Seizoen 2015 - De tussenbalans

Gestart door 0634, 28 juli 2015 - 21:48:51

« vorige - volgende »

Pancake Shield

Citaat van: Hamilton#44 op 29 juli 2015 - 15:07:37
Citaat van: Pancake Shield op 29 juli 2015 - 12:29:47Ja, ik vind dat Maldonado een betere eerste seizoenshelft erop heeft zitten dan al die jongens. Ik probeer mijn punt altijd te baseren op: 'wat verwacht je van de coureur' + 'hoe heeft hij gepresteerd' + 'domme fouten/acties' (+'hoe goed verloopt het debuut'). Waar vorig jaar Maldonado zijn Lotus zowat iedere keer in een andere auto parkeerde en nu in ieder geval zijn best doet om buiten incidenten te blijven (Hongarije was wat dat betreft wel weer een dieptepunt) plus hij kan tot nu toe Grosjean best goed bijhouden en af en toe zelfs verslaan. Dat had ook niemand verwacht.

Ten eerste, waarom moet je een coureur beoordelen op verwachtingspatroon? Ten tweede, hoe kan je dan Maldonado die een race gewonnen heeft lager zetten dan de debutanten?

Maldonado staat vooral bekend om zijn crashes, domme fouten en brokken die hij maakt. En met uitzondering van Mehri had ik de verwachting sowieso dat de andere drie debutanten makkelijk konden strijden om de punten. Dus vandaar dat ik veel lagere verwachtingen had van Maldonado dan van de debutanten (zoals je wellicht ziet heb ik de drie ook alledrie hetzelfde punt gegeven)

Ik beoordeel zeker een coureur op zijn verwachtingspatroon. Ik zal een voorbeeld geven: stel je hebt Rosberg die iedere race in een Mercedes als 6e finisht en Perez die met zijn Force India naar 2 podia rijdt. Wie krijgt dan de hogere beoordeling? Van mij Perez, omdat je het niet verwacht van Perez. En Rosberg krijgt lager, omdat hij beter moet kunnen met de Mercedes terwijl hij wel iedere race finisht.

Vraag je aan de mods/redacteuren/chefs hier. Is het wellicht een idee om de discussie te splitsen van de beoordelingen, zodat we het een beetje mooi gescheiden houden en niet alles verwaterd raakt :)
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Hamilton#44

Citaat van: Jehoentelaar op 29 juli 2015 - 15:34:39

Ten eerste: dat mag Pancake toch zelf weten? Ten tweede: welke race heeft Maldonado dit jaar gewonnen?

Ik wist niet dat jij Pancake heette?  :)

Ik mag toch om uitleg vragen? Ik zeg toch nergens dat hij dat niet mag vinden? ???

Hamilton#44

@ Pancake

Als je bedoeld dat je een coureur beoordeeld op basis van de auto waarin hij rijdt, uiteraard dat ben ik met je eens.
Maar ik vind het raar om een coureur mede te beoordelen op basis van wat hij in het verleden wel of niet heeft laten zien.

Je beoordeelt een coureur naar mijn mening volledig op het hier en nu, uiteraard neem je het materiaal wel mee in beschouwing maar de prestaties van de coureur zelf niet vind ik.

Jehoentelaar

Citaat van: Hamilton#44 op 29 juli 2015 - 16:56:52
Citaat van: Jehoentelaar op 29 juli 2015 - 15:34:39

Ten eerste: dat mag Pancake toch zelf weten? Ten tweede: welke race heeft Maldonado dit jaar gewonnen?

Ik wist niet dat jij Pancake heette?  :)

Ik mag toch om uitleg vragen? Ik zeg toch nergens dat hij dat niet mag vinden? ???

Tuurlijk mag dat, net als dat ik terwijl ik geen Pancake heet wel gewoon mag reageren volgens de permissies die ik heb op dit subforum. Zie geen problemen verder. ;)

Perton

Citaat van: C.G. de Beaufort op 29 juli 2015 - 15:26:29
Het is dat Venezuela hemt steunt, anders was allang uit de F1 gedonderd.
En dat is relevant voor zijn prestaties hoe? Ik ben het verder niet eens met de score van Pancake hoor, maar zijn redenatie is tenminste nog gestaafd op argumentatie. Dat van jou is van het niveautje Calimero. Verder prima, ieder zijn ding natuurlijk. Maar goed, blijkbaar is dit topic weer te moeilijk voor sommige mensen om verder normaal mee om te gaan.

