Het dubbele punten topic!

Gestart door Wings, 21 oktober 2014 - 16:28:21

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Figge op 22 oktober 2014 - 10:49:04

Het punt is niet zozeer of die regel wel of niet eerlijk is. Want oneerlijk is het in principe niet. Het is voor iedereen gelijk.
Maar het is meer een gevoelsmatige kwestie dat iemand onverdiend kampioen kan worden. En dat is het risico op dit moment.


Goed omschreven. Zo voel ik het ook wel een beetje.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2014 - 17:48:10
Citaat van: Figge op 22 oktober 2014 - 10:49:04

Het punt is niet zozeer of die regel wel of niet eerlijk is. Want oneerlijk is het in principe niet. Het is voor iedereen gelijk.
Maar het is meer een gevoelsmatige kwestie dat iemand onverdiend kampioen kan worden. En dat is het risico op dit moment.


Goed omschreven. Zo voel ik het ook wel een beetje.
het principe is juist wel oneerlijk.



Tuesday

#64
Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2014 - 17:52:54
Juist niet.
ha ha, zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Is er uberhaupt een vaste definitie van wat oneerlijk is? misschien moeten we t eerst daar maar eens over hebben.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2014 - 17:56:21
Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2014 - 17:52:54
Juist niet.
ha ha, zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Is er uberhaupt een vast definitie van wat oneerlijk is? misschien moeten we t eerst daar maar eens over hebben.

Die definitie word in deze  situatie bepaald door de FIA voorafgaand van dit seizoen. Dus is het niet oneerlijk. Verder is het voor iedereen die er een ander gevoel bij heeft een gevoels kwestie. Ikzelf vind het ook qua gevoel een oneerlijke regel maar dat is het gewoon niet.

Kootje

Dus omdat de FIA het eerlijk vind, is het ook eerlijk? Hmm ...  :-\

Sabai

#67
Citaat van: Kootje op 22 oktober 2014 - 18:04:10
Dus omdat de FIA het eerlijk vind, is het ook eerlijk? Hmm ...  :-\

De FIA bepaald toch de regels. En de regels zijn voor iedere deelnemer gelijk en vooraf bekent gemaakt.Dus eerlijk.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 22 oktober 2014 - 18:02:05
Citaat van: Tuesday op 22 oktober 2014 - 17:56:21
Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2014 - 17:52:54
Juist niet.
ha ha, zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Is er uberhaupt een vast definitie van wat oneerlijk is? misschien moeten we t eerst daar maar eens over hebben.

Die definitie word in deze  situatie bepaald door de FIA voorafgaand van dit seizoen. Dus is het niet oneerlijk. Verder is het voor iedereen die er een ander gevoel bij heeft een gevoels kwestie. Ikzelf vind het ook qua gevoel een oneerlijke regel maar dat is het gewoon niet.
dus als we vantevoren gaan loten wie er aan het einde van het jaar kampioen wordt, daarna races gaan rijden en achteraf bekend maken wie de loting heeft gewonnen, dan is dat ook eerlijk? het is voor iedereen gelijk en het blijft een heel seizoen spannend. Dat argument dat het eerlijk is omdat het voor iedereen gelijk is, is gewoon onzin.

Sabai

Zo zijn er wel meer dingen in het leven die ik als oneerlijk ervaar maar toch eerlijk zijn helaas.

Perton

In dat geval mag de kritiek op alle straffen die de FIA altijd uitdeelt ook wel stoppen, trouwens. Volgens hun beleid zijn de straffen terecht, dus zijn ze eerlijk.

Sabai



FolkertE

Citaat van: Sabai op 22 oktober 2014 - 18:17:32
Zo zijn er wel meer dingen in het leven die ik als oneerlijk ervaar maar toch eerlijk zijn helaas.
Misschien is het in de basis gelijk en eerlijk, maar in de uitvoering is dat het niet. Alles wat er in die ene race gebeurd heeft dubbele consequenties. Juist in een mechanische sport, is het "bijzonder maken" van 1 race juist vragen om moeilijkheden. Waarom is het eerlijk dat een coureur daar dubbel voor beloond of gestraft word?

Perton

Het punt is ook dat gelijkwaardige races anders worden beoordeeld. Kijk je bijvoorbeeld naar GP2, dan wordt een sprintrace (want korter + reversed grid gebaseerd op race 1) qua punten anders beoordeeld dan de hoofdrace. In de VS worden de Triple Crown-races anders beoordeeld, omdat ze veel langer zijn dan de normale races. Het is dan ook niet zo gek dat prestaties in die races meer worden beloond, maar een gelijkwaardige race, die alleen maar de mazzel heeft dat ie toevallig in november op de kalender staat, is dat niet.


@Wings, om nog even op jouw laatste post op mij terug te komen. Ik blijf het raar vinden om halve punten en dubbele punten met elkaar te vergelijken. Het ene komt namelijk 1 keer in de 20 jaar voor, het andere komt elk jaar per definitie voor. Dat in de reglementen voorzien is in een uitzonderlijke situatie (de halve punten) betekent niet dat het een zelfde situatie is als dubbele punten, die per definitie elk jaar worden uitgedeeld.