Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Perton op 12 oktober 2015 - 21:24:39
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 21:08:04
Citaat van: Perton op 12 oktober 2015 - 20:15:33
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 19:49:00
Zoals? Gelijke motoren? Dat mogen ze toch vragen?
Waar precies zeg ik dat Red Bull dat niet mag?

Niet dat je dat zei, maar het klonk behoorlijk verwijtend richting Red Bull. Wat natuurlijk mag.
O neuh ik verwijt ze veel, maar dat ze het beste willen, verwijt ik ze niet. Mijn post ging er meer om dat Newey graag naar de concurrentie wijst met het vingertje. En ook dat mag hij natuurlijk doen, maar het is nog altijd een keuze van Red Bull om even een paar jaar door de zure appel heen te bijten, of om de sport te verlaten. Dat is niet de schuld van de rest.

Dat klopt. Het is ook niet de schuld van de anderen.

Maar ik vind wel dat Red Bull mag bepalen of ze met tweederangs motoren genoegen nemen of dan liever besluiten te stoppen. Dat was meer mijn punt.

Verder is Red Bull ook een vervelend team hoor, en Newey zeker ook, maar ik ken Ferrari eigenlijk ook als notoire zeurpieten. Zal dus wel met het vakgebied te maken hebben.

Arthur

Ben ik met je eens Jeroen, het is HUN beslissing als ze vertrekken. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar ik persoonlijk vind het de weg van de minste weerstand. En als het over zeurpieten gaat, vergeet niet ene Ron Dennis te vernoemen, die kan er ook wat van. Echter moet die op dit moment enkele octaven lager zingen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 21:44:54
Maar ik vind wel dat Red Bull mag bepalen of ze met tweederangs motoren genoegen nemen of dan liever besluiten te stoppen. Dat was meer mijn punt.
Oja maar dat heb ik ook niet tegengesproken. Niemand moet tegen zijn zin in de F1 bezig blijven.

0634

Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 21:48:39
Ben ik met je eens Jeroen, het is HUN beslissing als ze vertrekken. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar ik persoonlijk vind het de weg van de minste weerstand. En als het over zeurpieten gaat, vergeet niet ene Ron Dennis te vernoemen, die kan er ook wat van. Echter moet die op dit moment enkele octaven lager zingen.

Als Mateschitz de weg van de minste weerstand zou prefereren zou hij niet zo puissant rijk zijn geworden en ook niet de F1 in zijn gegaan. De middelen moeten bij de doelstelling passen. Wanneer dat niet zo is, en er is ook geen zich op beter, dan kan ik me voorstellen dat je zegt: 'het is mooi geweest zo.'

Jozef

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 21:10:14
Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 20:20:19
Maar er is een wezenlijk verschil tussen [vriendelijk] vragen of met het mes op de keel eisen. Tja, ik snap wel dat Ferrari denkt: "Wij bepalen wat we willen leveren" dus deze smaak hebben we en verder niets!

Is toch prima dat Ferrari dat zegt. Zou ik ook zeggen.

Maar als je als Red Bull zijnde zo gruwelijk veel geld in deze sport investeert wil je met de beste leveranciers werken en topmateriaal aangeleverd krijgen. Dat begrijp ik heel goed. Dus gaan ze voor het hoogste en anders niet. Ik vind daar net zo goed niks geks aan. Ook dat zou ik zeggen.

Ik begrijp ook dat ze dat willen. Maar ik begrijp niet dat ze zo verdomde naïef zijn geweest. "Hé Mercedes en Ferrari, wij zijn in deze sport met als doel om jullie te verslaan. Mogen we dan wel jullie motor alsjeblieft?"

Het is zo onbegrijpelijk dat je bijna gaat denken dat dit allemaal georchestreerd is met als enige doel om de sport te kunnen verlaten zonder zelf de schuld te krijgen dat ze ervandoor gaan omdat ze niet meer kunnen winnen. En misschien ook om dat half miljard niet aan Bernie te moeten, want ja, "we konden er niets aan doen meneer, we konden geen motoren krijgen".

0634

Naief? Wat hadden ze voor opties dan?

Perton

Niet eerst een bestaand contract opzeggen voor je de zekerheid van een nieuwe deal hebt in de verwachting dat het allemaal wel goed komt, is een start. Daar vallen natuurlijk tig excuses voor te verzinnen waarom vanuit hun optiek doorgaan met Renault geen zin had, maar uiteindelijk heeft het hun onderhandelingspositie wel ernstig verzwakt. Ferrari en Mercedes weten nu dat Red Bull niks achter de hand heeft. Dat zou ik ook als naïef omschrijven.

