Test 2 CIRCUIT DE CATALUNYA

Gestart door Leroy, 17 februari 2015 - 09:53:49

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 22 februari 2015 - 21:27:35
tja, al die verklaringen, ik weet het niet; ze zeiden ook al dat Alonso niks mankeerde, nu is heeft ie ineens een hersenschudding. Zn manager zegt dat ie door een windvlaag van de baan is geraakt, maar dat lijkt me nogal sterk, met die snelheid en met zo'n ervaren coureur. Als ik allles bij elkaar optel dan lijkt het toch wel dat er iets met Alonso aan de hand was voordat hij de muur raakte.
Schumacher mankeerde oorspronkelijk ook niet zoveel en belande niet veel later in een (kunstmatige?) coma. Dus eerder berichten zeggen niet heel veel.
Laten we hopen dat alles goed is en goed komt en blijft.

0634

Citaat van: Tuesday op 22 februari 2015 - 21:27:35
tja, al die verklaringen, ik weet het niet; ze zeiden ook al dat Alonso niks mankeerde, nu is heeft ie ineens een hersenschudding. Zn manager zegt dat ie door een windvlaag van de baan is geraakt, maar dat lijkt me nogal sterk, met die snelheid en met zo'n ervaren coureur. Als ik allles bij elkaar optel dan lijkt het toch wel dat er iets met Alonso aan de hand was voordat hij de muur raakte.

Of met de wagen.

Jozef

Het is toch echt bizar. Auto zag er niet echt beschadigd uit, alle wielen en vleugels zaten er nog op. Waar haalt Alonso dan een hersenschudding vandaan? Lijkt wel of er wat tegen z'n hoofd gevlogen is of zo. Beschrijving van Vettel lijkt er ook op dat Alonso al bewusteloos was voordat hij de baan af ging.

Maar dat hij geëlektrocuteerd is, lijkt mij echt sterk. Ja, ERS werkt op elektriciteit met hoge spanning en hoog vermogen. Dus ja, daar kan iets mislopen waardoor er plots stroom is op plaatsen waar het niet hoort. Maar koolstofvezel is erg geleidend. Als er stroom in het chassis lekt, blijft die normaal gezien dus in de monocoque en niet in de coureur (weg van de laagste weerstand).

NielsD

Geruchten gaan nu ook dat hij 30G te verduren heeft gekregen.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

Bij 150kph (volgens Vettel) en een zij-impact?

En Jozef: als er al stroom in het chassis zou lekken, dan zal dat toch ongetwijfeld direct uitslaan?

gloudiesaurus

Citaat van: FolkertE op 22 februari 2015 - 21:37:58
Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 21:10:09
Hij moet ook een hele nacht blijven, begrijp ik. Dus er was inderdaad wel iets meer aan de hand dan 'alleen een check-up'.
Wat ik dus al eerder zei, er gaan geruchten dat hij buiten bewuste raakte in de auto en daarom van de baan reed. En volgens andere geruchten kwam dat omdat hij werd geëlektrocuteerd. Maar goed, het kan, maar hoe dat dan kan?

Overigens had ik het niet over een harde klap, maar een behoorlijke ;) (Perton).  En ja, ik was het die dat zei over het elektrocuteren. Is ook maar een wild gerucht en is ook nergens bevestigd. maar als hij inderdaad niet reageert op de marshals, zou dat nog best een logische verklaring kunnen zijn. Al werd er ook wel gezegd dat hij zich die ochtend niet helemaal lekker voelde. Dus misschien heeft hij te veel van zich zelf gevraagd en is gewoon nokkie gegaan.

Ben toch wel benieuwd hoe het zit. Als je de foto's bekijkt lijkt de impact van de crash niet heel groot. Maar goed het zijn foto's, ik heb geen bewegend beeld gezien, dus dat kan ook vertekenen.

Goed dat Alonso oke lijkt, wel weer een klap voor McLaren-Honda dit. Ze hebben het nog niet op de rit.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 22:08:22
Bij 150kph (volgens Vettel)?

En Jozef: als er al stroom in het chassis zou lekken, dan zal dat toch ongetwijfeld direct uitslaan?

Als het goed is moet hier een beveiliging op zitten.
En als je een schok krijgt dan is dat meteen vrij serieus...
En als de coureur dit zou krijgen dan vind ik dit qua veiligheid een serieus issue.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 22 februari 2015 - 22:09:33
Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 22:08:22
Bij 150kph (volgens Vettel)?

En Jozef: als er al stroom in het chassis zou lekken, dan zal dat toch ongetwijfeld direct uitslaan?

Als het goed is moet hier een beveiliging op zitten.
En als je een schok krijgt dan is dat meteen vrij serieus...
En als de coureur dit zou krijgen dan vind ik dit qua veiligheid een serieus issue.

Dat kan bijna niet. Dat zal met een soort van aardlekschakelaar beveiligd zijn lijkt me.

gloudiesaurus

Precies, Eric Boullier zegt ook dit:

CitaatInevitably, some media reports have sought to exaggerate the severity of the incident – it was just a normal testing accident.

Hij zegt dus een "normaal test ongeluk". Lijkt me niet dat er dan hele rare zaken zijn gebeurd zoals een elektrische schok en buiten bewustzijn raken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: NielsD op 22 februari 2015 - 21:58:22
Geruchten gaan nu ook dat hij 30G te verduren heeft gekregen.
Opnieuw, 30g, en geen wielen en vleugels afgebroken? Die MP4/30 is toch ook niet van gewapend beton gemaakt?

Jozef

Citaat van: Jeroen op 22 februari 2015 - 22:08:22
Bij 150kph (volgens Vettel) en een zij-impact?

En Jozef: als er al stroom in het chassis zou lekken, dan zal dat toch ongetwijfeld direct uitslaan?

Lijkt me wel, tenzij het lek bij de bron (=accu's) zit. Ik weet niet met welke spanning ERS werkt, maar ik zou gokken op zo'n 600 volt en dan ben je al snel 'gefrituurd' natuurlijk. Maar zoals ik al zei, bij stroomlek zou het in de monocoque moeten blijven, een mens heeft een veel hogere elektrische weerstand dan koolstofvezel.

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 22 februari 2015 - 22:14:01
Precies, Eric Boullier zegt ook dit:

CitaatInevitably, some media reports have sought to exaggerate the severity of the incident – it was just a normal testing accident.

Hij zegt dus een "normaal test ongeluk". Lijkt me niet dat er dan hele rare zaken zijn gebeurd zoals een elektrische schok en buiten bewustzijn raken.
volgens mij kunnen we toch ook wel vaststellen dat het geen normaal test ongeluk was. Dat is ook wat mij en blijkbaar anderen wat argwanend maakt als het gaat om de verklaringen van boullier en de manager van Alonso.
Heeft iemand trouwens enig idee wat die seal precies inhoudt, waarmee de afgelopen dagen zoveel problemen waren? Dat zat iig wel in het energy recovery gedeelte.

Jozef

Heb ondertussen gezien dat de voorvleugel wel is afgebroken, dat had ik fout in mijn vorige posts. Maar het is alleen de vleugel, de neus zelf is intact en de wielen zitten er echt nog op. Dus het kan nooit een harde klap zijn geweest.

@Tuesday: bij 'seal' denk ik aan een rubberen O-ring of een pakking. Een afdichting dus van een olie- of watersysteem. Na de eerste testdag werd gesproken van "schade aan de rest van de motor als gevolg van de kapotte afdichting", volgens mij dus water of olie van een bepaald type dat op plaatsen terecht is gekomen waar het niet hoort te zitten. Dat ze een herontwerp nodig hadden dat niet meteen beschikbaar was, kan wijzen op een slecht gedimensioneerde pakking of een verkeerd materiaal (niet bestand tegen de temperatuur of olie).

Dit is speculatie hoor, voor alle duidelijkheid. Ik wil ook maar zeggen dat ik bij "seal" niet denk aan iets dat met stroom te maken heeft, zeker omdat ze donderdag het hele blok erdoor in de soep hebben gedraaid.

0634

Jozef en Tuesday, dit plaatje kwam langs op twitter betreffende de seal. Zou om de MGU-K gaan

Jozef

Leuk plaatje van een power unit, maar ik zie geen seal. :P