de strategy group heeft een nieuwe motor formule in overweging genomen

Gestart door Leroy, 19 december 2014 - 16:39:37

« vorige - volgende »

Leroy

samen met het nieuws dat bernie weer volledig op zijn plek zit... is er nu naar buiten gekomen dat hij met een open motoren formule wil komen in 2016...

wat denken jullie gaat dit werken ?

v 10 met hybride 1000pk tegen een bv een v4 hybride ???  :o

mij lijkt het eigenlijk allemaal grote onzin...

Perton

Wat ik begrepen heb gaat het om de huidige V6 met meer gestandaardiseerde zaken, lagere (of geen) fuel flow restricties, etc.

Ik verwacht dus niet dat er bijzonder veel gaat veranderen.

0634

Nou veel meer herrie, 1000 pk en 10 mln besparing. Dan moet je toch wel iets veranderen.

Kootje

In het kader vd kostenbesparing lijkt het mij beter als ze de huidige motorformule de komende 10 jaar in stand houden.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 19 december 2014 - 18:05:18
In het kader vd kostenbesparing lijkt het mij beter als ze de huidige motorformule de komende 10 jaar in stand houden.
als ze die in zn geheel bevriezen wel ja, maar dat is niet het geval.


Tuesday

Citaat van: Kootje op 19 december 2014 - 18:33:20
over 'n paar jaar wel
ja, maar dat duurt nog even. Verder zijn de kostenbesparingen vooral van belang voor de kleinere teams en die betalen voor de huidige motoren gewoon veel meer dan voorgaande jaren. Doel van de nieuwe motoren is ook omdat terug te dringen tot maximaal 10 miljoen per jaar.

Kootje

Maar die nieuwe motor zal eerst weer ontwikkeld moeten worden en wat denk je dat dat kost dan? Daarnaast zal ook daar niet per direct 'n freeze op komen te zitten, dus qua doorontwikkelingskosten zal het ook niet goedkoper worden. Enige alternatief is terugkeren naar de motorformule van 2013 inclusief complete freeze. Maar dat zou ik ten eerste 'n zwaktebod vinden aangezien de fabrikanten ruim de tijd hebben gehad om 'n Hybride V4 Turbo te bouwen, ten tweede pure kapitaalvernietiging omdat je daarmee dus indirect miljoenen zoniet miljarden weggooid en ten derde kun je dit niet verkopen aan Honda die juist vanwege die Hybride V4 Turbo weer terug gekeerd zijn.

0634

De huidige motoren zijn gruwelijk duur, het kan inderdaad wel eens veel goedkoper zijn om over te stappen. Van vroeger ongeveer 5 mln pond per jaar naar 15-20 mln pond en in 2020 zijn de huidige motoren nog altijd 20% duurder dan de vorige, zo zei Jean Todt laatst. Tja, dat is nogal wat.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 19 december 2014 - 19:18:19
Maar die nieuwe motor zal eerst weer ontwikkeld moeten worden en wat denk je dat dat kost dan?
weet ik niet. Als het een soort doorontwikkeling is van het huidige concept in een versimpelde vorm en met gestandaardiseerde onderdelen, dan is dat misschien wel goedkoper qua ontwikkeling dan de stapsgewijze engine freeze voor de komende jaren . Maar goed, het gaat er vooral om dat de krachtbronnen zelf simpeler en goedkoper worden, zoals gezegd is de kostenbesparing vooral een issue voor de klantenteams en niet zo zeer voor de fabrikanten.

Matthijs

Je gaat toch niet eerst voor gruwelijk veel geld een nieuwe motor en een nieuw concept bouwen om het vervolgens na twee jaar weer om te gooien? In een tijd waar teams omvallen vind ik dit echt bizar slecht management.

0634

Dat is het ook. Maar als het klopt wat Todt zegt en de huidige motoren in 2020 nog altijd 20% duurder zijn dan met de vorige motoren dan is eraan vasthouden misschien nóg wel slechter.

Matthijs

Dat klopt Jeroen. Maar had dat dan meteen gedaan. Ik snap dat de oude V10-motoren op lange termijn niet meer houdbaar waren voor de fabrikanten dus ik ben op zich voorstander van de nieuwe motoren-formule. Maar het werd toch al snel duidelijk dat de nieuwe motoren bizar duur werden? Had dan ingegrepen en niet pas na twee jaar. Dat is wat ik bedoelde met mijn vorige post.

Sabai

Waarom is een hybride V10 minder houdbaar dan een V6 turbo hybride die te duur is en een k#t geluid produceert?

0634

Citaat van: Matthijs op 20 december 2014 - 10:20:03
Dat klopt Jeroen. Maar had dat dan meteen gedaan.

Eens. Maar een gemaakte fout kan je niet terugdraaien, je kan hem slechts herstellen.