Round 6: Grand Prix de Monaco, Circuit de Monaco,

Gestart door rafael25, 20 mei 2015 - 23:49:56

« vorige - volgende »

Wings


Fietser

Ik had die voorbeelden van ongelukken op andere circuits natuurlijk verwacht; ze liggen erg voor de hand. Maar toch blijf ik erbij - ik schreef dat ook - dat het gevaar op Monaco samenhangt met de ONmogelijkheden van het inhalen, en dat maakt de situatie in Monaco anders dan op Suzuka, Zandvoort of weet ik waar. (En dan heb ik het nog niet eens over de krapte, wat weer voor een fraaie couleur locale zorgt.) Coureurs raken gefrustreerd als ze zelfs met een veel snellere wagen een mindere nauwelijks kunnen passeren. De klapper van Verstappen is daar in mijn ogen een goed voorbeeld van. Een ander voorbeeld van frustratie is Hamilton (waarover elders al veel is geschreven). Hij reed het laatste deel van de race met het allerbeste materiaal, maar wist dat hij desondanks kansloos was, ook al waren er 30 rondes te rijden. De moed zakte hem in de schoenen. Op elk ander circuit had hij er een geweldige eindsprint van gemaakt. Dat is de makke van Monaco, vind ik.
Maar men kan dit ook gerust de charme vinden. Dus ook wat mij betreft mag men hier lekker verder karren. Vanwege het affiche.

Tuesday

Citaat van: Fietser op 25 mei 2015 - 12:12:54
Ik had die voorbeelden van ongelukken op andere circuits natuurlijk verwacht; ze liggen erg voor de hand. Maar toch blijf ik erbij - ik schreef dat ook - dat het gevaar op Monaco samenhangt met de ONmogelijkheden van het inhalen, en dat maakt de situatie in Monaco anders dan op Suzuka, Zandvoort of weet ik waar. (En dan heb ik het nog niet eens over de krapte, wat weer voor een fraaie couleur locale zorgt.) Coureurs raken gefrustreerd als ze zelfs met een veel snellere wagen een mindere nauwelijks kunnen passeren. De klapper van Verstappen is daar in mijn ogen een goed voorbeeld van. Een ander voorbeeld van frustratie is Hamilton (waarover elders al veel is geschreven). Hij reed het laatste deel van de race met het allerbeste materiaal, maar wist dat hij desondanks kansloos was, ook al waren er 30 rondes te rijden. De moed zakte hem in de schoenen. Op elk ander circuit had hij er een geweldige eindsprint van gemaakt. Dat is de makke van Monaco, vind ik.
Maar men kan dit ook gerust de charme vinden. Dus ook wat mij betreft mag men hier lekker verder karren. Vanwege het affiche.
de punten in Monaco waar je wel in kunt halen zijn of langzame bochten of zoals Saint Devot en uitkomen tunnel niet extreem gevaarlijk. En idd, Monaco heeft ook zn nadelen.

0634

Citaat van: janke op 25 mei 2015 - 11:52:18
Is ook wat overdreven. Maar op zo'n stratencircuit is het risico van een grote klapper op hoge snelheid wel groot. Denk ook aan Macau, ook een baantje waar resent nog doden vielen, ik meen 2011 of 2012. Uitloopstroken zijn er niet of nauwelijks. Vond wel mooi om te zien hoe het met de veiligheid van de wagens heden ten dagen is. Jaren geleden had Verstappen alles gebroken wat je kunt breken. Verder willen de teams en coureurs er graag racen. Dus lekker doorgaan daar in Monaco.

Precies! Want natuurlijk is er gevaar, maar het is autoracen. Zie de Indy500. Gaat ook af en toe vreselijk mis, maar we gaan er toch niet mee stoppen ?

0634

Citaat van: Tuesday op 25 mei 2015 - 12:20:46
Citaat van: Fietser op 25 mei 2015 - 12:12:54
Ik had die voorbeelden van ongelukken op andere circuits natuurlijk verwacht; ze liggen erg voor de hand. Maar toch blijf ik erbij - ik schreef dat ook - dat het gevaar op Monaco samenhangt met de ONmogelijkheden van het inhalen, en dat maakt de situatie in Monaco anders dan op Suzuka, Zandvoort of weet ik waar. (En dan heb ik het nog niet eens over de krapte, wat weer voor een fraaie couleur locale zorgt.) Coureurs raken gefrustreerd als ze zelfs met een veel snellere wagen een mindere nauwelijks kunnen passeren. De klapper van Verstappen is daar in mijn ogen een goed voorbeeld van. Een ander voorbeeld van frustratie is Hamilton (waarover elders al veel is geschreven). Hij reed het laatste deel van de race met het allerbeste materiaal, maar wist dat hij desondanks kansloos was, ook al waren er 30 rondes te rijden. De moed zakte hem in de schoenen. Op elk ander circuit had hij er een geweldige eindsprint van gemaakt. Dat is de makke van Monaco, vind ik.
Maar men kan dit ook gerust de charme vinden. Dus ook wat mij betreft mag men hier lekker verder karren. Vanwege het affiche.
de punten in Monaco waar je wel in kunt halen zijn of langzame bochten of zoals Saint Devot en uitkomen tunnel niet extreem gevaarlijk. En idd, Monaco heeft ook zn nadelen.

Sowieso natuurlijk dikke onzin dat er niet ingehaald kan worden. Kijk de race van gisteren maar na. Ik zag inhaalacties, niet heel veel, maar ik zag ze wel. Dus is het onzin om te zeggen dat je niet kan inhalen.

Fietser

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2015 - 12:36:33
Citaat van: Tuesday op 25 mei 2015 - 12:20:46
Citaat van: Fietser op 25 mei 2015 - 12:12:54
Ik had die voorbeelden van ongelukken op andere circuits natuurlijk verwacht; ze liggen erg voor de hand. Maar toch blijf ik erbij - ik schreef dat ook - dat het gevaar op Monaco samenhangt met de ONmogelijkheden van het inhalen, en dat maakt de situatie in Monaco anders dan op Suzuka, Zandvoort of weet ik waar. (En dan heb ik het nog niet eens over de krapte, wat weer voor een fraaie couleur locale zorgt.) Coureurs raken gefrustreerd als ze zelfs met een veel snellere wagen een mindere nauwelijks kunnen passeren. De klapper van Verstappen is daar in mijn ogen een goed voorbeeld van. Een ander voorbeeld van frustratie is Hamilton (waarover elders al veel is geschreven). Hij reed het laatste deel van de race met het allerbeste materiaal, maar wist dat hij desondanks kansloos was, ook al waren er 30 rondes te rijden. De moed zakte hem in de schoenen. Op elk ander circuit had hij er een geweldige eindsprint van gemaakt. Dat is de makke van Monaco, vind ik.
Maar men kan dit ook gerust de charme vinden. Dus ook wat mij betreft mag men hier lekker verder karren. Vanwege het affiche.
de punten in Monaco waar je wel in kunt halen zijn of langzame bochten of zoals Saint Devot en uitkomen tunnel niet extreem gevaarlijk. En idd, Monaco heeft ook zn nadelen.

Sowieso natuurlijk dikke onzin dat er niet ingehaald kan worden. Kijk de race van gisteren maar na. Ik zag inhaalacties, niet heel veel, maar ik zag ze wel. Dus is het onzin om te zeggen dat je niet kan inhalen.

Je hebt er in Monaco altijd bijzondere omstandigheden bij nodig. Ook in de 2015 versie. Bijvoorbeeld problemen bij je voorligger (Verstappen op Maldonado). Of meegaan in het kielzog van de frontrunners (Verstappen op Bottas). Of iemand moet erg meewerken (Verstappen op Sainz?). Of een foutje van je voorganger (Rindt op Brabham). Natuurlijk zijn er altijd uitzondering (wie?). Maar op een normale manier iemand voorbijsteken die daar beslist niet van gediend is, is vrijwel ondoenlijk. Denk bijv. aan Mansell versus Senna die zich zodanig breed maakte dat Mansell er nog niet met een raket voorbij kwam. Monaco is daarin duidelijk verschillend van andere circuits. Dat ontkennen is dikke onzin.
Voor wat het circuit van Monaco betreft laat ik het hierbij.

0634

Tja zo kan je van alles zeggen. Feit is dat inhalen absoluut niet onmogelijk is maar dat je van goede huize moet komen. That's it.

Kootje

Citaat van: Fietser op 25 mei 2015 - 13:38:25
Je hebt er in Monaco altijd bijzondere omstandigheden bij nodig. Ook in de 2015 versie. Bijvoorbeeld problemen bij je voorligger (Verstappen op Maldonado). Of meegaan in het kielzog van de frontrunners (Verstappen op Bottas). Of iemand moet erg meewerken (Verstappen op Sainz?). Of een foutje van je voorganger (Rindt op Brabham). Natuurlijk zijn er altijd uitzondering (wie?).

Wie? Nou .... zij oa.







En zo kan ik er nog genoeg vinden als ik ff doorzoek. Het kan dus wel degelijk.


CitaatMaar op een normale manier iemand voorbijsteken die daar beslist niet van gediend is, is vrijwel ondoenlijk. Denk bijv. aan Mansell versus Senna die zich zodanig breed maakte dat Mansell er nog niet met een raket voorbij kwam. Monaco is daarin duidelijk verschillend van andere circuits. Dat ontkennen is dikke onzin.
Voor wat het circuit van Monaco betreft laat ik het hierbij.

Vrijwel onmogelijk is dus niet onmogelijk. Bovenstaande voorbeelden bewijzen dat. Het is moeilijk, dat zeker, maar dat is één vd dingen die Monaco juist zo speciaal; maken. Hier kan je door ballen te tonen nog het verschil maken.

0634

Je kan zeggen wat je wil over Rosberg maar op Monaco heeft hij inmiddels wel een geweldige statistiek. Alleen Prost, Hill, Senna en Schumacher wonnen er vaker dan hij. De rest van al die grootheden dus niet.

Hattricks zijn nog zeldzamer. Alleen Senna, Prost en Hill deden dat eerder. Schumacher nog nooit. Dus deze lucky van Rosberg maakt hem wel een van de grootsten in Monaco ooit. Maar goed, die andere twee waren wel verdiend natuurlijk.

Perton

Tsja voor eigen publiek ga je nou eenmaal sneller soms :p

Zeeuw

Zou dat dan niet voor de meeste rijders gelden?  :P

Perton

Dat schijnt, maar mijn punt was dat Monaco voor Nico Rosberg ook daadwerkelijk voor eigen publiek is ;). Het is immers het land waar die is opgegroeid. Dus als de theorie klopt dat je voor eigen publiek boven jezelf uitstijgt, zou dat deels verklaren waarom Rosberg het er zo goed doet.

Ik bedoelde mijn vorige post trouwens een beetje als grapje, want ik denk dat Rosberg ten eerste zo'n internationale jongen is dat dat voor hem niet zoveel uitmaakt + dat Monaco zo'n uniek circuit is, dat de invloed ervan denk ik een stuk minder is dan bij andere circuits.

janke

Wat mede forummers dachten dat McLaren voorlopig geen punten zouden pakken. Goh ik krijg een keer gelijk :) Bedankt Jenson. Man vd race, samen met Pérez. Niet veel gezien, maar een solide race.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Als je het elk weekend roept, krijg je vanzelf een keer gelijk ja. Of ben ik nu in de war met een andere forummer?

0634

Dat ze vooruitgang boeken geloof ik wel, maar ik ben nu wel heel benieuwd hoe McLaren het doet op Montreal. Dat is echt dag en nacht tov Monaco. Kijken of ze daar ook zo goed kunnen presteren.