Test 2 CIRCUIT DE CATALUNYA

Gestart door Leroy, 17 februari 2015 - 09:53:49

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 28 februari 2015 - 14:20:19
Ik kan me daar op zich wel in vinden Jozef, maar die remmende voorsprong kan ook gewoon vijf jaar aanhouden. Hebben we al eerder meegemaakt.
in die 5 jaar zaten 2 hele dominante jaren die beiden werden gevolgd door een moeizaam seizoen. Als je de meest dominate seizoen uit de geschiedenis neemt, dan is het jaar daarna volgens mij nooit nog dominanter.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 28 februari 2015 - 14:20:19
Ik kan me daar op zich wel in vinden Jozef, maar die remmende voorsprong kan ook gewoon vijf jaar aanhouden. Hebben we al eerder meegemaakt.

Ik weet het eigenlijk niet, ik kan me dat niet herinneren maar ik kijk lang niet zo lang F1 als jij natuurlijk. De voorbeelden die ik heb gezien, spreken jou in elk geval tegen:

Ferrari was dominant in 2002 - in 2003 was Kimi Räikkönen een halve race voor het einde van het seizoen nog de virtuele wereldkampioen
Ferrari was dominant in 2004 - in 2005 waren ze nergens
Brawn was dominant begin 2009 - aan het eind van het seizoen waren ze al niet meer het snelste team
Red Bull was dominant in 2011 - 2012 was een enorm spannend seizoen zonder dominantie
Red Bull was dominant in 2013 - in 2014 waren ze nergens

Je zou kunnen zeggen dat Ferrari vrij dominant was in 2001 (9 zeges uit 17) en dat dat in 2002 nog erger werd. Dat is dan het enige voorbeeld dat ik ken, maar het is niet zo dat Ferrari in 2001 al iedereen omver blies.

Vijf jaar dominantie, zoals jij zegt, is volgens mij nog nooit gebeurd, not even close. 5 jaar na elkaar winnen is wat anders.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 28 februari 2015 - 14:41:13
Citaat van: Jeroen op 28 februari 2015 - 14:20:19
Ik kan me daar op zich wel in vinden Jozef, maar die remmende voorsprong kan ook gewoon vijf jaar aanhouden. Hebben we al eerder meegemaakt.

Ik weet het eigenlijk niet, ik kan me dat niet herinneren maar ik kijk lang niet zo lang F1 als jij natuurlijk. De voorbeelden die ik heb gezien, spreken jou in elk geval tegen:

Ferrari was dominant in 2002 - in 2003 was Kimi Räikkönen een halve race voor het einde van het seizoen nog de virtuele wereldkampioen
Ferrari was dominant in 2004 - in 2005 waren ze nergens
Brawn was dominant begin 2009 - aan het eind van het seizoen waren ze al niet meer het snelste team
Red Bull was dominant in 2011 - 2012 was een enorm spannend seizoen zonder dominantie
Red Bull was dominant in 2013 - in 2014 waren ze nergens

Je zou kunnen zeggen dat Ferrari vrij dominant was in 2001 (9 zeges uit 17) en dat dat in 2002 nog erger werd. Dat is dan het enige voorbeeld dat ik ken, maar het is niet zo dat Ferrari in 2001 al iedereen omver blies.

Vijf jaar dominantie, zoals jij zegt, is volgens mij nog nooit gebeurd, not even close. 5 jaar na elkaar winnen is wat anders.
2010 was RBR anders wel de beste auto en 2011 domineerde ze. 2012 waren ze weer de beste auto en 2013 domineerden ze weer. Dus zou het best kunnen dat Mercedes vorig jaar dominant was en dit jaar nog dominanter worden.

2003 vind ik overigens een apart verhaal, omdat het punten verschil tussen 1 en 2 was verkleind. Schumacher won 7? races terwijl Montoya en Kimi er allebei maar 1 wonnen. Net als Ralf, Alonso, Rubens en.....nog 1 geloof ik. Je zou wel van een bepaalde dominantie kunnen spreken.

Jozef

Eind 2012 was de McLaren de beste auto. McLaren heeft toen verloren met Hamilton omdat ze heel veel verpest hebben (mislukte pitstops, brandstofverhaal in Barcelona, uitvallen vanop P1 in Singapore, ...), niet omdat Red Bull dominant was.

2010 was ook echt geen dominant jaar van Red Bull, toen pakten drie teams gewoon regelmatig overwinningen en dan heb ik het niet over toevalstreffers.

Wat 2003 betreft mis je Fisichella in de Jordan, Alonso's eerste in Hongarije, Coulthard, en het feit dat Montoya, Ralf en Rubens er allen twee wonnen (en Schumi 'slechts' zes). ;)

FolkertE

Citaat van: Jozef op 28 februari 2015 - 15:17:10
Eind 2012 was de McLaren de beste auto. McLaren heeft toen verloren met Hamilton omdat ze heel veel verpest hebben (mislukte pitstops, brandstofverhaal in Barcelona, uitvallen vanop P1 in Singapore, ...), niet omdat Red Bull dominant was.

