Round 2: Malaysian Grand Prix 2015

Gestart door FolkertE, 22 maart 2015 - 12:16:46

« vorige - volgende »

Wie wint deze editie van Maleisië

Lewis Hamilton
14 (66.7%)
Nico Rosberg
4 (19%)
Valteri Bottas
1 (4.8%)
Kimi Raikkonen
1 (4.8%)
Felipe Massa
0 (0%)
Sebastian Vettel
1 (4.8%)
Iemand anders
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 21

FolkertE

Die softs waren niet meer dan 4 ronden gebruikt. En er waren nog 23? Ronde tot het eind toen Hamilton binnen ging. Een wel overwogen foute beslissing. Door die vroeg stop lagen ze ineens 24 seconden achter Vettel en daarna ging het niet beter. Ferrari had zeker de snelheid, maar op eigen kracht lagen ze geen 10 seconden voor.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 14:22:59
Die softs waren niet meer dan 4 ronden gebruikt. En er waren nog 23? Ronde tot het eind toen Hamilton binnen ging. Een wel overwogen foute beslissing. Door die vroeg stop lagen ze ineens 24 seconden achter Vettel en daarna ging het niet beter. Ferrari had zeker de snelheid, maar op eigen kracht lagen ze geen 10 seconden voor.
ok, houden we het daar op

0634

Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet

Het duurde Lewis toch echt een aantal ronden voor hij weer op P2 lag. Volgens mij was het gat toen al rond de 8, 9 seconden.

(waarmee ik niet zeg dat Ferrari alleen daardoor heeft gewonnen, maar achteraf gezien was de dubbele pitstop van Merc tijdens de SC niet handig)

0634

Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 14:16:35
Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 14:03:43
Normaal gesproken wel, maar als je na 5 ronden een pitstop maakt gaat dat niet op. Maar je gaat er wel heel makkelijk van uit dat wat Mercedes heeft besloten voor de race, het beste is. En dat is te makkelijk. Of nou ja, het had misschien wel zo kunnen zijn, maar dan hadden ze op de zachte band moeten eindigen en dan had ik het helemaal begrepen. 3 stopper doe je op de zachtere en snellere band, niet 2 keer op de harde band.
tja, het was nog wel een heel eind tot aan de finish op dat moment en ze hadden alleen nog maar gebruikte softs liggen. Bovendien hadden ze met de softs het gat naar Vettel ook nooit meer dichtgereden en was de kans zelfs aanwezig dat ze nog een keer zouden moeten stoppen. Ik zou dat zelf geen verkeerde keus noemen, maar een weloverwogen (safe) beslissing.

Die vermoedelijk mede ingegeven was doordat ze dachten op safe te kúnnen rijden doordat ze toch de snelste zouden zijn. Dat was dus de (wel enigszins logische) misrekening.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 14:23:56
Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 14:22:59
Die softs waren niet meer dan 4 ronden gebruikt. En er waren nog 23? Ronde tot het eind toen Hamilton binnen ging. Een wel overwogen foute beslissing. Door die vroeg stop lagen ze ineens 24 seconden achter Vettel en daarna ging het niet beter. Ferrari had zeker de snelheid, maar op eigen kracht lagen ze geen 10 seconden voor.
ok, houden we het daar op
Ja of wil je beweren dat de beslissing echt de beste was? En wil je beweren dat Hamilton en Rosberg niks verloren achter langzamere auto's? Want het duurde even voor Hamilton p2 reed en Rosberg P3. Vettel kon toen met 1,5-2 seconde per rondje uitlopen, daarna bleef het gat hangen op 7 seconden.

@Jeroen: Precies, dat bedoelde ik dus ook. Ferrari heeft niet alleen daardoor gewonnen, maar de te vroeg geplande pitstop en harde banden aan het eind van de race hebben Ferrari wel erg veel geholpen. Erg goed gedaan van Ferrari en hadden zeker de snelheid om mee te doen, maar dit was wel klein gelukje voor een geweldige Vettel.

0634

Lauda stelt overigens onomwonden dat Mercedes hier ook met de Ferrari strategie niet zou hebben gewonnen. Misschien dat hij daardoor de tactiek probeert te verdedigen, maar het kan ook best zo zijn dat hij gelijk heeft.

FolkertE

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de verregende kwalificatie gister een rol heeft gespeeld vandaag. Hamilton had gister in Q1 of 2 al mediums gebruikt, die hij vandaag in de race had kunnen gebruiken. Dat zou ook de reden zij geweest waarom ze Lewis op de harde band hebben gezet en niet op de snellere, maar gebruikte medium band.

Maar vandaag is wel bewezen dat zelfs met die motoren bevriezing, erg veel mogelijk is. Of Ferrari helemaal op eigen kracht had gewonnen daar gelaten, ze hebben serieuze stappen gemaakt en lijken Mercedes op de hielen te zitten.

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:57:09
Lauda stelt overigens onomwonden dat Mercedes hier ook met de Ferrari strategie niet zou hebben gewonnen. Misschien dat hij daardoor de tactiek probeert te verdedigen, maar het kan ook best zo zijn dat hij gelijk heeft.
Zou zeker kunnen, Ferrari was bloed snel en Kimi kwam ook goed terug ondanks een extra pitstop. 1 en 4de is toch erg knap. Het beloofd toch een mooi seizoen te worden.

