Round 19: Abu Dhabi Grand Prix, Yas Marina Circuit, Abu Dhabi

Gestart door Maikel0230, 18 november 2014 - 11:27:39

« vorige - volgende »

Wie zal zondag Wereldkampioen Formule 1 gekroond worden?

Lewis Hamilton - 334 punten
14 (73.7%)
Nico Rosberg - 317 punten
5 (26.3%)

Totaal aantal stemmen: 19

Kootje

Citaat van: Jeroen op 23 november 2014 - 10:23:17
Dat mag. Ik vind hem 'gewoon' beter. Niks meer of minder. Het gat in tijd is weliswaar constant, maar heel klein. En in kwali is Rosberg verrassend zelfs de betere. Maar Lewis is constanter in racepace en uiteindelijk is dat wat telt.

En dat mag ook.  :-*

Overigens vind ik het niet echt verassend dat Nico hem in qualy de baas is. Dat is altijd al 'n beest geweest over één rondje, was hij bij Williams al. Maar zoals je zelf ook al zegt is het de racepace die telt. ;)


CitaatAan de andere kant, als je het doortrekt naar 'de terechte kampioen'-discussie: Lewis moet vandaag wel uit een ander vaatje tappen dan gisteren. Gaat hij met de bibbers in de benen van de baan af en verspeelt hij het zelf, tja, dan is die discussie voor mij klaar.

Alleen als Nico P2 of hoger eindigt, wat op zich wel te verwachten is, maar anders zijn het 'm toch die dubbele punten die het 'm doen en dat maakt hem imo géén terechte kampioen. >:(


CitaatDit zijn de momenten waarop je koel moet blijven. Waarop je het moet laten zien. Gisteren was daarvan weer een minder momentje, maar dat kan nog, vandaag mag hij het zelf echt niet verspelen.

Tsja .... Lewis en kampioensdruk, das 'n 50-50 kans dat 't goed komt. ;D


CitaatHet zal er ook mee te maken hebben hoe snel die Williams is. Kunnen die echt druk zetten - wat ik niet verwacht overigens - dan kan dat een probleem worden voor onze vriend.

Als er bij de start niets veranderd, dan heeft hij vd Williamsen slechts wat te duchten als Nico er inderdaad voor kiest om de boel wat op te houden. Risico is dan wel dat Lewis hem op de baan of via de pitsstops alsnog passeert. Toch is dat denk ik wel Rosberg's enige kans op de titel zonder dat mechanishe pech of rijdersfout 'n rol speelt. Ik verwacht, net als jij, namelijk niet dat Bottas en/of Massa het normale tempo vd Mercedes boys kunnen volgen.  :-\


Maar goed, we gaan het zien. Ergens tussen 2 en 4 vanmiddag weten we het. Ik kan niet wachten. 8)

FolkertE

Citaat van: Kootje op 23 november 2014 - 09:26:54
Citaat van: FolkertE op 22 november 2014 - 22:36:54
Citaat van: Kootje op 22 november 2014 - 20:56:46
Citaat van: FolkertE op 22 november 2014 - 20:42:23
Citaat van: Kootje op 22 november 2014 - 15:55:23
Normaliter ligt de racepace vd Mercedessen 'n stuk hoger dan die van Williams.
Volgens mij was de race pace van Lewis toch wel heel erg snel. 40,1 waar Williams met moeite naar de 40, 7 ging. Ik verwacht dat Mercedes morgen gewoon weg rijd.

Zeg ik toch? ::)
Ik was het ook met je eens Kootje ;).

Oke ... door de "VOLGENS MIJ" dacht ik juist dat je me tegen sprak, vandaar.  :-\
Maaruh ... dan heb ik niets gezegd.  :-X
Geen probleem. Laatste weken weer zo gestressed dat ik soms dingen wat snel neer kwak wat dus tot wat verwarring kan leiden. Excuus dus. En excuus aanvaard ;D.