2010 was ook echt geen dominant jaar van Red Bull, toen pakten drie teams gewoon regelmatig overwinningen en dan heb ik het niet over toevalstreffers.

Wat 2003 betreft mis je Fisichella in de Jordan, Alonso's eerste in Hongarije, Coulthard, en het feit dat Montoya, Ralf en Rubens er allen twee wonnen (en Schumi 'slechts' zes). ;)
De Mclaren was de snelste inderdaad, maar wispelturig. Over het hele jaar genomen was de RBR de beste.
En ja 2003 deed ik uit mijn hoofd en miste inderdaad een aantal. Maar punt was meer dat ze de beste waren ( Ferrari in 2003 en RBR in 2012) en het jaar daarna domineerde. Dus zou het best kunnen dat na 1 dominant jaar een nog dominanter jaar komt.

Jozef

Het ging niet over gewoon de beste zijn, het ging over dominant zijn.

FolkertE

Citaat van: Jozef op 28 februari 2015 - 16:40:13
Het ging niet over gewoon de beste zijn, het ging over dominant zijn.
Nee, dat snap ik. Maar ik zie geen verschil in de beste te zijn en het jaar er op te domineren en dominant het beste te zijn en het jaar er na nog dominanter te zijn.
2010 was ook nieuwe regelgeving en RBR kwam daar het beste uit en werd het jaar daarna nog beter. Dat kan nu met Mercedes precies zo zijn.
Ik zie geen reden waarom Mercedes dit jaar niet nog dominanter kan zijn. Niet dat ik het echt zie gebeuren, maar het kan wel. En ene kant verwacht ik dat ook nog wel een beetje.

Tuesday

het is idd niet onmogelijk, maar doorgaans zie je bij dominantie na een regelwijziging dat het naar elkaar toe trekt. Soms tijdens een seizoen al, maar omdat de motoren het hele jaar niet mochten worden aangepast kunnen bepaalde teams pas in de winter die inhaalslag maken. Maar goed, we gaan het zien, het heeft weinig zin om hier nog veel langer op door te gaan. Waar ik gisteren 'natuurlijk' zei was dat geen feit, maar mijn overtuiging gebaseerd op logica en geschiedenis.

0634

Ik verwacht ook wel dat het iets dichterbij elkaar zit, zeker in de loop van het seizoen. In 89 was McLaren ook minder dominant dan in 88, maar nog steeds tamelijk heersend. Dat verwacht ik nu ook wel.

Sabai

Als ik nu zo de afgelopen twee testdagen bekijk is mijn rijtje met verwachtingen toch iets veranderd .

1 Mercedes nog zeker ruim een seconde sneller dan de rest.
2 Williams
3 Ferrari net een paar tienden langzamer dan Williams volgens mij.
4 RBR moeilijk in te schatten maar ze hebben volgens mij nog genoeg werk aan hun ERS te doen.

Voor de rest heb ik geen flauw idee.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 01 maart 2015 - 18:25:48
Als ik nu zo de afgelopen twee testdagen bekijk is mijn rijtje met verwachtingen toch iets veranderd .

1 Mercedes nog zeker ruim een seconde sneller dan de rest.
2 Williams
3 Ferrari net een paar tienden langzamer dan Williams volgens mij.
4 RBR moeilijk in te schatten maar ze hebben volgens mij nog genoeg werk aan hun ERS te doen.

Voor de rest heb ik geen flauw idee.
Sluit ik me bij aan, met enige toevoeging dat Mclaren nog wel eens een verrassing kan zijn. Vooral later in het seizoen.
Lotus en STR zijn ook moeilijk in te schatten. Maar gezien de vele ronden die Verstappen en Saintz hebben afgelegd heb ik wel vertrouwen dat ze niet strak onderaan rijden.
Ik denk dat Williams nu ook duidelijk de betere is ten opzichte van RBR. Vorig jaar waren ze nog wat te wisselvallig en hadden veel last van de regen.

Jozef

McLaren ziet er nu toch echt niet goed uit. Hebben op supersofts gereden en komen nog niet op 2 seconden van Bottas. Kan niet anders dan dat ze nog niet op volledig vermogen kunnen rijden, en dat is een slecht teken voor de komende races.

0634

Ik had het ook bizar gevonden als ze in Australie al op de eerste twee rijen zouden starten. Dat is niet reel voor een nieuwe combi denk ik.

Jozef

Ik had toch verwacht dat men op de 12de testdag (14de, als je de dagen in Abu Dabi meetelt) in staat zou zijn om een keer een paar rondjes op vol vermogen te rijden. Onbetrouwbaarheid zul je nog een tijdje houden maar op dit moment hebben ze nog niet eens geprobeerd om het systeem op zijn limiet te testen. Als er nu nog steeds zo veel stuk gaat, wat gaat er dan gebeuren als ze op 100% gaan rijden? :/

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25