Bernie's proefballonetje, deel 3452: Formule 1 voor vrouwen.

Gestart door Zeeuw, 30 maart 2015 - 13:41:54

« vorige - volgende »

Zeeuw

Nieuw idee gelanceerd door Bernie: Een aparte formule klasse voor vrouwen. Die zou dan eventueel in dezelfde weekenden moeten plaatsvinden als de F1 kalender. Dit om de doorstroming naar de F1 te bevorderen.

Zien jullie hier brood in? Wolff zal dit jaar weer een aantal trainingen rijden waarschijnlijk, maar echt weggeblazen ben ik nu nog niet. Bij Lotus zetten ze vrouwelijke coureurs enkel in voor PR. Verder zijn de vrouwen in de formuleracerij vooral veldopvulling die er nergens echt uitspringen (correct me if i'm wrong; Visser rijdt ook niet veel meer bij elkaar laatste tijd).

Jehoentelaar


FolkertE

Misschien kan "Britney" dan eindelijk eens WK worden ;D.

Maar vraag me dan af wat we krijgen ipv de pitpoezen. Pitpiemols? Pitboys, Pitqueens?

Perton

Danica Patrick (ben geen fan van haar, maar ze was in IndyCar minstens een erg degelijke subtopper), Simona de Silvestro, Alice Powell, Beitske Visser en als ik heel erg over mijn hart strijk Tatiana Calderón en Katherine Legge. Dat zijn de enige vrouwelijke coureurs die ik zo 1, 2, 3 kan bedenken die momenteel een potje kunnen sturen. Oja Natacha Gachnang is er ook nog natuurlijk. Patrick gaat natuurlijk nooit toehappen. Bernie wil dus een klasse met zes coureurs?

Maar goed, ik ben het dus niet met Zeeuw eens dat vrouwen er vooral voor de veldopvulling zijn, want er zijn wel degelijk talentvolle. Het punt is alleen dat als er 1000 mannen beschikbaar zijn en 10 vrouwen de kans groter is dat er wat meer talentvolle mannen worden gevonden dan talentvolle vrouwen. Dat talent van vrouwen moet al gevonden en gestimuleerd worden in de Formule Renault (of vanuit de FIA redenerend: de Formule 4). Zorg dat je daar iets mee doet ipv met een idee te komen dat alleen maar averechts gaat werken.

Vrouwen in de Formule 1 hebben nu een reputatie van zichzelf doodrijden (uiteraard ligt dat wat genuanceerder dan hoe hard ik het nu breng, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen wel de perceptie zal zijn), de baas n**ken (ligt uiteraard ook wat genuanceerder, maar zoals ik al zei: perceptie) of er zijn voor de mooie plaatjes (hierbij is nuane overbodig). Als Bernie echt zo begaan is met het lot van de vrouwelijke coureur dan had ie er maar voor moeten zorgen dat Sauber wat budget kreeg voor het laten rijden van De Silvestro.

En los daarvan, zo'n doorstroom zal er dan ook wel daadwerkelijk moeten komen. Kijk je naar de Formule 2 en de Formule 3 Euroseries zag je dat die raceklassen heel snel van de aardbodem verdwenen, juist omdat er geen doorstroom was. Dus als die vrouwenklasse drie jaar op rij geen coureur aflevert die de doorstroom maakt naar een competitieve klasse (hoeft niet per se F1 te zijn) verdwijnt die aantrekkingskracht ook nog eens. Wil je een doorstroom van talentvolle vrouwen moet je weer terug naar wat ik in mijn tweede alinea schreef: pak het aan bij het begin.

Franky R.

Citaat van: FolkertE op 30 maart 2015 - 16:08:55
Misschien kan "Britney" dan eindelijk eens WK worden ;D .
;D ;D ;D


Nee, ik denk dat vrouwen het niet zouden willen. Zo'n dame voelt dan aan dat ze dan niet serieus of voor vol zou worden aangezien. Neem de vergelijking tussen OS en Paralympics bijvoorbeeld.


Oscar Pistorius werd pas 'groot' toen hij met zijn blades tegen valide sporters opnam.

Tuesday

tja, waarom niet. In de meeste sporten heb je een vrouwen en mannen afdeling, al kun je je afvragen of je dat bij motorsporten moet willen scheiden. Het argument van doorstromen naar F1 vind ik een beetje onzinnig, als je goed genoeg bent als vrouw dan zou je ook via de reguliere route binnen moeten kunnen komen. Puur marketingtechnisch zou het misschien wel een goede zet zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik vind het wel een goed proefballonetje

Jehoentelaar

Paralympics? Lichtelijk lugubere vergelijking. De mensen die daaraan meedoen krijgen de mogelijkheid van deelname aan een mondiaal toernooi omdat ze door fysieke beperkingen niet aan de OS zelf kunnen meedoen. Denk niet dat de proefballonnenfabriek vanuit die insteek met dit idee is gekomen.

