Toekomst van Toro Rosso onzeker?

Gestart door Wings, 19 september 2015 - 09:47:17

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Jozef op 19 september 2015 - 21:56:26
Eerst maar eens zien of Red Bull überhaupt verkocht wordt. Eddie Jordan heeft er ook wel eens naast gezeten en het verhaal waar hij nu mee komt, dat VW vanaf 2018 met eigen motoren wil rijden, slaat ook nergens op. In 2021 krijgen we namelijk ongetwijfeld weer nieuwe motoren. Alleen een gek zou er nu een miljard tegenaan gooien om drie seizoentjes met een eigen motor te kunnen rijden, wanneer je ook nog eens Honda als voorbeeld hebt...

Dat is dan weer een mooie tegenhanger. Wellicht hebben ze enkel een motordeal.

Jehoentelaar

Het past ook niet in het huidige beleid van Red Bull om bij een groot project betrokken te zijn zonder zeggenschap. De geschetste variant met RB als grote sponsor van een VW-team sluit ik dus bij voorbaat uit.

0634

Als overgangsperiode kan het wel. Eerst Red Bull - Ferrari, dan toewerkend naar Red Bull - Audi (of een ander merk), daarna Audi met Red Bull sponsoring en daarna alleen Audi. Zoiets.

Jozef

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er in de huidige motorenformule geen enkele fabrikant meer aan nieuwe motoren gaat beginnen. Het is te laat om eraan te beginnen en het risico om te falen is te groot (cf. Honda).

Als Red Bull in de F1 blijft, zal het dus ofwel met een klantenmotor moeten zijn, of Renault moet de boel overkopen. Gaat de VW-groep dit team overkopen en dan nog 5 jaar met motoren van een andere fabrikant rondrijden? Ik betwijfel het.

Arthur

Citaat van: Jozef op 20 september 2015 - 17:27:54
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er in de huidige motorenformule geen enkele fabrikant meer aan nieuwe motoren gaat beginnen. Het is te laat om eraan te beginnen en het risico om te falen is te groot (cf. Honda).

Als Red Bull in de F1 blijft, zal het dus ofwel met een klantenmotor moeten zijn, of Renault moet de boel overkopen. Gaat de VW-groep dit team overkopen en dan nog 5 jaar met motoren van een andere fabrikant rondrijden? Ik betwijfel het.

Het lijkt mij absoluut duidelijk dat een fabrikant geen 5 jaar met klantenmotoren gaat opereren. No way, je maakt jezelf ongeloofwaardig als fabrikant!! Of je stapt volwaardig in of je blijft weg.

[Overigens is het overnemen of kopen zoals testen of uitproberen etc.]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Wij kunnen daar niks over zeggen want wij weten niet wat er achter de schermen gebeurt. Zij wel.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 20 september 2015 - 18:13:58
Wij kunnen daar niks over zeggen want wij weten niet wat er achter de schermen gebeurt. Zij wel.

Ik zou als fabrikant nooit 5 jaar gaan werken met een klantenmotor. Stel voor dat VW dit doet men een Opelmotor... [or whatever]. Geloof maar dat een beetje fabrikant dat als een no go ziet!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Eens, maar het kan ook gewoon nog 2 jaar Red Bull blijven met daarna een doorstart onder de naam VW/Audi/Whatever. Ze zeggen zelf al 2 tot 3 jaar nodig te hebben voor een deugdelijke motor.

Betreffende de motorformule heeft Jozef natuurlijk een punt, maar daar zal achter de schermen vast iets over geroepen worden en misschien ook wel garanties. Daar is voor ons niet veel over te zeggen lijkt me.

Arthur

2 jaar als Red Bull is inderdaad iets anders. Dan verbind je je er als fabrikant niet aan met je eigen motor. Daarna met je eigen naam en je motor is logisch. En ja, ik sluit me aan bij wat Jozef schreef, helder nu!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

En als de F1 over drie jaar besluit om toch nog 10 jaar door te gaan met het huidige reglement, heb je als Volkswagen ook vrij weinig aan je klantenmotortjes.

Jozef

Als de F1 op dit moment zou aangeven nog zeker 10 jaar met deze motoren te blijven rijden, dan zou het een stuk gemakkelijker zijn voor eender welke constructeur om nu aan een motorenproject te beginnen. Maar als het er nu al op lijkt dat je pas in 2018 met je nieuwe motor aan de start kunt verschijnen, en de motorenformule is vanaf 2021 nog een compleet vraagteken, dan moet je je toch afvragen of het wel de moeite waard is.

Als er achter de schermen wordt gezegd dat ze in 2021 misschien wel wat gaan veranderen, maar niks te radicaal, dan verandert dat ook wel de zaak. Dan hoef je al het werk in ieder geval niet na 3 jaar in de prullenbak te gooien.

0634

Sja, dat zal voor ons voorlopig giswerk blijven.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 20 september 2015 - 13:49:30
Het past ook niet in het huidige beleid van Red Bull om bij een groot project betrokken te zijn zonder zeggenschap. De geschetste variant met RB als grote sponsor van een VW-team sluit ik dus bij voorbaat uit.

Ik niet. Red Bull sponsort nu ook. En voorheen ook. Waarom ze nu helemaal uit beeld zouden willen verdwijnen ontgaat me. Bovendien kan het meegenomen zijn of worden in een deal.

Arthur

Citaat van: Wings op 20 september 2015 - 21:39:21
Citaat van: Jehoentelaar op 20 september 2015 - 13:49:30
Het past ook niet in het huidige beleid van Red Bull om bij een groot project betrokken te zijn zonder zeggenschap. De geschetste variant met RB als grote sponsor van een VW-team sluit ik dus bij voorbaat uit.

Ik niet. Red Bull sponsort nu ook. En voorheen ook. Waarom ze nu helemaal uit beeld zouden willen verdwijnen ontgaat me. Bovendien kan het meegenomen zijn of worden in een deal.

Het gaat om zeggenschap Wings. Het beleid is om zeggenschap te houden bij sponsoring. Zonder die zeggenschap hebben ze blijkbaar geen interesse. Dat is iets anders dan 'zomaar' geld er in stoppen. En dat heeft Red Bull ook niet nodig. Naamsbekendheid zat  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Ik snap niet hoe je daar bij komt. Red Bull heeft in het verleden toch ook gesponsord? Waarom zouden ze dat nu ineens niet meer willen? Ben benieuwd naar waar dit vandaan komt.