Round 16: United States Grand Prix, Circuit of the Americas

Gestart door Maikel0230, 22 oktober 2015 - 16:06:35

« vorige - volgende »

Sabai


gloudiesaurus

Hopelijk gaat de kwali door. Anders start Max achteraan  >:(
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

FolkertE

Citaat van: Perton op 25 oktober 2015 - 10:47:26
Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 09:07:46
En dat brengt me weer terug naar de vroegere jaren, zouden meer sessies gewoon niet beter zijn? Geen testen meer door het jaar heen, maar de GP weekenden langer maken. Vrijdag en Zaterdag kwalificatie en Zondag warm up weer terug halen. Monteurs weer na de kwalificatie aan de auto laten sleutelen om verschil tussen race en kwalificatie aan te passen.
je moet de secret mechanic-columns op autosport eens lezen. Dan besef je dat langere weekenden een hel zouden zijn voor monteurs.

Overigrns vind ik het, maar das natuurlijk mijn mening, onzin om nu maar meteen meer sessies te willen omdat het een keer bij uitzondering misgaat. 99 procent van de tijd gaat het allemaal prima.
Dat wist ik niet. Maar is dat echt zo erg voor ze? Ik heb de monteurs van vroeger nooit echt horen klagen. Ze zullen wel veel meer moeten werken, maar dat zou je eventueel ook wel wat kunnen beperken.
Maar die columns zijn openbaar? Ga ik ze eens een keer lezen.

De uitgestelde kwalificatie van gister was overigens niet de reden om meer sessies te willen. Wel 1 van de redenen, maar ook omdat je effectief nu maar 2 of 3 rondjes hebt om pole te trainen. 1 foutje of 1 keer mechanische pech en je race is praktisch al gereden. Het hoort er natuurlijk bij, maar toch is het wel zuur dan als het iemand overkomt.

@Arthur: RTL Nederland of Duitsland?

Pancake Shield

Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 11:07:45
De uitgestelde kwalificatie van gister was overigens niet de reden om meer sessies te willen. Wel 1 van de redenen, maar ook omdat je effectief nu maar 2 of 3 rondjes hebt om pole te trainen. 1 foutje of 1 keer mechanische pech en je race is praktisch al gereden. Het hoort er natuurlijk bij, maar toch is het wel zuur dan als het iemand overkomt.

Tsja, maar naar welk systeem wil je dan toe? Je blijft sowieso zitten met het feit dat kwalificeren extreem belangrijk is en je daar maar een paar rondjes voor hebt. Zelfs als je kijkt naar het 'oude' systeem met 12 rondjes voor iedere coureur, had iedere coureur eigenlijk maar 4 rondjes. Out-lap, getimede ronde, In-lap. En dan soms nog een tweede getimede ronde erachteraan, maar dat kostte uiteindelijk ergens anders weer een ronde. Nee, ik vind het op dit moment gewoon een goed systeem. Ook om wat Perton zegt, die monteurs die werken zich op dit moment al over de kop. Er is niks voor niks een 'zomervakantie' vaak in augustus. De FIA wil wel rijden, maar voor de monteurs is dat gewoon dodelijk.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

@folkert vroeger klaagden ze niet omdat ze een apart testte en een apart raceteam en een apart team in de fabriek hadden  (naja bij de achterhoedeteams wat minder natuurlijk). Dat is nu één team geworden. Die curfew die er sinds een paar jaar is, is bijvoorbeeld ook een wassen neus omdat ze nu op dinsdag en woensdag veel meer werken, voor de curfew ingaat.


Columns zijn helaas niet gratis.

FolkertE

Citaat van: Perton op 25 oktober 2015 - 11:48:21
@folkert vroeger klaagden ze niet omdat ze een apart testte en een apart raceteam en een apart team in de fabriek hadden  (naja bij de achterhoedeteams wat minder natuurlijk). Dat is nu één team geworden. Die curfew die er sinds een paar jaar is, is bijvoorbeeld ook een wassen neus omdat ze nu op dinsdag en woensdag veel meer werken, voor de curfew ingaat.


Columns zijn helaas niet gratis.
Ja vroeger testen ze apart, maar is die 3 dagen extra hard werken zo veel vermoeiender dan vroeger meerdere dage buiten het F1 weekend extra werken? Geen idee wat ze dan ook door de weeks nu doen, maar is dat echt zo ontzettend zwaar? En is dat team dus nu 1 geheel en werken ze allemaal in het race team en fabrieksteam? Dat laatste lijkt me niet helemaal waar, want ik denk niet dat echt het hele team van GP naar GP mee gaat. Een deel zal denk ik nog steeds achter blijven in de fabriek. Maar dat is overigens ook een oprechte vraag, want ik heb er geen idee van.

Citaat van: Pancake Shield op 25 oktober 2015 - 11:38:50
Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 11:07:45
De uitgestelde kwalificatie van gister was overigens niet de reden om meer sessies te willen. Wel 1 van de redenen, maar ook omdat je effectief nu maar 2 of 3 rondjes hebt om pole te trainen. 1 foutje of 1 keer mechanische pech en je race is praktisch al gereden. Het hoort er natuurlijk bij, maar toch is het wel zuur dan als het iemand overkomt.

