Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Mickey

Klinkt vrij plausibel Jeroen, thanks. Meer inside info altijd welkom natuurlijk.

0634


Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Mickey


Jozef

#289
Wat Jeroen zegt, klopt inderdaad. In bijlage zie je de tabel uit de regels die voor elk seizoen bepaalt hoeveel er gewijzigd mag worden. De verklaring van de rijen:

Total of weighed items: het aantal tokens voor de hele power unit opgeteld (dit verandert uiteraard niet tussen 2015 en 2020)
Total of weighted modifiable items: het aantal tokens van alle onderdelen die nog open zijn voor wijziging
Quota of total weighted items allowed for modifications: het aantal tokens dat de fabrikanten dat jaar krijgen
% of modifications allowed vs. complete weighted PU: het aantal tokens dat de fabrikanten dat jaar krijgen, maar dan uitgedrukt als percentage van de hele PU
Total of frozen items: aantal onderdelen dat sowieso niet gewijzigd mag worden (als je deze rij optelt bij rij 2, kom je dus altijd op 66 uit)
% PU being frozen: aantal bevroren onderdelen als percentage van de hele PU


Nog wat andere verduidelijkingen:
- Dat tokens tijdens het seizoen gebruikt mogen worden, komt alleen door de onduidelijk geformuleerde regels voor 2015. Die regels zijn al aangepast en vanaf 2016 moeten fabrikanten hun motor homologeren op 28 februari. Dit is nog voor het begin van de wintertesten. Wijzigingen tijdens het seizoen zullen vanaf volgend jaar niet meer mogelijk zijn.
- Manor-Marussia rijdt dit jaar met motoren uit 2014, maar had daarvoor unanieme goedkeuring van alle teams nodig. Als Red Bull en Ferrari een deal sluiten waarbij Red Bull met oude motoren zou rijden, zal het daar dus ook unanieme goedkeuring voor moeten krijgen. Als ik het goed heb, staat een wijziging van deze regel wel nog op de agenda van de Strategy Group.

Red Bull zit nu eigenlijk in de situatie waar McLaren 2 jaar geleden in zat. Fabriekssteun gaan ze nooit krijgen van een van de huidige 4 leveranciers, en zonder fabriekssteun kun je je afvragen of je wel titels kunt winnen. Voor McLaren was het nog op tijd om een nieuwe leverancier in te schakelen, voor Red Bull is dat m.i. al te laat (tot 2020).

gloudiesaurus

Gerucht van F1Today.nl:

CitaatDe geruchten namen de afgelopen weken flink toe rondom de situatie met de motoren bij Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Beide teams willen vanwege het tekort aan paardenkrachten af van de Renault-motoren die nu nog achterin de wagens liggen.

Het Italiaanse team Scuderia Toro Rosso lijkt echter binnenkort officieel bekend te maken dat het Ferrari-motoren heeft geregeld voor komend seizoen. Teambaas Franz Tost liet eerder al eens weten graag opnieuw samen te werken met de Italiaanse fabrikant, na eerdere succesvolle jaren.

Bronnen binnen het team meldden aan onze redactie: "Het team heeft Ferrari-motoren geritseld voor 2016. We gaan rijden met de 2015-versie van Ferrari, die zeer snel en betrouwbaar is gebleken."

Vanwege het feit dat Toro Rosso een klein team is, kwam er behoorlijke tijdsdruk te staan op het nemen van een beslissing over de motorenpartner voor volgend jaar, zodat nu ook definitief het ontwerp van de nieuwe auto kan worden voortgezet. Red Bull Racing is volgens onze informatie nog druk in onderhandeling met zowel Mercedes als Ferrari voor motoren volgens een 2016-specificatie, ook wel A-specificatie genoemd. De voorkeur van de Oostenrijkse renstal gaat nog steeds uit naar Mercedes.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Ik vraag me altijd zeer erg af in hoeverre F1Today daadwerkelijk lijntjes met teams heeft, en dan ook nog eens dergelijke lijntjes dat ze met exclusieve dingen komen als "Er wordt nog met Mercedes onderhandelt." Da's verder geen kritiek naar die site, ik weet niet wie erachter zit, voor hetzelfde geldt kent ie de juiste mensen in de paddock, maar ik vraag me dat toch altijd af.

gloudiesaurus

Ik vraag het me ook af  :)

Maar Toro Rosso met 2015-motoren zou wel een minpunt zijn zeg. Zeker voor Verstappen.
Zelfs Manor en Sauber hebben 2016-motoren.....
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Hamilton#44

Motor is wel een stuk betrouwbaarder natuurlijk en zal denk ik in verhouding niet minder zijn dan wat ze nu achterin hebben liggen, ook volgend jaar niet.