Maar concreet antwoord op je vraag: Renault was gewoon een optie. Het is een keuze om daar wel of niet mee door te gaan.

Robbert65

Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 21:21:37
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 21:10:14
Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 20:20:19
Maar er is een wezenlijk verschil tussen [vriendelijk] vragen of met het mes op de keel eisen. Tja, ik snap wel dat Ferrari denkt: "Wij bepalen wat we willen leveren" dus deze smaak hebben we en verder niets!

Is toch prima dat Ferrari dat zegt. Zou ik ook zeggen.

Maar als je als Red Bull zijnde zo gruwelijk veel geld in deze sport investeert wil je met de beste leveranciers werken en topmateriaal aangeleverd krijgen. Dat begrijp ik heel goed. Dus gaan ze voor het hoogste en anders niet. Ik vind daar net zo goed niks geks aan. Ook dat zou ik zeggen.

Natuurlijk begrijp ik dat ze met de beste leveranciers willen werken. Jarenlang hebben ze dat met Renault gedaan. Nu Renault minder is willen ze een andere leverancier. Helaas kunnen ze die niet dwingen en ondanks dat je zoveel geld in de sport pompt wil niet zeggen dan je dan ook altijd je zin kunt krijgen. Maar als ze persé willen kopen ze toch gewoon het hele Fiatconcern? Krijg je die Ferrarimotor erbij.

Maar zoals ik eerder heb aangegeven vind ik RBR arrogant en dreigen ze nu het deksel op neus te krijgen!
Het is wel Renault die de samenwerking heeft beëindigd hè?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 21:35:02
Eens! Andere teams kennen hoogtij jaren om vervolgens weer jaren te ploeteren om weer mee te kunnen doen. Jammer dat RBR  dan maar ineens de handdoek dreigt te gooien als het minder gaat.
RBR is het juiste voorbeeld van topsport bedrijven: de lat altijd hoger leggen, het Olympische motto,  Citius, Altius, Fortius, Sneller, hoger, sterker. Altijd beter. Ook als je al de beste bent, toch streven naar beter. Alleen dan kun je bij geval de beste zijn. Zodra je in de top(sport) tevreden gaat worden komt de neerval. En dat zie je erg vaak ja. Red Bull is echter kennelijk niet van plan dat te accepteren als een bijkomstigheid bij F1, zij zeggen, als het niet gaat zoals het moet, dan gaat het maar niet, in plaats van, dan moet het maar gaan zoals het kan.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Perton op 12 oktober 2015 - 23:33:15
Niet eerst een bestaand contract opzeggen voor je de zekerheid van een nieuwe deal hebt in de verwachting dat het allemaal wel goed komt, is een start. Daar vallen natuurlijk tig excuses voor te verzinnen waarom vanuit hun optiek doorgaan met Renault geen zin had, maar uiteindelijk heeft het hun onderhandelingspositie wel ernstig verzwakt. Ferrari en Mercedes weten nu dat Red Bull niks achter de hand heeft. Dat zou ik ook als naïef omschrijven.

Maar concreet antwoord op je vraag: Renault was gewoon een optie. Het is een keuze om daar wel of niet mee door te gaan.
Ik herhaal maar even: het was Renault die de overeenkomst opzegde...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2015 - 22:18:50
Citaat van: Arthur op 12 oktober 2015 - 21:48:39
Ben ik met je eens Jeroen, het is HUN beslissing als ze vertrekken. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar ik persoonlijk vind het de weg van de minste weerstand. En als het over zeurpieten gaat, vergeet niet ene Ron Dennis te vernoemen, die kan er ook wat van. Echter moet die op dit moment enkele octaven lager zingen.

Als Mateschitz de weg van de minste weerstand zou prefereren zou hij niet zo puissant rijk zijn geworden en ook niet de F1 in zijn gegaan. De middelen moeten bij de doelstelling passen. Wanneer dat niet zo is, en er is ook geen zich op beter, dan kan ik me voorstellen dat je zegt: 'het is mooi geweest zo.'

Bij de eerste tegenslag al zeggen dat je gaat? Dat noem ik juist armoede. Uiteraard probeer je het beste er uit te halen. Maar hier dreigt RBR zijn hand te overspelen. Ik roep altijd; "Aangeslagen maar niet Verslagen". Als RBR vertrekt kan ik er weinig waardering voor voelen.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

#491
Citaat van: Perton op 12 oktober 2015 - 23:33:15
Niet eerst een bestaand contract opzeggen voor je de zekerheid van een nieuwe deal hebt in de verwachting dat het allemaal wel goed komt, is een start. Daar vallen natuurlijk tig excuses voor te verzinnen waarom vanuit hun optiek doorgaan met Renault geen zin had, maar uiteindelijk heeft het hun onderhandelingspositie wel ernstig verzwakt. Ferrari en Mercedes weten nu dat Red Bull niks achter de hand heeft. Dat zou ik ook als naïef omschrijven.

