Silly Season coureurs 2015/2016

Gestart door Jehoentelaar, 09 juli 2015 - 20:02:27

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Mickey op 13 augustus 2015 - 22:28:04
Zijn er ook seizoenen geweest waarbij een constructeur met een klantenmotor de rijderstitel won, terwijl het fabrieksteam zelf met eigen wagen en motor deelnam?

Nee. Maar ik zou het leuk vinden als Force India dit jaar de titel wint  ;).

Mickey

Nou ja, dan is er toch wat voor te zeggen dat je als fabrieksteam beter af bent met je eigen torretje, zoals Robbert suggereert. ;) Anders gezegd, ik zie RB geen wk worden met een Ferrari- of Mercedesmotor, zolang die beiden als fabrieksteam racen.

Jehoentelaar

Dat zijn nog steeds twee verschillende situaties. Niet ieder team dat met een motor rijdt van een andere producent is het tweede team van die motorproducent. Met andere woorden: niet elke motorbouwer heeft een fabrieksteam dat de voorkeur geniet boven klantenteams.

0634

Citaat van: Mickey op 13 augustus 2015 - 22:56:48
Nou ja, dan is er toch wat voor te zeggen dat je als fabrieksteam beter af bent met je eigen torretje, zoals Robbert suggereert. ;) Anders gezegd, ik zie RB geen wk worden met een Ferrari- of Mercedesmotor, zolang die beiden als fabrieksteam racen.

Nee hehe, zo niet nee. Je moet geen motor nemen waarvan de fabrikant al rondrijdt. Want dan krijg je b-specs. Maar daar gaat deze discussie toch niet over?

0634

Of je nou zelf motoren bouwt of niet alles staat of valt met twee dingen: kwaliteit van het personeel top-down en budget.

Mickey

Nou ja, mochten STR en RB Renault de deur wijzen, dan zijn ze dus op één van die teams aangewezen voor motoren. Dat maakt een eventuele overstap van Max Verstappen naar Ferrari imo ook nog eens logischer dan bij STR of RB te blijven, mócht die situatie zich voordoen. Hoewel een Mercedesmotor wel een grote stap in de goede richting zou zijn. Maar nu ben ik hypotheses op alsen en misschienen aan het stapelen.  :)

0634

Aangaande Red Bull deel ik je zorg. Het is niet voor niets dat McLaren wegging bij Mercedes. Een topteam dat een motor koopt bij een ander topteam komt zelden voor. En dat is niet voor niets natuurlijk.  De fabrikant ziet liever zijn eigen merk winnen.

Robbert65

#202
Citaat van: Jeroen op 13 augustus 2015 - 22:37:11
Citaat van: Robbert65 op 13 augustus 2015 - 22:17:10
Citaat van: Jeroen op 13 augustus 2015 - 22:10:12
Daar ben ik het niet mee eens hoor. Zeker is het zo dat constructeurs die zelf motoren bouwen succesvol zijn geweest door de jaren heen, maar er zijn er ook die gruwelijk hebben gefaald. Andersom (constructeurs met externe motorleveraciers) ook.

Dus nee, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk moet je dan als constructeur een longterm deal met een fabrikant aangaan, maar dan kan je ook echt jaren succesvol zijn. Voorbeelden te over.



check de eeuwigdurende ranglijst:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_World_Constructors%27_Champions

Ferrari staat niet voor niks bovenaan. Natuurlijk knap van Williams en McLaren, maar het verschil spreekt voor zich. Eigen torretje bouwen is beterrrrr.

En de rest? Is allemaal constructeurs met separate motorleveranciers. Verder: Ferrari heeft veruit de meeste deelnames ook nog eens, dus je telt jaren mee waarin anderen niet deelnamen. Kijk eens naar het aantal wereldkampioenen vanaf 1980, toen de grote drie alle jaren meededen.

McLaren: 9 wereldkampioenen (84, 85, 86, 88, 89, 90, 98, 99. 08)
Williams: 7 wereldkampioenen (80, 82, 87, 92, 93, 96, 97)
Ferrari: 6 wereldkampioenen (2000-2004 en 2007)

Nog beter voorbeeld: In algemene zin werd er 37 keer een team kampioen met een externe motor en slechts 21 keer eentje die zelf zijn motor bouwde... Ik bedoel maar.

Hiermee wil ik niet aangeven dat je beter losse motoren kunt bestellen, helemaal niet, ik zeg alleen dat het niet zo is dat je eigen motoren moet bouwen om succes te hebben. Dat is nergens op dit soort statistieken te baseren.

Waar het om gaat is, dat Mateschitz in plaats van bokkig doen tegen Renault ze beter een goed bod zou doen. En je cijfers kloppen, natuurlijk, je kunt met statistiek altijd alle kanten op, maar Ferrari staat op de ranglijst aller tijden fier bovenaan.  Welke resultaten je ook bijeenraapt, hoe je het ook wendt of keert, Ferrari heeft altijd met eigen motor gereden en altijd bovenaan meegedaan (Wat McLaren nu overkomt is Ferrari nooit overkomen.)  Natuurlijk kan het twee kanten opwerken; als het mis gaat, gaat het dubbel mis, dat wel, ga je naar de knoppen, dan gaat het ook helemaal mis. Kijk nu naar STR, doen het relatief goed door een geweldig chassis, steken RBR naar de kroon, omdat de motor niet geweldig was in de eerste helft van het seizoen. Als RBR een top engine had gehad, was dat verschil veel groter geweest.

