Round 6: Grand Prix de Monaco, Circuit de Monaco,

Gestart door rafael25, 20 mei 2015 - 23:49:56

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Perton op 24 mei 2015 - 17:51:04
Nee. Verstappen (wiens mening ik belangrijker acht dan die van Coronel, Doornbos en Mol bij elkaar, aangezien hij daadwerkelijk op de baan reed) zei dat "Grosjean eerder heeft geremd." Niet dat Grosjean "te vroeg" heeft geremd. En dat heb ik nergens weerlegd. Dus ga niet interessant lopen doen met termen als wijsheid enzo. Misschien moet je eens beginnen met lezen wat ik zeg ipv wat je denkt dat er ongeveer staat, en dan nog eens proberen te reageren. Nog niemand heeft namelijk bewijs geleverd dat Grosjean TE vroeg heeft geremd. Misschien heeft ie dat wel gedaan, misschien niet. Ik zie het persbericht van de FIA vanzelf wel verschijnen en dan zal ik een definitief oordeel vellen.

Ik las dat op basis van de beelden een oordeel is gevormd. Dus, tenzij Toro Rosso in beroep gaat, zullen we het nooit weten. Verstappen zelf praat over 10-15 meter. Dat is zelfs serieus vroeger remmen.

CitaatMaar waar het mij meer om gaat dan het wel of niet te vroeg remmen van Grosjean, is dat ik van mening ben dat Verstappen gewoon beter had moeten oppassen daar. En met mij de mannen van Sky, maar er zal nu ongetwijfeld wel een reactie komen waarom de opmerkingen van Doornbos en Coronel belangrijker zijn dan die van de mensen die bij Sky werken.

Gewoon eens hoor. Ik vroeg me alleen hardop af of ik als enige het vermoeden had dat Romain fractioneel eerder remde.

Tuesday

Citaat van: Perton op 24 mei 2015 - 17:51:04
Nee. Verstappen (wiens mening ik belangrijker acht dan die van Coronel, Doornbos en Mol bij elkaar, aangezien hij daadwerkelijk op de baan reed) zei dat "Grosjean eerder heeft geremd." Niet dat Grosjean "te vroeg" heeft geremd. En dat heb ik nergens weerlegd. Dus ga niet interessant lopen doen met termen als wijsheid enzo. Misschien moet je eens beginnen met lezen wat ik zeg ipv wat je denkt dat er ongeveer staat, en dan nog eens proberen te reageren. Nog niemand heeft namelijk bewijs geleverd dat Grosjean TE vroeg heeft geremd. Misschien heeft ie dat wel gedaan, misschien niet. Ik zie het persbericht van de FIA vanzelf wel verschijnen en dan zal ik een definitief oordeel vellen.

Maar waar het mij meer om gaat dan het wel of niet te vroeg remmen van Grosjean, is dat ik van mening ben dat Verstappen gewoon beter had moeten oppassen daar. En met mij de mannen van Sky, maar er zal nu ongetwijfeld wel een reactie komen waarom de opmerkingen van Doornbos en Coronel belangrijker zijn dan die van de mensen die bij Sky werken.
ik las net ook ergens dat ze bij Sky ook vonden dat Grosjean wel erg vroeg remde. Ik heb het zelf niet gehoord, dus ik weet niet of het waar is, maar ondanks dat het Max zn eigen fout is kunnen Doornbos, Coronel en Wings daar best eens gelijk in hebben.

Perton

Ik zeg ook niet dat die onwaar zijn, alleen dat ik andere meningen belangrijker vind. Als we het op autoriteitsargumenten gaan gooien, vind ik Verstappen die zegt "vroeg" interessanter dan analytici die zeggen "te vroeg".

Wings

De term 'te vroeg' heb je zelf ingevoegd door te stellen dat eerder remmen niet per definitie te vroeg remmen is. Op de aansluitende vraag wat ik dus 'te vroeg' vind schrijf ik "te vroeg is (fractioneel) eerder dan de ronde daarvoor en dus eigenlijk zou moeten" en dat is nagenoeg het zelfde wat Verstappen zegt.

[edit]

Dat Max op basis van TV-beelden bestraft wordt vind ik dan ook belachelijk en niet begrijpelijk zoals ik eerder stelde. Ik dacht dat bewezen was dat Grosjean niet eerder zou hebben geremd. Mocht dat namelijk wel het geval zijn zou ik een reprimande voor Verstappen meer dan voldoende vinden.

0634

In alle gevallen vind ik straf debiel. Dit is autoracen, sodemieter op met die kutstraffen.

Een reprimande, dat had nog gemogen, maar alleen om dat dat toch geen reet uitmaakt.

Perton

Verstappen zegt iets wat met jouw eigen definitie van te vroeg overeenkomt, maar Verstappen zegt niet dat Grosjean te vroeg remde, alleen dat ie vroeger remde dan ie had gedacht. Te vroeg geeft aan dat Grosjean een keuze had om later te remmen, en daar heb je nog steeds geen bewijs voor geleverd dat dat het geval is. En vooralsnog heeft Verstappen wel een straf gekregen.

Dus zolang ik geen concreet bewijs van je krijg dat Grosjean daadwerkelijk vroeger heeft geremd dan hij in deze omstandigheden had kunnen doen, ga ik niet zeggen dat ie te vroeg heeft geremd of dat Verstappen niet 100% schuld had.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 24 mei 2015 - 19:22:21
In alle gevallen vind ik straf debiel. Dit is autoracen, sodemieter op met die kutstraffen.

Een reprimande, dat had nog gemogen, maar alleen om dat dat toch geen reet uitmaakt.
ben ik het niet mee eens. Alonso verneukt de wedstrijd van Hulkenberg, Ricciardo tikt Raikkonen van de baan en pikt zn positie in en Verstappen verknalt de race van Grosjean. Straffen zijn uiteindelijk bedoeld om een grens te stellen en alle 3 gingen ze er wat mij betreft over heen. Teveel risico ten nadele van je concurrent/voorganger. Dat klinkt misschien heel kinderachtig, maar wel zo rechtvaardig.

Wings

Citaat van: Perton op 24 mei 2015 - 19:22:41
Verstappen zegt iets wat met jouw eigen definitie van te vroeg overeenkomt, maar Verstappen zegt niet dat Grosjean te vroeg remde, alleen dat ie vroeger remde dan ie had gedacht. Te vroeg geeft aan dat Grosjean een keuze had om later te remmen, en daar heb je nog steeds geen bewijs voor geleverd dat dat het geval is. En vooralsnog heeft Verstappen wel een straf gekregen.

Op basis van beelden. Verder heeft Verstappen het over 10-15 meter eerder dan de ronde daarvoor. Dus al had ik niet geschreven wat ik er mee bedoel het lijkt mij helder.

CitaatDus zolang ik geen concreet bewijs van je krijg dat Grosjean daadwerkelijk vroeger heeft geremd dan hij in deze omstandigheden had kunnen doen, ga ik niet zeggen dat ie te vroeg heeft geremd of dat Verstappen niet 100% schuld had.

De schuldvraag boeit me weinig. Daarom vroeg ik ook niet of ik de enige was met het vermoeden dat Romain te vroeg remde.

Perton

Nee. Ik vind niet dat hij TE vroeg remde nee.

Perton

En niet alleen op basis van tv-beelden. Ook na gesprekken met coureurs en teampersoneel. En het is wel heel naïef te veronderstellen dat van Lotus niet iemand is meegegaan met een blaadje telemetrie om zijn verklaringen te ondersteunen.

janke

Te vroeg remmen of te vroeg van het gas. Beiden hebben hetzelfde effect, toch? En als Grosjean denkt om iets eerder de snelheid eruit te halen op dat punt, kun je dat hem niet kwalijk nemen.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

te vroeg weet ik niet, maar hij remde wel heel vroeg.

Wings

Citaat van: Perton op 24 mei 2015 - 19:31:45
En niet alleen op basis van tv-beelden. Ook na gesprekken met coureurs en teampersoneel. En het is wel heel naïef te veronderstellen dat van Lotus niet iemand is meegegaan met een blaadje telemetrie om zijn verklaringen te ondersteunen.

O dat mag je naïef vinden, ik lees wat er staat en er staat op basis van TV-beelden en gesprekken, niet op basis van telemetrie. Dan is het niet op basis van TV-beelden en gesprekken maar bewezen aan de hand van de telemetrie. Dat is een significant verschil. In het verlengde daarvan betwijfel ik of mijn standpunt naïef is.

Kootje

Citaat van: Perton op 24 mei 2015 - 19:30:26
Nee. Ik vind niet dat hij TE vroeg remde nee.

Hij kwam niet tot stilstand voor de bocht, dus nee .... te vroeg was het niet. Maar daarom kan het nog wel vroeger dan nodig zijn geweest, of vroeger dan hij de ronde ervoor deed. Maakt het echter niet zijn fout, die ligt hoe dan ook bij Max, al remde hij 100 meter eerder dan gebruikelijk.

FolkertE

Bizarre race. Geen idee waarom Hamilton ging pitten. Maar nu weet ik dus niet wie nou de beslissing maakte, maar Hamilton zegt dat hij zelf wilde pitten omdat zijn banden opraakte en hij dacht dat Vettel en Rosberg ook gingen pitten.

Maar Max, stom foutje. Begrijpelijk, maar het was net iets te enthousiast. Geen straf waard. Maar daar zijn ze bij de FIA niet erg consequent in.