Maar concreet antwoord op je vraag: Renault was gewoon een optie. Het is een keuze om daar wel of niet mee door te gaan.

Het is een keuze die je maakt op basis van hetzelfde argument waarvoor je voor 2016-motoren van Ferrari gaat: de doelstellingen. Wil je rondrijden in de F1 en punten pakken of wil je serieus meedoen om zeges en titels. Als jouw doelstelling het tweede is, is Renault geen optie.

Ik snap ook niet waarom Renault nu ineens weer een optie zou zijn (Tenzij je weet dat je een jaar later wel een competitieve motor kan krijgen, maar daar heb ik geen idee van. Volgens mij is dat zicht er niet)

De relatie met Renault was ook ernstig verzuurd. Al vind ik dat Red Bull daar zelf debet aan is. Ja, Renault maakte een kutmotor, absoluut, en daar mag Red Bull best wat van zeggen. Maar de tsunami aan ellende die Renault publiekelijk over zich heen kreeg... tja, ik snap dat ze daar niet blij mee waren als firma.

Bovendien zit ik hier nu wel Red Bull te verdedigen, maar zo pro-Bull ben ik ook niet. Dat valt wel mee. Alleen ik snap best dat zij de best mogelijke motoren willen hebben, en dat het voor hen anders geen zin meer heeft.

Mensen zeggen maar 'ze eisen zus en zo', ja, dat mogen ze toch ook? Het is hun keuze om de top te vragen en het is Ferraris keuze om daar nee op te zeggen. Met beiden is weinig verkeerd.

Perton

Citaat van: Robbert65 op 12 oktober 2015 - 23:55:23
Citaat van: Perton op 12 oktober 2015 - 23:33:15
Niet eerst een bestaand contract opzeggen voor je de zekerheid van een nieuwe deal hebt in de verwachting dat het allemaal wel goed komt, is een start. Daar vallen natuurlijk tig excuses voor te verzinnen waarom vanuit hun optiek doorgaan met Renault geen zin had, maar uiteindelijk heeft het hun onderhandelingspositie wel ernstig verzwakt. Ferrari en Mercedes weten nu dat Red Bull niks achter de hand heeft. Dat zou ik ook als naïef omschrijven.

Maar concreet antwoord op je vraag: Renault was gewoon een optie. Het is een keuze om daar wel of niet mee door te gaan.
Ik herhaal maar even: het was Renault die de overeenkomst opzegde...
nee hoor. Renault heeft alleen gezegd niet enkel als motorleverancier Door te willen (volgens mij klopte de theorie van jozef daarover behoorlijk goed want prost zei deze week hetzelfde) maar red Bull is de onderhandelingen begonnen.

@jeroen: maar dat is het punt juist, ze hadden de optie om dan nog maar een jaar Renault te nemen en in 2016 (en natuurlijk nog flink wat maanden in 2015) uitgebreid de tijd om een nieuwe partner te zoeken. Maar nee, het moest allemaal maar op de korte termijn. Tsja dan schiet je jezelf dus in de voet als het niet lukt. En dat is vrij naïef ja.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 10 oktober 2015 - 15:04:49
Jamaar het 'Minardi bracht ook talenten' gaat mank omdat er voor Red Bull nog meer pluspunten gelden die voor Minardi niet gelden, daarom snap ik het vergelijk niet zo.

Maar okee, de ene vindt het 'een gemis' de ander 'een ramp'. Het is maar net hoe zwaar je eraan weegt.
Gloudisaurus vond het zelfs een megarap. Die denk ik door Hamilton word gedaan als Rbr de sport verlaat.

gloudiesaurus

Ik zou het wel heel erg vinden voor de Formule 1 als Red Bull stopt ja, zomaar ineens 2 teams weg, een opleidingsprogramma...
Red Bull is het bedrijf dat de afgelopen 10 jaar het meeste in de Formule 1 heeft geïnvesteerd. Dat gaat pijn doen.

In het filmpje van Franky gisteren op de pits was te zien dat alleen al Red Bull 400 miljoen Euro waard is.
Als Red Bull stopt is er echt niet zomaar een partij die hiermee door kan hoor.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is