. Die marge kon Mercedes nu eenmaal inbouwen, bovendien was Mercedes geschrokken van de snelheid van Ferrari.

Nadat Hamilton kampioen werd waren de rollen ineen omgedraaid. Ineens kwalificeert Rosberg zich voor Hamilton en verslaat hij hem in races. Drie keer op rij. Dat versterkt het gevoel bij critici dat iets niet pluis is (schrijf ik chargerend). Hoewel ik niet meega in dit soort complottheorieën sluit ik ze niet uit. Natuurlijk ontstaan ze als conclusie op basis van feiten en lijken ze daarom niet heel gek maar dat neemt niet weg dat ik het merkwaardig vind dat die Mercedes van Rosberg, op het moment dat Hamilton kampioen is en de tweede plaats van Rosberg in gevaar is, begint te lopen als een tiet.

Hamilton#44

Citaat van: Wings op 19 december 2015 - 12:06:30
Nadat Hamilton kampioen werd waren de rollen ineen omgedraaid. Ineens kwalificeert Rosberg zich voor Hamilton en verslaat hij hem in races. Drie keer op rij. Dat versterkt het gevoel bij critici dat iets niet pluis is (schrijf ik chargerend). Hoewel ik niet meega in dit soort complottheorieën sluit ik ze niet uit. Natuurlijk ontstaan ze als conclusie op basis van feiten en lijken ze daarom niet heel gek maar dat neemt niet weg dat ik het merkwaardig vind dat die Mercedes van Rosberg, op het moment dat Hamilton kampioen is en de tweede plaats van Rosberg in gevaar is, begint te lopen als een tiet.

Dat is inderdaad wel opvallend, je kan het zo uitleggen dat Hamilton eerst bevoordeeld werd en daarna Rosberg om de 2e plek veilig te stellen. Maar goed, dat soort dingen weet je toch nooit.

Ik denk persoonlijk dat het heel belangrijk is om als Mercedes coureur de pole te pakken en dat dat voor een groot gedeelte het verloop van de race op zondag bepaald.