Kootje

Leuk idee en ik zal er wellicht nog naar gaan kijken ook. Zeker als er plaatjes als Carmen Jorda, Danica Patrick, Vicky Piria en Simona Di Silvestro aan de start verschijnen.  :P  Echter zie ik het niet gebeuren dat één van deze dames daadwerkelijk door zal stromen naar de F1. Tenminste ... toch niet voor 'n racezitje zolang ze geen goed gevulde portemonnee meebrengen. Want laten we eerlijk zijn, hoe leuk ze er ook uitzien, qua racetalent leggen ze het gewoon af tegen hun mannelijke tegenpolen.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 30 maart 2015 - 16:16:25
Paralympics? Lichtelijk lugubere vergelijking. De mensen die daaraan meedoen krijgen de mogelijkheid van deelname aan een mondiaal toernooi omdat ze door fysieke beperkingen niet aan de OS zelf kunnen meedoen. Denk niet dat de proefballonnenfabriek vanuit die insteek met dit idee is gekomen.


Ik bedoel ermee dat de OS serieuzer worden genomen, meer aandacht, meer publiek. Hetzelfde onderscheid zou ik ook zien gebeuren in een F1 voor vrouwen. Ik had -beter- het verschil tussen heren- en damesvoetbal kunnen noemen, bedenk ik mij nu.


Natuurlijk is het goed en correct dat er zoiets is als de Paralympics. :)

0634

Prima plan. Geen idee of het toekomst heeft, maar dat zien we vanzelf wel.

Van Wijk

Prima idee, waarom niet ? Vergelijkbaar met WK motorcross, de dames rijden een apart kampioenschap.
Vaak in het voor programma van een GP.

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 30 maart 2015 - 17:44:37
Citaat van: Jehoentelaar op 30 maart 2015 - 16:16:25
Paralympics? Lichtelijk lugubere vergelijking. De mensen die daaraan meedoen krijgen de mogelijkheid van deelname aan een mondiaal toernooi omdat ze door fysieke beperkingen niet aan de OS zelf kunnen meedoen. Denk niet dat de proefballonnenfabriek vanuit die insteek met dit idee is gekomen.


Ik bedoel ermee dat de OS serieuzer worden genomen, meer aandacht, meer publiek. Hetzelfde onderscheid zou ik ook zien gebeuren in een F1 voor vrouwen. Ik had -beter- het verschil tussen heren- en damesvoetbal kunnen noemen, bedenk ik mij nu.

De OS zijn groter dan de Paralympics, maar worden niet minder serieus genomen (behalve in kijkcijfers, maar dat heeft met het intrinsieke van het toernooi weinig te maken). Dat voetbalvoorbeeld kan ik mij ook wel beter in vinden inderdaad. :)

Zeeuw

Mijn bedoeling is niet om vrouwonvriendelijk over te komen  :D

Maar in geen enkele raceklasse waarbij er vrouwen/meiden meedoen is er een die echt boven de rest uitsteekt. Iets wat wel nodig zal zijn om als vrouw de F1 te halen lijkt me. Tuurlijk zijn er middelmatige coureurs die in de F1 terecht zijn gekomen, maar denk dat je als vrouw twee keer zo hard zal moeten bewijzen.

Het idee an sich is misschien niet slecht, maar ik zie de meerwaarde niet door het enkel voor vrouwen te maken in relatie met mogelijke opstap naar de F1 toe. Of het wordt een klasse gelijkwaardig aan F1 maar dan enkel voor vrouwen, of je hebt het huidige traject wat meer dan voldoende zou moeten zijn. Als F1 baas lijkt het me geen extra reden om een vrouw in de wagen neer te zetten omdat ze sneller is dan andere vrouwen, wanneer ze dan misschien nog te kort zou komen tov. mannelijke collega's. De redenen buiten beschouwing gelaten, want ik geloof niet dat een man puur op talent per se sneller is dan een vrouw.

In mijn bescheiden mening dus een proefballen zonder toegevoegde waarde in de vorm zoals Bernie dat ziet.

Jozef

Is het de bedoeling om alle vrouwen bij elkaar te zetten om ze ontwikkelingskansen te geven om door te stromen naar de F1 (met mannen)? Dan is het een stom plan omdat er idd niet voldoende potentieel aanwezig is bij vrouwelijke coureurs om enige rol van betekenis te spelen in de F1 (of toch heel uitzonderlijk).

Maar als we willen roepen hoe atletisch de heren F1-coureurs wel zijn omdat het een extreem zware sport is voor het lichaam, dan moeten we openlijk durven toegeven dat vrouwen eigenlijk een aparte klasse verdienen net als in alle andere sporten waarin fysiek een rol speelt. Of er iemand naar gaat kijken is een andere vraag, er is in elk geval geen geld voor teams die hun eigen auto bouwen.

Pancake Shield

Ik begin mij af te vragen he. Zou iemand bij de FIA het niet verknoeid hebben? Het persbericht te vroeg hebben losgelaten?
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock