Grand Prix van Duitsland geannuleerd?

Gestart door sjakie, 18 maart 2015 - 09:03:40

« vorige - volgende »

0634

Kan Duitsland in de meeste gevallen niet aan tippen.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 22 maart 2015 - 23:48:52
Citaat van: Jeroen op 22 maart 2015 - 22:02:11
Voor Duitsland?  Ja die wisten we al. Maar juist die overzeese races. Wat scoort men daar?

Precieze aantallen kon ik door snel zoeken niet achterhalen. Hieronder de capaciteiten van de circuits buiten Europa met daarachter mijn schatting van de bezetting op basis van natte vingers (niet heel zuivere informatie, ik weet het; als iemand betrouwbare aantallen kan noemen zou dat uiteraad heel fijn zijn):

Kuala Lumpur: 80.000 (60%)
Shanghai: 200.000 (30%)*
Sakhir: 70.000 (50%)
Montréal: 100.000 (100%)
Singapore: ?
Suzuka: 155.000 (80%)
Sochi: 55.000 (100%)**
Austin: 120.000 (90%)
Sao Paolo: 80.000 (100%)
Yas Marina: 50.000 (90%)

*Inclusief tribunes die niet in de verkoop gaan.
**Sochi was afgelopen jaar zover ik weet (nagenoeg) uitverkocht.

Capaciteitsinformatie gebruikt van WorldStadiums.com.
Singapore 262.527 over een geheel uitverkocht weekend in 2013. Misschien is een stratencircuit in 1 van de grote Duitse steden een optie? De circuits in Duitsland zijn er de afgelopen jaren natuurlijk niet aantrekkelijker op geworden.

0634

Los van de bovenste drie (waarvan China zo niet houdbaar meer lijkt) is het dus niet logisch om te stellen 'onterecht dat Duitsland moet wijken voor die overzeese races'. Ten eerste wijkt Duitsland daar niet voor, want er is geen vervangende race, en ten tweede trekken veruit de meeste races gewoon veel meer publiek. Wat is er dan nog onrechtvaardig aan?

De historische waarde wellicht. En ja, die betreur ik ook. Maar het is ook wat Tuesday al min of meer zegt: dit zijn niet de historische Duitse banen die wij kennen. Deze twee zijn gewoon doorsnee circuitjes zoals ze tegenwoordig overal worden neergelegd. Volkomen inwisselbare en identiteitloze banen. Niet dat ik daar een bezwaar tegen heb, want de races kunnen evengoed prima zijn, maar heel veel historie zit alleen nog maar in de naam. Stewart en Fangio reden hier nooit hoor. En Senna ook niet.

Miguel

Citaat van: gloudiesaurus op 22 maart 2015 - 23:39:23
Nou het circuit is uiteindelijk failliet gegaan... maar dat kwam mede door het attractiepark en het winkelcentrum dat erbij werd gebouwd. Dit was tevens een grote fraudezaak.

Maar je zou als circuiteigenaar wel gek zijn om iets te organiseren wat toch niets oplevert...

Zonde want hier zal Mercedes niet blij mee zijn. En die zijn toch belangrijk voor de Formule 1.
Alle onzin eromheen was inderdaad het probleem en behalve F1 was alles winstgevend. Vooral de Touristenfahrt is een gigantische melkkoe. Wat betreft het organiseren van een F1 GP: prestige.
Peace out yo.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 23 maart 2015 - 06:34:59
Los van de bovenste drie (waarvan China zo niet houdbaar meer lijkt) is het dus niet logisch om te stellen 'onterecht dat Duitsland moet wijken voor die overzeese races'. Ten eerste wijkt Duitsland daar niet voor, want er is geen vervangende race, en ten tweede trekken veruit de meeste races gewoon veel meer publiek. Wat is er dan nog onrechtvaardig aan?

De historische waarde wellicht. En ja, die betreur ik ook. Maar het is ook wat Tuesday al min of meer zegt: dit zijn niet de historische Duitse banen die wij kennen. Deze twee zijn gewoon doorsnee circuitjes zoals ze tegenwoordig overal worden neergelegd. Volkomen inwisselbare en identiteitloze banen. Niet dat ik daar een bezwaar tegen heb, want de races kunnen evengoed prima zijn, maar heel veel historie zit alleen nog maar in de naam. Stewart en Fangio reden hier nooit hoor. En Senna ook niet.


Met andere woorden, de sloop van de oude Hockenheim is een stommiteit van groot formaat gebleken... :(

Perton

Of niet. Zonder die sloop was de race misschien 10 of 15 jaar geleden al verdwenen. En ik vraag me sterk af of de oude Hockenheim in die alternatieve tijdlijn genoeg zou zijn om andere raceklassen aan te trekken. Ik vraag me af of het korte Club-circuitje rondom het stadion voldoende zou zijn voor DTM, etc. Ik denk het niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik had het geweldig gevonden als die oude Hockenheim nog had bestaan, maar ik betwijfel het ten zeerste of ze (ook los van de F1) een toekomst hadden gehad met dat circuit. Ook andere raceklassen willen immers veel rondjes langs het publiek op de tribune en races die veel actie hebben voor de tv-kijkers. En met die rechte stukken weet ik niet of je dat laatste zou bereiken met bijvoorbeeld een relatief langzame WTCC ofzo.

Hockenheim is al jaren de opening en het einde van het DTM-seizoen. Denk je dat ze dat ook met het oude circuit zouden hebben bereikt?

Franky R.

Citaat van: Perton op 23 maart 2015 - 12:14:49
Of niet. Zonder die sloop was de race misschien 10 of 15 jaar geleden al verdwenen. En ik vraag me sterk af of de oude Hockenheim in die alternatieve tijdlijn genoeg zou zijn om andere raceklassen aan te trekken. Ik vraag me af of het korte Club-circuitje rondom het stadion voldoende zou zijn voor DTM, etc. Ik denk het niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik had het geweldig gevonden als die oude Hockenheim nog had bestaan, maar ik betwijfel het ten zeerste of ze (ook los van de F1) een toekomst hadden gehad met dat circuit. Ook andere raceklassen willen immers veel rondjes langs het publiek op de tribune en races die veel actie hebben voor de tv-kijkers. En met die rechte stukken weet ik niet of je dat laatste zou bereiken met bijvoorbeeld een relatief langzame WTCC ofzo.

Hockenheim is al jaren de opening en het einde van het DTM-seizoen. Denk je dat ze dat ook met het oude circuit zouden hebben bereikt?


Dat punt geef ik aan je...Maar ook ten tijde van de oude Hockenhein reden de DTM op een kort club-circuit! Mijn punt is dat die machtige omloop door de bossen (zelf gereden bij het 'afscheid' in 2001) uniek was...Jeroen stelde -IMHO- terecht dat het huidige circuit tegenwoordig een uitwisselbaar track is geworden.

Perton

Dat laatste ben ik ook het volledig mee eens. Maar dat maakt het nog steeds geen verkeerde beslissing ;)

NielsD

Citaat van: Perton op 23 maart 2015 - 12:14:49
Of niet. Zonder die sloop was de race misschien 10 of 15 jaar geleden al verdwenen. En ik vraag me sterk af of de oude Hockenheim in die alternatieve tijdlijn genoeg zou zijn om andere raceklassen aan te trekken. Ik vraag me af of het korte Club-circuitje rondom het stadion voldoende zou zijn voor DTM, etc. Ik denk het niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik had het geweldig gevonden als die oude Hockenheim nog had bestaan, maar ik betwijfel het ten zeerste of ze (ook los van de F1) een toekomst hadden gehad met dat circuit. Ook andere raceklassen willen immers veel rondjes langs het publiek op de tribune en races die veel actie hebben voor de tv-kijkers. En met die rechte stukken weet ik niet of je dat laatste zou bereiken met bijvoorbeeld een relatief langzame WTCC ofzo.

Hockenheim is al jaren de opening en het einde van het DTM-seizoen. Denk je dat ze dat ook met het oude circuit zouden hebben bereikt?

Dan hadden ze het oude stuk nooit moeten weghalen, maar gewoon alleen de nieuwe lay-out er neer leggen leggen. Ga ervan uit dat het weghalen van het asfalt net zoveel kost als pak en beetje 5 vijf jaar onderhoud (is een gokje, geen idee hoeveel dat kost).
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Dan had je nu een stuk asfalt liggen dat niet meer gebruikt werd, want de oude lay-out had ze geen F1 meer gegeven (anders hadden ze nooit aanpassingen gedaan natuurlijk) en de andere klassen zeer waarschijnlijk ook niet.

Jehoentelaar

Op een verdwaalde hobbyistenklasse na wellicht. Maar daarvoor houd je niet een paar kilometer asfalt in onderhoud.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 23 maart 2015 - 00:38:19
Singapore 262.527 over een geheel uitverkocht weekend in 2013. Misschien is een stratencircuit in 1 van de grote Duitse steden een optie? De circuits in Duitsland zijn er de afgelopen jaren natuurlijk niet aantrekkelijker op geworden.

Wellicht, maar dat valt totaal niet te verantwoorden tegenover het strenge milieubeleid met betrekking tot auto's in de binnenstad (Umweltplakete). En een circuit vlakbij een grote stad is ook niet het ei van Columbus, want dan hadden we deze discussie omtrent Hockenheim niet gehad. :P

sjakie

Volgens mij werd Hockenheim juist onthoofd omdat anders de milieubeweging de zaak kon gaan sluiten.

Wat betreft de cijfers die eerder in dit topic werden gepresenteerd kan je concluderen dat F1 niets of weinig te zoeken heeft in Maleisie, China, Bahrein, Sochi en Abu Dhabi. Japan, Brazilie, Canada, USA zou ik traditionele landen willen noemen en kunnen net zo goed uit de lijst worden gehaald.

Grove conclusie: van alle 'nieuwe' F1 landen van de laatste jaren is alleen Singapore succesvol. De rest kan absoluut niet op eigen benen staan en van de rest is de fee zo hoog dat ze waarschijnlijk bij het wegvallen van overheidssubsidies (Texas) ook meteen onderuit gaan..... Way to go  ::)

Jehoentelaar

Scheelt dat de goede landen ook een stuk langer meegaan in de F1-wereld. Als je nieuwe markten geen tijd geeft is het nergens succesvol - dat doe je niet even in een paar jaar. Anderzijds is enige progressie voor een aantal landen (China, Maleisië) nu wel nodig om ze toeschouwertechnisch nog te kunnen verantwoorden.

Overigens gaat Austin het nog moeilijker krijgen nu Mexico-City terug is en veel Mexicanen mogelijk eerder voor die race kiezen om te bezoeken dan voor het Texaanse equivalent.

0634

Citaat van: sjakie op 24 maart 2015 - 09:41:52

Wat betreft de cijfers die eerder in dit topic werden gepresenteerd kan je concluderen dat F1 niets of weinig te zoeken heeft in Maleisie, China, Bahrein, Sochi en Abu Dhabi. Japan, Brazilie, Canada, USA zou ik traditionele landen willen noemen en kunnen net zo goed uit de lijst worden gehaald.

Grove conclusie: van alle 'nieuwe' F1 landen van de laatste jaren is alleen Singapore succesvol. De rest kan absoluut niet op eigen benen staan en van de rest is de fee zo hoog dat ze waarschijnlijk bij het wegvallen van overheidssubsidies (Texas) ook meteen onderuit gaan..... Way to go  ::)

Hoezo dan? Want zoals ik het zie was Sochi gewoon uitverkocht, en Abu Dhabi was voor 90% gevuld. Wat is daar dan mis aan? Singapore staat niet genoemd, dus die weet ik niet.

Alleen Maleisie, China en Bahrein verkopen matig tot slecht. Maar dat geldt ook voor Duitsland zelf, dus daar zou de F1 dan ook niets te zoeken hebben. Uit de cijfers kunnen we m.i. dan ook niet zomaar even concluderen dat de traditionele circuits het prima doen en de nieuwere niet.