Van Wijk

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:57:09
Lauda stelt overigens onomwonden dat Mercedes hier ook met de Ferrari strategie niet zou hebben gewonnen. Misschien dat hij daardoor de tactiek probeert te verdedigen, maar het kan ook best zo zijn dat hij gelijk heeft.

Lauda stelde overigens ook dat je eerste overwinning in een Ferrari een niet te evenaren gebeurtenis is....( spreekt uit eigen ervaring ).
Mooi dat hij het ( vandaag ) zo oppakt.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:36:43
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 14:16:35
Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 14:03:43
Normaal gesproken wel, maar als je na 5 ronden een pitstop maakt gaat dat niet op. Maar je gaat er wel heel makkelijk van uit dat wat Mercedes heeft besloten voor de race, het beste is. En dat is te makkelijk. Of nou ja, het had misschien wel zo kunnen zijn, maar dan hadden ze op de zachte band moeten eindigen en dan had ik het helemaal begrepen. 3 stopper doe je op de zachtere en snellere band, niet 2 keer op de harde band.
tja, het was nog wel een heel eind tot aan de finish op dat moment en ze hadden alleen nog maar gebruikte softs liggen. Bovendien hadden ze met de softs het gat naar Vettel ook nooit meer dichtgereden en was de kans zelfs aanwezig dat ze nog een keer zouden moeten stoppen. Ik zou dat zelf geen verkeerde keus noemen, maar een weloverwogen (safe) beslissing.

Die vermoedelijk mede ingegeven was doordat ze dachten op safe te kúnnen rijden doordat ze toch de snelste zouden zijn. Dat was dus de (wel enigszins logische) misrekening.
ik had het over de laatste stop waarin Lewis weer naar hard ging

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:34:45
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet

Het duurde Lewis toch echt een aantal ronden voor hij weer op P2 lag. Volgens mij was het gat toen al rond de 8, 9 seconden.

(waarmee ik niet zeg dat Ferrari alleen daardoor heeft gewonnen, maar achteraf gezien was de dubbele pitstop van Merc tijdens de SC niet handig)
idd, en op dat moment moesten beiden nog 2x stoppen, had Vettel alleen banden die 8 ronden ouder waren (5+3 uit kwalicatie). Dus daar was Lewis wat in het voordeel, toch weet Vettel het verschil tot aan het einde te handhaven.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 15:17:25
Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:34:45
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet

Het duurde Lewis toch echt een aantal ronden voor hij weer op P2 lag. Volgens mij was het gat toen al rond de 8, 9 seconden.

(waarmee ik niet zeg dat Ferrari alleen daardoor heeft gewonnen, maar achteraf gezien was de dubbele pitstop van Merc tijdens de SC niet handig)
idd, en op dat moment moesten beiden nog 2x stoppen, had Vettel alleen banden die 8 ronden ouder waren (5+3 uit kwalicatie). Dus daar was Lewis wat in het voordeel, toch weet Vettel het verschil tot aan het einde te handhaven.
Bedoel je het verschil na de eerste stop van Lewis, waar Lewis op hard ging en Vettel op zacht bleef door rijden, of na de laatste stop, waar ze allebei op hard gingen.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 15:20:38
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 15:17:25
Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 14:34:45
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet

Het duurde Lewis toch echt een aantal ronden voor hij weer op P2 lag. Volgens mij was het gat toen al rond de 8, 9 seconden.

(waarmee ik niet zeg dat Ferrari alleen daardoor heeft gewonnen, maar achteraf gezien was de dubbele pitstop van Merc tijdens de SC niet handig)
idd, en op dat moment moesten beiden nog 2x stoppen, had Vettel alleen banden die 8 ronden ouder waren (5+3 uit kwalicatie). Dus daar was Lewis wat in het voordeel, toch weet Vettel het verschil tot aan het einde te handhaven.
Bedoel je het verschil na de eerste stop van Lewis, waar Lewis op hard ging en Vettel op zacht bleef door rijden, of na de laatste stop, waar ze allebei op hard gingen.
Jeroen had het over het verschil op het moment dat Lewis na de SC weer op P2 lag, dus daar had ik het ook over.  Dat verschil was op het einde nog steeds aanwezig, terwijl in die tussentijd strategisch een nadeel had omdat hij op oudere banden stond.

FolkertE

Ja, daar was Hamilton lichtelijk in het voordeel, maar ook niet heel erg in het voordeel. Het gat bleef ongeveer 10 seconden max en ging ook niet vaak onder de 8 seconde. Vettel reed op redelijk nieuwe medium en Hamilton op nieuwe harde band. Nieuwe Medium band zou 3 seconde per ronde sneller zijn dan nieuwe harde banden, dus nieuwe harde banden zullen dan niet ineens veel sneller zijn dan gebruikte medium banden.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 15:39:49
Ja, daar was Hamilton lichtelijk in het voordeel, maar ook niet heel erg in het voordeel. Het gat bleef ongeveer 10 seconden max en ging ook niet vaak onder de 8 seconde. Vettel reed op redelijk nieuwe medium en Hamilton op nieuwe harde band. Nieuwe Medium band zou 3 seconde per ronde sneller zijn dan nieuwe harde banden, dus nieuwe harde banden zullen dan niet ineens veel sneller zijn dan gebruikte medium banden.
3 seconden? tuurlijk. Ik hou er mee op.

Franky R.