Tsja, maar naar welk systeem wil je dan toe? Je blijft sowieso zitten met het feit dat kwalificeren extreem belangrijk is en je daar maar een paar rondjes voor hebt. Zelfs als je kijkt naar het 'oude' systeem met 12 rondjes voor iedere coureur, had iedere coureur eigenlijk maar 4 rondjes. Out-lap, getimede ronde, In-lap. En dan soms nog een tweede getimede ronde erachteraan, maar dat kostte uiteindelijk ergens anders weer een ronde. Nee, ik vind het op dit moment gewoon een goed systeem. Ook om wat Perton zegt, die monteurs die werken zich op dit moment al over de kop. Er is niks voor niks een 'zomervakantie' vaak in augustus. De FIA wil wel rijden, maar voor de monteurs is dat gewoon dodelijk.
Tja, dat is een goede. Een extra kwalificatie sessie is dan al weer 4 rondjes meer. ( of 12). En de huidige opzet is ook zeker niet slecht en zelfs best goed. Maar in mijn optiek kan het wel iets beter en voor de fans is het ook leuker.

Perton

Citaat van: FolkertE op 25 oktober 2015 - 12:18:33
En is dat team dus nu 1 geheel en werken ze allemaal in het race team en fabrieksteam? Dat laatste lijkt me niet helemaal waar, want ik denk niet dat echt het hele team van GP naar GP mee gaat. Een deel zal denk ik nog steeds achter blijven in de fabriek. Maar dat is overigens ook een oprechte vraag, want ik heb er geen idee van.
Het zal niet 1 op 1 zijn, maar monteurs van nu moeten tussen de races door wel gewoon de auto in de fabriek weer opbouwen. Dat doen geen andere mensen meer. En ik snap werkelijk niets van je eerste zin, ik heb namelijk aangegeven dat er vroeger meerdere teams van monteurs waren, dus daarom snap ik bij God niet wat je bedelt met meerdere dagen buiten het F1-weekend extra werken.

En over dat 1 foutje en je kan geen pole: dat was met de 12 rondjes ook gewoon zo hoor. Die eerste rondjes in de eerste 55 minuten stelden ook geen reet voor. Mensen moeten dat systeem niet zo romantiseren (iets wat jij overigens niet doet hoor). In de huidige opzet heb je veel meer rondjes dan in dat systeem, want je hebt een onbeperkt aantal. Al zal je die in die 12 minuten die Q3 is niet allemaal kunnen doen natuurlijk, maar in theorie heb je zoveel pogingen als je wilt. En als je alle trainingen mee laat tellen voor de kwalificatie, dan is, in theorie, de baan nog steeds op zaterdagmiddag het snelste, en ga je dan alsnog de snelste tijden zien, behalve in weekenden die volledig verpest worden door regen. Maar die zijn spaarzaam. Sorry dat ik het zeg, maar je argumentatie slaat niet echt ergens op. Als je de vrijdagessies mee laat tellen, dan verandert er helemaal niks, behalve dat iedereen aan het einde nog een keer voluit gaat. Dus de verbetering voor de fans zie ik niet zo. Ik vind dat zelfs een achteruitgang, want het kan maar zo dat iemand pole pakt op vrijdag, wanneer de halve wereld aan het werk is. Dan vind ik één duidelijk moment in het weekend fantechnisch veel beter, qua actie.

FolkertE

Kwalificatie gaat gewoon door. Alleen full wets mogen gebruikt worden.
Aangezien ik geen rtl duitsland heb,  ben ik komende uren even off the online F1 grid.
Veel plezier iedereen.

Perton

Ik vind dat verplicht full wets gebruiken zo'n onzin. Niet dat iemand in deze omstandigheden op slicks de baan op zou gaan, maar het moet nog altijd een tactische keuze zijn.

Pancake Shield

Als dit zo doorgaat kunnen ze straks na de kwalificatie meteen de race gaan starten...
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 25 oktober 2015 - 11:03:10
Hopelijk gaat de kwali door. Anders start Max achteraan  >:(

En hij gaat door. In de regel welteverstaan. Goede beslissing van de wedstrijdleiding want vind het nu al de leukste kwalificatie van het seizoen. Jammer dat het nog niet heeft geleid tot verrassingen. 

Perton

Waarom is Nico Rosberg zo'n dom figuur geworden dit jaar? "Ja, waarom rijden we nog?" Wat denk je zelf?

Wings

Eerder riep men dat er meer water zou vallen. Dat waren de berichten. En Rosberg ziet niet wat anderen doen en rijdt zelf niet vol gas. Niks mis met de vraag lijkt mij.

Pancake Shield

Wat een verschrikkelijke klucht is dit zeg...rij dan gewoon niet in Q3.

En over Rosberg, Rosberg is toch echt wel een beetje een komisch figuur geworden over de boordradio. "Ja, waarom rijden we nog?" Een beetje coureur snapt wel dat ze bezig blijven om rondjes te rijden. "Nico we blijven rijden, dan komen we straks goed uit" (of zoiets). "Waarom?! Wat bedoelen jullie ermee? Wat bedoelen jullie ermee?" (dit is gewoon paniekerig reageren van Rosberg) En zo zijn er nog talloze voorbeelden dit jaar. Ze zouden daar met Rosberg eens rond de tafel moeten gaan zitten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Wings

Heer en meester tijdens de kwalificatie: Nico Rosberg!