Grand Prix van Duitsland geannuleerd?

Gestart door sjakie, 18 maart 2015 - 09:03:40

« vorige - volgende »

Pancake Shield

Iedereen heeft zijn eigen smaak en zijn eigen sporten. De ene vindt dammen interessanter dan autosport. En zelfs dan kun je alles nog opsplitsen.

Maar goed. Het is jammer dat de Duitse GP niet meer doorgaat, maar laten we even heel eerlijk zijn. Het zat er natuurlijk al jaren lang aan te komen dat het zou gebeuren. Nurburgring zit al echt jaren in de rode cijfers (met name doordat sportcomplex/museum niet zoveel opleverde als men zou hopen) en Hockenheimring heeft natuurlijk veel van zijn glans verloren voor de F1 na de verbouwing. En zoals anderen al zeiden, Duitsers hebben echt veel andere autosport om naar te gaan kijken moch men echt iets willen zien.

Ik zie dit in de toekomst ook echt nog wel gebeuren met bijvoorbeeld de Belgische GP en misschien zelfs eerder nog de Oostenrijkse (al dat gedoe met Red Bull nu).
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

Citaat van: Pancake Shield op 22 maart 2015 - 13:35:31
Iedereen heeft zijn eigen smaak en zijn eigen sporten. De ene vindt dammen interessanter dan autosport. En zelfs dan kun je alles nog opsplitsen.

Maar goed. Het is jammer dat de Duitse GP niet meer doorgaat, maar laten we even heel eerlijk zijn. Het zat er natuurlijk al jaren lang aan te komen dat het zou gebeuren. Nurburgring zit al echt jaren in de rode cijfers (met name doordat sportcomplex/museum niet zoveel opleverde als men zou hopen) en Hockenheimring heeft natuurlijk veel van zijn glans verloren voor de F1 na de verbouwing. En zoals anderen al zeiden, Duitsers hebben echt veel andere autosport om naar te gaan kijken moch men echt iets willen zien.

Ik zie dit in de toekomst ook echt nog wel gebeuren met bijvoorbeeld de Belgische GP en misschien zelfs eerder nog de Oostenrijkse (al dat gedoe met Red Bull nu).

Oostenrijk is zeker exit als Red Bull er geen geld meer instopt. Die GP staat alleen op de kalender dankzij Dieter Mateschitz.

En de Nurburgring was natuurlijk een grote flop met die achtbaan en het winkelcentrum in the middle of nowhere. Dat heeft heel veel geld gekost...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Pancake Shield

Zou het voor die Europese GP's in nood geen idee zijn om samen te werken? Ik heb wel eens zou iets gelezen een paar jaar geleden. Dat er dan bv een roulatie zou komen tussen de Franse en Belgische GP en dat beide organisaties dan samen de kosten opbrengen. Ik kan mij voorstellen dat zo'n samenwerking (weliswaar niet de voorkeur) goed kan uitpakken voor diverse circuits.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Racingnews365

Helaas verdwijnt er steeds meer traditie in de Formule 1 en verdwijnt de Formule 1 in rap tempo naar allerlei uithoeken van de wereld waar veel geld is, maar geen enkele binding met Formule 1. Men bouwt een saai baantje, zonder enige sfeer, dure paddocks en complexen.

Nog even en SPA verdwijnt ook van de kalender.

Draait alleen nog om de $$$$
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

0634

Dat blijft het riedeltje dat maar afgedraaid wordt. Deels kan daar best een kern van waarheid inzitten, maar je gaat volledig om het feit heen dat beide Duitse circuits al jaren verlies draaien en er net aan de helft van de tickets verkocht worden. De organisator (meent Lauda) doet ook werkelijk nul om de race interessant te maken.

Dan kan men wel wijzen naar tropische oorden, maar de Duitse GP is simpelweg noodlijdend en zolang ze daar die tribunes niet volkrijgen wordt het steeds meer onhoudbaar om daar een race te blijven organiseren.

Het zijn twee issues: races die zware verliezen draaien en bovendien geen tickets verkopen én de zoektocht van de FOM om meer tropische oorden te bezoeken. Als Duitsland jaarlijks afgeladen vol zou zitten, en men zwarte cijfers zou kunnen overleggen, zou deze tot in lengte van jaren op de kalender blijven.

Perton

Citaat van: Pancake Shield op 22 maart 2015 - 16:47:15
Zou het voor die Europese GP's in nood geen idee zijn om samen te werken? Ik heb wel eens zou iets gelezen een paar jaar geleden. Dat er dan bv een roulatie zou komen tussen de Franse en Belgische GP en dat beide organisaties dan samen de kosten opbrengen. Ik kan mij voorstellen dat zo'n samenwerking (weliswaar niet de voorkeur) goed kan uitpakken voor diverse circuits.
Tsja, ten eerste: wat Jeroen zegt.

Ten tweede: in Duitsland rouleerden ze al, en dat heeft daar niet gewerkt. Waarom zou het tussen andere twee circuits dan wel plotseling lukken?

janke

Het is natuurlijk een schande cq vd zotte dat een beroemde GP gecanceld wordt door geld. Een land met een grootse autoindustrie/autosport historie die het niet meer voor elkaar krijgt een GP te organiseren. En daar zit de huidige wereldkampioen, maar (bijna) geen hond komt er naar een race meer kijken. Intriest. En dat alles om de money. Maar het zal Bernie een rotzorg zijn. Die haalt zijn geld wel elders vandaan. Lees verre oorden waar de bezoekers-aantallen ook om te huilen zijn.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Wat zijn die bezoekersaantallen? Kan daar niet echt een overzicht van vinden.

janke

Weet ik ook niet. Maar hier een bericht:

De Formule 1 gaat door een crisis, want zowel het aantal televisiekijkers en bezoekers op het circuit neemt af. De F1-teambazen denken dat ze het probleem gevonden hebben, want volgens hen zijn de entreeprijzen te hoog.

Volgens het Britse Telegraph zijn de bezoekersaantallen van de races in Spa, Hockenheim en Monza, wat traditionele circuits zijn, lager dan in andere jaren. De Formule 1 lijkt minder aantrekkelijk te zijn door de komst van de zachtere V6 Turbomotoren en de exorbitant hoge entreeprijzen. Bernie Ecclestone vraagt dermate hoge prijzen van de organisatoren, dat dit vertaald wordt in deze extreem hoge bedragen voor de tickets. De teambazen hebben dit bij de laatste bijeenkomst met de excentrieke Brit aangekaart.

Toto Wolff vertelde hierover: "We hebben het aangedurfd om de entreeprijzen te bespreken en we hebben de impact en het belang van de traditionele circuits, als Spa, als Monza, als Hockenheim, besproken. Races die een onderdeel van de racekalender moeten zijn. Dit is een wereldwijde sport. We moeten naar buiten gaan en we moeten nieuwe territoria overwinnen en nieuwe landen, dat is altijd het geval geweest, maar ik denk dat het redelijk duidelijk is wat er moet gebeuren om de tribunes bij de traditonel races als Hockenheim en Monza te vullen."

De Oostenrijker is niet de enige die zich zorgen maakt, want ook McLaren-teambaas Ron Dennis stelt vragen bij de dalende bezoekersaantallen in 2014 en wil dat het onderzocht gaat worden. De Brit zegt hierover: "Hoe kunnen we naar Silverstone en Oostenrijk gaan wat volledig vol is en we gaan naar Duitsland en het is half vol? Er moet een reden zijn. We kunnen het raden, maar dat is niet wetenschappelijk. We moeten echt begrijpen waarom dit gebeurt. Is het de ticketprijs? Zijn het de lokale helden? Wat het is, we moeten het aanwijzen."
Some things are too important to be left in the past.

0634

Staat niks over de toeschouwersaantallen in de verre oorden...

Dit gaat over Europa, en het is een beetje wat ik ook al zei: het is niet alleen geld, Bernie en de FOM die Duitsland de nek omdraait. Silverstone en Oostenrijk zijn afgeladen vol, ook in Amerika loopt het storm trouwens. Voor Spa ben ik dit jaar heel benieuwd (het Max-effect ;))

Voor Duitsland... tja, de ticketprijzen zijn niet noemenswaardig verhoogt de afgelopen jaren. Dat kan het dus nauwelijks zijn. Bovendien, ook op de Duitse tv wordt F1 veel minder bekeken, dus de entreeprijs is allesbehalve de oorzaak.

Het wordt allemaal wel heel makkelijk geroepen dat Bernie teveel vraagt en de prijzen te hoog liggen, bla bla, maar echt serieuze aanwijzingen om dat als hoofdreden maar aan te nemen zie ik nog steeds niet.

Ik vind het overigens helemaal niet een nadeel dat F1 wereldwijder wordt. Dat vind ik een voordeel. Wél vind ik dat we moeten pogen om een stuk of 7, 8 Europese races te behouden.

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 22 maart 2015 - 18:51:34
Wat zijn die bezoekersaantallen? Kan daar niet echt een overzicht van vinden.

Op F1Technical loopt een vergelijkbaar topic en daar wordt het aantal van 50.000 bezoekers genoemd. Ter vergelijk: Silverstone zit structureel dik boven de 100.000.

0634

Voor Duitsland?  Ja die wisten we al. Maar juist die overzeese races. Wat scoort men daar?

Miguel

De Nürburgring heeft nooit verlies draait. De Grand Prix heeft verlies gedraaid en alle onzin rondom de baan was één grote fraudezaak, maar het circuit zelf is rendabel.
Peace out yo.

gloudiesaurus

Citaat van: Miguel op 22 maart 2015 - 23:15:26
De Nürburgring heeft nooit verlies draait. De Grand Prix heeft verlies gedraaid en alle onzin rondom de baan was één grote fraudezaak, maar het circuit zelf is rendabel.

Nou het circuit is uiteindelijk failliet gegaan... maar dat kwam mede door het attractiepark en het winkelcentrum dat erbij werd gebouwd. Dit was tevens een grote fraudezaak.

Maar je zou als circuiteigenaar wel gek zijn om iets te organiseren wat toch niets oplevert...

Zonde want hier zal Mercedes niet blij mee zijn. En die zijn toch belangrijk voor de Formule 1.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Citaat van: Jeroen op 22 maart 2015 - 22:02:11
Voor Duitsland?  Ja die wisten we al. Maar juist die overzeese races. Wat scoort men daar?

Precieze aantallen kon ik door snel zoeken niet achterhalen. Hieronder de capaciteiten van de circuits buiten Europa met daarachter mijn schatting van de bezetting op basis van natte vingers (niet heel zuivere informatie, ik weet het; als iemand betrouwbare aantallen kan noemen zou dat uiteraad heel fijn zijn):

Kuala Lumpur: 80.000 (60%)
Shanghai: 200.000 (30%)*
Sakhir: 70.000 (50%)
Montréal: 100.000 (100%)
Singapore: ?
Suzuka: 155.000 (80%)
Sochi: 55.000 (100%)**
Austin: 120.000 (90%)
Sao Paolo: 80.000 (100%)
Yas Marina: 50.000 (90%)

*Inclusief tribunes die niet in de verkoop gaan.
**Sochi was afgelopen jaar zover ik weet (nagenoeg) uitverkocht.

Capaciteitsinformatie gebruikt van WorldStadiums.com.