Red Bull dreigt met vertrek uit Formule 1

Gestart door gloudiesaurus, 15 maart 2015 - 15:18:58

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: sjakie op 16 maart 2015 - 13:49:41
Citaat van: gloudiesaurus op 15 maart 2015 - 15:28:44
Al is er wel een groot verschil. Ferrari = Formule 1. Ze kunnen niet zonder elkaar. Terwijl Red Bull wel zonder de Formule 1 zou kunnen denk ik...

Ferrari heeft F1 meer nodig dan F1 Ferrari. Als Ferrari zou verdwijnen zouden ze niet gemist worden.


Vooropgesteld dat ik ze ook niet zou missen, ben ik het daar toch absoluut niet mee eens. Het is niet voor niets dat Ferrari al jarenlang betaald wordt ipv betalen moet om mee te doen. Het is niet voor niets dat zij als enige team over 'n vetorecht beschikken/beschikten. Zonder Ferrari is F1 helaas ten dode opgeschreven, ga daar maar van uit.


0634

Citaat van: Perton op 15 maart 2015 - 22:12:03
Om te reageren op Tuesday en Jeroen. Uiteraard heeft Red Bull (los van de stijl waarop inderdaad) de afgelopen jaren een prima rol vervuld in de Formule 1. Interessante technische oplossingen, talent gebracht. Dat klopt. Maar dat hadden Tyrrell, Lotus en Brabham ook. En behalve soms uit nostalgische gevoelens worden die teams ook niet zo gemist. Natuurlijk zijn die op een andere manier uit de sport verdwenen dan Red Bull eventueel zou doen, maar uiteindelijk komen we er wel overheen. Deden we ook toen Schumacher stopte.

De Mercedes-dominantie is ook niet eeuwig en je hebt genoeg teams die dat gat van Red Bull kunnen opvangen. Williams als ze hun lijn van afgelopen jaar en dit jaar weten voort te zetten, Ferrari als ze eindelijk hun zaakjes weer eens op orde krijgen, McLaren zodra de Honda het gewoon doet, misschien dat fabrieksteam van Renault en heel misschien dat Lotus een beetje kan groeien. Qua strijd op de baan heeft Red Bull wat dat betreft niet écht een meerwaarde.

Sabai, de reden dat de FIA niets doet is in mijn ogen heel simpel: Newey zocht altijd de grijze gebieden op en deed dingen waarvan de FIA daarna dacht: oké, dat was eigenlijk niet wat we voor ogen hadden met onze regels. Mercedes heeft dat soort dingen naar mijn weten niet. Die hebben daar gewoon een topprestatie geleverd. Zoveel vraagtekens hoeven er dan ook niet bij te worden gezet, omdat het vrij simpel te verklaren is waarom de FIA nu 'niets' doet.

Iedereen kan gemist worden, niemand is groter dan de F1. Maar m.i. is Red Bull heel erg interessant voor de F1, mede door hun opleidingen. Dat staat in mijn ogen op een eenzaam hoog niveau. De scholen van McLaren en Ferrari mogen niet in hun schaduw staan en dat komt mede door STR en de hier zo vaak verketterde Helmut Marko.

Want zie McLaren met Magnussen of Ferrari met Perez of Bianchi, en vergelijk dat eens met Alguersuari/Buemi/Vergne. Bij Red Bull krijg je steeds een jaar of drie de kans. Je mag wennen, je mag ook falen, je wordt echt niet meteen daarop afgerekend. Vettel valt weg? Zetten we Kvyat neer. Hoe je het ook went of keert, Magnussen zou dat ook wel gewild hebben. Of Perez bij Ferrari. Massa weg? Hup, zetten we Perez erin.

Wat dat betreft veel respect voor Red Bull, als race-organisatie. Ze worden m.i. wel wat vaak verketterd door hun wat arrogante gedrag, daar stoor ik me ook wel aan, maar ze presteren wel, op meerdere manieren. Daarom vind ik ze heel waardevol voor de F1 (ook voor Max) en vind ik het jammer vinden dat ze gaan.

Arthur

Ik zie ze nog niet zo snel vertrekken hoor. En kosten baten in de F1 analyseren? Die uitkomst weet iedereen: Minus $ HEEL VEEL
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Arthur op 16 maart 2015 - 18:58:46
Ik zie ze nog niet zo snel vertrekken hoor. En kosten baten in de F1 analyseren? Die uitkomst weet iedereen: Minus $ HEEL VEEL

Mateschitz wil eruit. Zie blog Adam Cooper/James Allen. Red Bull gaat eruit, dat leidt bij mij weinig twijfel meer.

Perton

Tuurlijk heeft dat opleidingsteam een meerwaarde, maar de Hamiltons, Vettels, Alonso's en Raikkonens komen zonder Red Bull ook wel in de Formule 1. Kijk naar een Grosjean of Bottas. Hebben Red Bull niet nodig gehad.

Overigens krijg je bij McLaren en Ferrari juist misschien in je juniorcarrière meer de tijd, daar waar Red Bull in die periode wat harder is. Dat streept zich (niet helemaal uiteraard) ook wel een beetje tegen elkaar weg.

Jozef

Citaat van: sjakie op 16 maart 2015 - 13:49:41Maar wat betreft Red Bull: Adrian Newey heeft zich een beetje teruggetrokken omdat hij vindt dat het meer en meer een motorformule is geworden. Daar zit wat in.
Maar wat lees ik afgelopen weekeinde: Christian Horner pleit voor een verbod op windtunneltests.

Het is het een of het ander zou ik zeggen. Als je windtunnel tests verbiedt hou je zeker alleen een motorformule over...

Juist niet. Het verbieden van windtunnels zou gepaard gaan met grotere regelvrijheid. Dat is dan mogelijk, want teams kunnen toch niet meer idiote hoeveelheden geld uitgeven om elk klein flapje in 12 verschillende uitvoeringen in de windtunnel te zetten om te kijken wat het beste werkt (ja, dit is wat momenteel effectief gebeurt).

Met andere woorden, terug naar het ingenieurswerk van de oude stempel waar hersenen nog echt het verschil maken.

Een windtunnel is slechts een stuk gereedschap. Als je een boomzaagwedstrijd houdt en je stelt een verbod in op kettingzagen, betekent het ook niet dat er plots niet meer gezaagd kan worden. :P

0634


Jehoentelaar

Ondertussen in de paddock:


(WTF1 op Facebook; originele bron onbekend)

sjakie

Citaat van: Kootje op 16 maart 2015 - 17:34:05
Vooropgesteld dat ik ze ook niet zou missen, ben ik het daar toch absoluut niet mee eens. Het is niet voor niets dat Ferrari al jarenlang betaald wordt ipv betalen moet om mee te doen. Het is niet voor niets dat zij als enige team over 'n vetorecht beschikken/beschikten. Zonder Ferrari is F1 helaas ten dode opgeschreven, ga daar maar van uit.

Dat vetorecht en die extra betalingen zijn juist de reden dat teams tegen elkaar worden uitgespeeld en de sfeer danig verziekt...

sjakie

Citaat van: Jozef op 16 maart 2015 - 21:57:45

Juist niet. Het verbieden van windtunnels zou gepaard gaan met grotere regelvrijheid. Dat is dan mogelijk, want teams kunnen toch niet meer idiote hoeveelheden geld uitgeven om elk klein flapje in 12 verschillende uitvoeringen in de windtunnel te zetten om te kijken wat het beste werkt (ja, dit is wat momenteel effectief gebeurt).

Met andere woorden, terug naar het ingenieurswerk van de oude stempel waar hersenen nog echt het verschil maken.

Een windtunnel is slechts een stuk gereedschap. Als je een boomzaagwedstrijd houdt en je stelt een verbod in op kettingzagen, betekent het ook niet dat er plots niet meer gezaagd kan worden. :P

Wat je zegt is dat je de aero minder goed kan testen zonder windtunnel en dat het neer komt op ingenieurswerk. Denk je dat een windtunnel door een stelletje studenten wordt bediend en de beoordeling van de resultaten door een stelletje amateurs?
Als je aero minder goed kan testen, oftewel minder bepalend, gaat de motor zowiezo meer bepalen....

Kootje

Citaat van: sjakie op 17 maart 2015 - 09:04:07
Citaat van: Kootje op 16 maart 2015 - 17:34:05
Vooropgesteld dat ik ze ook niet zou missen, ben ik het daar toch absoluut niet mee eens. Het is niet voor niets dat Ferrari al jarenlang betaald wordt ipv betalen moet om mee te doen. Het is niet voor niets dat zij als enige team over 'n vetorecht beschikken/beschikten. Zonder Ferrari is F1 helaas ten dode opgeschreven, ga daar maar van uit.

Dat vetorecht en die extra betalingen zijn juist de reden dat teams tegen elkaar worden uitgespeeld en de sfeer danig verziekt...

Kan zijn, maar het geeft wel het belang van Ferrari's deelname aan.

sjakie

dat geeft het belang weer wat de organisator er aan verbindt. Als die eens een keer het lef had om alles aan de competitie over te laten waren we dat gejammer uit Maranello al jaren kwijt. Ik geloof er niet in dat als Ferrari zou verdwijnen dan ook de tribunes een stuk leger zouden zijn. Ik geloof er wel in dat de gemiddelde F1 fan verder kijkt dan een rode neus.

Maar dit wordt een beetje off topic

gloudiesaurus

Als Mateschitz iets wil dan gebeurd het ook... Als hij echt zijn buik vol heeft van Formule 1 dan kan het heel snel gedaan zijn met Red Bull in de Formule 1.

Dat zou enorm zonde zijn. Zoals Jeroen al zegt heeft Red Bull enorm veel gedaan voor de sport.

En vind maar eens een bedrijf dat zo cool is als Red Bull en zoveel geld in de sport wil investeren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: Perton op 15 maart 2015 - 15:53:37
Horner die nu in de media loopt te janken dat er maatregelen moeten worden genomen om de prestaties gelijk te trekken, maar toen teams in het verleden over Red Bull klaagden waren ze jaloerse mensen die gewoon beter hun best moesten doen. Weliswaar uitspraken van Newey en niet van Horner, maar wel hetzelfde team. Dus zoals Jozef al zei: "Doei."

En dat talent komt er op de een of andere manier zonder Red Bull ook wel. Voor Red Bull bestond ging het ook allemaal prima, zonder Red Bull zal dat ook best gaan.


Klopt als een bus...maar ik erken dat Red Bull wel erg ver terug is gezakt. Doch moet Horner naar Renault wijzen en niet naar Mercedes, die gewoon hun zaakjes op orde hebben. Of anders zelf een blok [laten] ontwerpen en bouwen.

Miguel

Peace out yo.