Round 2: Malaysian Grand Prix 2015

Gestart door FolkertE, 22 maart 2015 - 12:16:46

« vorige - volgende »

Wie wint deze editie van Maleisië

Lewis Hamilton
14 (66.7%)
Nico Rosberg
4 (19%)
Valteri Bottas
1 (4.8%)
Kimi Raikkonen
1 (4.8%)
Felipe Massa
0 (0%)
Sebastian Vettel
1 (4.8%)
Iemand anders
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 21

Jozef

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:21:41
Citaat van: Jozef op 29 maart 2015 - 12:16:14
Mercedes heeft dit niet verloren door de strategie, ze moesten gewoon drie stops maken omdat ze de banden niet heel konden houden!
Maar was dat ook zo geweest als ze niet tijdens de SC waren gestopt? Of zijn ze toen juist gestopt omdat ze een hoge bandenslijtage hadden?

Geen retorische vragen, ik ben er oprecht benieuwd naar.

Ach ja, die safety car ben ik vergeten. :-[ Ik vertrouwde erop dat ik zonder wekker op tijd wakker zou worden voor de race, maar daar stak de zomertijd een stokje voor dus heb ik het eerste half uur gemist.

Wat gebeurde er tijdens de SC? Mercedes pitte wel en Ferrari niet? En dat was vroeg in de race? In dat geval is het idd achteraf bekeken een tactische fout die Vettel aan de overwinning heeft geholpen.

Perton

Ja Mercedes in de vijfde ronde met beide coureurs waardoor Rosberg moest wachten. Vettel inderdaad niet. Vandaar dat ik me afvraag in hoeverre de tactiek van Ferrari nou gewoon beter was en in hoeverre Ferrari gewoon heel snel was.

FolkertE

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:40:35
Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 12:36:53
Citaat van: Kootje op 29 maart 2015 - 12:29:49
Omdat ze op die oudere zachte banden nooit geen 16/17? rondjes hadden kunnen rijden en er dan nog 'n 4e stop nodig was geweest.
Maar hoe oud waren die banden dan? En dan begrijp ik die vroege pitstop helemaal niet.
Volgens mij zijn er communicatieproblemen tussen jullie en bedoel jij de eerste stint en Kootje de een-na-laatste. Denk ik tenminste, of ik lees zijn post verkeerd.
Ik doel op de eerste stop, net na de SC. Misschien dat Kootje inderdaad de laatste stop bedoeld. Maar als je op hard eindigt, snap ik de vroege stop nog steeds niet. Want ik denk dat Hamilton op Medium wel had gewonnen. Nico ging ook op medium en was sneller dan Hamilton op hard. Dus tja, ik snap gewoon niks van Mercedes.
Er gaan geruchten trouwens dat Mercedes dit opzettelijk heeft gedaan om spanning in de race te krijgen, maar dat het niet zo uitpakte zoals zij wilde. Voornamelijk omdat zij de snelheid van Ferrari onderschat hebben.

Perton

Er zijn ook geruchten dat Merhi meedeed aan de race. Zegt niet zoveel verder.

Kootje

Citaat van: Jozef
Wat gebeurde er tijdens de SC? Mercedes pitte wel en Ferrari niet? En dat was vroeg in de race?

Ja en wel in ronde 5 nadat Ericsson vd baan spinde.


CitaatIn dat geval is het idd achteraf bekeken een tactische fout die Vettel aan de overwinning heeft geholpen.

Vraag ik me af. Vettel was gewoon retesnel en had ook bij 'n gelijkwaardige strategie 'n grote kans gehad.



@Folkert,

Ik dacht idd dat je de laatste stint bedoelde.

Perton

Maar bij een gelijkwaardige strategie had ie halverwege de race misschien Rosberg niet zo makkelijk ingehaald en dan had ie dus ook niet lekker een vrije ruimte kunnen creëren voor rondom zijn pitstops.

Het is daarom ook de woordkeuze van Jozef die denk ik belangrijk is (en daarbij heb ik geen idee of hij het zo bedoelde): het heeft Vettel aan de overwinning geholpen, het is niet zo dat Vettel om die reden de overwinning heeft behaald. Uiteindelijk heeft Ferrari het gewoon beter gedaan vandaag. Of dat dan komt omdat Mercedes wat steken heeft laten vallen of dat Ferrari slimmer was en dacht: we gaan echt niet tijdens een SC stoppen als we nog een hele race in de hitte moeten, doet verder vrij weinig af aan de prestatie van Ferrari en Vettel (en ook Raikkonen).

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 maart 2015 - 12:43:49
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:21:41
Citaat van: Jozef op 29 maart 2015 - 12:16:14
Mercedes heeft dit niet verloren door de strategie, ze moesten gewoon drie stops maken omdat ze de banden niet heel konden houden!
Maar was dat ook zo geweest als ze niet tijdens de SC waren gestopt? Of zijn ze toen juist gestopt omdat ze een hoge bandenslijtage hadden?

Geen retorische vragen, ik ben er oprecht benieuwd naar.

Ach ja, die safety car ben ik vergeten. :-[ Ik vertrouwde erop dat ik zonder wekker op tijd wakker zou worden voor de race, maar daar stak de zomertijd een stokje voor dus heb ik het eerste half uur gemist.

Wat gebeurde er tijdens de SC? Mercedes pitte wel en Ferrari niet? En dat was vroeg in de race? In dat geval is het idd achteraf bekeken een tactische fout die Vettel aan de overwinning heeft geholpen.
nou, ik zou eerst ff de race helemaal terugkijken voordat je je mening gaat herzien.

Tuesday

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:51:46
Maar bij een gelijkwaardige strategie had ie halverwege de race misschien Rosberg niet zo makkelijk ingehaald en dan had ie dus ook niet lekker een vrije ruimte kunnen creëren voor rondom zijn pitstops.
dan was ie uberhaupt niet achter Rosberg terecht gekomen ;)

Perton

Oja klopt, ik ben het zo gewend dat Mercedes 1 en 2 start. Dat was inderdaad een dom foutje van me.

Perton

Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.

Tuesday

Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet
behalve dan dat ze de leiding kwijt raakte en terug werden geworpen in de groep. Voordeel hebben ze er ook niet van gehad. En als ze later waren gestopt, hadden ze de race ook op 2 stops kunnen uitrijden.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 13:36:11
Citaat van: Tuesday op 29 maart 2015 - 13:01:58
Citaat van: Perton op 29 maart 2015 - 12:58:32
Rosberg zegt trouwens dat het al van tevoren het plan was om bij een vroege SC naar binnen te komen maar dat ze verbaasd waren over hoeveel coureurs buiten bleven.
Veel last hebben ze er toch niet van gehad, zeker Lewis niet
behalve dan dat ze de leiding kwijt raakte en terug werden geworpen in de groep. Voordeel hebben ze er ook niet van gehad. En als ze later waren gestopt, hadden ze de race ook op 2 stops kunnen uitrijden.
met een 3 stopper kun je wel meer pushen. Afgezien van Vettel deden de doorrijders het nou niet echt geweldig. Het hangt puur van je bandenslijtage af of het wel of niet verstandig was om door te gaan. Als Mercedes al aangeeft dat ze dit vantevoren hadden afgesproken dan mag je er toch vanuit gaan dat dit voor hen de beste strategie was.

FolkertE

Normaal gesproken wel, maar als je na 5 ronden een pitstop maakt gaat dat niet op. Maar je gaat er wel heel makkelijk van uit dat wat Mercedes heeft besloten voor de race, het beste is. En dat is te makkelijk. Of nou ja, het had misschien wel zo kunnen zijn, maar dan hadden ze op de zachte band moeten eindigen en dan had ik het helemaal begrepen. 3 stopper doe je op de zachtere en snellere band, niet 2 keer op de harde band.

Tuesday

Citaat van: FolkertE op 29 maart 2015 - 14:03:43
Normaal gesproken wel, maar als je na 5 ronden een pitstop maakt gaat dat niet op. Maar je gaat er wel heel makkelijk van uit dat wat Mercedes heeft besloten voor de race, het beste is. En dat is te makkelijk. Of nou ja, het had misschien wel zo kunnen zijn, maar dan hadden ze op de zachte band moeten eindigen en dan had ik het helemaal begrepen. 3 stopper doe je op de zachtere en snellere band, niet 2 keer op de harde band.
tja, het was nog wel een heel eind tot aan de finish op dat moment en ze hadden alleen nog maar gebruikte softs liggen. Bovendien hadden ze met de softs het gat naar Vettel ook nooit meer dichtgereden en was de kans zelfs aanwezig dat ze nog een keer zouden moeten stoppen. Ik zou dat zelf geen verkeerde keus noemen, maar een weloverwogen (safe) beslissing.