Seizoen 2015 - De tussenbalans

Gestart door 0634, 28 juli 2015 - 21:48:51

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 10:25:40
Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 09:41:23
Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 09:11:30
Citaat van: FolkertE op 30 juli 2015 - 09:22:53Niet om te buigen in een goed resultaat? Ik denk dat jij echt een hele boel races hebt gemist de laatste 8 jaar. Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Soms weet hij het niet om te buigen in een goed resultaat, maar vaker wel. Neem bijvoorbeeld Duitsland en Hongarije vorig jaar. Zelfs afgelopen race weet hij het nog om te buigen in P6( met een beetje geluk.) En Vettel dan in Bahrein? Vertrekt van af P2 en eindigd 5de. Of in Canada word hij ook slechts 5de.

Ik ga er niet nog een episode aan verbinden. Ik hoop dat je begrijpt waarom.
Ja en nee, want de ene kant wil je geen nieuwe episode maken, maar aan de andere kant vind jij wel dat ik door schiet als ik positieve zie in Hamilton's race van vorige week.

Om maar voorbeelden te geven van Hamilton die wel tegenslagen omzet in goed resultaat.
Silverstone dit jaar. 3de na de herstart en wint de race
Hongarije en Duitsland 2014: start achter aan, word 3de.
Monza 2014, heeft een probleem met de koppeling en wint als nog de race.

Verder terug kan ik me even niks echt meer herinneren, maar daar zijn vast ook wel voorbeelden van te vinden. Dus of we schieten allebei door in ons betoog, of allebei niet.
Heel 2014 geteisterd door pech en problemen buiten zijn schuld om en wint nog wel de titel.

Nou, ik begrijp Wings wel in deze kwestie over Hongarije. Hamilton reed als een krant ditmaal. Dat was inderdaad voor ons als kijker een deel van het amusement. Maar als je dat als positief richting Hamilton ervaart, dan zou je feitelijk ook een fan van Maldonado moeten zijn. Want ook hij zorgt vaak voor vermaak. Maar dat is niet positief over hem, eerder wenkbrauwfronsend.

Verder wel met jou eens over Hamilton. Uitstekend, volwassen rijder en een beetje flauw om na een draak van een race te zeggen 'goh, daar is ie weer...'
Ik denk ook dat jij en Wings mij ook helemaal verkeerd interpreteren. Hij reed ook als een krant rond. Of nou ja, dat niet echt eigenlijk, want hij haalde wel in en kwam elke keer weer terug. Hij maakte zeldzame foutjes die hem veel koste. Maar mijn punt was dat hij wel mooie inhaal acties had en toch voor actie op de baan zorgde. Zijn gehele race was slecht, maar los gezien van zijn fouten en slechte resultaat, had hij wel mooie inhaal acties. Die hij wel te danken heeft aan zijn foutjes, maar toch nog punten gescoord. Zie ik niet iedereen doen.

@Wings, misschien niet letterlijk maar je zegt wel dat hij nooit iets kan ombuigen als het tegen zit. Komt los genomen wel op het zelfde neer: de onrustige en ongeduldige Lewis.

0634

Sorry dat ik het zeg, Folkert, maar dat zie ik dus wel iedereen doen. Hij rijdt in een Mercedes, veruit de beste wagen van het veld en bovendien door de topsnelheid bijzonder geschikt om mee in te halen. De truck van 'van achteren naar voren rijden' in een topwagen hebben we nou al zo vaak gezien, dat is echt geen unieke prestatie.

0634

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 10:39:38
Volgens mij deed ook niemand dat.

Jawel. Jij zei dat. In andere bewoordingen maar jij zei wel degelijk iets van 'als het niet van een leien dakje gaat dan gaat hij weer fouten maken'.

