Hamilton vs Bottas (2017-editie)

Gestart door Pancake Shield, 12 april 2015 - 13:19:13

« vorige - volgende »

Wings

Het lijkt me niet nodig om een derde editie aan te maken dus deze maar weer eens afstoffen. Telkens als klip en klaar lijkt dat Hamilton heer en meester is en er met de buit vandoor gaat is daar toch weer die verdraaide Rosberg die komt opzetten. Rosberg kwam als een speer uit de startblokken maar werd bijgehaald door Hamilton. Nadat hij afrekende met de technische malheur toonde hij spierballen en liep hij razendsnel in om uiteindelijk de leiding van Rosberg over te pakken. Nico leek wat gefrustreerd en was niet geheel foutloos met onnodig puntenverlies als gevolg. Na de zomerstop lijken de rollen omgedraaid en dendert de Nico-trein weer voort. Het is nu Hamilton waar dingen wat stroever verlopen. Hoe je het ook wendt of keert, er geen absolute betere dit seizoen en Hamilton krijgt Rosberg maar niet kopje onder. Hij domineert en controleert niet zoals Senna en Schumacher dat deden. De vraag wat resteert is wie van beiden dit jaar zegeviert en een titel achter zijn naam zet? Is het dan toch Nico Rosberg die deze situatie naar zijn voordeel kan ombuigen of is het dadelijk Lewis Hamilton die als een duveltje uit een doosje komt en genadeloos toeslaat?

Van Wijk

Waarom weet ik niet, maar ik heb de neiging voor de " underdog " te zijn.
Lewis heeft al twee titels dus ik zou het Nico best gunnen, tevens een eerbetoon aan 1982.
Dat ze " streken " hebben....swat...dat hoort bij het karakter van een topsporter.
Heerlijk spannend allemaal ;)

FolkertE

Citaat van: Wings op 18 september 2016 - 10:27:44
Het lijkt me niet nodig om een derde editie aan te maken dus deze maar weer eens afstoffen. Telkens als klip en klaar lijkt dat Hamilton heer en meester is en er met de buit vandoor gaat is daar toch weer die verdraaide Rosberg die komt opzetten. Rosberg kwam als een speer uit de startblokken maar werd bijgehaald door Hamilton. Nadat hij afrekende met de technische malheur toonde hij spierballen en liep hij razendsnel in om uiteindelijk de leiding van Rosberg over te pakken. Nico leek wat gefrustreerd en was niet geheel foutloos met onnodig puntenverlies als gevolg. Na de zomerstop lijken de rollen omgedraaid en dendert de Nico-trein weer voort. Het is nu Hamilton waar dingen wat stroever verlopen. Hoe je het ook wendt of keert, er geen absolute betere dit seizoen en Hamilton krijgt Rosberg maar niet kopje onder. Hij domineert en controleert niet zoals Senna en Schumacher dat deden. De vraag wat resteert is wie van beiden dit jaar zegeviert en een titel achter zijn naam zet? Is het dan toch Nico Rosberg die deze situatie naar zijn voordeel kan ombuigen of is het dadelijk Lewis Hamilton die als een duveltje uit een doosje komt en genadeloos toeslaat?

Rosberg is in mijn ogen altijd een coureur geweest die erg onderschat is. Geen buitencategorie zoals Alonso, Vettel, Hamilton etc, maar hij is bloed snel als hij alles goed voor elkaar heeft. Dat Rosberg na de zomerstop er sterk is terug gekomen kan ik niet ontkennen, maar in Spa starte Hamilton natuurlijk wel helemaal terug in Engeland. Italië was inderdaad een matige race voor Hamilton, maar het koppelingssysteem van Mercedes schijnt nogal willekeurig te zijn. Rosberg had er in Australië, Hongarije en Duitsland last van. Er is in mijn ogen wel degelijk een betere van de 2, want in het begin van het jaar was Hamilton benadeeld door alle pech en als nog 2 punten voor staan op Rosberg. En Spa werkte ook nog eens in zijn nadeel.

