Monaco man van de race?

Gestart door Sabai, 24 mei 2015 - 17:05:12

« vorige - volgende »

Wie is de man van de race?

Hamilton
Rosberg
Vettel
Verstappen
Ricciardo
Iemand anders namelijk. .....

FolkertE

Toch maar een stem uit gebracht uiteindelijk.
Toch voor Hamilton gekozen. Na het lezen van een aantal artikelen is het toch meer de fout van Mercedes, dan van Hamilton en daarvoor reed hij een ijzersterke race.
Max goede 2de, maar wie er nou echt fout zat durf ik niet te zeggen. Max zegt dat Grosjean hem een break test gaf en Grosjean ontkent dat.

Wings

Ik las juist dat Mercedes hem buiten wilde laten en het Hamilton was die om vers rubber vroeg en naar binnenkwam.

Perton

Het is in zo'n commotie wel de verantwoordelijkheid van het tram om de coureur te informeren of het slim is. Zij hebben immers alle.info, de coureur weet alleen Hoe zijn banden zijn, verder niet. Daarom blijft Mercedes denk ik wel hoofdschuldige, maar uiteraard wel met een duidelijke rol voor Hamilton

0634

Citaat van: Wings op 28 mei 2015 - 18:04:50
Ik las juist dat Mercedes hem buiten wilde laten en het Hamilton was die om vers rubber vroeg en naar binnenkwam.

Zo is het ook gegaan. Hamilton nam het initiatief om binnen te komen, niet Mercedes. Wel had het team hem moeten tegenhouden uiteraard, maar je kan moeilijk om de rol van Hamilton heen in deze. Voor mij genoeg om niet op hem te stemmen, hij is mede-verantwoordelijk voor het weggooien van een zekere zege.

Uiteindelijk had hij op Monaco in mijn ogen zelfs de tijd van geest moeten hebben te weigeren om binnen te komen als het team daarom gevraagd zou hebben. Dit is Monaco, trackpositie is belangrijker dan de meest verse banden. We kennen allemaal de voorbeelden hiervan.

Perton

Los van baanpositie (waar je volkomen gelijk in hebt): als Vettel en Rosberg daadwerkelijk een stop hadden gemaakt (zoals Hamilton dacht) dan had ie echt zeeën van tijd gehad om zijn eigen pitstop te maken. We moeten niet vergeten dat dat nog wel de voornaamste reden was dat ie naar binnen wilde - in combinatie met de banden uiteraard. Wat dat betreft heeft Hamilton (voor zover dat kan in zo'n korte tijd) denk ik wel een weloverwogen beslissing gemaakt, alleen was die gebaseerd op compleet verkeerde ideeën en info. Ik weet daarom ook niet goed of ik het eigenlijk wel eens ben met je tweede alinea. Eerste alinea wel.

FolkertE

Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 18:20:09
Het is in zo'n commotie wel de verantwoordelijkheid van het tram om de coureur te informeren of het slim is. Zij hebben immers alle.info, de coureur weet alleen Hoe zijn banden zijn, verder niet. Daarom blijft Mercedes denk ik wel hoofdschuldige, maar uiteraard wel met een duidelijke rol voor Hamilton
Het punt is eigenlijk dat door al die commontie vergeten word dat Hamilton alleen zei dat hij het geen goed idee vond, omdat hij bang was dat zijn banden te koud zouden worden en het einde niet zouden halen. Hij had het misschien anders moeten zeggen, maar het team had tijd genoeg om uit te vogelen of dat verstandig was of niet. Ze hadden in eerste instantie denk ik wel goed besloten om niet te pitten, maar direct nadat Hamilton wat anders zei gingen zij er mee akkoord zonder uit te leggen waarom zij vonden dat hij niet moest pitten. Maar ik denk dat het genoeg zegt dat het team en Lauda de schuld bij zich zelf leggen.

0634

#126
Ik denk dat het genoeg zegt dat Hamilton de schuld bij zichzelf zoekt.

(ik weet niet of ik dat vind, maar jij zegt iets en ik weerleg het argument met precies hetzelfde maar dan omgekeerd om aan te tonen dat het een erg karig argument is)

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 28 mei 2015 - 21:24:43
Ik denk dat het genoeg zegt dat Hamilton de schuld bij zichzelf zoekt.

(ik weet niet of ik dat vind, maar jij zegt iets en ik weerleg het argument met precies hetzelfde maar dan omgekeerd om aan te tonen dat het een erg karig argument is)
Heb je ook zeker wel een punt, maar Lauda is niet een man die mensen gaat beschermen. Hij zegt wat hij vind en hij was volgens de berichten bij de gesprekken.
En Lewis is zelf ook deels schuldig, want baan positie is gewoon het aller belangrijkste in Monaco en dat had hij na Spanje gewoon moeten houden. Maarik vind zijn bijdrage niet genoeg om hem geen man van de wedstrijd te noemen. Ik ben ook van mening dat Hamilton nooit daadwerkelijk gevraagd heeft om te stoppen, maar slechts liet weten wat hij dacht. Want het team stond ook gewoon buiten. Dat is dus extra verwarrend.