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 05 oktober 2015 - 16:29:11
Ik vraag het me ook af  :)

Maar Toro Rosso met 2015-motoren zou wel een minpunt zijn zeg. Zeker voor Verstappen.
Zelfs Manor en Sauber hebben 2016-motoren.....
Nuja, puur zakelijk gezien is STR een opleidingsteam en niet een team dat voor eigen resultaten moet gaan. Wat dat betreft kan het wel goed zijn om een jaar met een minder ding te rijden, want grote structurele tegenslagen heeft Verstappen nou ook nog niet echt gehad in zijn carrière. Tuurlijk, met wat minder motorpech in zijn F3-jaar was het een wat leuker jaar geweest, maar hij maakte alsnog indruk en werd gewoon derde. En dit jaar heeft ie ook wel wat technicsh malheur, maar het overheerst toch vooral hoe sterk hij kan racen. Ik besef me dan ook dat mijn woordkeuze 'grote structurele tegenslagen' verkeerd is. Ik bedoel meer: een jaar in de luwte zou ook niet gek zijn. Niet dat hij dat mentaal nodig heeft, maar je zag bij gehypte jongens als Button en Hamilton ook dat ze hun koppie er op een gegeven moment niet meer goed bij hadden na een tijdlang opgehemeld te zijn.

gloudiesaurus

Ten op zichten van nu niet.
Maar ik denk ten op zichten van de 2016-motoren wel.
Toro Rosso zal dan het enige team met een oudere motor.

Zou wel de regel omzeilen dat Ferrari maximaal 4 teams van motoren mag voorzien.
Toro Rosso is dan het 4e team naast Sauber en Manor.

Alleen Mercedes heeft nu met Manor al 4 teams. Dus zal de regel voor Red Bull dan wel veranderd moeten worden...

Giancarlo Minardi zegt dat Toro Rosso nog met Honda praat:
http://www.onestopstrategy.com/article/25914-Column+Giancarlo+Minardi%3A+Red+Bull+and+Toro+Rosso+a+different+solution%3F.html

Denk dat Minardi nog wel contacten heeft bij zijn oude team...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 05 oktober 2015 - 16:40:54
Citaat van: gloudiesaurus op 05 oktober 2015 - 16:29:11
Ik vraag het me ook af  :)

Maar Toro Rosso met 2015-motoren zou wel een minpunt zijn zeg. Zeker voor Verstappen.
Zelfs Manor en Sauber hebben 2016-motoren.....
Nuja, puur zakelijk gezien is STR een opleidingsteam en niet een team dat voor eigen resultaten moet gaan. Wat dat betreft kan het wel goed zijn om een jaar met een minder ding te rijden, want grote structurele tegenslagen heeft Verstappen nou ook nog niet echt gehad in zijn carrière. Tuurlijk, met wat minder motorpech in zijn F3-jaar was het een wat leuker jaar geweest, maar hij maakte alsnog indruk en werd gewoon derde. En dit jaar heeft ie ook wel wat technicsh malheur, maar het overheerst toch vooral hoe sterk hij kan racen. Ik besef me dan ook dat mijn woordkeuze 'grote structurele tegenslagen' verkeerd is. Ik bedoel meer: een jaar in de luwte zou ook niet gek zijn. Niet dat hij dat mentaal nodig heeft, maar je zag bij gehypte jongens als Button en Hamilton ook dat ze hun koppie er op een gegeven moment niet meer goed bij hadden na een tijdlang opgehemeld te zijn.

Ik snap je bedoeling, maar liever niet...
Je bent in de Formule 1 ook zo weer vergeten. En wat als Red Bull dan eind 2016 uitstapt?

Verstappen verdiend een goede auto, daar is hij klaar voor...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Hamilton#44

Zou het vreemd vinden als STR met Honda in zee ging.

Jehoentelaar

Citaat van: gloudiesaurus op 05 oktober 2015 - 16:44:39
Ik snap je bedoeling, maar liever niet...
Je bent in de Formule 1 ook zo weer vergeten. En wat als Red Bull dan eind 2016 uitstapt?

Verstappen verdiend een goede auto, daar is hij klaar voor...

Op zich wel, maar wat als die goede auto straks ineens niet meer zo goed is? Het is wat dat betreft gissen hoe hij daarmee omgaat. Kan goed gaan, kan minder goed gaan.

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 05 oktober 2015 - 16:43:06
Ten op zichten van nu niet.
Maar ik denk ten op zichten van de 2016-motoren wel.
Toro Rosso zal dan het enige team met een oudere motor.

Zou wel de regel omzeilen dat Ferrari maximaal 4 teams van motoren mag voorzien.
Toro Rosso is dan het 4e team naast Sauber en Manor.

Alleen Mercedes heeft nu met Manor al 4 teams. Dus zal de regel voor Red Bull dan wel veranderd moeten worden...

Giancarlo Minardi zegt dat Toro Rosso nog met Honda praat:
http://www.onestopstrategy.com/article/25914-Column+Giancarlo+Minardi%3A+Red+Bull+and+Toro+Rosso+a+different+solution%3F.html

Denk dat Minardi nog wel contacten heeft bij zijn oude team...
Wanneer Minardi iets beweert, mag je er meestal wel vanuitgaan dat de waarheid het tegenovergestelde is. Overigens dat van die uitzondering, daarmee kan Red Bull zich lelijk in de vingers snijden. Want er gaan geruchten dat Red Bull het plan om 2015-motoren te gebruiken kan blokken, maar goed, dan zal Ferrari misschien zeggen: "Dan stemmen wij niet voor het idee dat je aan vijf teams kan leveren." Het is een Mexican stand-off tussen die twee partijen en het is nu de vraag wie de grootste ballen heeft (los van dat Bernie wel te hulp zal schieten)