Drie auto's per team in 2015?

Gestart door Wings, 31 oktober 2014 - 15:10:16

« vorige - volgende »

Wings

Nu Caterham en Marussia zo goed als de poorten sluiten wordt de drie auto's per team discussie weer afgestoft. In dit topic kunnen we het wel en wee bespreken wat drie auto's per team aangaat. Ik vraag me af wat jullie er van vinden? Ikzelf zie er helemaal niks in. Indien een team domineert, domineren ze nu met een compleet podium. En het wordt nu nog moeilijker om door te dringen tot de top wat mijns inziens een rem is om nog toe te treden. Ook vraag ik mij af of teams die nu iets minder te besteden hebben (lees: Williams) meekunnen hiermee. En zo nee wat de rechtstreekse gevolgen zijn? Een derde auto erbij zal flink in de papieren lopen.


Pancake Shield

Drie auto's per team is de doodsteek voor de sport. Om verschillende redenen. Als je het alle teams laat doen, dan zijn er geheid een paar teams die niet mee gaan(kunnen) doen. Denk daarbij aan Sauber, Lotus, Williams en Force India. Plus als je alle teams het laat doen, dan is er een grote kans dat Red Bull zegt: "Dan doeken we STR op en gebruiken we de derde auto voor de jonge talenten". Kosten lopen hoog op, zeker als de teams nog zoiets op 'korte' termijn moeten gaan regelen. Waar haal je ineens die extra coureurs vandaan? Andere teams? En wat dan, die teams zulllen ook coureurs moeten hebben.

Dan is er ook nog altijd de mogelijkheid om bijvoorbeeld de top drie (of iets dergelijks) van voorgaand jaar (2014 in dit geval) drie auto's te laten deelnemen. Stel je dan voor dat net zoals nu Mercedes een heel jaar dominant is, dan heb je bijna constant drie Mercedes-coureurs op het podium staan. Bovendien is de kans dan groot dat de andere teams met drie auto's in de hele top tien staan met slechts een andere coureur er tussen. Zeker nu tegenwoordig de auto's goed betrouwbaar zijn is dit geen geheel onrealistisch scenario. Wat dus inhoudt, goede exposure voor de top drie teams, maar veel minder exposure voor de andere auto's. Sponsoren willen toch in beeld zijn en als de kleine teams niet of nauwelijks punten pakken, verdwijnen daar vanzelf ook de sponsoren. Met het gevolg dat daar financiele problemen kunnen ontstaan en het competitie-element van die teams wegneemt.

Ik heb begrepen dat de coureurs zelf gezegd hebben, dat zoiets het competie-element vergroot en de kans om bij een topteam te komen voor coureurs ook groter maakt. Ja, wellicht is dat ook zo. Als je een jaar hebt, waarin bv twee teams een goede auto hebben, kun je zomaar zes coureurs hebben die kans maken op de titel. Maar aan de andere kant bij een dominant jaar van een team kun je ook een oersaai jaar hebben, zeker als ze 'teamorders' gaan invoeren.

Dat alles gezegd, heb ik een tegenoplossing? Nee, absoluut niet. Misschien dat ze maar weer eens klantenchassis moeten gaan toestaan? Of iets dergelijks. De Formule 1 heeft zich flink in de knoop gewerkt op dit moment en moet er eventjes uitkomen hoe dat gaat aflopen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Leroy

klantenteams is wat er idd moet komen...

Perton

Ik ben ook voor klantenchassis. Het grootste argument dat ze daarmee voor weinig geld hoog in het kampioenschap kunnen eindigen, is namelijk redelijk onzinnig in mijn ogen. Voor het coureurskampioenschap maakt dat namelijk in feite uit, en aan het constructeurskampioenschap kunnen ze niet meedoen, omdat het een kampioenschap voor constructeurs is, niet voor teams.

Natuurlijk zitten er allerlei haken en ogen aan een dergelijk initiatief, dus er zal wel zorgvuldig gehandeld moeten worden, maar ik denk dat het wel een goede oplossing is voor kleinere grids. Drie auto's per team heb ik verder geen moeite mee, maar dan moet het wel een keuze zijn voor het team en vind ik dat er voorafgaand aan het seizoen twee coureurs moeten worden genomineerd die meedoen om de constructeurstitel. Een podium geheel door één team bezet, heb ik weinig problemen mee. Als er nu een dubbelzege wordt behaald is het of niet spannend achter het dominerende team, of ze leveren wél een leuke strijd, waardoor het niet erg is dat ze een dubbelzege behalen. Of the best of the rest daarachter nou wel of niet het podium mag betreden, heeft voor mij geen meerwaarde.

robbert

En wat met de constructeurspunten?