Overigens gaan er ook geruchten dat Hamilton toch een 2 stopper ging maken omdat zijn voorsprong ineens ergens rond de 25 seconde was.

Perton

Die 25 seconden zijn vrij makkelijk te verklaren. Niet door mij overigens, maar door Ben Anderson was dat geloof ik.

Door de Virtual Safety Car had Hamilton in een keer 24 seconden voorsprong (daar is in de GP2 ook al veel kritiek op geweest, want als je 200 rijdt en moet afremmen naar 80, terwijl iemand anders net 80 rijdt, dan kan je door het remmen natuurlijk wat tijdwinst boeken). Maar toen kwam de echte safety car, die Hamilton oppikte, waardoor hij weer wat van de tijd verloor.

Zoiets, had het verhaal vluchtig gelezen, dus de details kunnen wat warrig zijn, maar hier kwam het wel min of meer op neer. Dit is de reden dat Mercedes van mening was dat er tijd genoeg was.

Kootje

Hoe kan Hamilton tijd verloren zijn achter de SC dan? Toen de SC naar buiten kwam, reed hij er oor en hij ging direct de Pits in. Hij kwam de SC pas tegen bij het uitrijden vd pits, maar toen zaten Rosberg en Vettel al voor hem. Mercedes heeft gewoon geblunderd daar waar het 't gat betrof, of Lewis nu vroeg om 'n stop of niet.

Perton

Nee ik schreef het verkeerd op. Hij verloor geen tijd, maar het team dacht ten onrechte dat ie tijd had gewonnen. Herinner me er zondag even aan dat ik het autosport artikel erbij haal. Die verwoorden het wat beter dan ik.

Wings

Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 19:12:20
Los van baanpositie (waar je volkomen gelijk in hebt): als Vettel en Rosberg daadwerkelijk een stop hadden gemaakt (zoals Hamilton dacht) dan had ie echt zeeën van tijd gehad om zijn eigen pitstop te maken. We moeten niet vergeten dat dat nog wel de voornaamste reden was dat ie naar binnen wilde - in combinatie met de banden uiteraard. Wat dat betreft heeft Hamilton (voor zover dat kan in zo'n korte tijd) denk ik wel een weloverwogen beslissing gemaakt, alleen was die gebaseerd op compleet verkeerde ideeën en info. Ik weet daarom ook niet goed of ik het eigenlijk wel eens ben met je tweede alinea. Eerste alinea wel.

De pace van Hamilton was tot dusver goed: hij was sneller dan zijn opponenten. Dus in een worst-case-senario hadden Rosberg en Vettel verse banden en hij niet. Maar dan nog was er geen man overboord. De topsnelheid van die Mercedes is daar echt wel goed en inhalen op Monaco is geen koud kunstje. Rosberg had geen dood-of-de-gladiolen actie gewaagd dus de kans dat hij dat niet zou hebben gered is nul-komma-niks. En dat hebben Rosberg en Vettel zich wel prima gerealiseerd.

0634

Yup. Die kennen Monaco na al die jaren blijkbaar wel. Waarom de onzekerheid erbij Lewis insloop vind ik dan ook onbegrijpelijk. Met nog zo weinig ronden op de klok nadat de SC zou vertrekken zouden oude banden niet veel uit moeten maken. Iets waar hij overigens na twee rondjes achter Vettel al achter kwam. M.i. had hij dat al moeten weten aangezien hij er al een jaar of 8 racet.

Perton

Citaat van: Wings op 30 mei 2015 - 10:29:13
Citaat van: Perton op 28 mei 2015 - 19:12:20
Los van baanpositie (waar je volkomen gelijk in hebt): als Vettel en Rosberg daadwerkelijk een stop hadden gemaakt (zoals Hamilton dacht) dan had ie echt zeeën van tijd gehad om zijn eigen pitstop te maken. We moeten niet vergeten dat dat nog wel de voornaamste reden was dat ie naar binnen wilde - in combinatie met de banden uiteraard. Wat dat betreft heeft Hamilton (voor zover dat kan in zo'n korte tijd) denk ik wel een weloverwogen beslissing gemaakt, alleen was die gebaseerd op compleet verkeerde ideeën en info. Ik weet daarom ook niet goed of ik het eigenlijk wel eens ben met je tweede alinea. Eerste alinea wel.

De pace van Hamilton was tot dusver goed: hij was sneller dan zijn opponenten. Dus in een worst-case-senario hadden Rosberg en Vettel verse banden en hij niet. Maar dan nog was er geen man overboord. De topsnelheid van die Mercedes is daar echt wel goed en inhalen op Monaco is geen koud kunstje. Rosberg had geen dood-of-de-gladiolen actie gewaagd dus de kans dat hij dat niet zou hebben gered is nul-komma-niks. En dat hebben Rosberg en Vettel zich wel prima gerealiseerd.
Ik zeg ook niet dat ie niet fout heeft gehandeld he.