Renault Sport F1 topic

Gestart door 0634, 15 september 2015 - 19:42:39

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 21:15:46
Op zich klopt het wel wat  je zegt Jozef  ;) Daarnaast hangt ook veel af van hoe deal met Renault/ Genii/ Prost eruit gaat zien.

Heeft Prost er dan ook mee te maken in die deal?? Ik lees wat anders.
Some things are too important to be left in the past.

Maikel0230

#106
Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 21:15:46
Op zich klopt het wel wat  je zegt Jozef  ;) Daarnaast hangt ook veel af van hoe deal met Renault/ Genii/ Prost eruit gaat zien.

Dit is wat ikzelf op 29 augustus uit een artikel van autosport haalde.

CitaatBronnen melden dat de verhoudingen als volgt zouden zijn: Renault zelf neemt 65% van de aandelen in handen, huidig eigenaar Gerard Lopez zou nog 25% overhouden terwijl Renault ambassadeur en viervoudig wereldkampioen Alain Prost de laatste 10% zou bemachtigen. Renault zou meteen 7,5 miljoen op tafel leggen en het overige bedrag over een periode van tien jaar betalen.

EDIT: Overigs is er dit nog natuurlijk.

CitaatLotus has earned a second and final reprieve in the High Court as it continues to fight for its future in Formula 1.

The team was initially forced into the High Court on September 7 after insolvency proceedings were brought against it by HMRC over unpaid PAYE (income tax and national insurance) for June, amounting to £900,000.

A similar debt has since accrued for July as Lotus waits on Renault to take up a 65 per cent shareholding in the Enstone-based organisation.

A deal between the two parties was concluded a fortnight ago, however Renault is now negotiating with F1 supremo Bernie Ecclestone over payment details in the wake of being granted historical constructor status.

It had been hoped since the initial court appearance the matter would have been concluded, only for the delays in proceedings forcing today's court date.

Lotus and Renault have, though, managed to convince Justice Birrs the deal is close to being concluded, and for an administration order to be granted now would not only threaten the deal, but also place over 400 jobs at risk.

In his summation, Justice Birrs has made clear he will not be granting another adjournment should the case go before him again next Friday.

He did, however, state: "The parties have satisfied me there is genuinely a real prospect the first stage of the deal being described will be signed in the next seven days, which will allow significant funding to go into the company."

Zou het dus veilig zijn om te stellen dat we voor vrijdag een bekendmaking hebben dat Renault de boel overpakt? Of is Renault gebruik aan het maken van de gesprekken met Ecclestone om Lotus te doen klappen?

Ik bedoel maar dat het allemaal een mogelijkheid is en blijft. Alleen hebben we dus een soort van deadline waarin er IETS moet bekendgemaakt worden. Gaat over een belastingschuld van 2x  £900.000. Ik denk niet dat die rechter duidelijk genoeg was dat dit het laatste uitstel was of anders volgt de administratie.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Het zal toch niet klappen op 2x 900.000? Ik neem aan dat Lopez dan nog wel geld bij legt.

Ben ook benieuwd met welke motor het team dan volgend jaar rijdt als het allemaal doorgaat.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

#108
Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 22:08:54
Het zal toch niet klappen op 2x 900.000? Ik neem aan dat Lopez dan nog wel geld bij legt.

Ben ook benieuwd met welke motor het team dan volgend jaar rijdt als het allemaal doorgaat.

1. Lopez heeft al toegegeven dat ze dit jaar erg op hun tellen hebben moeten passen en dat ze nog voldoende cashflow hadden om het jaar rond te komen. Mij lijk het dus dat er geen reserve meer is voor dit soort akkefietjes. Ik bedoel maar dat is toch bijna 2 miljoen pond die daar moet worden opgehoest. Das niet niks. Vergeet ook niet dat Lotus ooit haar eigen personeel niet kon uitbetalen tegen het einde van het seizoen, ook Raikkonen heeft geloof ik nooit centen gezien toen.

2. Als Renault de boel opkoopt dan zal daar volgend jaar alweer een Renault in liggen denk ik. Mercedes heeft niet voor niets Manor al benaderend. Van hen weten we dat vier klanten het maximum is. Dat was vorig seizoen al zo. Ik dacht zelfs dat je maar vier klanten mocht hebben zelfs, al kan je altijd dispensatie vragen aan de FIA hierop.

Maar indien het niet zo is en Renault besluit terug te gaan naar de tekentafel dan zal het wel een Mercedes zijn, waarvan we weten dat die gelinkt zijn aan Renault. Bepaalde modellen van Mercedes hebben bijvoorbeel een Renault diesel. Dus het is niet zo gek dat ze voor het overgangsjaar dat 2016 wel zal zijn een overeenkomst tekenen.