Verschil daarbij is ook dat Schumacher absolute nr 1 was en Rosberg en Hamilton krijgen gelijkwaardige behandeling. En daarnaast vind ik Rosberg ook een betere coureur dan Andretti(toch?) Rubens en Irvine,

Wings

Tsja, je zegt wel geen buitencategorie net als Hamilton, maar wat nu als hij Lewis verslaat en kampioen wordt? Dan wordt het moeilijk om te beweren dat of hij dat niet is of Lewis wel. Zeker niet als je nagaat dat hij nu een crew heeft die Hamilton jaren heeft gehad. Dan zie je dat de rollen zijn omgedraaid.

Pancake Shield

Ik ben heel eerlijk, ik vind eigenlijk Hamilton net geen buitencategorie. Wel beter dan Rosberg, maar gewoon een stapje onder Alonso/Vettel. En Rosberg, kan echt wel een potje rijden, maar zou normaliter toch ietsjes moeten toegeven op Hamilton. Maar als alles op de juiste plek valt voor de Duitser is hij bijna overslaanbaar, een beetje net zoals Montoya of Coulthard vroeger hadden. Het probleem alleen lijkt dat Hamilton als het niet loopt, gewoon iets te snellen zijn kop laat hangen en een beetje minder wordt. En dat terwijl juist Rosberg normaal de paniekvogel is.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jozef

Citaat van: Wings op 18 september 2016 - 16:35:17
Tsja, je zegt wel geen buitencategorie net als Hamilton, maar wat nu als hij Lewis verslaat en kampioen wordt? Dan wordt het moeilijk om te beweren dat of hij dat niet is of Lewis wel. Zeker niet als je nagaat dat hij nu een crew heeft die Hamilton jaren heeft gehad. Dan zie je dat de rollen zijn omgedraaid.

Vergeet dan maar niet hoeveel pech Hamilton heeft gehad in de eerste 5 races van het seizoen. Sindsdien zegt iedereen hoe duidelijk Hamilton beter is dan Rosberg. Dat is niet veranderd door nu één weekend waarin Rosberg beter is.

In Bakoe was Rosberg trouwens ook beter. Dit soort circuit ligt hem blijkbaar dit jaar.

Wings

Dat vind ik wel typisch ja. Ik heb geen lijstjes klaar staan maar voorheen was het de auto van Rosberg die vaker problemen leek te hebben, nu zij van crew hebben gewisseld is het de beurt aan Hamilton. Verder bekijk ik het vanuit een helikopterview. Natuurlijk zie ik ook wie meer tegenslag kent maar ik zie ook dat een Rosberg, Hamilton overklast en ik zie ook dat Rosberg de situatie naar zijn hand zet en de dans leidt. Ga je inzoomen zou je het zomaar (deels en volledig terecht) kunnen ophangen aan de techniek maar ik vind dat te kort door de bocht. Het is zeker een factor maar ik betwijfel of die factor leidend is. Dat idee heb ik niet.

Jozef

Ik kan de lijst wel maken voor dit jaar.

Australië: Hamilton moet in bocht 1 de baan af voor Rosberg en valt terug naar P6, eindigt P2
Bahrein: Hamilton start slecht, crasht met Bottas, valt terug naar P9, heeft schade, eindigt P3
China: Hamilton kan zich niet kwalificeren, start van P22, in bocht 1 wordt z'n vleugel eraf gereden door Nasr, eindigt P7
Rusland: Hamilton kan niet deelnemen aan Q3, start van P10, eindigt P2
Spanje: de crash

Op dit moment heeft Rosberg 43 punten voorsprong terwijl er nog geen enkel weekend een gelijke strijd is geweest tussen de twee. In de drie kwalificaties waar Hamilton geen problemen had, versloeg hij Rosberg. Dus ja, 43 punten verschil, maar was de een beter dan de ander? Ik durf het in twijfel trekken.

