Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

Jozef

Ik denk echt dat dat wel meevalt. De ontwikkelingskosten zijn veel en veel groter dan de productiekosten.

Natuurlijk, 10-15 jaar geleden was het echt fout wat er gebeurde. Toen gebruikten de rijke teams tot drie motoren per auto per raceweekend. Dat daar wat aan moest veranderen, prima. Maar 4 in een heel seizoen is wel erg weinig.

Ik denk trouwens dat het alleen Mercedes zal zijn dat hieraan kan voldoen. De meeste Mercedes-rijders zijn in Monza pas aan hun derde power unit begonnen. Honda en Renault zitten respectievelijk aan pakweg 9 en 6 stuks. Maar Vettel en Räikkönen zijn ook al aan hun vierde en laatste unit begonnen in Monza. Die halen toch ook het einde van het seizoen niet zonder serieuze gridstraffen, zou je denken.

Het heeft nu dus ook een punt bereikt dat de gridstraffen niets uitmaken, omdat bijna iederéén straffen krijgt (zie de McLaren-coureurs die naar voren schoven op de grid ondanks straffen). Dan moet je toch echt eens gaan nadenken waar we in godsnaam nog mee bezig zijn...

Jehoentelaar

De straffen sluiten niet aan op de ontwikkelingsfase van een aantal motoren, maar dat hadden we ook niet zomaar voorzien. Foute inschatting wellicht van de organisatie, maar niet iets wat het spul nog seizoenen lang in rare situaties brengt met onmogelijke startgrids.

lieven

Voor mij is het bannen van testen waar het fout gelopen is.
Nu moeten ze hun motoren testen tijdens de race weekends.

Stel u voor, je ontwikkeld een product die je enkel mag testen op een artificiële testbank.
Je weet ook dat dit nooit de alles kan nabootsen. (of geeft zelfs verkeerde waarden als je testbank niet juist gekalibreerd is)
En dan moet je het product meteen gaan gebruiken in een echte situatie.
Das alsof je een medicijn meteen gaat verkopen nadat het enkel op muizen getest is...

Ja 2 jaar geleden hebben ze een testsessie gehad, maar bij elke aanpassing van de motor zou je die moeten uittesten in een echte omgeving.

Desnoods is het enkel toegelaten om met een auto van verleden jaar of zelfs 2 jaar oud te testen.

Matthijs

Citaat van: Jozef op 09 september 2015 - 23:12:01
Het heeft nu dus ook een punt bereikt dat de gridstraffen niets uitmaken, omdat bijna iederéén straffen krijgt (zie de McLaren-coureurs die naar voren schoven op de grid ondanks straffen). Dan moet je toch echt eens gaan nadenken waar we in godsnaam nog mee bezig zijn...
Ik denk dat daar iedereen op het forum over eens is. Niemand wil dit zien. Ja, een keer is leuk maar nu wordt het te gortig. Waar het mij om gaat is naar wie we het beschuldigende vingertje naar wijzen. Het lijkt me toch dat de teams en de motorenbouwers akkoord zijn gegaan met een getal van 4.

En het is zeker niet zo dat de ontwikkeling van de motoren stilstaat. Neem de max fuelflow van 100 (kg of liter, daar wil ik vanaf zijn). Vorig jaar verfoeiden we deze 100 omdat het zou zorgen voor continue lift-and-coast. Dit jaar blijkt dat sommige/veel teams brandstof sparen om juist met MINDER dan 100 kg brandstof te beginnen. Want massa (niet Felipe) is traag.

Hamilton#44

Waarom moeten ze trouwens zo weinig motoren gebruiken? De kosten zitten em toch voornamelijk in de ontwikkeling? Niet zozeer in de productie?

lieven

Citaat van: Hamilton#44 op 10 september 2015 - 12:15:36
Waarom moeten ze trouwens zo weinig motoren gebruiken? De kosten zitten em toch voornamelijk in de ontwikkeling? Niet zozeer in de productie?
+1!
een motor bouwen zal niet goedkoop zijn, maar het zal peanuts zijn tegenover de ontwikkelingskosten.

Hamilton#44

Of is dat vanwege de capaciteit van de motorenleverancier? Of vanwege het groenere imago?

Hamilton#44

Citaat van: lieven op 10 september 2015 - 12:16:51
Citaat van: Hamilton#44 op 10 september 2015 - 12:15:36
Waarom moeten ze trouwens zo weinig motoren gebruiken? De kosten zitten em toch voornamelijk in de ontwikkeling? Niet zozeer in de productie?
+1!
een motor bouwen zal niet goedkoop zijn, maar het zal peanuts zijn tegenover de ontwikkelingskosten.

Dat lijkt mij inderdaad ook.  :)

Maikel0230

En te bedenken dat ze eigenlijk ook nog de Duitse GP hadden moeten afleggen. Het wordt alsmaar pijnlijk duidelijk dat men toch ietwat te ver is gegaan in de groene drift.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Hamilton#44

Het is wel een beetje onzin, kwa kosten zal het echt niet veel schelen een paar extra motoren per seizoen.

Jehoentelaar

Het komt vooral doordat de huidige power units zo godsgruwelijk duur zijn dat de verhouding zoek is en het daardoor weinig uitmaakt om er vier of zes per jaar te gebruiken. Kostenbesparing, of in ieder geval een sterke inperking van kostenstijgingen, is echter een belangrijke ontwikkeling om de sport op de lange termijn gezond te houden.

lieven

Maar dat zouden ze op andere manieren moeten doen.
Maar hier heb je natuurlijk alle teams voor nodig en de top teams met budgetten over 300mil gaan hier niet zomaar in mee gaan...

Jehoentelaar

Welke andere manieren? Iets afwijzen is makkelijk, met iets anders (beters) komen een stuk moeilijker.

Hamilton#44

Citaat van: Jehoentelaar op 10 september 2015 - 14:12:13
Het komt vooral doordat de huidige power units zo godsgruwelijk duur zijn dat de verhouding zoek is en het daardoor weinig uitmaakt om er vier of zes per jaar te gebruiken. Kostenbesparing, of in ieder geval een sterke inperking van kostenstijgingen, is echter een belangrijke ontwikkeling om de sport op de lange termijn gezond te houden.

Zeg dan gewoon, je mag maximaal zoveel per jaar uitgeven aan motoren.  :)

Jehoentelaar

In theorie wel. Beperkingen opleggen aan de uitgavenstromen is echter heel lastig omdat daarmee creatieve dingen gedaan kunnen worden. Een aantal motoren is een duidelijke begrenzing. Beide vormen van maatregelen hebben dus z'n voor- en nadelen.