FolkertE

Ik zou het beter vinden als de top teams, elk een sateliet team nemen/krijgen. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan 3 auto's per team. Probleem is dan wel dat privateers die het willen proberen, het moeilijker krijgen om in te stappen. Maar ook daar kan je betere regels voor opstellen.

0634

Drie auto's per team en klantenchassis'... mag allebei van mij.

Kootje

Zoals ik het onlangs begreep is het niet de bedoeling dat bijvoorbeeld Ferrari zelf met 3 auto's gaat rijden, maar dat ze die 3e auto aan bijvoorbeeld Sauber leveren. Klantenchassis dus. Dat roept bij mij echter de volgende vraag op: Gaan de klantenteams dan nog maar met 1 auto deelnemen of moeten ze nog steeds één auto zelf bouwen? 

SDG

Citaat van: F1fan2987 op 31 oktober 2014 - 16:14:42
Ik zou het beter vinden als de top teams, elk een sateliet team nemen/krijgen. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan 3 auto's per team. Probleem is dan wel dat privateers die het willen proberen, het moeilijker krijgen om in te stappen. Maar ook daar kan je betere regels voor opstellen.

In de MotoGP is dat al jaren ingeburgerd: je hebt daar bv. het officiële Honda-fabrieksteam Repsol en satellietteam LCR, Yamaha en Tech 3, Ducati en Pramac...

Franky R.

Citaat van: Kootje op 31 oktober 2014 - 17:44:50
Zoals ik het onlangs begreep is het niet de bedoeling dat bijvoorbeeld Ferrari zelf met 3 auto's gaat rijden, maar dat ze die 3e auto aan bijvoorbeeld Sauber leveren. Klantenchassis dus. Dat roept bij mij echter de volgende vraag op: Gaan de klantenteams dan nog maar met 1 auto deelnemen of moeten ze nog steeds één auto zelf bouwen?


Daarom vind ik de 3e auto totale onzin...Gewoon satelliet-teams a la Red Bull/Toro Rosso of klantenauto's net zoals March dat vroeger deed.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 31 oktober 2014 - 16:14:42
Ik zou het beter vinden als de top teams, elk een sateliet team nemen/krijgen. Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan 3 auto's per team. Probleem is dan wel dat privateers die het willen proberen, het moeilijker krijgen om in te stappen. Maar ook daar kan je betere regels voor opstellen.

Niet als hun een chassis kunnen kopen. ;)


Wings

Citaat van: Pancake Shield op 31 oktober 2014 - 15:23:32
Dat alles gezegd, heb ik een tegenoplossing? Nee, absoluut niet. Misschien dat ze maar weer eens klantenchassis moeten gaan toestaan? Of iets dergelijks. De Formule 1 heeft zich flink in de knoop gewerkt op dit moment en moet er eventjes uitkomen hoe dat gaat aflopen.

Budgetcap. In combinatie met een vrijheid voor techniek en ontwikkelen.

Kootje

Citaat van: Wings op 01 november 2014 - 07:11:30
Citaat van: Pancake Shield op 31 oktober 2014 - 15:23:32
Dat alles gezegd, heb ik een tegenoplossing? Nee, absoluut niet. Misschien dat ze maar weer eens klantenchassis moeten gaan toestaan? Of iets dergelijks. De Formule 1 heeft zich flink in de knoop gewerkt op dit moment en moet er eventjes uitkomen hoe dat gaat aflopen.

Budgetcap. In combinatie met een vrijheid voor techniek en ontwikkelen.

Ik vond het geopperde idee van, of ongelimiteerde fondsen met technische beperking, of 'n budgetplafond met meer technische vrijheid wel 'n goede oplossing eigenlijk. Zo kunnen de armere teams toch concurreren ondanks hun financiele achterstand, terwijl de rijkere teams er nog steeds lustig op los kunnen experimenteren en ontwikkelen.

0634

Mja, misschien wel. Ik vind het heel moeilijk - om eerlijk te zijn - wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Vind dat heel lastig in te schatten.