Maar dan nog is het PR gezien onwaarschijnlijk. Renault klaagde dat ze bij Red Bull niet de waardering kregen als motorpartner. Dus ik gok echt wel dat het een Renault zal zijn.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Lopez wil er zelf geen geld meer instoppen nu denk ik. Maar ik geloof ook niet dat hij het zal laten klappen. Dat kost hem nog meer geld...

En ik verwacht wel dat Mercedes flexibel zal zijn. Zal Bernie ook wel een rol in kunnen spelen denk ik... Want een Renault - Mercedes kan eigenlijk niet  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Citaat van: Jozef op 22 september 2015 - 21:09:11
Citaat van: Perton op 22 september 2015 - 14:23:51
Citaat van: gloudiesaurus op 22 september 2015 - 14:07:59
Citaat van: Perton op 22 september 2015 - 13:06:11
Ja en schulden. Das meestal de andere kant van de medaille.

Klopt. Ik heb alleen begrepen dat Genii ook nog deels eigenaar zou blijven.
Dan zullen de schulden ook naar ratio verdeeld worden.
ja want die schulden afbetalen ging ze de afgelopen jaren ook goed af. En volgens mij is het nul relevant wie de eigenaar precies is als de schuldeiser aan komt kloppen. Als ik aandelen abn amro koop en ze gaan failliet komt de deurwaarder toch ook niet bij mij aan de deur omdat ik 0,00003 procent eigenaar ben? Het bedrijf heeft schulden, niet de aandeelhouders. Dus eerlijk gezegd snap ik echt totaal niet waar je heen wilt met je post.

Faillissement is een speciale gebeurtenis en niet te vergelijken met een relatief normale situatie waarbij een bedrijf niet failliet is, maar wel nog wat rekeningen te betalen heeft.

Op het moment dat Renault aandelen overkoopt (of het nu 100% is of 60%) dan moet het inzage krijgen in alle financiële rapporten van het bedrijf, zoals jij dat ook hebt als je een aandeel gaat kopen van een beursgenoteerd bedrijf. Als het eigen vermogen van het bedrijf negatief is, dan kan Renault er nog altijd voor kiezen om te investeren, maar in principe zal dat geld in eerste instantie meteen gebruikt moeten worden om openstaande rekeningen te betalen (anders is er sprake van moedwillig niet betalen, wat natuurlijk niet wettig is). Daarmee is Renault inderdaad nog niet verantwoordelijk voor alle resterende schulden, en als het bedrijf alsnog failliet gaat (en dat komt niet door wanbeleid van Renault) dan denk ik inderdaad ook niet dat schuldeisers naar Renault kunnen stappen.

Ben echter ook geen econoom, kan ernaast zitten. ;D
Nee tuurlijk, dat snap ik wel. Het ging mij erom dat het echt niet zo is dat Genii 40% van de schulden op zich neemt, Prost 20% en Renault het restant. Zo'n mooie verdeelsleutel heb je niet in de praktijk.

Maikel0230

#111
Ik ben echt het idee aan het krijgen dat Renault niet van plan is de boel over te pakken daar. Ze wachten tot het in elkaar klapt. Het team heeft nog niet eens haar hospitality betaald waardoor de teamleden nu als zwervers van team naar team gaan om een hapje te eten. Gelukkig maar dat Bernie ze nu heeft aangeboden om in de Paddock VIP club te eten.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

lieven

:(
Moet daar maar werken.
Al die onzekerheden, zo ver van huis.

Matthijs

Zeker triest voor alle medewerkers van Lotus, maar geef Renault eens ongelijk. Zij zijn op dit moment niet betrokken bij het team (rijden net een jaartje met Mercedes) dus hebben ze ook geen verantwoordelijkheden. Sterker nog, het team wordt alleen maar goedkoper zo.

gloudiesaurus

Tsjah lastig verhaal, het is wachten op de deal.
Genii houdt nu gewoon zijn hand op de knip.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Mooie column van RTL Grand Prix:

Citaat
Voor Lotus F1 lijkt het laatste uur geslagen. Of het team wordt door Renault overgenomen of de ondergang dreigt.



Het zijn, hoe je het ook bekijkt, roerige tijden voor de Formule 1. Red Bull dreigt zich terug te trekken, Sauber en Force India racen langs de rand van de afgrond, zelfs McLaren verkeert financieel (en sportief) in ernstige moeilijkheden en hoe Manor zich weet te handhaven, blijft een raadsel. De doodstrijd van Lotus staat dan ook niet op zichzelf, maar symboliseert als geen ander de malaise die momenteel achter de zogenaamd perfecte miljoenenshow schuilgaat.



