Toekomst van Toro Rosso onzeker?

Gestart door Wings, 19 september 2015 - 09:47:17

« vorige - volgende »

Wings

Ik liet het Volkswagen neemt Red Bull idee rondgaan in mijn hoofd. Mooi toch? Wellicht dat ze het Audi-label eraan verbinden en de concurrentie aan willen met dat andere Duitse merk. Onder het Volkswagen-label zou dan een B-spec motor kunnen worden verkocht aan de teams die afhankelijk zijn van klantenmotoren. Prima timing nu Renault de stekker uit het leveren van motoren trekt. In mijn euforische toestand stond ik niet stil bij eventuele nadelige gevolgen. Ik tikte zojuist een korte post over McLaren. Zij missen een Junior-Team waardoor talenten als Magnussen aan de kant zitten. Nadeel als je als privateer deelneemt. Je kunt geen plaatsen verhandelen in motordeals. Uitzondering is het team van Red Bull die Toro Rosso financieel injecteren en ook nog eens behoorlijke talenten laten plaatsnemen. Maar wacht eens, wat nu als Red Bull dadelijk enkel sponsort (sponsor van Volkswagengroep?)? Wat dan? Het belang om Toro Rosso te spekken vervalt daarmee. En waarom zouden zij twee teams sponsoren? Daarmee vervalt dus de aanwas van talent alsmede de financiële steun van Red Bull. Wat betekent dat voor Toro Rosso? Enige wat ik mij heel ver op de zaken vooruitlopend (en waarschijnlijk zal dat niet zo uit komen te zien als ik nu omschrijf) kan bedenken is dat de Volkswagengroep dit concept overneemt. De Audi-label aan het moederteam en wellicht het Volkswagen-label voor de klantenmotoren en de werkwijze doorzetten die Red Bull nu hanteert. Enige wat Toro Rosso dan nog mist is een sponsor om het bestaansrecht te garanderen. Alleen betreft dit wel een best-case-scenario. Voor het zelfde geld hebben ze er geen ogen en oren naar en belopen ze een eigen traject waarvan hun vinden dat deze minder kost en net zo effectief is...

gloudiesaurus

Red Bull heeft een zeer uitgebreid talentenprogramma. Denk dat ze dat zomaar niet opgeven als ze als sponsor actief blijven. Dan komt Toro Rosso nog wel van pas. Dus wellicht Toro Rosso ook met Volkswagen motoren en Red Bull gewoon als sponsor? Feitelijk veranderd er dan niet veel.

Zou voor Formule 1 de beste optie zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Dat weet je dus niet hé. Red Bull sponsort een team en is constructeur. Hun eigen team wordt overgenomen (even voor op de zaken lopend) die zij vervolgens gaan sponsoren (volgens de geruchten). Red Bull heeft dadelijk geen belang meer in het voortbestaan van Toro Rosso. Hun sponsoren Audi-F1-Racing en that's it. Of zij twee teams zullen sponsoren wil ik eerst zien.

0634

Eens. Het doel van Toro Rosso is nooit geweest om te winnen maar altijd om talenten op te leiden voor RBR. Wanneer RBR er niet meer is, heeft Toro Rosso geen waarde meer.

Wings

Misschien wat kort door de bocht maar ben het er wel mee eens.

0634

'In de huidige vorm/constructie,' had ik toe moeten voegen. Dat dan weer wel  ;).

gloudiesaurus

Nah als Red Bull gewoon betrokken blijft bij het Volkswagen-project hebben ze er nog wel belang bij hè...
Ik geloof niet dat Mateschitz het zomaar op gaat geven.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Wat ook nog kan is dat Red Bull - Audi gaat heten, en Toro Rosso - Porsche, of Toro Rosso - Lamborghini  ;)
Genoeg merken voor Volkswagen.

De wens is misschien wel de vader van de gedachte  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

VW gaat natuurlijk niet in een 50/50 deal met Red Bull werken. Uiteindelijk zal Red Bull verdwijnen of alleen sponsoren en wordt het team VW (of Audi of whatever). Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ze zonder zelfstandig A-team een B-team zouden moeten hebben.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 19 september 2015 - 17:27:40
VW gaat natuurlijk niet in een 50/50 deal met Red Bull werken. Uiteindelijk zal Red Bull verdwijnen of alleen sponsoren en wordt het team VW (of Audi of whatever). Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ze zonder zelfstandig A-team een B-team zouden moeten hebben.

Dat vraag ik me af  :) Kan ze zomaar voorstellen dat Volkswagen Red Bull aan boord wil houden en dus een aandeel geeft.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Daar kan ik me echt helemaal niks bij voorstellen. VW gaat echt geen invloed van Red Bull dulden. In het begin vast wel, maar over een paar jaar echt niet meer. No way.

gloudiesaurus

We zullen het zien... geld van Red Bull zal ook welkom zijn.
En ik geloof niet dat Mateschitz het hele project nu wil verkopen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 19 september 2015 - 16:51:51
Nah als Red Bull gewoon betrokken blijft bij het Volkswagen-project hebben ze er nog wel belang bij hè...
Ik geloof niet dat Mateschitz het zomaar op gaat geven.
Welk belang hebben ze om een opleidingsteam te hebben voor een team waar ze alleen als sponsor bij zijn betrokken? Of dat nou met een deel van de aandelen is of niet, vind ik niet zo relevant.

En kom alsjeblieft met iets concreters dan "Ze willen dat het team dat ze sponsoren het goed doet", want dat snapt mijn kleine neefje ook nog wel.

Jozef

Eerst maar eens zien of Red Bull überhaupt verkocht wordt. Eddie Jordan heeft er ook wel eens naast gezeten en het verhaal waar hij nu mee komt, dat VW vanaf 2018 met eigen motoren wil rijden, slaat ook nergens op. In 2021 krijgen we namelijk ongetwijfeld weer nieuwe motoren. Alleen een gek zou er nu een miljard tegenaan gooien om drie seizoentjes met een eigen motor te kunnen rijden, wanneer je ook nog eens Honda als voorbeeld hebt...

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 19 september 2015 - 16:51:51
Nah als Red Bull gewoon betrokken blijft bij het Volkswagen-project hebben ze er nog wel belang bij hè...
Ik geloof niet dat Mateschitz het zomaar op gaat geven.

Wat heet betrokken? Volkswagen zal beleidsbepaler worden, Red Bull participeert verder niet maar sponsort.