@Hamilton, ik vind prestaties uit het verleden wel degelijk relevant. Als ik tenminste als niet-Pancake dat mag zeggen ;). Als Hamilton en Rosberg hun restulaten exact andersom waren geweest, had Hamilton echt niet de voldoendes gekregen die Rosberg nu wel kreeg. Daar ben ik vrij zeker van. Waarom? Omdat hij een tweevoudig wereldkampioen is. Dus ook in dat opzicht nemen mensen echt wel verwachtingspatronen mee. Dus persoonlijk vind ik er niet zoveel mee mis dat dat dan ook lager in het veld gebeurt. Zoals ik ook al in mijn bovenstaande alinea schreef: ik ben het verder verre van eens met het cijfer van Pancake, maar zijn redenatie kan ik wel volgen.

Wings

Mercedes - 10Als je zo met hoofd en schouders boven de rest uitsteekt en domineert kan ik niet minder dan een 10 geven. Geen idee wat Mercedes dit seizoen beter kan doen (ja een kniesoor vindt altijd wat).

44. Lewis Hamilton - 8 Zoals vaker gezegd, gaat het goed, zit niks tegen, is Hamilton moeilijk te verslaan. Zit het echter tegen weet hij niet te overtuigen.
6. Nico Rosberg - 6.5 Laat zich als een mak schaapje naar de slachtbank brengen door Hamilton. Prima tweede rijder maar niet meer dan dat.

Ferrari - 7.5 Zijn de goede weg ingeslagen. Nu doorpakken. En dat betwijfel ik.
5. Sebastian Vettel - 9Rijdt een super seizoen waarin hij weinig fout doet, maximaliseert en Kimi de baas is.
7. Kimi Raikkonen - 6.5Tsja....was niks, wordt niks. Jammer van Hongarije want had hem wel een goed resultaat gegund.

Red Bull Renault - 6 Kan er net mee door! Krappe voldoende.
3. Daniel Ricciardo - 8 Beest! Die Red Bull loopt voor geen meter maar als dat ding het ook maar even goed doet dan excelleert Daniel meteen.   
26. Daniil Kvyat - 6 Te groot contrast naar Ricciardo. Had wat goede momenten maar overall is het verschil gewoon te groot.

McLaren Honda -4 Het had zo mooi moeten worden! Wat een draak van motoren heeft Honda gebouwd. Een jaar extra ontwikkelen mocht niet baten. Droevig om McLaren zo te zien worstelen met 2 van een dijk van coureurs. Ik zag een 2 wat ik persoonlijk te ver vind doorvoeren, maar meer dan een 4 wordt het niet.
14. Fernando Alonso - 7.5Moeilijk te beoordelen maar Button staat er te vaak voor.
22. Jenson Button - 8.0 Bewijst nog meer dan prima mee te kunnen. Maar ook moeilijk om er wat van te vinden.

Force India Mercedes - 6.0 Lijken terrein te hebben verloren. Lage(re) pieken dan voorheen.
11. Sergio Perez -6- Magere resultaten met af en toe een uitschieten naar beneden.
27. Nico Hulkenberg - 7 Prima hoor, hij kan ook hogerop, maar waar? McLaren (in hoeverre dat hogerop) is Williams?

Williams Mercedes - 7 Toch wat afgezwakt....
77. Valtteri Bottas - 6.5 Prestaties houden niet over. Kaliber Hülkenberg, Heidfeld..... Wat mij het meeste zorgen baart is dat Massa steeds sneller wordt en de auto eigen maakt, Bottas niet en lijkt ook terrein te verliezen overall.
19. Felipe Massa -7.5 Snoert critici de mond + zie boven.

Sauber Ferrari - 6.0 Voldoende.
12. Felipe Nasr - 7 Kan er meer door.
9. Marcus Ericsson - 6 Ik vind dat hij een prima ontwikkeling doormaakt. Werd gezien als een Formule 1 onwaardige rijder en hoewel het niet veel meer is dan dat hij er mee door kan krijgt hij de titel F1-onwaardig kwijtgescholden.

Toro Rosso Renault -5 Onbetrouwbaar maar ook de pitstops lopen niet vlekkeloos. Zit veel ruimte voor verbetering.
33. Max Verstappen - 9 Ongekend hoe hij ontwikkelt. Heeft nauwelijks ervaring in single seaters (2 jaar geleden nog op de kart) en gaat nu het gevecht aan met de beste rijders van de wereld. Zo nu en dan ontstijgt hij zichzelf. De fouten die hij maakt vergeef ik hem nu nog.
55. Carlos Sainz - 8- Heetgebakerd maar houdt het hoofd koel in races! Kan prima zijn materiaal managen om aan het einde wat over te houden. Wel vraag ik mij af of hij mee kan met de ontwikkeling die Verstappen doormaakt.

Lotus Mercedes - 7 Aardige wagen. Maar dit team kan niet verder zo.
8. Romain Grosjean - 6.5- Romain overtuigt nauwelijks meer. Redelijk wat fouten en weinig uitschieters.
13. Pastor Maldonado - 6 Het is het gewoon niet.

Manor Ferrari - 3 Wie?
28. Will Stevens - 5/b] Wie?
98. Robert Mehri - 5 Wie?

0634

Citaat van: Wings op 29 juli 2015 - 20:30:04


Red Bull Renault - 6 Kan er net mee door! Krappe voldoende.
3. Daniel Ricciardo - 8 Beest! Die Red Bull loopt voor geen meter maar als dat ding het ook maar even goed doet dan excelleert Daniel meteen.   
26. Daniil Kvyat - 6 Te groot contrast naar Ricciardo. Had wat goede momenten maar overall is het verschil gewoon te groot.


In Q is het 6-4 voor RIC en in de WK stand 51-45.

Hoe klein moet het gat wel niet zijn om het niet 'het verschil is te groot' te noemen?

Wings

Als je context weglaat heb je een punt. Neem nu Hongarije, Kvyat had gewoon mazzel dat hij was gestopt toen de SC-car naar buiten kwam en iedereen massaal voor vers rubber de pits in dook.

Perton

Als het voor Kvyat mazzel was, was dat het nog meer voor verstappen. Maar die krijgt een 9

janke

IIg Rosberg krijgt van mij een dikke 8. Wint races waar Hamilton er niet aan te pas komt. En niet met mazzel. Rosberg staat met een kleine marge achter. Dat is in de beste wereld geen zgn tweede rijder. Barri,en Co misschien wel. Maar Rosberg is dat zekers niet. Die gaat voor eigen belangen. En dat streelt hem. Beetje van zijn vader heeft hij gelukkig in zijn bloed zitten.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: Wings op 29 juli 2015 - 21:10:00
Als je context weglaat heb je een punt. Neem nu Hongarije, Kvyat had gewoon mazzel dat hij was gestopt toen de SC-car naar buiten kwam en iedereen massaal voor vers rubber de pits in dook.

Ook als ik de context niet weghaal is Kvyat in de laatste vijf Qs drie keer sneller en in race 3 keer sneller van de 4 keren dat ze samen finishen.

Ik zeg niet dat Kvyat beter is dan Ricciardo of zo, maar na een moeizaam begin moet je wel heel selectief in je beoordeling zijn wil je het de ene een beest noemen en het gat veel te groot. Er is maar een klein gat. Welke statistieken of raceverlopen je er ook op na slaat. Kvyat zit veel dichter op Ricciardo dan Rosberg op Hamilton of Raikkonen op Vettel.

FolkertE

Citaat van: Wings op 29 juli 2015 - 20:30:04
Mercedes - 10Als je zo met hoofd en schouders boven de rest uitsteekt en domineert kan ik niet minder dan een 10 geven. Geen idee wat Mercedes dit seizoen beter kan doen (ja een kniesoor vindt altijd wat).

44. Lewis Hamilton - 8 Zoals vaker gezegd, gaat het goed, zit niks tegen, is Hamilton moeilijk te verslaan. Zit het echter tegen weet hij niet te overtuigen.
6. Nico Rosberg - 6.5 Laat zich als een mak schaapje naar de slachtbank brengen door Hamilton. Prima tweede rijder maar niet meer dan dat.

Ferrari - 7.5 Zijn de goede weg ingeslagen. Nu doorpakken. En dat betwijfel ik.
5. Sebastian Vettel - 9Rijdt een super seizoen waarin hij weinig fout doet, maximaliseert en Kimi de baas is.
7. Kimi Raikkonen - 6.5Tsja....was niks, wordt niks. Jammer van Hongarije want had hem wel een goed resultaat gegund.

Red Bull Renault - 6 Kan er net mee door! Krappe voldoende.
3. Daniel Ricciardo - 8 Beest! Die Red Bull loopt voor geen meter maar als dat ding het ook maar even goed doet dan excelleert Daniel meteen.   
26. Daniil Kvyat - 6 Te groot contrast naar Ricciardo. Had wat goede momenten maar overall is het verschil gewoon te groot.

McLaren Honda -4 Het had zo mooi moeten worden! Wat een draak van motoren heeft Honda gebouwd. Een jaar extra ontwikkelen mocht niet baten. Droevig om McLaren zo te zien worstelen met 2 van een dijk van coureurs. Ik zag een 2 wat ik persoonlijk te ver vind doorvoeren, maar meer dan een 4 wordt het niet.
14. Fernando Alonso - 7.5Moeilijk te beoordelen maar Button staat er te vaak voor.
22. Jenson Button - 8.0 Bewijst nog meer dan prima mee te kunnen. Maar ook moeilijk om er wat van te vinden.

Force India Mercedes - 6.0 Lijken terrein te hebben verloren. Lage(re) pieken dan voorheen.
11. Sergio Perez -6- Magere resultaten met af en toe een uitschieten naar beneden.
27. Nico Hulkenberg - 7 Prima hoor, hij kan ook hogerop, maar waar? McLaren (in hoeverre dat hogerop) is Williams?

Williams Mercedes - 7 Toch wat afgezwakt....
77. Valtteri Bottas - 6.5 Prestaties houden niet over. Kaliber Hülkenberg, Heidfeld..... Wat mij het meeste zorgen baart is dat Massa steeds sneller wordt en de auto eigen maakt, Bottas niet en lijkt ook terrein te verliezen overall.
19. Felipe Massa -7.5 Snoert critici de mond + zie boven.

Sauber Ferrari - 6.0 Voldoende.
12. Felipe Nasr - 7 Kan er meer door.
9. Marcus Ericsson - 6 Ik vind dat hij een prima ontwikkeling doormaakt. Werd gezien als een Formule 1 onwaardige rijder en hoewel het niet veel meer is dan dat hij er mee door kan krijgt hij de titel F1-onwaardig kwijtgescholden.

Toro Rosso Renault -5 Onbetrouwbaar maar ook de pitstops lopen niet vlekkeloos. Zit veel ruimte voor verbetering.
33. Max Verstappen - 9 Ongekend hoe hij ontwikkelt. Heeft nauwelijks ervaring in single seaters (2 jaar geleden nog op de kart) en gaat nu het gevecht aan met de beste rijders van de wereld. Zo nu en dan ontstijgt hij zichzelf. De fouten die hij maakt vergeef ik hem nu nog.
55. Carlos Sainz - 8- Heetgebakerd maar houdt het hoofd koel in races! Kan prima zijn materiaal managen om aan het einde wat over te houden. Wel vraag ik mij af of hij mee kan met de ontwikkeling die Verstappen doormaakt.

Lotus Mercedes - 7 Aardige wagen. Maar dit team kan niet verder zo.
8. Romain Grosjean - 6.5- Romain overtuigt nauwelijks meer. Redelijk wat fouten en weinig uitschieters.
13. Pastor Maldonado - 6 Het is het gewoon niet.

Manor Ferrari - 3 Wie?
28. Will Stevens - 5/b] Wie?
98. Robert Mehri - 5 Wie?
Niet om te buigen in een goed resultaat? Ik denk dat jij echt een hele boel races hebt gemist de laatste 8 jaar. Met alle respect, maar dit klopt gewoon niet. Soms weet hij het niet om te buigen in een goed resultaat, maar vaker wel. Neem bijvoorbeeld Duitsland en Hongarije vorig jaar. Zelfs afgelopen race weet hij het nog om te buigen in P6( met een beetje geluk.) En Vettel dan in Bahrein? Vertrekt van af P2 en eindigd 5de. Of in Canada word hij ook slechts 5de.

Maar op zich wel eens met de cijfers, maar niet met de uitleg.
Verder eens met Jeroen, Kvyatt doet het erg goed en zit niet ver van Ricciardo.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Wings op 29 juli 2015 - 20:30:04
....
13. Pastor Maldonado - 6 Het is het gewoon niet.
....

Oei, ik zou maar uitkijken wat je wat zegt over Maldonado, Wings. Zo meteen komt Pancake en Pergonia om jouw te 'onderwijzen' over deze gast...

Groet,

C,G. de Beaufort


Jehoentelaar

Waarom deze verwoedde poging om een leuk en inhoudelijk topic stuk te maken, CG?2

Pancake Shield

Citaat van: C.G. de Beaufort op 30 juli 2015 - 10:21:32
Citaat van: Wings op 29 juli 2015 - 20:30:04
....
13. Pastor Maldonado - 6 Het is het gewoon niet.
....

Oei, ik zou maar uitkijken wat je wat zegt over Maldonado, Wings. Zo meteen komt Pancake en Pergonia om jouw te 'onderwijzen' over deze gast...

Groet,

C,G. de Beaufort

Dit is echt een compleet nodeloze opmerking, ook al zou het een grap zijn. Het gaat hier om een persoonlijke mening/cijfer dat we geven aan de coureurs. Dat iemand een ander cijfer geeft aan een coureur, betekent voor mij niet dat ik vraagtekens daarbij ga zetten. Ik respecteer ieder zijn mening. Zeker in een topic zoals dit, dat zijn fundament vindt in meningen.

Dat jij dan telkens er tussen doorkomt met complete respectloze opmerkingen dat ik 'niet goed wijs ben' en beetje een vuurtje probeert op te stoken door te zeggen dat ik en een andere gebruiker (wie is Pergonia uberhaupt, er is toch niemand met die naam. En als het een 'parodie' is ben je dus nogmaals respectloos bezig) iemand gaan 'onderwijzen' vind ik gewoon ver beneden peil. Wees gewoon netjes en respectvol, dat zorgt ervoor dat er een goede discussie komt.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock