Red Bull dreigt met vertrek uit Formule 1

Gestart door gloudiesaurus, 15 maart 2015 - 15:18:58

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Matthijs op 13 mei 2015 - 08:27:32
Circa een jaar geleden vond ik de verwijten van Red Bull naar Renault zeer onterecht. Dit is de motorbouwer die geholpen heeft 4 titels binnen te halen en die val je zo hard af? Maar inmiddels weer een jaar verder vind ik de kritiek op Renault terecht. Als een van je allerbeste werknemers al meer dan een jaar slechter presteert dan de rest, dan moet je als baas ook denken aan maatregelen. Ontslag is daar dan een van.

Is de verwachting dan niet onrealistisch? Stel het zou alleen Renault zijn wat de scepter zwaait, dan zou de Formule 1 geen bestaansrecht hebben. Dat heeft het juist wel doordat er sprake is van competitie. De bewegingen in successen houdt het interessant. Het geklaag van Red Bull en in het verlengde daarvan de dreigementen om de Formule 1 te verlaten geven goed weer dat de aanwezigheid van Red Bull geboren is uit commercieel belang. Niet meer dan dat. Maar goed, ik neem het Red Bull verder niet kwalijk, hun Core business is sportdrankjes maken, niet racen. En dat straalt het ook uit. Verder vind ik dat je samen wint maar ook samen verliest. Of de kritiek die zij uiten nu terecht is of niet vind ik dat je moet proberen om samen tot een oplossing te komen door samen de schouders eronder te zetten. Als ik Audi was zou ik e twee keer bedenken om met Red Bull in zee te gaan.

0634

Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 00:12:23
Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.
ach ja, ik snap ook wel dat mensen hun twijfels hebben over de loyaliteit van RBR. Maar hoe loyaal kun je zijn als het om honderden miljoenen gaat? ik zag Perton een paar dagen geleden opperen dat Renault beter Lotus of Williams kon overnemen omdat die betrouwbaarder zouden zijn, maar zijn dat niet juist de 2 laatste teams die de Renault motor hebben gedumpt? Ik moet zeggen dat ik heel veel van de kritiek op RBR ronduit lachwekkend vind. Niet alles, maar veel wel.

0634

Ik ook wel enigszins. Al is er wel wat op ze aan te merken.

Wings

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 00:12:23
Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.

Is dat zo? Waarom zou een samenwerking met Williams niet sneller kunnen leiden tot succes?

Perton

Citaat van: Tuesday op 17 mei 2015 - 00:43:44
Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 00:12:23
Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.
ach ja, ik snap ook wel dat mensen hun twijfels hebben over de loyaliteit van RBR. Maar hoe loyaal kun je zijn als het om honderden miljoenen gaat? ik zag Perton een paar dagen geleden opperen dat Renault beter Lotus of Williams kon overnemen omdat die betrouwbaarder zouden zijn, maar zijn dat niet juist de 2 laatste teams die de Renault motor hebben gedumpt? Ik moet zeggen dat ik heel veel van de kritiek op RBR ronduit lachwekkend vind. Niet alles, maar veel wel.
Als Red Bull vrij gemakkelijk een deal kon sluiten met Mercedes of Ferrari wanneer dat geen concurrenten waren, had Red Bull Renault net zo hard gedumpt hoor. Maar goed dat is wat jij ook al een paar keer hebt gesteld: Red Bull kan eigenlijk geen kant op en moet tot die tijd wel doorgaan met Renault. Een dergelijke situatie zal met Audi denk ik niet veranderen en dan krijg je misschien wel of misschien niet weer dat Red Bull gaat schoppen. Bij Williams en Lotus zal je inderdaad nog wel het risico hebben dat die er mee willen stoppen, maar goed, dat zal je bij elk team hebben.

Sabai

Citaat van: Wings op 17 mei 2015 - 13:02:59
Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 00:12:23
Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.

Is dat zo? Waarom zou een samenwerking met Williams niet sneller kunnen leiden tot succes?

RBR zal ongetwijfeld betere faciliteiten bieden al zal dat te verwaarlozen zijn als Audi er wat geld in zou pompen.

0634

Citaat van: Wings op 17 mei 2015 - 13:02:59
Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 00:12:23
Als Audi de F1 in wil is Red Bull de snelste weg naar succes.

Is dat zo? Waarom zou een samenwerking met Williams niet sneller kunnen leiden tot succes?

Doordat Red Bull meer geld heeft, meer faciliteiten, meer mankracht, en een betere organisatie heeft staan. Bij twee teams nog wel. Bovendien weet ik niet of Williams interesse heeft aangezien ze sinds ze met Mercedes rijden prima presteren.

Matthijs

Maar Williams weet ook dat als ze de sprong willen maken naar een kampioenschap, dat ze een fabrieksteam moeten worden en geen klant van Mercedes.

0634

Kan een argument zijn, zeker. Maar ik denk toch echt dat Red Bull in vele opzichten de meest geschikte partner voor Audi zal zijn. Alhoewel ik het wel leuk zou vinden, Williams terug aan de top.

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 23:04:21
Kan een argument zijn, zeker. Maar ik denk toch echt dat Red Bull in vele opzichten de meest geschikte partner voor Audi zal zijn. Alhoewel ik het wel leuk zou vinden, Williams terug aan de top.
Vorig jaar was natuurlijk een droomjaar voor Williams, van achterhoede tot frontrunner. Daar was ik als liefhebber van Williams erg blij mee. Dit jaar staan ze stil ten opzichte van vorig jaar. Nog steeds goed, gezien het grillige karakter van de resultaten van Williams de afgelopen jaren. Maar als Williams een volgende stap zal willen zetten, dan zullen ze fabrieksteam van een grote motorbouwer moeten worden.

Kootje

#207
Ben ik het niet mee eens. Afgelopen jaar hebben ze laten zien prima zelf 'n goed chassis te kunnen bouwen en daar hebben ze dit jaar prima op voor geborduurd. De bochtensnelheid is toegenomen, wat helaas iets ten koste is gegaan vd rechtelijnsnelheid, maar toch ... er is wel degelijk vooruitgang geboekt. Dat het lijkt alsof dat niet zo is, dat ze juist stilstaan ipv vooruit te gaan, ligt voornamelijk aan de megastap die Ferrari heeft gemaakt. Het gat tov Mercedes is echter nog steeds hetzelfde, dus tenzij die ook stilstaan in hun ontwikkeling is er echt wel vooruitgang geboekt.

Daarbij denk ik niet dat als VAG het F1 avontuur aangaat, dat zij dit slechts als motorbouwer zullen gaan doen. Zij zullen, net als dat ze dit in alle raceklasses doen, gewoon met hun eigen team komen en dus zou er hooguit sprake kunnen zijn van 'n overname. Een overname van Red Bull/Toro Rosso is in dat geval nog wel bespreekbaar, maar een overname van Williams gaat echt niet gebeuren. Sowieso niet zolang Sir Frank nog in leven is, maar ook na zijn dood lijkt het mij iig zeer sterk dat z'n dochter het team vd hand zal doen. Daarvoor is de passie voor het team en voor haar vader veel te groot.

Maar ... zelfs als VAG slechts als motorbouwer de F1 in wil, dan zal het bij 'n samenwerking met Williams ook daarbij blijven. Een gelijkwaardig partnerschap gaan ze daar echt niet aan, zoals men dat destijds ook met BMW niet deed. Williams is van Sir Frank en dochter Claire, zij maken de dienst uit en daar gaat niemand verandering in brengen. Dat lukte BMW niet, Toto Wolff niet en zal ook VAG niet lukken.

Matthijs

Je bent het niet met me eens, maar je komt niet met tegenargumenten hoe een team als Williams als klantenteam kampioen kan worden.

Kootje

Volgens mij open ik m'n post daarmee, namelijk dat ze afgelopen jaar en ook dit jaar hebben laten zien zelf 'n prima auto te kunnen bouwen. Dat maakt het imo onnodig om fabrieksteam te worden.