Wings

Dat had niet direct met de race te maken maar was een weergave van mijn oordeel over Hamilton van de eerste seizoenshelft en ja daarin neem ik Hongarije mee. Dat sluit toch aan op de intentie van dit gespreksonderwerp die je nota bene zelf hebt opgestart? Beetje raar om achteraf te gaan miepen dat je een waardeoordeel flauw vindt. Of je bent in de war met de man van de race topic. Dat is niet de discussie die hier wordt gevoerd. Dit gaat over de eerste seizoenshelft in zijn algemeenheid.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:12:55
Sorry dat ik het zeg, Folkert, maar dat zie ik dus wel iedereen doen. Hij rijdt in een Mercedes, veruit de beste wagen van het veld en bovendien door de topsnelheid bijzonder geschikt om mee in te halen. De truck van 'van achteren naar voren rijden' in een topwagen hebben we nou al zo vaak gezien, dat is echt geen unieke prestatie.
Nee klopt ook wel. Hij heeft er de auto voor. Maar of iedereen het kan zo als hij? Dat zie ik toch alleen de toppers doen. Maldonado,  merhi,  stevens of Ericsson zie ik dat niet zomaar doen. Maar

Wings

Citaat van: Hamilton#44 op 29 juli 2015 - 17:01:36
@ Pancake

Als je bedoeld dat je een coureur beoordeeld op basis van de auto waarin hij rijdt, uiteraard dat ben ik met je eens.
Maar ik vind het raar om een coureur mede te beoordelen op basis van wat hij in het verleden wel of niet heeft laten zien.

Je beoordeelt een coureur naar mijn mening volledig op het hier en nu, uiteraard neem je het materiaal wel mee in beschouwing maar de prestaties van de coureur zelf niet vind ik.

Ik denk wel dat prestaties in het verleden een verwachting met zich meebrengt. Waarom denk je dat Kimi zo slecht scoort?  Ik denk dat als Nasr diezelfde prestatie zou neerzetten dat het een ander punt zou weergeven. Dat je verwachtingspatroon van een kampioen anders ligt dan die van een rijder die een aantal seizoenen slecht draait vind ik niet vreemd.

0634

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 13:27:04
Dat had niet direct met de race te maken maar was een weergave van mijn oordeel over Hamilton van de eerste seizoenshelft en ja daarin neem ik Hongarije mee. Dat sluit toch aan op de intentie van dit gespreksonderwerp die je nota bene zelf hebt opgestart? Beetje raar om achteraf te gaan miepen dat je een waardeoordeel flauw vindt. Of je bent in de war met de man van de race topic. Dat is niet de discussie die hier wordt gevoerd. Dit gaat over de eerste seizoenshelft in zijn algemeenheid.

Jij bent toch dezelfde Wings die in het andere topic ook onder de naam Wings post, of niet dan? Jij maakte een in mijn ogen onterechte opmerking over Hamilton, dat kan uiteraard, maar daar mag ik toch in dit topic een zijdelingse verwijzing naar maken wanneer het hier andermaal over Hamilton gaat?

0634

Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 13:34:23
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:12:55
Sorry dat ik het zeg, Folkert, maar dat zie ik dus wel iedereen doen. Hij rijdt in een Mercedes, veruit de beste wagen van het veld en bovendien door de topsnelheid bijzonder geschikt om mee in te halen. De truck van 'van achteren naar voren rijden' in een topwagen hebben we nou al zo vaak gezien, dat is echt geen unieke prestatie.
Nee klopt ook wel. Hij heeft er de auto voor. Maar of iedereen het kan zo als hij? Dat zie ik toch alleen de toppers doen. Maldonado,  merhi,  stevens of Ericsson zie ik dat niet zomaar doen. Maar

Dan noem je er ook vier. Maar alles dat daar boven zit wel hoor. Geef Perez of Sainz een Mercedes en die doen precies hetzelfde (let wel: ik heb het over Hongarije, niet over alle prestaties van HAM. Niet iedereen is zo goed als hij, maar wel heel veel kunnen in een Mercedes zichzelf terug naar voren knokken). 