Het is niet altijd zo. In Bakoe en Singapore was Rosberg gewoon beter. Maar daar tegenover zet ik dan Monaco, Engeland, Oostenrijk en Duitsland waarin je wel kon stellen dat Hamilton met voorsprong de betere was (Monaco en Engeland puur op snelheid en die andere twee vanwege Rosbergs idiote incidenten). Rosberg heeft volgens mij nog maar 1 weekend gehad waarin het tegen zat en hij er weinig aan kon doen, namelijk Canada waar hij in bocht 1 de baan af moest voor Hamilton.

Dus ja... Ik ben een Hamilton-fan, dus ik ga niet doen alsof ik objectief ben, maar voor mij zijn er toch genoeg feiten om te stellen dat Hamilton ook in 2016 de betere is van Rosberg, al vertaalt zich dat niet in een voorsprong in het WK.

Tuesday

Australie en Bahrein kun je gerust weg laten uit het lijstje met pech. Rosberg heeft midden in het seizoen zn portie ook wel gehad. Al met al ontloopt het elkaar niet zo veel.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 18 september 2016 - 18:09:35
Australie en Bahrein kun je gerust weg laten uit het lijstje met pech. Rosberg heeft midden in het seizoen zn portie ook wel gehad. Al met al ontloopt het elkaar niet zo veel.
Bahrein was natuurlijk wel de pech dat Bottas een alles of niets poging deed en Hamilton bijna uit de race. Natuurlijk had Hamilton een slechte start, maar het blijkt dat de nieuwe koppeling van Mercedes erg wispelturig is.

Jozef

Dat ga je toch een keer mogen aantonen met feiten, want zo stellen dat het elkaar niet veel ontloopt, daar ga ik dus niet in mee.

Een slechte start kun je hebben maar dat betekent niet dat het je eigen schuld is dat je ook nog van de baan moet en een stuk vleugel verliest, toch niet op de manier waarop het bij Hamilton gebeurde in Australië. Hetzelfde voor Bahrein, het is waarschijnlijk zijn eigen schuld dat hij slecht start maar de aanrijding was echt wel meer Bottas' schuld dan die van Hamilton (kwam van erg ver, verremde zich). Dus nee, ik schrap die niet van het lijstje met pech.

FolkertE

Citaat van: Wings op 18 september 2016 - 17:03:21
Dat vind ik wel typisch ja. Ik heb geen lijstjes klaar staan maar voorheen was het de auto van Rosberg die vaker problemen leek te hebben, nu zij van crew hebben gewisseld is het de beurt aan Hamilton. Verder bekijk ik het vanuit een helikopterview. Natuurlijk zie ik ook wie meer tegenslag kent maar ik zie ook dat een Rosberg, Hamilton overklast en ik zie ook dat Rosberg de situatie naar zijn hand zet en de dans leidt. Ga je inzoomen zou je het zomaar (deels en volledig terecht) kunnen ophangen aan de techniek maar ik vind dat te kort door de bocht. Het is zeker een factor maar ik betwijfel of die factor leidend is. Dat idee heb ik niet.
In 2015 had Rosberg iets meer pech ja, maar in 2014 en 2016 is het Hamilton die meer pech heeft. Maar wat ik niet snap is dat je niet alles op een rijtje hebt, maar toch een vrij stellige mening probeert neer te zetten.

Wings

Citaat van: Jozef op 18 september 2016 - 17:55:40
Australië: Hamilton moet in bocht 1 de baan af voor Rosberg en valt terug naar P6, eindigt P2
Bahrein: Hamilton start slecht, crasht met Bottas, valt terug naar P9, heeft schade, eindigt P3
China: Hamilton kan zich niet kwalificeren, start van P22, in bocht 1 wordt z'n vleugel eraf gereden door Nasr, eindigt P7
Rusland: Hamilton kan niet deelnemen aan Q3, start van P10, eindigt P2
Spanje: de crash

Ja maar botsen of schade door contact of een contact mijden is geen pech. Verder was het Rosberg die in 2014 vaak sneller was in de kwalificatie maar slecht van zijn plek kwam. Dan vinden wij toch ook niet dat Lewis won omdat Nico meer pech had?   Zo is het ook geen pech dat Nico spint in Canada in zijn gevecht met Max. Zoals Tuesday al aangeeft hebben beiden hun portie gehad. En verder ben ik ook mee dat het bij Lewis meer lijkt tegen te zitten dan bij Rosberg. Maar 8 overwinningen komen ook niet zomaar aanwaaien. Rosberg heeft gewoon een erg sterk seizoen.

Wings

Citaat van: FolkertE op 18 september 2016 - 18:43:40
Citaat van: Wings op 18 september 2016 - 17:03:21
Dat vind ik wel typisch ja. Ik heb geen lijstjes klaar staan maar voorheen was het de auto van Rosberg die vaker problemen leek te hebben, nu zij van crew hebben gewisseld is het de beurt aan Hamilton. Verder bekijk ik het vanuit een helikopterview. Natuurlijk zie ik ook wie meer tegenslag kent maar ik zie ook dat een Rosberg, Hamilton overklast en ik zie ook dat Rosberg de situatie naar zijn hand zet en de dans leidt. Ga je inzoomen zou je het zomaar (deels en volledig terecht) kunnen ophangen aan de techniek maar ik vind dat te kort door de bocht. Het is zeker een factor maar ik betwijfel of die factor leidend is. Dat idee heb ik niet.
In 2015 had Rosberg iets meer pech ja, maar in 2014 en 2016 is het Hamilton die meer pech heeft. Maar wat ik niet snap is dat je niet alles op een rijtje hebt, maar toch een vrij stellige mening probeert neer te zetten.

Ik ben alweer klaar. Jammer.

Jozef

Citaat van: Wings op 18 september 2016 - 18:49:24
Citaat van: Jozef op 18 september 2016 - 17:55:40
Australië: Hamilton moet in bocht 1 de baan af voor Rosberg en valt terug naar P6, eindigt P2
Bahrein: Hamilton start slecht, crasht met Bottas, valt terug naar P9, heeft schade, eindigt P3
China: Hamilton kan zich niet kwalificeren, start van P22, in bocht 1 wordt z'n vleugel eraf gereden door Nasr, eindigt P7
Rusland: Hamilton kan niet deelnemen aan Q3, start van P10, eindigt P2
Spanje: de crash

Ja maar botsen of schade door contact of een contact mijden is geen pech. Verder was het Rosberg die in 2014 vaak sneller was in de kwalificatie maar slecht van zijn plek kwam. Dan vinden wij toch ook niet dat Lewis won omdat Nico meer pech had?   Zo is het ook geen pech dat Nico spint in Canada in zijn gevecht met Max. Zoals Tuesday al aangeeft hebben beiden hun portie gehad. En verder ben ik ook mee dat het bij Lewis meer lijkt tegen te zitten dan bij Rosberg. Maar 8 overwinningen komen ook niet zomaar aanwaaien. Rosberg heeft gewoon een erg sterk seizoen.

Hier ga ik het toch niet mee eens worden hoor. Een slechte start is je eigen schuld. Als je van P1 start maar je mist je start en rijdt de rest van de race op P2, dan is het geen pech. Maar als je slecht start, en vervolgens door een ander aangereden wordt en je voorvleugel verliest, dan spreek ik wel degelijk over pech. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen: Australië was geen pech voor Hamilton want hij start zelf slecht en haalt er nog P2 uit, niet zeuren dus. Maar Bahrein was wel pech dat hij die crash heeft en er slechts P3 in zit en geen P2. Kost hem wel maar 3 puntjes, dat wel.

Ik ontken ook niet dat Rosberg een sterk seizoen rijdt. Maar in een ander topic beweerde jij dat als Hamilton wint, Rosberg er altijd gewoon vlak achter eindigt. In Monaco, Oostenrijk en Engeland was toch wel duidelijk dat Rosberg niet in Hamiltons buurt kon komen. Dus ik vind dat die stelling niet klopt. Op basis daarvan vind ik dat Hamilton ook in 2016 de betere is van Rosberg.