Red Bull dreigt met vertrek uit Formule 1

Gestart door gloudiesaurus, 15 maart 2015 - 15:18:58

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 16 maart 2015 - 17:43:48
Citaat van: Perton op 15 maart 2015 - 22:12:03
Om te reageren op Tuesday en Jeroen. Uiteraard heeft Red Bull (los van de stijl waarop inderdaad) de afgelopen jaren een prima rol vervuld in de Formule 1. Interessante technische oplossingen, talent gebracht. Dat klopt. Maar dat hadden Tyrrell, Lotus en Brabham ook. En behalve soms uit nostalgische gevoelens worden die teams ook niet zo gemist. Natuurlijk zijn die op een andere manier uit de sport verdwenen dan Red Bull eventueel zou doen, maar uiteindelijk komen we er wel overheen. Deden we ook toen Schumacher stopte.

De Mercedes-dominantie is ook niet eeuwig en je hebt genoeg teams die dat gat van Red Bull kunnen opvangen. Williams als ze hun lijn van afgelopen jaar en dit jaar weten voort te zetten, Ferrari als ze eindelijk hun zaakjes weer eens op orde krijgen, McLaren zodra de Honda het gewoon doet, misschien dat fabrieksteam van Renault en heel misschien dat Lotus een beetje kan groeien. Qua strijd op de baan heeft Red Bull wat dat betreft niet écht een meerwaarde.

Sabai, de reden dat de FIA niets doet is in mijn ogen heel simpel: Newey zocht altijd de grijze gebieden op en deed dingen waarvan de FIA daarna dacht: oké, dat was eigenlijk niet wat we voor ogen hadden met onze regels. Mercedes heeft dat soort dingen naar mijn weten niet. Die hebben daar gewoon een topprestatie geleverd. Zoveel vraagtekens hoeven er dan ook niet bij te worden gezet, omdat het vrij simpel te verklaren is waarom de FIA nu 'niets' doet.

Iedereen kan gemist worden, niemand is groter dan de F1. Maar m.i. is Red Bull heel erg interessant voor de F1, mede door hun opleidingen. Dat staat in mijn ogen op een eenzaam hoog niveau. De scholen van McLaren en Ferrari mogen niet in hun schaduw staan en dat komt mede door STR en de hier zo vaak verketterde Helmut Marko.

Want zie McLaren met Magnussen of Ferrari met Perez of Bianchi, en vergelijk dat eens met Alguersuari/Buemi/Vergne. Bij Red Bull krijg je steeds een jaar of drie de kans. Je mag wennen, je mag ook falen, je wordt echt niet meteen daarop afgerekend. Vettel valt weg? Zetten we Kvyat neer. Hoe je het ook went of keert, Magnussen zou dat ook wel gewild hebben. Of Perez bij Ferrari. Massa weg? Hup, zetten we Perez erin.

Wat dat betreft veel respect voor Red Bull, als race-organisatie. Ze worden m.i. wel wat vaak verketterd door hun wat arrogante gedrag, daar stoor ik me ook wel aan, maar ze presteren wel, op meerdere manieren. Daarom vind ik ze heel waardevol voor de F1 (ook voor Max) en vind ik het jammer vinden dat ze gaan.
Eens. STR is een team wat echt een toegevoegde waarde heeft in de F1, dankzij Red Bull. Dus ik zal het ook zeker jammer vinden als ze de F1 verlaten. Ook al wonnen ze alles tussen 2010 en 2013, ze hebben ook veel kansen gecreëerd voor nieuwe talenten. 

gloudiesaurus

Klopt Kvyat en Ricciardo hebben veel aan Red Bull te danken. Evenals Vettel.

En wat te denken van alle Red Bull-talenten die in de junior-series rijden?

Ik hoop dat toch dat Red Bull de sport trouw blijft en dit slechts een loos dreigement is zoals Ferrari eerder al zoveel uitte...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ik vrees meer voor het opvullen van nog eens vier startplekken dan voor dat hele opleidingsprogramma. Zoals hier al is gezegd, de echte toptalenten zullen hun weg linksom of rechtsom wel vinden, zoals ze dat altijd al deden.

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 17 maart 2015 - 13:14:59
Klopt Kvyat en Ricciardo hebben veel aan Red Bull te danken. Evenals Vettel.

En wat te denken van alle Red Bull-talenten die in de junior-series rijden?

Ik hoop dat toch dat Red Bull de sport trouw blijft en dit slechts een loos dreigement is zoals Ferrari eerder al zoveel uitte...


Klopt, maar Red Bull heeft veel meer coureurs afgedankt. En soms om onbenullige redenen. Dan noem ik een Alguersauri, Lewis Williamson of Beitske Visser.
http://www.gppits.net/magazine/de_jacht_op_de_nieuwe_superster/

FolkertE

Citaat van: Jehoentelaar op 17 maart 2015 - 13:34:18
Ik vrees meer voor het opvullen van nog eens vier startplekken dan voor dat hele opleidingsprogramma. Zoals hier al is gezegd, de echte toptalenten zullen hun weg linksom of rechtsom wel vinden, zoals ze dat altijd al deden.
Dat wel, maar met zo'n opleidings team heb je meer kans en kan je talenten betere kans geven.

0634

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2015 - 16:13:59
Citaat van: gloudiesaurus op 17 maart 2015 - 13:14:59
Klopt Kvyat en Ricciardo hebben veel aan Red Bull te danken. Evenals Vettel.

En wat te denken van alle Red Bull-talenten die in de junior-series rijden?

Ik hoop dat toch dat Red Bull de sport trouw blijft en dit slechts een loos dreigement is zoals Ferrari eerder al zoveel uitte...


Klopt, maar Red Bull heeft veel meer coureurs afgedankt. En soms om onbenullige redenen. Dan noem ik een Alguersauri, Lewis Williamson of Beitske Visser.
http://www.gppits.net/magazine/de_jacht_op_de_nieuwe_superster/

Onbenullige redenen? Gewoon goede redenen. Opleiden is keihard, eens, maar zo werkt het in topsport.

Jehoentelaar

Citaat van: FolkertE op 17 maart 2015 - 16:52:56
Citaat van: Jehoentelaar op 17 maart 2015 - 13:34:18
Ik vrees meer voor het opvullen van nog eens vier startplekken dan voor dat hele opleidingsprogramma. Zoals hier al is gezegd, de echte toptalenten zullen hun weg linksom of rechtsom wel vinden, zoals ze dat altijd al deden.
Dat wel, maar met zo'n opleidings team heb je meer kans en kan je talenten betere kans geven.
Dat is inderdaad wel zo. Extra kans om zich te bewijzen in de klasse zelf.

Perton

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2015 - 12:48:02

Klopt als een bus...maar ik erken dat Red Bull wel erg ver terug is gezakt. Doch moet Horner naar Renault wijzen en niet naar Mercedes, die gewoon hun zaakjes op orde hebben. Of anders zelf een blok [laten] ontwerpen en bouwen.
Horner wijst ook naar Renault, alleen dan gaan wij met zijn allen klagen over dat Red Bull niet dankbaar is voor de successen ;).

Perton

Citaat van: Jeroen op 17 maart 2015 - 18:06:30
Onbenullige redenen? Gewoon goede redenen. Opleiden is keihard, eens, maar zo werkt het in topsport.
Ben ik het niet mee eens. Om Sainz als voorbeeld te gebruiken (even los van mijn persoonlijke mening over hem): hij mocht jarenlang zonder resultaten blijven en er werd elk jaar wel een reden aangewezen / verzonnen waarom dat was, maar bijvoorbeeld een Williamson werd na 2 maanden uit het programma gegooid, omdat zijn nieuwe team (nieuw als in: nieuw in de raceklasse) haar zaakjes niet op orde had. Zelfde geld voor Blomqvist (al was dat niet na twee maanden, maar gewoon na het seizoen). Tevens werd Bortolotti na het winnen van een titel uit het programma gegooid. Die titel was qua dominantie misschien nog wel indrukwekkender dan die van Sainz vorig jaar.

Soms heeft Red Bull mensen terecht snel uit het programma gegooid, en soms heeft Red Bull coureurs terecht iets langer laten ploeteren (vooralsnog ben ik tevreden met hoe Sainz het doet), maar even zo vaak was dat echt niet terecht.

gloudiesaurus

Het hoort bij een programma he, je kan niet iedereen door laten stromen. Zeker als je zoveel talenten onder contract hebt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Dat heeft echt helemaal niks te maken met wat ik in mijn post vertel.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 17 maart 2015 - 20:19:40
Dat heeft echt helemaal niks te maken met wat ik in mijn post vertel.

Nouja je hebt maar 4 stoeltjes in de Formule 1 dus moet je keuzes maken.
Of die keuzes dan terecht zijn of niet, dat is wat anders...

Maar stel Red Bull was er niet. Dan waren veel van die talenten ook nooit zover gekomen.

Vergeet ook niet dat Red Bull al sinds halverwege jaren '90 in de Formule 1 zit.
Eerste als sponsor bij Sauber, daarna ook Arrows. Daarna pas Red Bull...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Oké, waar in mijn post heb ik het over de Formule 1 gehad? Nog steeds heeft mijn post niks met de Formule 1 te maken. Of is Williamson in mei ontslagen, omdat er in juni geen Formule 1-stoeltje beschikbaar was?

0634

Alles gaat over F1. Daar leiden ze voor op. Wat wil men nou? 30 coureurs laten doorstromen naar Toro Rosso? Men zal op een bepaald moment moeten schiften. Daar zal men intern lang en nauwgezet over nadenken en vergaderen, wie verder mag en wie niet. Wij zullen niet eens de achtergronden kennen maar het zal vast niet de haarkleur zijn. Ik snap het probleem niet zo. Het is hún opleiding en zij moeten schiften. Dan zal er vast een of twee bijzitten waarvan je zegt 'dat had ik niet gedaan' of 'dat vind ik geen goede reden', maar blijft overeind dat het (in mijn ogen dan) dé F1-opleiding is, die vele malen meer F1-rijders heeft afgeleverd dan wie dan ook. En dat zijn niet de minste. Dus ergens werkt hun selectieprocedure toch wel goed (al zal er ongetwijfeld eentje bij de afvallers zitten die ook prima F1 had kunnen doen). 

Jozef

Citaat van: sjakie op 17 maart 2015 - 09:07:19
Citaat van: Jozef op 16 maart 2015 - 21:57:45

Juist niet. Het verbieden van windtunnels zou gepaard gaan met grotere regelvrijheid. Dat is dan mogelijk, want teams kunnen toch niet meer idiote hoeveelheden geld uitgeven om elk klein flapje in 12 verschillende uitvoeringen in de windtunnel te zetten om te kijken wat het beste werkt (ja, dit is wat momenteel effectief gebeurt).

Met andere woorden, terug naar het ingenieurswerk van de oude stempel waar hersenen nog echt het verschil maken.

Een windtunnel is slechts een stuk gereedschap. Als je een boomzaagwedstrijd houdt en je stelt een verbod in op kettingzagen, betekent het ook niet dat er plots niet meer gezaagd kan worden. :P

Wat je zegt is dat je de aero minder goed kan testen zonder windtunnel en dat het neer komt op ingenieurswerk. Denk je dat een windtunnel door een stelletje studenten wordt bediend en de beoordeling van de resultaten door een stelletje amateurs?
Als je aero minder goed kan testen, oftewel minder bepalend, gaat de motor zowiezo meer bepalen....

Die logica klopt gewoonweg niet. Het is niet omdat de aerodynamica minder goed is, dat het minder bepalend wordt. Het gaat namelijk om verschillen tussen teams. Als iedereen een goede windtunnel heeft waarmee alles getest kan worden, en je neemt dat plots weg, dan is iedereen weer aangewezen op wat ze met hun eigen verstand kunnen. Gecombineerd met meer vrijheid in de regels, levert dat een meer mogelijkheden op om als aerodynamicus een verschil te maken in het kampioenschap.