Seizoen 2015 - De tussenbalans

Gestart door 0634, 28 juli 2015 - 21:48:51

« vorige - volgende »

0634

#45
Citaat van: janke op 31 juli 2015 - 22:23:13
Het enigste wat Hulkenberg mist is een snelle auto en betrouwbaarheid. Wie hier grandioos de boot mist zijn teams en niet coureurs, vind ik. McLaren, Lotus en Force. Te gek voor woorden dat dan de coureur maar de lu. is. Al ben je een Senna, met een badkuip kom je niet ver. En jammer dat je door forummers all over the place daar op afgerekend wordt. RAAR.

Eigenlijk kwam Senna in die badkuip van Toleman best ver.

Maar daar gaat het niet eens om. Het is niet eens kritiek op die jongens. Hulkenberg en Grosjean doen niet zoveel verkeerd. Anders dan dat ze nog altijd niet de stap naar de top hebben kunnen maken. Dat kan te maken hebben met gewoon op het verkeerde moment verkeerde keuzes maken, al dan niet je eigen keuzes of die van het team. Het kan ook zijn dat ze zich net niet voldoende hebben weten te onderscheiden. Dat ze toch net iets missen. Te bleek zijn. Je moet ook zorgen dat je opvalt. Of het is een combinatie van factoren. Misschien ligt dat het meest voor de hand.

Maar hoe het ook zij en wat de reden ook is, zij rijden nog altijd niet in een topteam. En op een bepaald moment komt de volgende generatie er alweer aan. Zeg de Verstappen/Sainz/Nasr lichting. En dan trekken zij de spotlights naar zich toe. Dan wordt het gewoon heel moeilijk voor Hulk of Grosjean om zich nog te onderscheiden. Ze hangen net  te lang rond in die subtop, nogmaals, dat staat nog even los van de reden.

Qua carriere hebben ze enigszins de boot gemist, vrees ik voor hen, en ik denk niet dat dat nog snel goed gaat komen. Daarom zei ik ook: Bottas moet nu de stap maken. Volgend jaar kan het wel eens te laat zijn. Dan wordt hij een Heidfeld. Een Panis. Prima rijders, absoluut. Maar nooit in staat geweest om die laatste stap te maken, om welke reden dan ook.


Mickey


FolkertE

Eigenlijk is Alonso van het zelfde laken een pak. Of iig het 2de deel van zijn carrière. Ik bedoel hij heeft ook heel veel net niet keuzes gemaakt.
Nu is dit geen aanval op Alonso,  maar een voorbeeld hoe verkeerd het zelfs voor een kampioen kan gaan.


Jehoentelaar

Webber kon halverwege het vorige decennium kiezen tussen Williams en Renault. Koos voor Williams. We weten hoe het verder ging.

Vind niet echt dat Alonso helemaal vergelijkbaar is met die voorbeelden. Bij Ferrari scheelde het tot twee keer toe zo weinig dat hij de titel pakte, dat je dat geen foute beslissing kunt noemen. McLaren was, ondanks dat het wel erg zwaar valt tot nu toe, een bewuste stap voor de middellange termijn.

FolkertE

Is ook niet helemaal te vergelijken inderdaad en hij had 3 keer hele goede kansen. Maar dat hij die kansen kreeg was toch niet helemaal omdat die Ferrari nou zo goed was.
En het waren natuurlijk wel goede auto's die hem een goede kans gaven voor overwinningen en titels, iets wat Hulk Grosjean nog niet hebben gekregen. Maar als je kijkt naar Hamilton en Vettel, hebben die precies de juiste keuzes gemaakt en kwamen ze precies op het juiste moment bij het team. Heeft Alonso eigenlijk wel een keer bij een echt dominant team gereden?

Wings

Citaat van: janke op 29 juli 2015 - 21:24:32
IIg Rosberg krijgt van mij een dikke 8. Wint races waar Hamilton er niet aan te pas komt. En niet met mazzel. Rosberg staat met een kleine marge achter. Dat is in de beste wereld geen zgn tweede rijder. Barri,en Co misschien wel. Maar Rosberg is dat zekers niet. Die gaat voor eigen belangen. En dat streelt hem. Beetje van zijn vader heeft hij gelukkig in zijn bloed zitten.

Natuurlijk gaat Rosberg voor zijn eigen doel alleen vind ik hem een matig seizoen draaien. Dat het in punten niet tot uiting komt heeft meer te maken met hoe verschrikkelijk goed Mercedes is. Afgelopen seizoen zat Rosberg altijd wel in de buurt van Hamilton. Ook als hij niet won zat hij wel op het vinkentouw om het kleinste foutje af te schaffen. Dit seizoen trekt Hamilton echt een gigantisch gat naar Rosberg. De laatste paar races was dat misschien even wat minder, oké, maar ik vind het niet dreigende vormen aannemen en heb niet het idee dat Rosberg Hamilton verslaat omdat hij beter is en dus ook niet kan verslaan. Hamilton draait gewoon een prima en solide seizoen en Rosberg zit daar veel te ver achter om dat ook van hem te kunnen vinden. Vandaar de minder punten voor Rosberg.

Wings

Citaat van: Perton op 29 juli 2015 - 21:15:00
Als het voor Kvyat mazzel was, was dat het nog meer voor verstappen. Maar die krijgt een 9

Ik gaf alleen aan dat punten niks zeggen zonder context. Als mensen Kvyat een 9 willen geven vind ik dat verder prima. Mijn beoordeling verklaar ik ook nergens heilig of zo, zo van 'dit is het en dit moet het zijn'. Iedereen mag dat op geheel eigen wijze invullen.

Wings

Citaat van: FolkertE op 30 juli 2015 - 09:22:53Niet om te buigen in een goed resultaat? Ik denk dat jij echt een hele boel races hebt gemist de laatste 8 jaar. Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Soms weet hij het niet om te buigen in een goed resultaat, maar vaker wel. Neem bijvoorbeeld Duitsland en Hongarije vorig jaar. Zelfs afgelopen race weet hij het nog om te buigen in P6( met een beetje geluk.) En Vettel dan in Bahrein? Vertrekt van af P2 en eindigd 5de. Of in Canada word hij ook slechts 5de.

Ik ga er niet nog een episode aan verbinden. Ik hoop dat je begrijpt waarom.

Wings

Citaat van: janke op 31 juli 2015 - 22:23:13
Het enigste wat Hulkenberg mist is een snelle auto en betrouwbaarheid. Wie hier grandioos de boot mist zijn teams en niet coureurs, vind ik. McLaren, Lotus en Force. Te gek voor woorden dat dan de coureur maar de lu. is. Al ben je een Senna, met een badkuip kom je niet ver. En jammer dat je door forummers all over the place daar op afgerekend wordt. RAAR.

Feit is wel dat Hülkenberg bij topteams in beeld is geweest maar het nog niet tot een contract kwam. Uiteindelijk kozen allen (zeg ik even chargerend) voor een ander. En dat zegt toch wel iets over het vertrouwen in zijn kwaliteiten dan wel het potentie waarover hij beschikt. Dus ik begrijp Jeroen in deze wel en denk niet dat je het kunt afdoen met dat de teams de boot missen.

Wings

Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 00:01:54
Eigenlijk is Alonso van het zelfde laken een pak. Of iig het 2de deel van zijn carrière. Ik bedoel hij heeft ook heel veel net niet keuzes gemaakt.
Nu is dit geen aanval op Alonso,  maar een voorbeeld hoe verkeerd het zelfs voor een kampioen kan gaan.

Nee dit is anders. Hülkenberg wordt niet opgepikt door topteams, Alonso maakt verkeerde keuzes.

FolkertE

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 09:19:05
Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 00:01:54
Eigenlijk is Alonso van het zelfde laken een pak. Of iig het 2de deel van zijn carrière. Ik bedoel hij heeft ook heel veel net niet keuzes gemaakt.
Nu is dit geen aanval op Alonso,  maar een voorbeeld hoe verkeerd het zelfs voor een kampioen kan gaan.

Nee dit is anders. Hülkenberg wordt niet opgepikt door topteams, Alonso maakt verkeerde keuzes.
Het is inderdaad ook anders, maar ik probeerde te laten zien dat het vaak allemaal net wat anders kan lopen en verkeerde keuzes anders kunnen uitpakken.
Mijn punt was meer dat ze allemaal niet de carrière hebben die hun talenten verdienen. 

FolkertE

Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 09:11:30
Citaat van: FolkertE op 30 juli 2015 - 09:22:53Niet om te buigen in een goed resultaat? Ik denk dat jij echt een hele boel races hebt gemist de laatste 8 jaar. Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Soms weet hij het niet om te buigen in een goed resultaat, maar vaker wel. Neem bijvoorbeeld Duitsland en Hongarije vorig jaar. Zelfs afgelopen race weet hij het nog om te buigen in P6( met een beetje geluk.) En Vettel dan in Bahrein? Vertrekt van af P2 en eindigd 5de. Of in Canada word hij ook slechts 5de.

Ik ga er niet nog een episode aan verbinden. Ik hoop dat je begrijpt waarom.
Ja en nee, want de ene kant wil je geen nieuwe episode maken, maar aan de andere kant vind jij wel dat ik door schiet als ik positieve zie in Hamilton's race van vorige week.

Om maar voorbeelden te geven van Hamilton die wel tegenslagen omzet in goed resultaat.
Silverstone dit jaar. 3de na de herstart en wint de race
Hongarije en Duitsland 2014: start achter aan, word 3de.
Monza 2014, heeft een probleem met de koppeling en wint als nog de race.

Verder terug kan ik me even niks echt meer herinneren, maar daar zijn vast ook wel voorbeelden van te vinden. Dus of we schieten allebei door in ons betoog, of allebei niet.
Heel 2014 geteisterd door pech en problemen buiten zijn schuld om en wint nog wel de titel. 

Wings

Daarmee accentueer je wat ik bedoel.
Jij definieert zijn seizoen als een seizoen vol met pech en problemen en vind dat Hamilton kampioen is geworden doordat hij deze overwon. Ik vind in de basis dat Mercedes dominant was. Als je hier elkaar al mist ligt er geen basis om tot een goed gesprek te komen.

Voor de anderen: bovenstaande betekend niet dat ik het kampioenschap van Hamilton Mercedes toeschrijf. Hij en alleen hij draait aan het stuur. Wel had hij een wat minder middengedeelte waarna hij zich volledig herpakte en op eigen kracht Rosberg versloeg en kampioen werd. En ja bij autosport hoort ook technische malheur. Maar deze vond ik niet zo ernstig om het seizoen als een seizoen vol met problemen weg te zetten. Dat geldt ook voor Rosberg, ondanks dat op een cruciaal moment de Mercedes hem in de steek liet. Dan ben ik ook niet zo flauw om te vinden dat Hamilton het mede daardoor won maar dat de balans van technische malheur evenredig was. Kortom, Hamilton is meer dan verdient en een mooi wereldkampioen.

Overigens, voor wat het waard is, vind ik dit seizoen het contrast tussen beiden groter. Ik las dat niet iedereen zich daar mee kan verenigen maar heb toch echt het idee dat Rosberg niet meer zo kort op Hamilton zit als afgelopen seizoen. Omdat die Mercedes zo dominant is, is dat niet direct te herleiden aan de punten. Of je nu tweede wordt op twee seconden of op twintig seconden, de toekenning van punten (18 stuks in dit geval) blijft het zelfde. Maar dan kun je het nog steeds minder goed doen in vergelijking tot afgelopen seizoen.

0634

#58
Citaat van: FolkertE op 01 augustus 2015 - 09:41:23
Citaat van: Wings op 01 augustus 2015 - 09:11:30
Citaat van: FolkertE op 30 juli 2015 - 09:22:53Niet om te buigen in een goed resultaat? Ik denk dat jij echt een hele boel races hebt gemist de laatste 8 jaar. Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Soms weet hij het niet om te buigen in een goed resultaat, maar vaker wel. Neem bijvoorbeeld Duitsland en Hongarije vorig jaar. Zelfs afgelopen race weet hij het nog om te buigen in P6( met een beetje geluk.) En Vettel dan in Bahrein? Vertrekt van af P2 en eindigd 5de. Of in Canada word hij ook slechts 5de.

Ik ga er niet nog een episode aan verbinden. Ik hoop dat je begrijpt waarom.
Ja en nee, want de ene kant wil je geen nieuwe episode maken, maar aan de andere kant vind jij wel dat ik door schiet als ik positieve zie in Hamilton's race van vorige week.

Om maar voorbeelden te geven van Hamilton die wel tegenslagen omzet in goed resultaat.
Silverstone dit jaar. 3de na de herstart en wint de race
Hongarije en Duitsland 2014: start achter aan, word 3de.
Monza 2014, heeft een probleem met de koppeling en wint als nog de race.

Verder terug kan ik me even niks echt meer herinneren, maar daar zijn vast ook wel voorbeelden van te vinden. Dus of we schieten allebei door in ons betoog, of allebei niet.
Heel 2014 geteisterd door pech en problemen buiten zijn schuld om en wint nog wel de titel.

Nou, ik begrijp Wings wel in deze kwestie over Hongarije. Hamilton reed als een krant ditmaal. Dat was inderdaad voor ons als kijker een deel van het amusement. Maar als je dat als positief richting Hamilton ervaart, dan zou je feitelijk ook een fan van Maldonado moeten zijn. Want ook hij zorgt vaak voor vermaak. Maar dat is niet positief over hem, eerder wenkbrauwfronsend.

Verder wel met jou eens over Hamilton. Uitstekend, volwassen rijder en een beetje flauw om na een draak van een race te zeggen 'goh, daar is ie weer...'

Wings

Volgens mij deed ook niemand dat.