Het was een triest tafereel, een schril contrast met 'de perfecte mix van topsport en big business' die de Formule 1 graag pretendeert te zijn, een schijnwereld die in Japan in en rond de pits van Lotus F1 in al zijn lelijkheid ontmaskerd werd. In de stromende regen worstelden de Lotus-monteurs gisteren in de paddock van Suzuka met hun veel te laat uit Singapore gearriveerde spullen, terwijl hun hospitality unit achter de pits op slot bleef en Romain Grosjean buiten, in de regen, de media te woord stond.

Zowel het vertraagde transport als de dichte deur was het gevolg van het feit dat Lotus blut is. Dat is het team al geruime tijd, maar het sleepte zichzelf van de ene naar de andere race, drijvend op de cash flow van het sponsorgeld van met name Pastor Maldonado en geholpen door Bernie Ecclestone die eerder deze maand al de salarissen van het Lotus-personeel voorfinancierde en op Suzuka zijn Paddock Club opengooide voor de nat geregende teamleden zodat die in ieder geval te eten kregen.

Bernie bemiddelt al maanden in de verkoop van Lotus F1 aan Renault, dat echter een financiële bonus bij Ecclestone probeert af te dingen op basis van hun F1-historie, net zoals teams als Ferrari en Williams die krijgen. Maar de Fransen willen meer geld zien dan Bernie wil betalen. "Kennelijk gaat Renault Lotus overnemen", zei Ecclestone vandaag. "Dat is in ieder geval de bedoeling. Maar of het gebeurt, weet ik niet. Als het maandag nog niet rond is, of als ze er niet snel wat geld in stoppen, dan is het over. Het is eerlijk gezegd nogal vreemd dat een groot bedrijf als Renault er zo lang doet over doet om een beslissing te nemen. Ze wachtten op onze bijdrage [de bonus] zodat ze een reden hebben om het te doen [Lotus kopen] en die hebben we ze twee weken geleden al gegeven."



Zoals gezegd was die bijdrage blijkbaar niet genoeg volgens Renault. Probleem is dat het Ecclestone nooit om geld gaat, om absolute bedragen. Het gaat hem altijd louter om het spel, om het winnen, en met een autofabrikant als tegenspeler zal hij maximaal gemotiveerd zijn de best mogelijke deal te doen. Hij is tenslotte niet dol op autofabrikanten die de Formule 1 in en uitlopen. "We wilden helpen om Renault in de Formule 1 te houden en wat we tot dusver voor ze hebben gedaan, hadden we niet hoeven doen", waarschuwt Bernie.

Hoeveel de hongerige Lotus-monteurs op Suzuka ook gegeten mogen hebben in de normaliter uitsluitend voor VIP-gasten gereserveerde Paddock Club, Ecclestone zal de kosten ervan dubbel en dwars terugverdienen mocht hij alsnog de deal met Renault rondkrijgen. De vraag is alleen of Carlos Ghosn nog wel een deal wil of dat hij inmiddels de Formule 1 spuugzat is. De topman van Renault is geen makkelijke jongen en na twee jaar te zijn beschimpt door Red Bull en nu dit pokerspel met Eccestone, kan Ghosn ook zomaar ineens beslissen de Formule 1 simpelweg de rug toe te keren, zoals Renault-ambassadeur Alain Prost onlangs al predikte.

De exit bij Red Bull en Toro Rosso, dat voor 2016 nog een motorcontract had met de Franse firma, is al bijna afgerond, maar dat houdt niet automatisch in dat de overname van Lotus ook aanstaande is. En als dat niet gebeurd - en bovendien snel - dan eten de Lotus-monteurs straks in Rusland niet meer in Bernie's reizende restaurant, maar gewoon thuis.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

#117
Yup als Renault binnen nu en Rusland zich niet inkoopt is het gedaan daar, maar dat is misschien waar Renault op hoopt?

Bernie heeft nochtans vandaag aangegeven dat hij twee weken geleden al tot een akkoord is geraakt met Renault en dat hij het vreemd vindt dat ze zo lang wachten.

http://www.pitpass.com/54789/Ecclestone-urges-Renault-to-come-to-the-party

De bal ligt dus ondanks de berichten van andere media wel duidelijk in kamp Renault en niet Bernie/CVC. Als het team maandag haar zaak verliest met de fiscus zal het bedrijf in administratie geplaatste worden door de rechter.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

janke

Citaat van: gloudiesaurus op 25 september 2015 - 19:43:00
Mooie column van RTL Grand Prix:

Citaat
Voor Lotus F1 lijkt het laatste uur geslagen. Of het team wordt door Renault overgenomen of de ondergang dreigt.



Het zijn, hoe je het ook bekijkt, roerige tijden voor de Formule 1. Red Bull dreigt zich terug te trekken, Sauber en Force India racen langs de rand van de afgrond, zelfs McLaren verkeert financieel (en sportief) in ernstige moeilijkheden en hoe Manor zich weet te handhaven, blijft een raadsel. De doodstrijd van Lotus staat dan ook niet op zichzelf, maar symboliseert als geen ander de malaise die momenteel achter de zogenaamd perfecte miljoenenshow schuilgaat.



