Presentatie nieuwe auto's 2015!

Gestart door Sabai, 30 december 2014 - 11:25:58

« vorige - volgende »

Welke vinden jullie de mooiste?

Mercedes
1 (10%)
RBR
0 (0%)
Ferrari
2 (20%)
McLaren
0 (0%)
Force India
2 (20%)
Williams
2 (20%)
Torro Rosso
2 (20%)
Lotus
1 (10%)
Sauber
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 04 maart 2015 - 21:19:43

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 31 december 2014 - 20:18:17
Citaat van: Jehoentelaar op 31 december 2014 - 15:26:10
Force India heeft qua neuzen aan het einde de meest rechte neus gehad van het spul met daaraan een aanhangsel. Zo begonnen ze bij STR ook, maar die heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot een iets meer vloeiend aflopend geheel. Het aanhangsel an sich was bij Force India niet heel bijzonder, maar de totale constructie wel - aan het einde van het seizoen.

Tsja ... recht, rond of puntig, het blijft 'n uitsteeksel/aanhangsel en valt daarom bij mij in dezelfde categorie als al die andere teams met zo'n uitsteeksel/aanhangsel. Uiteindelijk waren die allemaal net ff anders als bij de concurentie. wat Force India wel het beste deed was hem ptimaal camoufleren door het zwart te maken, maar dat was slechts optisch bedrog.
Het ging mij om de constructie tussen aanhangsel en de neus. Die is wel degelijk sterk anders. Maar goed, over zulke details hoor ik me verder niet zo druk te maken.

0634

CitaatAndrew Benson ‏@andrewbensonf1  6 min.6 minuten geleden
Loophole that led to in-season development was that no specific date was defined in rules for homologation of 2nd-year engines but cont'd...
CitaatAndrew Benson ‏@andrewbensonf1  5 min.5 minuten geleden
Cont'd... nor is there anything specific in rules re homologation dates for new manufacturers. F1 in a bit of a pickle over this issue

Volgens Benson staat er dus echt geen homologatie-datum in voor nieuwe fabrikanten. Hoe komen ze er dan bij dat Honda dat toch moet doen voor 29 februari.

FolkertE

Zoals ik het had begrepen kwam dat door de motoren een evolutie zijn van 2014 en dat er voor die motoren geen homologatie datum was gesteld. En omdat Honda nieuw is en dus geen motor evolueert van vorig jaar, heeft die motor(volledige nieuwe motor) een homologatie datum van? 29 februari?

Het zou dus speciefiek gaan om 2015 motoren en Renault, Mercedes en Ferrari hebben een 2014 motor. Honda 2015 motor en dus als enige niet gebaat is bij de loophole.

Fia vind het overigens eerlijk zo, omdat Honda de hele motor kan maken en ontwikkelen voor 2015 regels en de andere motoren slechts 48% kunnen worden aangepast.

lieven

15/03 is de eerste race.
Ze moeten dus voor deze race een gehomologeerde motor hebben.
Merc, Fer en Ren kunnen starten met hun 2014 motor daar deze gehomologeerd is.

Dit is dus een storm in een glas water.
Al het materiaal wordt al voor 15/03 gebracht naar het circuit, er is dus niet veel tijd tussen eind februari en wanneer de gehomologeerde motor op het circuit moet zijn.

Matthijs

Citaat van: lieven op 06 januari 2015 - 10:08:22
15/03 is de eerste race.
Ze moeten dus voor deze race een gehomologeerde motor hebben.
Merc, Fer en Ren kunnen starten met hun 2014 motor daar deze gehomologeerd is.

Dit is dus een storm in een glas water.
Sterker nog, Mercedes, Renault en Ferrari hebben maar een beperkt aantal tokens die ze mogen gebruiken. Aangezien ze de meeste nu al verbruiken kunnen ze maar heel weinig tijdens het seizoen aanpassen.

Inderdaad een storm in een glas water, maar geen hartelijk welkom voor Honda.