Maar inderdaad, overklassen doet Hamilton voorals nog niet of Rosberg compleet zoek rijden doet  hij ook niet. Rosberg laat vaak genoeg even zien dat hij zeker een goede rijder is en maakt het Hamilton van tijd tot tijd gewoon lastig, maar over het algemeen is het Hamilton die de boventoon voert.
En verschil in (race) tijd vind ik persoonlijk niks zeggend, want 4 seconde is genoeg om te winnen en zo belast hij het materiaal niet onnodig. Dus in dat opzicht laat hij gewoon inzicht en intelligentie zien. Als Rosberg volgend jaar zijn snelheid kan mee nemen in de race, dan heeft Hamilton volgend jaar er een geduchte tegenstander bij.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 23 november 2014 - 10:43:06
Citaat van: Jeroen op 23 november 2014 - 10:23:17
Dat mag. Ik vind hem 'gewoon' beter. Niks meer of minder. Het gat in tijd is weliswaar constant, maar heel klein. En in kwali is Rosberg verrassend zelfs de betere. Maar Lewis is constanter in racepace en uiteindelijk is dat wat telt.

En dat mag ook.  :-*

Overigens vind ik het niet echt verassend dat Nico hem in qualy de baas is. Dat is altijd al 'n beest geweest over één rondje, was hij bij Williams al. Maar zoals je zelf ook al zegt is het de racepace die telt. ;)


CitaatAan de andere kant, als je het doortrekt naar 'de terechte kampioen'-discussie: Lewis moet vandaag wel uit een ander vaatje tappen dan gisteren. Gaat hij met de bibbers in de benen van de baan af en verspeelt hij het zelf, tja, dan is die discussie voor mij klaar.

Alleen als Nico P2 of hoger eindigt, wat op zich wel te verwachten is, maar anders zijn het 'm toch die dubbele punten die het 'm doen en dat maakt hem imo géén terechte kampioen. >:(


CitaatDit zijn de momenten waarop je koel moet blijven. Waarop je het moet laten zien. Gisteren was daarvan weer een minder momentje, maar dat kan nog, vandaag mag hij het zelf echt niet verspelen.

Tsja .... Lewis en kampioensdruk, das 'n 50-50 kans dat 't goed komt. ;D


CitaatHet zal er ook mee te maken hebben hoe snel die Williams is. Kunnen die echt druk zetten - wat ik niet verwacht overigens - dan kan dat een probleem worden voor onze vriend.

Als er bij de start niets veranderd, dan heeft hij vd Williamsen slechts wat te duchten als Nico er inderdaad voor kiest om de boel wat op te houden. Risico is dan wel dat Lewis hem op de baan of via de pitsstops alsnog passeert. Toch is dat denk ik wel Rosberg's enige kans op de titel zonder dat mechanishe pech of rijdersfout 'n rol speelt. Ik verwacht, net als jij, namelijk niet dat Bottas en/of Massa het normale tempo vd Mercedes boys kunnen volgen.  :-\


Maar goed, we gaan het zien. Ergens tussen 2 en 4 vanmiddag weten we het. Ik kan niet wachten. 8)
Hahah, inderdaad. Ik ben ook beetje bang voor zo'n Lewis momentje. Echter waren de auto's toen niet zo dominant als nu. Mochten Bottas en Massa er bij de start voorbij glippen, zie ik Hamilton ze later wel redelijk gemakkelijk inhalen. Zoals we al zeiden, de race pace van Mercedes ligt verschrikkelijk hoog. Enige probleem wat ik dan zie is dat hij te veel van zijn auto moet/kan/gaat vragen.

Maar daar heeft Tuesday wel gelijk in, hij kan en moet risico's nemen. Als Hamilton niet uitvalt, word hij 2de. Maar het gevaar van ophouden is dat hij zich zelf in de vingers snijd.

FolkertE

Maar goed, na 2 opmerkingen van gister/vandaag, ga ik er na de race er hier denk ik ook maar weer mee ophouden. Misschien ben ik inderdaad wel een te kinderachtige Hamilton fan booii. Dus voor mij denk ik gewoon weer tijd om me bezig te houden met andere dingen in mijn leven de komende maanden.
Ik wil iedereen ook hier bedanken voor de leuke (korte voor sommige) tijd en wil hier bij ook de redactie bedanken voor het mogelijk maken van het discussieren hier en met name dank voor Gloudisaurus en Enzo voor mij als nog een 2de kans te geven na de ban.
Maar ik denk dat het voor mij nu gewoon tijd is even tussen uit te gaan. Misschien kom ik na de race nog terug, misschien ook niet.

Adieu en geniet van de race .

Sabai

Nou ik ben bang dat als Lewis kampioen word we voorlopig nog niet van je af zijn  ;). En als Rosberg wk word zit je zeker in een hoekje te  :'(  ;)

Perton

Citaat van: Jozef op 23 november 2014 - 02:14:38
Citaat van: Perton op 23 november 2014 - 00:13:20Ik heb ook nergens gezegd dat ik vind dat Hamilton dit jaar meer een terechte kampioen zou zijn dan Rosberg, omdat ie meer overwinningen heeft. Ik heb alleen gezegd dat ik het in de geest van de puntentelling een logischere kampioen zou vinden. Voor de rest is het mij (fanschap even daargelaten uiteraard) qua reglementen om het even wie kampioen wordt.

Puntentellingen hebben geen geest... De puntentelling is dat de winnaar 25 punten krijgt, de tweede 18 enzovoort en dat je dan alle races optelt. Het is niet omdat ze overwinning meer willen belonen dan vroeger, dat ze alléén maar overwinningen willen belonen. Vrij zinloze discussie eerlijk gezegd.
Ze hebben natuurlijk wel een geest, anders was de puntentelling na de dominantie van Schumacher in 2002 niet aangepast naar een 10-8-6-verhaal en anders waren ook de dubbele punten niet ingevoerd. Er zit zeker wel een gedachte achter waarom bepaalde puntentellingen zijn ingevoerd in het verleden.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 23 november 2014 - 11:43:00
Nou ik ben bang dat als Lewis kampioen word we voorlopig nog niet van je af zijn  ;). En als Rosberg wk word zit je zeker in een hoekje te  :'(  ;)
Sorry, maar daar kan ik op dit moment niet om lachen.
Speelt voor mij meer mee waarom ik echt moet huilen, dus.

0634

Citaat van: Kootje op 23 november 2014 - 10:43:06
Overigens vind ik het niet echt verassend dat Nico hem in qualy de baas is. Dat is altijd al 'n beest geweest over één rondje, was hij bij Williams al. Maar zoals je zelf ook al zegt is het de racepace die telt. ;)


True. Maar Lewis is m.i. ook een kwali-beest. Dus vandaar de 'verrassing', voor mij dan. Om één of andere reden verwacht ik altijd meer van Lewis dan van Nico, ook op zaterdag. Maar dat is misschien meer mijn fout.

CitaatAlleen als Nico P2 of hoger eindigt, wat op zich wel te verwachten is, maar anders zijn het 'm toch die dubbele punten die het 'm doen en dat maakt hem imo géén terechte kampioen.

Laat ik het zo zeggen: finisht alles zoals het start, dan vind ik dat Hamilton de enige echte terechte kampioen is.

Mocht het zo zijn dat Rosberg keurig wint en Lewis ineens de vangrails in kleunt en alles weggooit, dan vind ik het terecht dat hij géén kampioen wordt. Dit zijn immers de momenten die tellen. Nu moet je mentaal sterk zijn. Gisteren was het allemaal al wat bibberig, maar okee, dat mag op zaterdag nog, vandaag mag je nooit een fatale fout maken. Niet als je in deze auto 'alleen maar' tweede hoeft te worden.


Perton

Uiteraard, als Hamilton door een eigen domme fout uit de race gekegeld wordt, moet je ook wel met heel sterke argumenten komen waarom Rosberg de titel niet zou verdienen.

En over Rosberg op zaterdag.. ik heb me daar dit jaar ook over verbaasd, maar Gary Anderson had er een goede theorie over (of goed, dat weet ik niet, maar parafraserend (want komt uit het betaalde gedeelte van Autosport, dus ik vind het niet netjes om dan hele lappen tekst te kopiëren) komt het hier op neer:

In de bochten zit Rosberg met zijn stuur heel wild te reageren op alles wat de auto doet, terwijl Hamilton de auto zijn gang laat gaan, omdat hij weet dat het allemaal toch wel goedkomt. Rosberg zijn gedrag zorgt voor een voortdurend veranderende druk op de banden en auto, wat Hamilton dus niet heeft. Dit heeft als resultaat dat de banden van Rosberg heel snel goed zijn en daarom een voordeel heeft in de kwalificatie. Anderson zegt er verder niks over, maar het lijkt mij dan ook meteen de verklaring waarom de race pace van Hamilton in het algemeen beter is.

Maar goed, helemaal een verklaring lijkt me dat ook niet, aangezien ze de race immers starten op de Q2-banden, en het verklaart ook niet dat Hamilton dit jaar hier en daar toch wel wat foutjes maakte. Maar dit is in ieder geval wat Anderson zo ongeveer schreef op vrijdag.

Jehoentelaar

Moet zeggen dat ik het wel erg spannend vind. Wil toch graag Alonso P4 zien halen.

Franky R.

Citaat van: Perton op 23 november 2014 - 12:42:59
Uiteraard, als Hamilton door een eigen domme fout uit de race gekegeld wordt, moet je ook wel met heel sterke argumenten komen waarom Rosberg de titel niet zou verdienen.

En over Rosberg op zaterdag.. ik heb me daar dit jaar ook over verbaasd, maar Gary Anderson had er een goede theorie over (of goed, dat weet ik niet, maar parafraserend (want komt uit het betaalde gedeelte van Autosport, dus ik vind het niet netjes om dan hele lappen tekst te kopiëren) komt het hier op neer:

In de bochten zit Rosberg met zijn stuur heel wild te reageren op alles wat de auto doet, terwijl Hamilton de auto zijn gang laat gaan, omdat hij weet dat het allemaal toch wel goedkomt. Rosberg zijn gedrag zorgt voor een voortdurend veranderende druk op de banden en auto, wat Hamilton dus niet heeft. Dit heeft als resultaat dat de banden van Rosberg heel snel goed zijn en daarom een voordeel heeft in de kwalificatie. Anderson zegt er verder niks over, maar het lijkt mij dan ook meteen de verklaring waarom de race pace van Hamilton in het algemeen beter is.

Maar goed, helemaal een verklaring lijkt me dat ook niet, aangezien ze de race immers starten op de Q2-banden, en het verklaart ook niet dat Hamilton dit jaar hier en daar toch wel wat foutjes maakte. Maar dit is in ieder geval wat Anderson zo ongeveer schreef op vrijdag.


Interessante theorie...maar Hamilton had ook zo zijn issues met de banden. En het is Lewis die echt veel minder brandstof verbruikt dan Nico. Daar heb ik Anderson nooit over gehoord [of ik moet dat gemist hebben?].


Perton

Citaat van: Franky R. op 23 november 2014 - 12:59:06

Interessante theorie...maar Hamilton had ook zo zijn issues met de banden. En het is Lewis die echt veel minder brandstof verbruikt dan Nico. Daar heb ik Anderson nooit over gehoord [of ik moet dat gemist hebben?].
Geen idee, ik lees zijn stukjes eigenlijk nooit, alleen dit weekend.

Pancake Shield

#163
Citaat van: Jehoentelaar op 23 november 2014 - 12:50:58
Moet zeggen dat ik het wel erg spannend vind. Wil toch graag Alonso P4 zien halen.

Dit


EDIT: Jammer, dat Veronica deze race niet uitzendt. Dat chauvinistische geneuzel bij zowel de BBC en RTL Deutschland is beetje tenenkromend
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

Ik moet heel erg eerlijk zeggen dat ik er lang over na heb gedacht maar het kan me echt niet bommen wie vandaag kampioen wordt, qua eigen voorkeur dan.