Het was een triest tafereel, een schril contrast met 'de perfecte mix van topsport en big business' die de Formule 1 graag pretendeert te zijn, een schijnwereld die in Japan in en rond de pits van Lotus F1 in al zijn lelijkheid ontmaskerd werd. In de stromende regen worstelden de Lotus-monteurs gisteren in de paddock van Suzuka met hun veel te laat uit Singapore gearriveerde spullen, terwijl hun hospitality unit achter de pits op slot bleef en Romain Grosjean buiten, in de regen, de media te woord stond.

Zowel het vertraagde transport als de dichte deur was het gevolg van het feit dat Lotus blut is. Dat is het team al geruime tijd, maar het sleepte zichzelf van de ene naar de andere race, drijvend op de cash flow van het sponsorgeld van met name Pastor Maldonado en geholpen door Bernie Ecclestone die eerder deze maand al de salarissen van het Lotus-personeel voorfinancierde en op Suzuka zijn Paddock Club opengooide voor de nat geregende teamleden zodat die in ieder geval te eten kregen.

Bernie bemiddelt al maanden in de verkoop van Lotus F1 aan Renault, dat echter een financiële bonus bij Ecclestone probeert af te dingen op basis van hun F1-historie, net zoals teams als Ferrari en Williams die krijgen. Maar de Fransen willen meer geld zien dan Bernie wil betalen. "Kennelijk gaat Renault Lotus overnemen", zei Ecclestone vandaag. "Dat is in ieder geval de bedoeling. Maar of het gebeurt, weet ik niet. Als het maandag nog niet rond is, of als ze er niet snel wat geld in stoppen, dan is het over. Het is eerlijk gezegd nogal vreemd dat een groot bedrijf als Renault er zo lang doet over doet om een beslissing te nemen. Ze wachtten op onze bijdrage [de bonus] zodat ze een reden hebben om het te doen [Lotus kopen] en die hebben we ze twee weken geleden al gegeven."



Zoals gezegd was die bijdrage blijkbaar niet genoeg volgens Renault. Probleem is dat het Ecclestone nooit om geld gaat, om absolute bedragen. Het gaat hem altijd louter om het spel, om het winnen, en met een autofabrikant als tegenspeler zal hij maximaal gemotiveerd zijn de best mogelijke deal te doen. Hij is tenslotte niet dol op autofabrikanten die de Formule 1 in en uitlopen. "We wilden helpen om Renault in de Formule 1 te houden en wat we tot dusver voor ze hebben gedaan, hadden we niet hoeven doen", waarschuwt Bernie.

Hoeveel de hongerige Lotus-monteurs op Suzuka ook gegeten mogen hebben in de normaliter uitsluitend voor VIP-gasten gereserveerde Paddock Club, Ecclestone zal de kosten ervan dubbel en dwars terugverdienen mocht hij alsnog de deal met Renault rondkrijgen. De vraag is alleen of Carlos Ghosn nog wel een deal wil of dat hij inmiddels de Formule 1 spuugzat is. De topman van Renault is geen makkelijke jongen en na twee jaar te zijn beschimpt door Red Bull en nu dit pokerspel met Eccestone, kan Ghosn ook zomaar ineens beslissen de Formule 1 simpelweg de rug toe te keren, zoals Renault-ambassadeur Alain Prost onlangs al predikte.

De exit bij Red Bull en Toro Rosso, dat voor 2016 nog een motorcontract had met de Franse firma, is al bijna afgerond, maar dat houdt niet automatisch in dat de overname van Lotus ook aanstaande is. En als dat niet gebeurd - en bovendien snel - dan eten de Lotus-monteurs straks in Rusland niet meer in Bernie's reizende restaurant, maar gewoon thuis.

Is dit weer een ding van Koense??
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Citaat van: Maikel0230 op 25 september 2015 - 20:08:53
Yup als Renault binnen nu en Rusland zich niet inkoopt is het gedaan daar, maar dat is misschien waar Renault op hoopt?

Bernie heeft nochtans vandaag aangegeven dat hij twee weken geleden al tot een akkoord is geraakt met Renault en dat hij het vreemd vindt dat ze zo lang wachten.

http://www.pitpass.com/54789/Ecclestone-urges-Renault-to-come-to-the-party

De bal ligt dus ondanks de berichten van andere media wel duidelijk in kamp Renault en niet Bernie/CVC. Als het team maandag haar zaak verliest met de fiscus zal het bedrijf in administratie geplaatste worden door de rechter.
pitpass is de propagandawebsite van Ecclestone. Ik zou wat zij schrijven per definitie met een flinke korrel zout nemen en sowieso goed tussen de regels doorlezen.