Ferrari is echter zo'n ervaren stal, dat dat nooit is gebeurd en niet zal gebeuren. Een echt topteam bouwt zijn eigen torretje.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

0634

Heh? Ferrari heeft 21 jaar droog gestaan. De Schumacher jaren waren ultra succesvol, los van die periode zijn ze nooit de beste geweest terwijl de mogelijkheden enorm zijn. Als er één team dat qua bedrijfvoering en organisatie de plank veel te vaak mis heeft geslagen is het Ferrari wel.

En nogmaals: dat heeft niks te maken met eigen motoren, want dat heeft zeker ook voordelen (en nadelen) maar een jaar zoals Red Bull nu meemaakt, dat heeft Ferrari o zo vaak zelf mee gemaakt hoor. Zie vorig jaar alleen al. Alles valt of staat met top personeel een een topbudget, niet met het bouwen van een eigen motor of niet.

Robbert65

Jeroen, jij maakt van het Formule 1 wereldkampioenschap een wedstrijd tussen Ferrari en de rest. Da klopnie.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jehoentelaar

Wat is dat voor onzinreactie? Jeroen stelt alleen dat de historie er anders uitziet dan jij schetst. Zie voor bevestiging daarvan de resulatatenpagina van Formula1.com, alsmede de jaarverslagen op bijvoorbeeld Wikipedia.

Dat de naam Ferrari nu in deze context veel wordt genoemd komt doordat de discussie over Ferrari gaat.

0634

Citaat van: Robbert65 op 14 augustus 2015 - 12:33:55
Jeroen, jij maakt van het Formule 1 wereldkampioenschap een wedstrijd tussen Ferrari en de rest. Da klopnie.

Nee, dat doe ik niet. Wanneer ik zeg dat er 37 constructeurs de titel wonnen zonder eigen motor en 21 met dan reken ik dus ook Mercedes, Renault, Alfa Romeo en al die anderen mee.

Jij wijst naar de kille stats en claimt dat Ferrari het meest gewonnen hebt dus is eigen motoren bouwen the way to go. Terwijl dat niet fair is, want zij doen als enige vanaf het begin mee. Pak je de laatste 35 jaar als voorbeeld, en kijk je naar teams die al die jaren meededen slaat de balans ineens niet meer in Ferrari voordeel uit. Dat lijkt mij een stuk eerlijker.

Maar meer nog probeer ik te zeggen dat die stats totaal niet uitwijzen wat jij beweert en ook niet het tegendeel. Want het is ook helemaal niet zo dat het niet mogelijk is om structureel succes te hebben met andere motoren en het is ook niet zo dat je nooit wegzakt met eigen motoren. Voorbeelden van beiden zijn legio.

Er zit zeker voordeel aan eigen motoren maar ook nadelen. Bottom Line: goede mensen, goed budget. Dat is wat je nodig hebt. Met eigen motoren of niet, dat kan allebei prima werken.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Jeroen op 14 augustus 2015 - 17:18:44
Citaat van: Robbert65 op 14 augustus 2015 - 12:33:55
Jeroen, jij maakt van het Formule 1 wereldkampioenschap een wedstrijd tussen Ferrari en de rest. Da klopnie.

Nee, dat doe ik niet. Wanneer ik zeg dat er 37 constructeurs de titel wonnen zonder eigen motor en 21 met dan reken ik dus ook Mercedes, Renault, Alfa Romeo en al die anderen mee.

Jij wijst naar de kille stats en claimt dat Ferrari het meest gewonnen hebt dus is eigen motoren bouwen the way to go. Terwijl dat niet fair is, want zij doen als enige vanaf het begin mee. Pak je de laatste 35 jaar als voorbeeld, en kijk je naar teams die al die jaren meededen slaat de balans ineens niet meer in Ferrari voordeel uit. Dat lijkt mij een stuk eerlijker.

Maar meer nog probeer ik te zeggen dat die stats totaal niet uitwijzen wat jij beweert en ook niet het tegendeel. Want het is ook helemaal niet zo dat het niet mogelijk is om structureel succes te hebben met andere motoren en het is ook niet zo dat je nooit wegzakt met eigen motoren. Voorbeelden van beiden zijn legio.

Er zit zeker voordeel aan eigen motoren maar ook nadelen. Bottom Line: goede mensen, goed budget. Dat is wat je nodig hebt. Met eigen motoren of niet, dat kan allebei prima werken.

Nou ja, dit moet niet ontaarden in welles / nietes, maar ik denk, dat Ferrari de oudste is die mee doet, juist omdat ze alles in eigen hand hebben. Maar goed, ik weet niet alles :-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Citaat van: Mickey op 13 augustus 2015 - 22:28:04
Zijn er ook seizoenen geweest waarbij een constructeur met een klantenmotor de rijderstitel won, terwijl het fabrieksteam zelf met eigen wagen en motor deelnam?

2009.

Nu was McLaren niet helemaal van Mercedes maar ze hadden wel een meerderheidsaandeel. Daarom gaf niemand Brawn in beginsel een kans. Verder in 2010 en 2011. Red Bull werd met Renault kampioen terwijl Renault zelf deelnam.