Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

Hamilton#44

Dat is zo maar naar mijn mening zijn ze nu doorgeslagen.  :)

Jehoentelaar

Het idee was en is heel goed, de uitvoering is volledig in de soep gelopen.

Matthijs

Citaat van: Jehoentelaar op 10 september 2015 - 15:22:19
Het idee was en is heel goed, de uitvoering is volledig in de soep gelopen.
Misschien is dit nog wel de beste samenvatting. Maar om de gridstraffen nu volledig af te schaffen, dan straf je hier Mercedes (en Ferrari) mee, die hun zaakjes wel voor elkaar hebben.

lieven

Goh het is dubbel.
Moet je de rijder straffen omdat de motorfabrikant zijn werk niet goed doet?
Maar wat moet je dan doen? boetes? dan heb je de kans dat de motorfabrikanten ermee stoppen omdat de boetes te hoog oplopen.

Jehoentelaar

Om te beginnen afstappen van het idee dat je met een gridstraf alleen de coureur bestraft. Coureur en team vormen samen een geheel en niet die coureur alleen, ook al staat de coureur zelf op het podium en staan de punten achter zijn naam.

Matthijs

Precies. De meest effectieve manier om het team te straffen is door de rijder te straffen.

0634

Citaat van: lieven op 10 september 2015 - 08:33:41
Voor mij is het bannen van testen waar het fout gelopen is.
Nu moeten ze hun motoren testen tijdens de race weekends.

Stel u voor, je ontwikkeld een product die je enkel mag testen op een artificiële testbank.
Je weet ook dat dit nooit de alles kan nabootsen. (of geeft zelfs verkeerde waarden als je testbank niet juist gekalibreerd is)
En dan moet je het product meteen gaan gebruiken in een echte situatie.
Das alsof je een medicijn meteen gaat verkopen nadat het enkel op muizen getest is...

Ja 2 jaar geleden hebben ze een testsessie gehad, maar bij elke aanpassing van de motor zou je die moeten uittesten in een echte omgeving.

Desnoods is het enkel toegelaten om met een auto van verleden jaar of zelfs 2 jaar oud te testen.

Het lukt Ferrari en Mercedes ook onder dezelfde omstandigheden. Dus dit lijkt me een drogreden.

lieven

Geluk hebben.
Als er een fundamentele fout niet aan het licht komt op de testbank dan hebde shit voor de komende seizoenen.

0634

Een goede motor maken noem jij geluk hebben?

lieven

Neen.
Er zijn gewoon te weinig mogelijkheden om hun motor in echte omstandigheden te testen.
Een nieuwe voorvleugel ofzo kunnen ze de vrijdag testen, is hij niet goed geen probleem.
Test een nieuwe motor op vrijdag en die motor teld mee voor je 4 motoren.

Het is niet omdat het er op de testbank goed uitziet dat het in het echt goed is.
Anders zouden ze hun aerodinamische updates niet testen in de vrijdagsessies.

Beperkingen op de motor ok, maar laat ze dan wel X aantal testsessies per seizoen doen waar de motor niet mee teld voor uw max aantal motoren.
Anders is het hopen dat je testresultaten overeen komen met de waarden op het circuit.
En testbanken kunnen problemen hebben, kijk maar naar de windtunnel van Ferrari die zo lang verkeerde waardes gegenereerd heeft.

0634

Er zijn anders zat mogelijkheden om je motor op orde te hebben, de bewijslast van dat argument leidt het kampioenschap. Voor ieder is de omstandigheid hetzelfde. Wat ik hoor is alleen maar een drogreden. Ze waren allemaal van mening dat zij met deze regels een goede motor konden maken, maar Renault heeft gruwelijk gefaald, want hun motor is niet eens van het niveau van vorig jaar maar gewoon een klap minder.

Ik snap echt niet waarom daar allemaal excuses bij gevonden worden die gewoon niet kloppen. Er zijn genoeg mogelijkheden, dat is bewezen. Het is ook bewezen dat je goed kunt doorontwikkelen want dat heeft Ferrari laten zien. Zij testen niet vaker, zij testen net zoveel als Renault. Toch zijn zij flink vooruit gegaan tov vorig jaar en Renault achteruit onder dezelfde regelgeving. 

Waarmee ik niet zeg dat de regels perfect zijn, van mij mag het anders, maar er worden gewoon drogredenen verzonnen, dat kan je tweewekelijks gewoon zien.

lieven

Tuurlijk kan het goed gaan.
Maar enkel als je basis motor al goed is.
Ik vrees dat Renault daar een serieuze fout bij gemaakt heeft.
Is dit de fout van Ferrari of Merc? Neen helemaal niet.
Maar met de huidige regels kan Renault dit niet zomaar rechttrekken.

Hamilton#44

Blijft lastig, maar dat je met dit soort regels problemen krijgt hadden ze ook zelf vooraf kunnen bedenken. Het bestaat niet dat 4 fabrikanten ineens toevallig 4 gelijkwaardige motoren maken, dus dat er gezeik ging komen was duidelijk.

Perton

Daarom ook het systeem met de tokens, want je mag er (achteraf onterecht) toch wel vanuit gaan dat professionele motorbouwers met elk een schat aan ervaring niet compleet debiel gaan doen bij het maken van een nieuwe motor.

Niet dat ik de FIA wil verdedigen hier, maar de eventuele problemen zijn wel opgevangen. Niet goed, dat klopt.

lieven

we gingen er ook vanuit dat Ferrari hun windmolen op orde was.
dat bleek ook niet het geval waardoor hun updates niet werkten enkele seizoenen geleden.

Maar het is wel een feit dat Honda en Renault kakmotoren gemaakt hebben.