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:59:45
Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 13:34:23
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:12:55
Sorry dat ik het zeg, Folkert, maar dat zie ik dus wel iedereen doen. Hij rijdt in een Mercedes, veruit de beste wagen van het veld en bovendien door de topsnelheid bijzonder geschikt om mee in te halen. De truck van 'van achteren naar voren rijden' in een topwagen hebben we nou al zo vaak gezien, dat is echt geen unieke prestatie.
Nee klopt ook wel. Hij heeft er de auto voor. Maar of iedereen het kan zo als hij? Dat zie ik toch alleen de toppers doen. Maldonado,  merhi,  stevens of Ericsson zie ik dat niet zomaar doen. Maar

Dan noem je er ook vier. Maar alles dat daar boven zit wel hoor. Geef Perez of Sainz een Mercedes en die doen precies hetzelfde (let wel: ik heb het over Hongarije, niet over alle prestaties van HAM. Niet iedereen is zo goed als hij, maar wel heel veel kunnen in een Mercedes zichzelf terug naar voren knokken).
Ja ok, misschien nam ik je opmerking te letterlijk, maar toch denk ik niet dat er veel het zouden kunnen. Perez en Sainz zouden het zeker kunnen. Of Max, Vettel of Bottas of Kimi. Maar of iedereen als nog 6de zou worden? Dat waag ik te betwijfelen.
(even los van de fouten die Hamilton heeft gemaakt, want alle coureurs maken wel eens fouten.

FolkertE

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 10:00:48
Daarmee accentueer je wat ik bedoel.
Jij definieert zijn seizoen als een seizoen vol met pech en problemen en vind dat Hamilton kampioen is geworden doordat hij deze overwon. Ik vind in de basis dat Mercedes dominant was. Als je hier elkaar al mist ligt er geen basis om tot een goed gesprek te komen.
Ja maar het zit hem van af race 1 tegen. Ja de Mercedes is dominant en heeft het gereedschap in handen om het om te buigen. Maar hij doet het wel. Als Hamilton het niet kan ombuigen, had hij geen kampioen geworden. Na Belgiƫ stond hij 27 punten achter. Hij doet daarna alles goed en word kampioen.

En wat vind je dan van de andere voorbeelden? Daar buigt hij toch ook de tegenslag om in een podium en in Hongarije zelfs uit lopen op zijn titel concurrent?

Citaat
Voor de anderen: bovenstaande betekend niet dat ik het kampioenschap van Hamilton Mercedes toeschrijf. Hij en alleen hij draait aan het stuur. Wel had hij een wat minder middengedeelte waarna hij zich volledig herpakte en op eigen kracht Rosberg versloeg en kampioen werd. En ja bij autosport hoort ook technische malheur. Maar deze vond ik niet zo ernstig om het seizoen als een seizoen vol met problemen weg te zetten. Dat geldt ook voor Rosberg, ondanks dat op een cruciaal moment de Mercedes hem in de steek liet. Dan ben ik ook niet zo flauw om te vinden dat Hamilton het mede daardoor won maar dat de balans van technische malheur evenredig was. Kortom, Hamilton is meer dan verdient en een mooi wereldkampioen.
Nou misschien is een jaar vol met tegenslagen wat overdreven, maar die tegenslagen waren groot genoeg om hem van de titel af te houden. En op Spa na, waren alle problemen 100% buiten zijn schuld om. Met of zonder Rosbergs pech, was Hamilton op weg om het gat te dichten en een voorsprong te nemen. Zelfs zonder de pech van Rosberg, was Hamilton kampioen. Dus Hamilton won helemaal niet mede door de pech van Rosberg, het werd alleen wat makkelijker en werd het gat groter.

Citaat
Overigens, voor wat het waard is, vind ik dit seizoen het contrast tussen beiden groter. Ik las dat niet iedereen zich daar mee kan verenigen maar heb toch echt het idee dat Rosberg niet meer zo kort op Hamilton zit als afgelopen seizoen. Omdat die Mercedes zo dominant is, is dat niet direct te herleiden aan de punten. Of je nu tweede wordt op twee seconden of op twintig seconden, de toekenning van punten (18 stuks in dit geval) blijft het zelfde. Maar dan kun je het nog steeds minder goed doen in vergelijking tot afgelopen seizoen.
Ik vind het gat eigenlijk even groot als vorig jaar. Als Hamilton niet zoveel pech had gehad, was het gat velemalen groter geweest. Rosberg zat in 2013 dichter op Hamilton dan nu.

0634

Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 14:12:53
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:59:45
Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 13:34:23
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:12:55
Sorry dat ik het zeg, Folkert, maar dat zie ik dus wel iedereen doen. Hij rijdt in een Mercedes, veruit de beste wagen van het veld en bovendien door de topsnelheid bijzonder geschikt om mee in te halen. De truck van 'van achteren naar voren rijden' in een topwagen hebben we nou al zo vaak gezien, dat is echt geen unieke prestatie.
Nee klopt ook wel. Hij heeft er de auto voor. Maar of iedereen het kan zo als hij? Dat zie ik toch alleen de toppers doen. Maldonado,  merhi,  stevens of Ericsson zie ik dat niet zomaar doen. Maar

Dan noem je er ook vier. Maar alles dat daar boven zit wel hoor. Geef Perez of Sainz een Mercedes en die doen precies hetzelfde (let wel: ik heb het over Hongarije, niet over alle prestaties van HAM. Niet iedereen is zo goed als hij, maar wel heel veel kunnen in een Mercedes zichzelf terug naar voren knokken).
Ja ok, misschien nam ik je opmerking te letterlijk, maar toch denk ik niet dat er veel het zouden kunnen. Perez en Sainz zouden het zeker kunnen. Of Max, Vettel of Bottas of Kimi. Maar of iedereen als nog 6de zou worden? Dat waag ik te betwijfelen.
(even los van de fouten die Hamilton heeft gemaakt, want alle coureurs maken wel eens fouten.

Dat denk ik wel, want ik vond niet dat HAM los van zijn fouten exceptioneel reed. Helemaal niet zelfs. Nergens fenomenale inhaalacties of wat dan ook. Dat is allemaal zeker niet om hem te bashen, want hij is uitstekend normaal gesproken en zeker als het aankomt op knokken in de duels, maar zo veel bijzonders heb ik hem in Hongarije niet zien doen.

FolkertE

Muah, daar heb je inderdaad ook wel weer een punt ja.Ach ja, Lewis mag ook wel eens een goede race hebben ;)

Wings

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:56:57
Jij bent toch dezelfde Wings die in het andere topic ook onder de naam Wings post, of niet dan? Jij maakte een in mijn ogen onterechte opmerking over Hamilton, dat kan uiteraard, maar daar mag ik toch in dit topic een zijdelingse verwijzing naar maken wanneer het hier andermaal over Hamilton gaat?

Dat mag. Maar ook daar kwam ik niet binnenvliegen met de boodschap dat Hamilton niet presteert als het niet meezit. Ik lever kritiek op een eervolle vermelding. Bovendien vind ik dat we kruisbesmettingen moeten voorkomen om het overzicht te bewaren. In dit topic bespreken we de tussenbalans en niet kritiek op een rijder die mogelijk geuit is in een ander topic.

Jehoentelaar

Kruisbesmettingen lijken mij ook niet bijzonder smakelijk, nee.

0634

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 20:58:53
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2015 - 13:56:57
Jij bent toch dezelfde Wings die in het andere topic ook onder de naam Wings post, of niet dan? Jij maakte een in mijn ogen onterechte opmerking over Hamilton, dat kan uiteraard, maar daar mag ik toch in dit topic een zijdelingse verwijzing naar maken wanneer het hier andermaal over Hamilton gaat?

Dat mag. Maar ook daar kwam ik niet binnenvliegen met de boodschap dat Hamilton niet presteert als het niet meezit. Ik lever kritiek op een eervolle vermelding. Bovendien vind ik dat we kruisbesmettingen moeten voorkomen om het overzicht te bewaren. In dit topic bespreken we de tussenbalans en niet kritiek op een rijder die mogelijk geuit is in een ander topic.

Waarvan akte dan maar.