Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

Maikel0230

Citaat van: Wings op 13 september 2015 - 10:19:18
Citaat van: Jeroen op 13 september 2015 - 08:39:01
Sorry Wings, ik bedoelde dat Renault achteruit is gegaan tov vorig seizoen.

Toro Rosso heeft nu al meer punten dan afgelopen seizoen. En zelfs 2 seizoenen daarvoor met Ferrari-motoren. ;)

En Red Bull heeft met nog 7 races te gaan nog maar +/- 1/4 van het aantal punten van vorig jaar vergaard met Renault. Ik denk dat omdat Red Bull al gans het jaar roept dat de PU slechter is dan vorig jaar dat iedereen ook meent dat dat zo is.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

lieven

Citaat van: Jeroen op 13 september 2015 - 09:37:53
Hoe kom je erbij dat ze niet besparen tov een compleet open reglement? En dat bedoel ik niet cynisch maar serieus. Ze hebben deze regels ingevoerd om kosten te drukken en jij stelt nu dat dat echt totaal niet het geval is. Maar heb je daar iets over gelezen of zo? Zijn daar uitspraken over geweest? Want dan is het dus de grootste flauwekulregel ooit gebleken, dus daar ben ik best benieuwd naar (nogmaals, oprechte vraag).

Dermee dat het de duurste motoren ooit zijn...
Wees maar zeker dat die fabrikanten zich niet inhouden met ontwikkelen.
Zelfs als alles bevroren is blijven ze ontwikkelen in naam van veiligheid en zuinigheid

0634

Citaat van: Wings op 13 september 2015 - 10:19:18
Citaat van: Jeroen op 13 september 2015 - 08:39:01
Sorry Wings, ik bedoelde dat Renault achteruit is gegaan tov vorig seizoen.

Toro Rosso heeft nu al meer punten dan afgelopen seizoen. En zelfs 2 seizoenen daarvoor met Ferrari-motoren. ;)

Dan is de Renault dus steeds beter aan het worden en snap ik niet wat jullie lopen te eikelen.

0634

Citaat van: lieven op 13 september 2015 - 13:06:11
Citaat van: Jeroen op 13 september 2015 - 09:37:53
Hoe kom je erbij dat ze niet besparen tov een compleet open reglement? En dat bedoel ik niet cynisch maar serieus. Ze hebben deze regels ingevoerd om kosten te drukken en jij stelt nu dat dat echt totaal niet het geval is. Maar heb je daar iets over gelezen of zo? Zijn daar uitspraken over geweest? Want dan is het dus de grootste flauwekulregel ooit gebleken, dus daar ben ik best benieuwd naar (nogmaals, oprechte vraag).

Dermee dat het de duurste motoren ooit zijn...
Wees maar zeker dat die fabrikanten zich niet inhouden met ontwikkelen.
Zelfs als alles bevroren is blijven ze ontwikkelen in naam van veiligheid en zuinigheid

Okee, dus jij durft te stellen dat de invoering van de motorbevriezing helemaal niets heeft opgeleverd?

Want als dat werkelijk zo is (en ik heb geen idee) dan zal dat toch ongetwijfeld onderzocht zijn door de FIA en zullen er maatregelen volgen? Ik bedoel: er is heel veel kritiek op en als dan ook het beoogde doel niet behaalt wordt... tja, wat moeten we dan nog met die bevriezing?

Wings

Ik weet niet of dat de juiste conclusie is maar ik begreep wel dat de motoren op vandaag ontzettend duur zijn. De onbetrouwbaarheid voegt daar niks goeds aan toe. Dus ben het wel eens met Horner (ondanks dat hij natuurlijk voor eigen parochie preekt) die zei dat de mensen die betrokken waren bij het maken van de motorregels volgens zijn opinie, fout zaten. Niet alleen is de motor duur, ook kunnen teams met een serieuze achterstand nauwelijks inlopen.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 11 september 2015 - 17:42:17
Citaat van: lieven op 11 september 2015 - 09:20:25
Tuurlijk kan het goed gaan.
Maar enkel als je basis motor al goed is.
Ik vrees dat Renault daar een serieuze fout bij gemaakt heeft.
Is dit de fout van Ferrari of Merc? Neen helemaal niet.
Maar met de huidige regels kan Renault dit niet zomaar rechttrekken.

En Ajax heeft geen fatsoenlijke spits gekocht. Dat is jammer, transfermarkt is nu dicht. Dat was van tevoren bekend en gold voor iedereen. Dat je dan verkeerd scout en een houthakker van Arsenal huurt is je eigen schuld en niet die van de regels. Ik denk niet dat PSV nu gaat zeggen: 'sta Ajax maar toe een spits te kopen, dat is beter voor de competitie en dus beter voor de sport.'

Ik begrijp je punt maar de vergelijking met voetbal gaat in essentie altijd mank.
Voetbal blijft 11 tegen 11, man tegen man, zonder hulpmiddelen. Ajax kan altijd van Real Madrid winnen, het zal in de praktijk niet vaak gebeuren, maar het kan wel.
Red Bull zal onder normale race omstandigheden nooit van Mercedes of Ferrari winnen, ook al is de coureur die erin zit zelfs beter.