FolkertE

Citaat van: Matthijs op 06 januari 2015 - 13:04:46
Citaat van: lieven op 06 januari 2015 - 10:08:22
15/03 is de eerste race.
Ze moeten dus voor deze race een gehomologeerde motor hebben.
Merc, Fer en Ren kunnen starten met hun 2014 motor daar deze gehomologeerd is.

Dit is dus een storm in een glas water.
Sterker nog, Mercedes, Renault en Ferrari hebben maar een beperkt aantal tokens die ze mogen gebruiken. Aangezien ze de meeste nu al verbruiken kunnen ze maar heel weinig tijdens het seizoen aanpassen.
Inderdaad een storm in een glas water, maar geen hartelijk welkom voor Honda.
Ik meen gelezen te hebben dat iig Mercedes nu gaat na denken over hoe ze die tokens gaan toepassen. Ze denken er over na om een aantal aanpassingen uit te stellen tot later in het seizoen, als het nodig blijkt te zijn nog wat achter de hand te hebben.

En als je gelijk hebt en ze die tokens al gebruikt hebben, kan het dan niet zo zijn dat ze gewoon een motor inzetten met slechts 20% of tokens die gebruikt mogen worden en de rest later pas inzetten als De concurent wel al op niveau mercedes zit.

Matthijs

Citaat van: FolkertE op 06 januari 2015 - 13:22:51
Ik meen gelezen te hebben dat iig Mercedes nu gaat na denken over hoe ze die tokens gaan toepassen. Ze denken er over na om een aantal aanpassingen uit te stellen tot later in het seizoen, als het nodig blijkt te zijn nog wat achter de hand te hebben.
Dit zou suggereren dat ze met een 2014+ motor aan de start komen, waar Honda al met een 2015-motor aan de start staan. In theorie zou de motor van Honda dan moderner en meer aangepast zijn dan die van Mercedes, dus is het 'logisch' dat Mercedes dan nog wat kan aanpassen gaandeweg het seizoen.

Ik blijf het een storm in een glas water vinden.

FolkertE

Inderdaad, zo vatte ik het ook op. Iedereen behalve Honda komt met een 2014+ motor aan de start. Maar ik snap de frustraties van Honda helemaal. Want zij gingen er van uit dat iedereen op 28 Februari hun motor moest homologeren. Daarom namen ze ook bewust de keuze 1 jaar later hun entree te maken. Niemand zou meer mogen ontwikkelen, maar nu kunnen Ferrari, Mercedes en Renault hun fouten in de 2014+ motor gladstrijken gedurende het jaar. Ze hebben dus langer de tijd om alles beter te krijgen. Honda niet. Storm in een glas water? Ik denk het niet, want ik denk dat Honda het hier niet bij laat zitten en hebben volgende week  ook een vergadering met de FIA.

Jehoentelaar

Dat is wel allemaal aangenomen dat de Honda ook de hele cyclus van betrouwbaarheidsontwikkeling heeft doorgaan. De andere drie fabrikanten hebben veel meer kilometers om op terug te vallen dan de nieuwkomer. Verder vind ik het ook een beetje een non-issue hoor, maar de aanname dat de Honda automatisch op 2015 niveau zou zitten omdat ze een jaar later instappen is er misschien iets te snel gemaakt.

0634

Citaat van: Matthijs op 06 januari 2015 - 13:04:46
Citaat van: lieven op 06 januari 2015 - 10:08:22
15/03 is de eerste race.
Ze moeten dus voor deze race een gehomologeerde motor hebben.
Merc, Fer en Ren kunnen starten met hun 2014 motor daar deze gehomologeerd is.

Dit is dus een storm in een glas water.
Sterker nog, Mercedes, Renault en Ferrari hebben maar een beperkt aantal tokens die ze mogen gebruiken. Aangezien ze de meeste nu al verbruiken kunnen ze maar heel weinig tijdens het seizoen aanpassen.

Inderdaad een storm in een glas water, maar geen hartelijk welkom voor Honda.

Ze hebben 32 tokens waarvan nog nul is verbruikt. Ferrari wil ze geleidelijk door het jaar heen gebruiken. Renault wil ze eerder toepassen. Honda heeft er nul.

