Hongarije: man van de race

Gestart door 0634, 26 juli 2015 - 16:23:49

« vorige - volgende »

Wie was de beste vandaag?

VET
14 (63.6%)
KVY
1 (4.5%)
RIC
3 (13.6%)
VES
2 (9.1%)
ALO
2 (9.1%)
HAM
0 (0%)
GRO
0 (0%)
ROS
0 (0%)
BUT
0 (0%)
ERI
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 22

Mickey

Alle excuses van Hamilton daargelaten, zijn primaire, instinctieve reactie,  Nico crossed my line there, he pushed me wide, vond ik wel weer typisch.

Alonso had daar vroeger ook een handje van, maar dat vind ik een bijzonder evenwichtige en respectabele kerel geworden. Lewie blijft een klein kind als het niet lekker gaat.

0634

Daar had hij geen gelijk in, nee. Maar dat was een heat of the moment reactie vanuit de cockpit. Na afloop praat hij compleet anders, dus dat vind ik eigenlijk best heel erg volwassen.

Rosberg overigens mekkerde over Ricciardo. De actie van RIC vond ik ook niet 's werelds fraaiste, veel te ver weg, nogal opportunistisch, maar uiteindelijk snijdt ROS zijn band zelf stuk door weinig ruimte te laten.

Sphinx

Vele kandidaten voor deze race:

- Vettel voor zijn foutloze race (alsof ie in een overgespoten RBR reed)
- Kvyat die o-o-ondanks e-e-e-n fla-a-atspo-t-t-t en een tijdstraf naar het podium rijdt
- Verstappen voor zijn beste resultaat ooit (dat er vele mogen volgen)\

- maar ik ga wat tegen de stroom in en kies de man die me een paar keer van schrik uit mn stoel liet opspringen: Daniel Ricciardo. Hij leek wel bezeten van de geest van Gilles Villeneuve zondag. Die actie tegen Rosberg was een kopie van Villeneuve versus Arnoux in Dijon. Helaas ging dit niet goed. Ook zijn duel met Hamilton (buitenom in bocht, hoe zot wil je het hebben) ging niet helemaal goed, maar als je met een uit elkaar vallende auto dan nog de snelste ronde rijdt, dan weet je dat RBR op die @$^%&-motor van Renault een heel goede auto heeft.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 27 juli 2015 - 17:25:34
Met alle respect, maar iemand die zijn start verkloot, vervolgens nog twee keer door eigen schuld botst, reed geen prima race in mijn ogen. Dat is onmogelijk. Door eigen toedoen is Hamilton niet geeindigd waar hij had kunnen eindigen. Dan doe je het niet goed vind ik.
Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen. Dankzij het prutsen van Hamilton, hadden we wel een mooie race. Hij ging na zijn fout in de eerste ronde toch mooi weer terug naar 4.
Hij is zeker niet de man van de wedstrijd, maar ondanks zijn foutjes reed hij wel een mooie race. En hij loopt uit in de stand in het WK, dus eigenlijk wel prima race, maar lang niet zo goed als hij had gekund.
Maar de start kan je Hamilton niet kwalijk nemen, het schijnt dat Mercedes de nodige problemen heeft met de koppeling en de aanrijding met Ricciardo? Tja, lastig gevalletje in mijn ogen, want Ricciardo nam wel de nodige risico's. Maar goed, dat doet Hamilton ook. Straf vond ik trouwens echt belachelijk, zeker toen Rosberg/Ricciardo geen straf kregen.

Maar al met al, prima race ondanks de foutjes, maar voor Hamilton eigenlijk ook wel een slechte race omdat er resultaat technisch veel meer in had gezeten.  Vandaar dus een eervolle vermelding en zeker een slechte race, maar ook een goede race gezien wat hij allemaal liet zien.

Maar volgens mij volgt niemand mij nog.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 27 juli 2015 - 17:32:58
Nee, ik snap dat niet, sorry. Met één foutje okee, dan kan je het nog op 'smaakmaker' gooien, maar met 3 forse fouten die gewoon een plek of 5 kosten, snap ik dat niet. Maar nogmaals, dat is ieders eigen beoordeling.
Dat is eigenlijk wat ik probeerde te zeggen: smaakmaker, mar zeker niet de man van de wedstrijd. Not by a long shot. En vandaar ook prima race, hij liet mooie dingen zien na zijn fouten.

Perton

Dat er bij rosberg en ricciardo geen straf was, vind ik logisch . Ricciardo doet wat wild, rosberg pakt em als een idioot terug en maakt zijn eigen auto kapot.

Bij hamilton en ricciardo was het gewoon hamilton die als een gek in komt vliegen. Nu zeg ik niet dat hij een straf had moeten krijgen (ik was het overigens eens met de straf) maar dat er inconsistentie in de straffen (of geen straffen) zou zitten,  is flauwekul. Het waren ondanks redelijk wat overeenkomsten twee compleet andere situaties.

FolkertE

Citaat van: Wings op 27 juli 2015 - 18:55:35
Citaat van: FolkertE op 27 juli 2015 - 16:29:11
Vettel, Max, Alonso, Kvyatt, Daniel en Kimi. Ik kan niet kiezen. Al moet ik bij Vettel kleine kanttekening zetten dat ik het een beetje vreemd vind dat bijna alles bij Kimi gebeurt en zelden bij Vettel. Maar goed, verder geen kritiek op Vettel, want die reed gewoon super.

Daar kan Vettel niks aan doen.

CitaatHamilton krijgt van mij wel een eervolle vermelding, dat ondanks en dankzij zijn foutje na de herstart en het foutje bij bocht 9? een prima race reed. De race werd wel erg spannend. Veranderd natuurlijk niks aan de foutjes die hij maakte.

Eervolle vermelding voor zijn race verprutsen als hij een kans op een goed resultaat op een zilver schaaltje krijgt aangereikt? Met al mijn respect maar Hamilton verprutst zijn start, is daarna te gretig en komt naast de baan terecht. Met veel gehark worstelt hij zich langs concurrenten (vaak meer geluk dan wijsheid dat het goed afloopt), krijgt een twee kans die hij vervolgens weer verprutst. Dus geen idee waar die eervolle vermelding voor is, waarschijnlijk voor het aantal malen verprutsen van je race want meer kan ik er niet van maken.

Gelukkig (en daarvoor neem ik mijn hoed écht af) was Hamilton zelf wel zo reëel om

A. over de boordradio excuses te maken aan zijn team.
B. te roepen dat dit misschien wel zijn slechtste race van zijn carrière was.
C. publiekelijk nog eens excuses aan te bieden voor zijn ondermaatse prestatie.

Maar verder prima om hem complimenten te maken hoor. ;D
Vandaar dat ik ook zei dat het niet bedoelt was als kritiek op Vettel.
Maar zoals ik tegen Jeroen al zei, was het niet bedoelt als Hamilton de hemel in te prijzen, maar als smaakmaker van de race. Toch mooie gevechten gezien en volwassen gedragen en toe geven dat hij fout was deze race. Iets wat Hamilton bijna altijd wel doet. Maar inderdaad, dit was 1 van zijn slechtste races, want hij had kunnen winnen. Maar hij liet wel mooie actie zien en dankzij Hamilton kregen we toch een mooie race, want als hij foutloos was geweest had hij denk ik gewonnen.

Overgens zegt Wolff zelf dat er problemen zijn (of zorgen) bij de start mechanismes van Mercedes.

@Perton: Juist om door het inconsequente straffen van de FIA, vond ik deze straf niet te recht. Hamilton zat nog steeds aan de binnekant en gingen met zijn 2 naast elkaar de bocht in. Vorig jaar waren velen die Rosberg geen straf zouden geven, maar nu krijgt Hamilton wel een straf en Rosberg niet, want hij rijd toch echt abrubt de vleugel van Ricciardo kapot.

Wat voor mij mee speelt bij een incident, is de gelijke staat van uitkomst. Als 1 van de 2 door een race incident grotere hinder ondervind dan de andere, zou ik eerder een straf geven dan als de 2 ongeschaad verder kunnen rijden.

Matthijs

Citaat van: FolkertE op 28 juli 2015 - 13:02:20
@Perton: Juist om door het inconsequente straffen van de FIA, vond ik deze straf niet te recht. Hamilton zat nog steeds aan de binnekant en gingen met zijn 2 naast elkaar de bocht in. Vorig jaar waren velen die Rosberg geen straf zouden geven, maar nu krijgt Hamilton wel een straf en Rosberg niet, want hij rijd toch echt abrubt de vleugel van Ricciardo kapot.
Ten opzichte van een jaar geleden waren de straffen misschien inconsequent, maar ten opzichte van elkaar in deze race vond ik dat er wel consequent (maar streng) gestraft werd.

Perton

Oja, FYI, ik doelde uiteraard ook op de consistentie in deze specifieke GP. Geen idee wat Rosberg vorig jaar heeft gedaan in Hongarije.

FolkertE

Citaat van: Perton op 28 juli 2015 - 14:42:23
Oja, FYI, ik doelde uiteraard ook op de consistentie in deze specifieke GP. Geen idee wat Rosberg vorig jaar heeft gedaan in Hongarije.
Oh ik doelde op alle jaren eigenlijk.

@Matthijs: Ja op zich wel, alleen jammer/opmerkelijk dat Rosberg/Ricciardo dit keer geen straf kregen.

Perton

Ok dan was dat wat miscommunicatie :) Dat de FIA over langere perioden inconsistent is, daar heb ik me inmiddels al bij neergelegd, en maak ik me dus ook niet meer zo druk over :P Er zullen inderdaad wel vergelijkbare dingen zijn geweest in het verleden waar geen straffen zijn uitgedeeld.

FolkertE

geen probleem, ;) ben vandaag niet de meest duidelijke geloof ik. ;D.

Al vind ik de strafpunten voor Max, Hamilton, en..... nog een paar ook weer belachelijk. Van Maldonado kan ik het me wel voorstellen.

Perton

Mwoah ik snap die van Verstappen wel. De VSC is ingevoerd n.a.v. Bianchi zijn gebeurtenissen en zoals ik in een ander topic ook al zei: deze race was een week na diens dood. Te hard rijden bij een VSC (of was de SC er al? Naja is om het even) is gewoon not done, omdat die deltatijden er niet voor niets zijn. Als je nu een reprimande geeft, dan denken coureurs de volgende keer dat ze wel wegkomen met een seconde te hard, en daarna met twee seconden te hard, etc. etc. Door juist nu streng te zijn, weten coureurs dat ze dit soort dingen echt niet moeten flikken in de toekomst.

Voor Verstappen zelf zijn de punten in dat opzicht inderdaad wat lullig, maar ik snap ze in algemene zin volkomen. En ben het er van binnen ook wel een klein beetje mee eens. Die van Hamilton eigenlijk ook wel. Vorige race verprutste hij zijn start en was hij na de SC erg wild, en ook nu reed hij erg wild rond om vervolgens een aanrijding te veroorzaken. Dat de FIA hem dan als optelsom (zonder dat ie, behalve bij Ricciardo natuurlijk, echt iets fouts deed) even een goede tik op de vingers geeft, ja, prima eerlijk gezegd. Hij blijft wel een wereldkampioen, geen rookie die zich nog moet bewijzen.

Wie verder nog strafpunten hebben gekregen, weet ik zo niet meer dus daar zal ik dan ook niet op ingaan. Ja, Maldonado, maar die verdiende er zo'n beetje direct 12 hoe hij rondreed ;D

FolkertE

Een DT of zelfs een S&G zou ik begrijpen, maar extra straf punten voor zijn licentie? Vind ik heel erg dubbel op. Doe dan 1 van de 2 in dit geval en bij elke volgende keer strenger op treden. Overigens weet ik niet hoe veel te hard hij heeft gereden, want als hij 1 seconde te hard heeft gereden vind ik het helemaal overdreven, maar als hij 20 seconde (BV) er boven zat vind ik dat weer een ander verhaal.

Jehoentelaar

Citaat van: janke op 27 juli 2015 - 11:06:40
Ik ga hier toch voor Vettel. Vloog uit de startblokken en gaf het niet meer weg. Prima weekend voor Seb. En ben ik nou de enige die ziet aan hem dat hij volwassen is geworden met zijn gedrag cq attitude?? Sjapo.

Mee eens. Ik hoopte voor dit jaar al dat Vettel een ander persoon zou worden door bij Ferrari aan de slag te gaan. Vind het steeds meer een leuke volwassen coureur en steeds minder de belhamel met rare streken. Al weet je nooit wat er gebeurt als hij weer vol in de titelstrijd is.