0634

Maar dat was ook niet het punt  ;)

Arthur

Citaat van: Wings op 13 september 2015 - 17:44:29
Ik weet niet of dat de juiste conclusie is maar ik begreep wel dat de motoren op vandaag ontzettend duur zijn. De onbetrouwbaarheid voegt daar niks goeds aan toe. Dus ben het wel eens met Horner (ondanks dat hij natuurlijk voor eigen parochie preekt) die zei dat de mensen die betrokken waren bij het maken van de motorregels volgens zijn opinie, fout zaten. Niet alleen is de motor duur, ook kunnen teams met een serieuze achterstand nauwelijks inlopen.

Dat heeft te maken met die zeer geavanceerde techniek die ingevoerd is. Dat schijnt loeiduur te zijn. Dus kostenbesparing...? Tja!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing? Dat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken. 

Arthur

Dat wel [die bevriezing] maar feit blijft dat wel eerst die forse investering moest worden gedaan. Hadden ze de oude motoren gehouden dan had dat ook een soort van kostenbeheersing geweest.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Eens, maar de bevriezing op zich heeft dan dus tóch het gewenste resultaat.

Arthur

Wellicht wel op de motoren. Maar dan gaan de centen weer andere verbeteringsprojecten want budget is er om opgemaakt te worden. Maar dat staat dan weer los van de motoren.

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Jeroen op 14 september 2015 - 22:21:29
Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing? Dat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken.

Een volledige bevriezing zoals met de V8 eind 2006, dat zal een enorme besparing opleveren. Dan valt er namelijk niet veel meer te onwikkelen, dus zal er ook niet meer zwaar geïnvesteerd worden.

De beperkte ontwikkeling die we nu hebben met het tokensysteem maakt echter dat er nog altijd significante vooruitgang mogelijk is. Tokens mogen echter niet verspild worden dus moet er geïnvesteerd worden in ingenieurs, IT en testbanken om te kunnen voorspellen hoe de tokens het best gebruikt kunnen worden. Je hebt namelijk maar één kans om je tokens te gebruiken.

Er zijn pro's en contra's, en of het nu echt een besparing is of niet zullen we als buitenstaander nooit weten. Begin dit jaar beweerde Ferrari dat het niet duurder zou zijn om de ontwikkeling meer open te gooien. Mercedes beweerde het tegendeel. Beide spraken natuurlijk voor hun eigen winkel. Maar dit toont wel aan dat de argumenten die hier op het forum worden genoemd, hout snijden. De fabrikanten zelf gebruiken namelijk dezelfde argumenten.

0634

Citaat van: Jozef op 14 september 2015 - 23:41:51
Citaat van: Jeroen op 14 september 2015 - 22:21:29
Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing? Dat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken.

Een volledige bevriezing zoals met de V8 eind 2006, dat zal een enorme besparing opleveren. Dan valt er namelijk niet veel meer te onwikkelen, dus zal er ook niet meer zwaar geïnvesteerd worden.

De beperkte ontwikkeling die we nu hebben met het tokensysteem maakt echter dat er nog altijd significante vooruitgang mogelijk is. Tokens mogen echter niet verspild worden dus moet er geïnvesteerd worden in ingenieurs, IT en testbanken om te kunnen voorspellen hoe de tokens het best gebruikt kunnen worden. Je hebt namelijk maar één kans om je tokens te gebruiken.

Er zijn pro's en contra's, en of het nu echt een besparing is of niet zullen we als buitenstaander nooit weten. Begin dit jaar beweerde Ferrari dat het niet duurder zou zijn om de ontwikkeling meer open te gooien. Mercedes beweerde het tegendeel. Beide spraken natuurlijk voor hun eigen winkel. Maar dit toont wel aan dat de argumenten die hier op het forum worden genoemd, hout snijden. De fabrikanten zelf gebruiken namelijk dezelfde argumenten.

Dank je. Helder (of eigenlijk niet maar je snap wat ik bedoel  ;))

Arthur

Citaat van: Jozef op 14 september 2015 - 23:41:51
Citaat van: Jeroen op 14 september 2015 - 22:21:29
Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing? Dat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken.

Een volledige bevriezing zoals met de V8 eind 2006, dat zal een enorme besparing opleveren. Dan valt er namelijk niet veel meer te onwikkelen, dus zal er ook niet meer zwaar geïnvesteerd worden.

De beperkte ontwikkeling die we nu hebben met het tokensysteem maakt echter dat er nog altijd significante vooruitgang mogelijk is. Tokens mogen echter niet verspild worden dus moet er geïnvesteerd worden in ingenieurs, IT en testbanken om te kunnen voorspellen hoe de tokens het best gebruikt kunnen worden. Je hebt namelijk maar één kans om je tokens te gebruiken.

Er zijn pro's en contra's, en of het nu echt een besparing is of niet zullen we als buitenstaander nooit weten. Begin dit jaar beweerde Ferrari dat het niet duurder zou zijn om de ontwikkeling meer open te gooien. Mercedes beweerde het tegendeel. Beide spraken natuurlijk voor hun eigen winkel. Maar dit toont wel aan dat de argumenten die hier op het forum worden genoemd, hout snijden. De fabrikanten zelf gebruiken namelijk dezelfde argumenten.

Maar dat tokensysteem is toch tijdelijk als compensatie t.o.v. Honda en door een maas in de regelgeving? Of is het blijvend geworden? In het laatste geval is die bevriezing dan rond het nulpunt.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel