Hamilton vs Bottas (2017-editie)

Gestart door Pancake Shield, 12 april 2015 - 13:19:13

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Kootje op 21 november 2015 - 11:46:08
Tsja, voor- en tegenstanders hou je altijd. Zo heb ik 'n aversie tegen Vettel en Alonso, juist omdat ik hen cry babys vind. Bij Lewis stoor ik me er dan weer niet aan, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat ik fan ben van hem als coureur, van zijn manier van racen. Wat hij daarnaast doet interesseert me hoegenaamd niets. Dat soort randzaken vond ik als puber nog belangrijk, maar nu gaat het mij puur en alleen om wat hij op het circuit doet. Dat hij Nico (in beeld) geen handje geeft vanwege diens overwinning kan ik me iig niet druk om maken en dat hij die monteur tussen hen in plaatste vond ik zelfs wel humor.

Volgens mij hebben alle rijders dat wel aan zich. Bij Vettel vind ik het juist charmant omdat je het niet verwacht van een Duitser. Wat dat aangaat vind ik Vettel juist bijzonder. De humor van een Engelsman, emotioneel zoals een Zuid-Europeaan, gehuld in een Duits jasje. Alonso heb ik nooit echt sympathiek gevonden. Hamilton weer wel. Hij reageert vaak met veel respect op bekenden die interviews doen. Dat siert hem wel. Rosberg vind ik een PR-robot. Meer van het type 'ideale schoonzoon'. Als hij Nederlander was, zou hij CDA stemmen. ;)

Wings

Overigens wil ik wel gezegd hebben dat ik het niet erg vind als Hamilton klaagt over de boordradio of in paniek is als zijn voorbanden aan gort zijn of niet voorbij aan Rosberg komt. Natuurlijk zal ik op het moment zelf wel eens roepen 'doe normaal en race voor wat je waard bent in plaats van te zeveren' maar als ik het achter elkaar zet en in algemeenheid bekijk vind ik dat rijders ook wel sieren. Het geeft aan dat zij met veel overgave en commitment vol adrenaline bezig zijn met hun job. Iets anders vind ik het gedrag na de race.

FolkertE

Persoonlijk vind ik het vaak onbeschoft om rijders of coureurs die je niet kent of spreekt kleine kinderen of idioten (of welke versie van benaming dan ook) niet gepast. Ze zeuren allemaal en allemaal zijn ze arrogant, want ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat alle coureurs zich anders gaan gedragen als zij ineens in het midden staan of moeten vechten voor de titel. En zoals wings al aangaf, overal is wel te lezen dat mensen Hamilton als klein kind neer zetten, maar het gaat in heel veel gevallen ook veel te ver.

Op de Schumacher fan site is hij zelfs uitgemaakt voor Aap, neger, mongool en zagen sommige hem liever dood gaan. (en ik overdrijf niet.)
Hamilton zegt soms wat ongelukkige dingen, maar hij disrespecteerd of beledigd niemand. En vaak worden interviews in de media verkeerd vertaald of gebruikt en lijkt het net als of Hamilton iets anders heeft gezegd.
Ik moet eerlijk zeggen dat de hele tendens de laatste jaren steeds agressiever is geworden.

Perton

De vraag is natuurlijk ook wat een belediging is. Zoals de opmerking dat hij niet de dingen heeft gedaan zoals Schumacher om kampioen te worden... tsja, het is gewoon waar, hij heeft niet tijdens een beslissende titelstrijd iemand van de baan geramd (Hill) of geprobeerd te rammen (Villeneuve). Daarvan kan je natuurlijk als Schumacher-fan het zijne van vinden (ook als niet Schumacher-fan, uiteraard) wat betreft of het gepast is om zo'n opmerking te maken (waarbij ik het argument "Schumacher ligt in een coma" enorm zwak vind), maar een belediging is het allerminst. Net als wanneer iemand Hamilton een bling bling-neger noemt. Dat gebeurt meestal met een negatieve ondertoon, maar ook dat vind ik geen belediging. Dat is hij namelijk. En ook daar kan je op positieve of negatieve manier wat van vinden. Zelf ken ik de context van Hamilton zijn uitspraken niet, dus ik heb geen idee waaróm hij het zei, maar zelf leek het me onnodig om dergelijke uitspraken te doen, maar goed, da's ook maar een mening.

Het punt verder is dat Formule 1-fans doorgaans bestaan uit de wat mannelijke, blankere (of politiek correct: caucasische) nerds (mijzelf incluis, al is blank dan wel een rekbaar begrip), waarbij het "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" overheerst, zeker bij Nederlanders (dat is overigens geen kritiek ofzo, maar net als dat je bij polo een bepaald publiek ziet, heb je dat ook bij Formule 1. En ook het verschil tussen F1 en MotoGP is vrij groot, is me na jaren circuitbezoek wel opgevallen). Alles wat daarbuiten valt, vindt men eigenlijk al snel raar. Dat was al zo toen Vitantonio Liuzzi in modieuze kleding op de paddock rondliep (want ook daarover las ik soms reacties dat ik dacht: wauw, hoe bekrompen moet je zijn...) en dat is het nu ook met Lewis Hamilton. We roepen allemaal altijd hoe geweldig James Hunt was, maar zodra een moderne coureur iets doet wat daarop lijkt (Raikkonen die dronken van een boot flikkert of Hamilton die weer es met een beroemd model wordt gespot, dat ze voornamelijk beroemd is omdat haar zus een sekstape heeft gemaakt, verandert er niets aan dat ze wel gewoon hip en happening is), bekritiseren we dat vooral toch heel graag.

Maar goed, uiteindelijk is het allemaal ook: hoge bomen vangen veel wind, dus als mensen iets tegen de persoon Hamilton hebben, so be it. Zolang het maar niet de argumentatie omtrent zijn acties op de baan kleurt, vind ik alles prima.

Wings

Maar wanneer heb je iets tegen iemand? Kritiek leveren vind ik niet iets tegen iemand hebben. Verder beoordeel ik zijn sportprestatie en Hamilton als persoon los van elkaar. Van beiden vind ik wat en ik zit op fora om dat te delen met anderen.

Wat betreft zijn opmerkingen over Schumacher: ik vind het vooral onzinnig om dit soort dingen te roepen. Het wekt bovendien de suggestie alsof hij zich boven Schumacher verheven voelt. Alsof hij een beter/zuiverder ras (als in: rijdersoort) is. Schumacher deed dit soort dingen ook niet toen hij dominant materiaal bezat, dan denk ik, bekijk dit soort dingen wel vanuit het juiste perspectief. Toen Schumacher zich in dezelfde situatie begaf deed hij ook geen gekke dingen. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Kijk naar Mansell, Piquet, Senna en jazeker, ook Schumacher. 
Bij Hamilton weet je niet hoe hij reageert in een vergelijkbare situatie. Goed voorbeeld is de discussie die plaatsvond of Rosberg in Monaco wel of niet bewust doorschoot. Tot dan werd gezegd dat Rosberg altijd eerlijk strijdt. Een paar races later, als de gemoederen hoog oplopen en hij Hamilton van de baan tikt, verandert dat beeld. En zo is het ook met Hamilton. Maar ik kan mij voorstellen dat hij diezelfde gedrevenheid heeft als al de kampioenen die hem voorgingen en hij net zo menselijk reageert als zij.



Wat blijft staan is dat ik gewoon niet begrijp waarom hij vind of denkt dit te moeten zeggen. Nogal wiedes dat mensen daar wat van gaan vinden. Zeker nu Schumacher zich in een positie bevindt waarin hij niet kan reageren op zulk soort opmerkingen.  Niet dat ik vind dat daarom niks gezegd kan worden maar zo zit de mensheid nu eenmaal in elkaar. Als je als F1-rijder die in de picture staat tegen een holle boomstam gaat trappen roep je 'het onheil' wel over jezelf af met deze uitspraken.

FolkertE

Als het bij kritiek blijft en logischerwijs is beredeneerd. Dan kan ik dat prima accepteren, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar zodra je kleinerende namen gaat gebruiken voor een bepaalde rijder, kan je niet echt meer spreken van kritiek en spreek je meer over de persoon.

En men moet dan niet met 2 maten meten of alles op de schoot van 1 persoon leggen. Als je rijder A een boerepummel vind omdat hij graag knakworstjes eet, vind dat dan ook van Rijder B. En dat is vaak nog een probleem. Fans (Ik inclusief.) vinden vaak de zelfde eigenschappen van verschillende coureurs niet altijd even positief.

MBT Schumacher: We horen slechts het einde en niet het hele interview. We weten niet wat de reporter gevraagd zou hebben. En dat MSC fans er op reageren is logisch, maar heel veel fans gingen echt veel te ver. En dat Schumacher niet kan antwoorden vond ik altijd een heel erg zwak excuus.

Wings

Ja oké maar dat is niet de discussie.

FolkertE


Jozef

Citaat van: Wings op 21 november 2015 - 15:34:14
Wat blijft staan is dat ik gewoon niet begrijp waarom hij vind of denkt dit te moeten zeggen. Nogal wiedes dat mensen daar wat van gaan vinden. Zeker nu Schumacher zich in een positie bevindt waarin hij niet kan reageren op zulk soort opmerkingen.  Niet dat ik vind dat daarom niks gezegd kan worden maar zo zit de mensheid nu eenmaal in elkaar. Als je als F1-rijder die in de picture staat tegen een holle boomstam gaat trappen roep je 'het onheil' wel over jezelf af met deze uitspraken.

Maar we hadden in dit topic volgens mij tochal vastgesteld dat Hamiltons uitspraken compleet uit verband gerukt zijn? De journalist stelde ten eerste expliciet aan Hamilton een vraag om zich te vergelijken met Schumacher, dan moet je al niet verontwaardigd gaan doen dat Hamilton iets zegt waarop Schumacher dan niet kan reageren.

Ten tweede was de vraag van de journalist, of Hamilton vond dat hij dezelfde toewijding had als Schumacher. Waarop Hamilton antwoordde dat hij vond van niet, dat hij "niet hetzelfde" deed als Schumacher, dat hij het meer won op "natural ability alone" en dus niet door, zoals Schumacher, 25 uur per dag met zijn vak bezig te zijn. Ik heb dit altijd geïnterpreteerd als een compliment voor Schumachers toewijding en ik denk dat Hamilton het ook zo bedoeld heeft. Maar door de juiste stukjes van een interview weg te laten, kun je een compliment er al snel uit laten zien als een belediging.

Wings

Dat zou ik bijzonder vinden want dan is het op hele grote schaal verkeerd geïnterpreteerd. De uitspraak van Hamilton stond zelfs in Gazetta en was te horen op de Duitse TV. Allen insinueren dat Hamilton refereert aan de controverses van Schumacher.

Jehoentelaar

De interpretatie van grote media is natuurlijk niet leidend voor wat iemand wel of niet bedoelt.

Wings

Maar wel hoe het geïnterpreteerd kan worden. Als die interpretatie onterecht is komt dat vanzelf wel bovendrijven.

FolkertE

Citaat van: Wings op 22 november 2015 - 17:43:54
Dat zou ik bijzonder vinden want dan is het op hele grote schaal verkeerd geïnterpreteerd. De uitspraak van Hamilton stond zelfs in Gazetta en was te horen op de Duitse TV. Allen insinueren dat Hamilton refereert aan de controverses van Schumacher.
het probleem wa dat echt alleen die uitspraak van Hamilton werd gehoord. De rest van het intervieuw is echt vrij gegeven.
En dan nog, de reacties op zijn uitspraken waren echt compleet van den zotte. Zoveel haat en misgunning niet normaal.

Maar goed wat was volgens jou dan de discussie?

Jehoentelaar

Citaat van: Wings op 22 november 2015 - 21:37:39
Maar wel hoe het geïnterpreteerd kan worden. Als die interpretatie onterecht is komt dat vanzelf wel bovendrijven.

Niet per definitie.

FolkertE

Citaat van: Wings op 22 november 2015 - 21:37:39
Maar wel hoe het geïnterpreteerd kan worden. Als die interpretatie onterecht is komt dat vanzelf wel bovendrijven.
Zelfs nadat Hamilton had aangegeven dat hij Schumacher niet wilde beledigen en dat hij het anders bedoelde, werd hij afgemaakt. Toen riep iedereen weer Hamilton zijn B*K moest houden en dat hij nu weer excuses probeerde te verzinnen om zijn fout te herstellen. Interpretatie maakt in deze niks uit, Hamilton was hoe dan ook aangevallen door de Schumacher brigade. En zoals hier boven ook al werd gezegd, het interview liet wel een erg kort stukje horen over wat Hamilton zei, wat hij er voor zei of wat de vraag was.