Grand Prix van Duitsland geannuleerd?

Gestart door sjakie, 18 maart 2015 - 09:03:40

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

De nieuwste-nieuwste generatie F1-circuits is tevens gebouwd op wat kleinere toeschouwersaantallen dan het relatief excessieve Shanghai of Sepang. Men is op die plekken inmiddels wel zo realistisch dat er (voorlopig nog) geen gigantische aantallen mensen op af komen.

Waar de opmerking van Sjakie op is gebaseerd dat die races niet op eigen benen kunnen staan weet ik niet. Volgens mij hebben ze in Sochi, Manama en Abu Dhabi best wel een zakje geld staan. Evenals Baku, mocht dat verhaal uiteindelijk doorgang vinden.

Perton

Ik vraag me af welke races in Europa wel compleet op eigen benen staan.

Als in: ik vraag het me oprecht af, het is geen sarcastisch weerwoord o.i.d.


sjakie

Laat ik zo stellen: in Duitsland zijn zat mensen te vinden die in autosport geïnteresseerd zijn. Ik zie de terugval in toeschouwers dan ook als iets tijdelijks. In Maleisie hebben ze nu 15 jaar de tijd om een grand prix succesvol te maken maar de trend is niet veel belovend. Geen traditie, lage toeschouwers aantallen en een stagnerende of dalende trend.
In Bahrein hebben ze nu 10 jaar de tijd gehad, zelfde resultaat. Hoewel ik in Motorsport een interview las met de chairman van het circuit over hoe men bezig is daar een traditie te beginnen. Op zich hoopgevend maar absoluut geen garantie voor de toekomst.
In China zijn we nu ook al weer tien jaar bezig, zelfde verhaal als in Maleisie en Bahrein.

En denk even aan de MotoGP in Quatar. Ja, altijd uitverkocht, er kunnen er ook maar 5000 in....

Het spijt me maar een GP is daar simpelweg niet houdbaar, niet als je dat volgens de economische wetten beredeneert. Uiteraard kan het wel zolang je er maar bakken vol aan publiek geld in stopt en zodoende een GP kunstmatig in leven houdt. Dat is simpelweg niet houdbaar en het vervreemdt de GP racerij van haar wortels.

Sochi is uitverkocht hoor ik hier. ja, dat zal wel, met 55.000 aan capaciteit ben je onderhand verplicht dat wel uit te verkopen.


Miguel

#79
Citaat van: sjakie op 25 maart 2015 - 08:59:15Hoewel ik in Motorsport een interview las met de chairman van het circuit over hoe men bezig is daar een traditie te beginnen.

Miguel: Aan 'humor' zijn grenzen verbonden. Dit valt niet meer onder een humoristische opmerking. Daarom verwijderd.
Peace out yo.

sjakie

Citaat van: Jehoentelaar op 24 maart 2015 - 21:18:19
De nieuwste-nieuwste generatie F1-circuits is tevens gebouwd op wat kleinere toeschouwersaantallen dan het relatief excessieve Shanghai of Sepang. Men is op die plekken inmiddels wel zo realistisch dat er (voorlopig nog) geen gigantische aantallen mensen op af komen.

Waar de opmerking van Sjakie op is gebaseerd dat die races niet op eigen benen kunnen staan weet ik niet. Volgens mij hebben ze in Sochi, Manama en Abu Dhabi best wel een zakje geld staan. Evenals Baku, mocht dat verhaal uiteindelijk doorgang vinden.

Zij hebben inderdaad een zakje geld staan. Probleem is echter dat dat zakje geld er niet altijd zal blijven staan en dat zodra dat zakje geld weg is de GP direct kopje onder gaat omdat er toch te weinig klanten zijn om je product winstgevend te maken. Sterker nog, je hebt zelfs geen marktgebied.... In traditionele landen is dat marktgebied er wel zolang het product maar interessant genoeg is.

Franky R.


Perton

Citaat van: sjakie op 25 maart 2015 - 08:59:15


Het spijt me maar een GP is daar simpelweg niet houdbaar, niet als je dat volgens de economische wetten beredeneert. Uiteraard kan het wel zolang je er maar bakken vol aan publiek geld in stopt en zodoende een GP kunstmatig in leven houdt. Dat is simpelweg niet houdbaar en het vervreemdt de GP racerij van haar wortels.
Vandaar ook mijn vraag welke Europese races volgens de economische wetten een plek op de kalender zouden verdienen (of zoals ik hem eerder verwoordde: op eigen benen kunnen staan).

CitaatSochi is uitverkocht hoor ik hier. ja, dat zal wel, met 55.000 aan capaciteit ben je onderhand verplicht dat wel uit te verkopen.
Tsja, dat kan je maar net interpreteren hoe je het wilt. Of op een ietwat cynische manier zoals jij lijkt te doen (waarmee ik niet wil zeggen dat je gelijk of ongelijk hebt) of op een andere manier: blijkbaar zijn toeschouwersaantallen van 100.000 (behalve bij uitzondering) niet meer van deze tijd. Dat zou het natuurlijk wel kunnen worden met lagere toegangsprijzen en meer activiteiten rondom de race, maar dat geldt voor Maleisië net zo goed als voor Duitsland, lijkt mij.

sjakie

Citaat van: Perton op 25 maart 2015 - 11:15:17
Vandaar ook mijn vraag welke Europese races volgens de economische wetten een plek op de kalender zouden verdienen (of zoals ik hem eerder verwoordde: op eigen benen kunnen staan).

Als de sanctioning fee weer normaal zou worden dan zouden Duitsland, Engeland, Belgie en Frankrijk zonder problemen op de kalender komen te staan. Maleisie misschien, China en Bahrein absoluut niet..

Duitsland zou reserves kunnen putten uit de vette jaren, vette jaren die in de 'nieuwe'GP landen nooit zijn geweest en waarvan ik betwijfel of ze er ooit zullen komen.

Duitsland heeft het momenteel misschien moeilijk maar potentie is er zat. Potentie die ik in Maleisie, Rusland, China, Bahrein en Abu Dhabi niet zie, behalve de zak geld, die ooit verdwijnt.
Ondertussen loont het de moeite eens te onderzoeken waarom traditionele kijkers momenteel afhaken. Misschien ben ik ouderwets maar alles staat of valt nog altijd met publieke belangstelling. Misschien niet zozeer meer langs de baan maar des te meer op TV. Zou het iets te maken hebben met de business-to-business feestjes die GP's tegenwoordig zijn geworden?


CitaatTsja, dat kan je maar net interpreteren hoe je het wilt. Of op een ietwat cynische manier zoals jij lijkt te doen (waarmee ik niet wil zeggen dat je gelijk of ongelijk hebt) of op een andere manier: blijkbaar zijn toeschouwersaantallen van 100.000 (behalve bij uitzondering) niet meer van deze tijd. Dat zou het natuurlijk wel kunnen worden met lagere toegangsprijzen en meer activiteiten rondom de race, maar dat geldt voor Maleisië net zo goed als voor Duitsland, lijkt mij.

Sochi doet mij denken aan het 'grote' succes van Nashville Speedway die een capaciteit had van 30000. Het was een van de nieuwe ovals die gebruikt werden door de IRL rond de eeuwisseling. De IRL faithfull hebben een jaar lang lopen loeien dat de IRL een groot succes vanwege het uitverkochte huis. Diezelfde dag reed CART elders, niet voor een uitverkocht huis maar wel met drie keer zoveel toeschouwers... Dat zet een uitverkocht huis wel even in perpectief.
En wat betreft toegangsprijzen. Die waren in Maleisie rond de eeuwwisseling een stuk lager. En nog zat er niet veel.....

sjakie

...http://www.racer.com/latest-stories/item/114726-silverstone-wants-to-reduce-prices

oftewel, als de prijs-kwaliteitverhouding juist is.... oud economisch principe...

Perton

Citaat van: sjakie op 25 maart 2015 - 14:10:56
Citaat van: Perton op 25 maart 2015 - 11:15:17
Vandaar ook mijn vraag welke Europese races volgens de economische wetten een plek op de kalender zouden verdienen (of zoals ik hem eerder verwoordde: op eigen benen kunnen staan).

Als de sanctioning fee weer normaal zou worden dan zouden Duitsland, Engeland, Belgie en Frankrijk zonder problemen op de kalender komen te staan. Maleisie misschien, China en Bahrein absoluut niet..
Maar is het nou echt abnormaal? Begrijp me goed, ik vind ook dat Ecclestone erg met geld bezig is. Maar uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod. Bernie zou, als hij zou willen (en mogen), makkelijk 24 races per jaar op een kalender kunnen gooien. Er is plek voor 20. En vraag en aanbod is natuurlijk wel waar het om gaat als we het over economische wetten hebben, dan is er geen plek voor sentimenten als "De bakermat van de sport ligt in Europa." Dan vind ik het ook compleet irrelevant om het over het verlagen van de sanctioning fee te hebben. Natuurlijk kan dat lager, maar dan moeten we het ook niet over de economische wetten gaan hebben. Of we hebben het wel over die wetten en dan hebben we het over vraag en aanbod. En wat dat betreft is het niet meer dan logisch dat we in Aziatische zandbakken gaan racen.

CitaatOndertussen loont het de moeite eens te onderzoeken waarom traditionele kijkers momenteel afhaken. Misschien ben ik ouderwets maar alles staat of valt nog altijd met publieke belangstelling. Misschien niet zozeer meer langs de baan maar des te meer op TV. Zou het iets te maken hebben met de business-to-business feestjes die GP's tegenwoordig zijn geworden?
Dat onderzoek mag er van mij ook komen. Persoonlijk denk ik dat het voornamelijk zo is dat de sport achterloopt met bijvoorbeeld on demand races terugkijken. En dat hoeft niet eens per se via FIA.com, maar fix dat gewoon in de contracten met die betaalzenders die nu de rechten hebben.

CitaatSochi doet mij denken aan het 'grote' succes van Nashville Speedway die een capaciteit had van 30000. Het was een van de nieuwe ovals die gebruikt werden door de IRL rond de eeuwisseling. De IRL faithfull hebben een jaar lang lopen loeien dat de IRL een groot succes vanwege het uitverkochte huis. Diezelfde dag reed CART elders, niet voor een uitverkocht huis maar wel met drie keer zoveel toeschouwers... Dat zet een uitverkocht huis wel even in perpectief.
En wat betreft toegangsprijzen. Die waren in Maleisie rond de eeuwwisseling een stuk lager. En nog zat er niet veel.....
Rond de eeuwwisseling was het dan ook een volstrekt nieuw gebeuren en was er nog geen concurrerende race op (even gespiekt via Google Maps) 336 kilometer.

Dit lees ik over de MotoGP in Sepang in 2014:

The 2013 and 2014 Sunday numbers are more than double those recorded at Motegi and Phillip Island. Sepang is now comparable to Assen, Silverstone and Indianapolis in terms the number of spectators Friday through Sunday. (http://www.motorcycle-usa.com/926/19504/Motorcycle-Article/Malaysian-Adventure--At-Sepang-MotoGP-2014.aspx)

Er is dus wel degelijk een markt voor in Maleisië, die wordt alleen nog niet goed aangeboord. De MotoGP bewijst dat het prima kan daar. Als je die mensen motorgek kunt maken, dan moet een beetje flitse marketingjongen dat ook met autootjes kunnen.

0634

Citaat van: sjakie op 25 maart 2015 - 14:21:48
...http://www.racer.com/latest-stories/item/114726-silverstone-wants-to-reduce-prices

oftewel, als de prijs-kwaliteitverhouding juist is.... oud economisch principe...

Natuurlijk is dat zo. Maar wat is nou je punt hiermee?

0634

Citaat van: sjakie op 25 maart 2015 - 08:59:15
Laat ik zo stellen: in Duitsland zijn zat mensen te vinden die in autosport geïnteresseerd zijn. Ik zie de terugval in toeschouwers dan ook als iets tijdelijks.

Is dat zo? Op basis waarvan is het tijdelijk dan? Ik zeg niet dat je ongelijk heb, maar vergeet niet dat ook de cijfers van RTL D sterk teruglopen.

Hoe krijg je dat publiek weer terug dan? En waarom zouden we door moeten gaan met de Duitse GP terwijl er (al dan niet tijdelijk) nauwelijks belangstelling voor blijkt te zijn?

CitaatHet spijt me maar een GP is daar simpelweg niet houdbaar, niet als je dat volgens de economische wetten beredeneert. Uiteraard kan het wel zolang je er maar bakken vol aan publiek geld in stopt en zodoende een GP kunstmatig in leven houdt

Prima. Maar waarom geldt dit niet voor Duitsland dan?


0634

Niet op dat kartbaantje wat er nu ligt