Je doet net of het niks is maar ik snap Honda heel goed.  Geen storm in een glas water.

Sabai


FolkertE

Interessant stukje. Maar ik dacht dat Mercedes ook al "voldeed" aan de nieuwe regels. Maar kennelijk is alleen Ferrari's neus goed gekeurd voor 2015 qua uiterlijk?

FolkertE

#27
Citaat van: Jeroen op 06 januari 2015 - 17:24:19
Citaat van: Matthijs op 06 januari 2015 - 13:04:46
Citaat van: lieven op 06 januari 2015 - 10:08:22
15/03 is de eerste race.
Ze moeten dus voor deze race een gehomologeerde motor hebben.
Merc, Fer en Ren kunnen starten met hun 2014 motor daar deze gehomologeerd is.

Dit is dus een storm in een glas water.
Sterker nog, Mercedes, Renault en Ferrari hebben maar een beperkt aantal tokens die ze mogen gebruiken. Aangezien ze de meeste nu al verbruiken kunnen ze maar heel weinig tijdens het seizoen aanpassen.

Inderdaad een storm in een glas water, maar geen hartelijk welkom voor Honda.

Ze hebben 32 tokens waarvan nog nul is verbruikt. Ferrari wil ze geleidelijk door het jaar heen gebruiken. Renault wil ze eerder toepassen. Honda heeft er nul.

Je doet net of het niks is maar ik snap Honda heel goed.  Geen storm in een glas water.

Dat had ik ook ongeveer gelezen. Al zullen ze wel al heel wat ontwikkelingen hebben gedaan, maar worden de punten volgens mij effectief pas op 28 Februari gebruikt. Of nou ja, ze worden effectief gebruikt wanneer ze hun motor updaten.

Overigens eens met de opmerking dat het geen storm in een glas water is. Het is volgens mij best serieus als FIA besluit hun standpunt niet te wijzigen, want dat zal een serieus nadeel zijn voor Honda.

lieven

Citaat van: Matthijs op 06 januari 2015 - 13:35:21
Citaat van: FolkertE op 06 januari 2015 - 13:22:51
Ik meen gelezen te hebben dat iig Mercedes nu gaat na denken over hoe ze die tokens gaan toepassen. Ze denken er over na om een aantal aanpassingen uit te stellen tot later in het seizoen, als het nodig blijkt te zijn nog wat achter de hand te hebben.
Dit zou suggereren dat ze met een 2014+ motor aan de start komen, waar Honda al met een 2015-motor aan de start staan. In theorie zou de motor van Honda dan moderner en meer aangepast zijn dan die van Mercedes, dus is het 'logisch' dat Mercedes dan nog wat kan aanpassen gaandeweg het seizoen.

Ik blijf het een storm in een glas water vinden.

Volgens mij kan dit niet.
Ze moeten aan de start komen met een gehomologeerde motor.
Dus ofwel komen ze met de 2014 motor aan de start daar die verleden jaar gehomologeerd was.
Ofwel komen ze met een nieuwe motor die gehomologeerd wordt aan de start.

De 2014 motor een deeltje aanpassen zodat je een 2014+ motor krijgt betekend dus dat je die moet homologeren en dus geen andere motor meer mag homologeren dit jaar want een aangepaste 2014 motor is een nieuwe motor.
(tenzij er ergens weer een onlogische loophole is)

Volgens mij dus idd ook een storm in een glas water.
Honda komt met een 2015 motor aan de start.
De andere teams hebben een keuze: 2014 motor of 2015 motor
Nemen ze de 2014 motor dan kunnen ze een achterstand hebben tegenover Honda (ik zeg kunnen daar we nog niets weten over Honda) maar hebben dan wel iets meer tijd om nog even te ontwikkelen en misschien even te kijken wat en hoe de andere teams het doen.

Jozef

Nope, de motor wordt niet gehomologeerd als geheel, maar in verschillende onderdelen. Ze kunnen dus tijdens het jaar op verschillende tijdstippen verschillende onderdelen upgraden van een 2014-spec naar een nieuwe 2015-spec. Die verandering van dat onderdeel kunnen ze wel niet meer terugdraaien.