Het dubbele punten topic!

Gestart door Wings, 21 oktober 2014 - 16:28:21

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 09:40:48
nogmaals, het gaat mij voornamelijk om de gedachte achter het systeem. Dit systeem heeft alleen maar tegenstanders, juist vanwege de achterliggende gedachte. De gedachte achter het medaillesysteem was vanuit sportief oogpunt prima te rechtvaardigen, net als andere puntentellingen. Deze is dat helaas niet.

Dat maakt het niet per definitie oneerlijk. Verder ben ik het eens met je dat de dubbele punten niet hoeven. Ik zie het als geforceerd het momentum naar achteren willen trekken om zo kijkcijfers te garanderen/genereren.

Kootje

Citaat van: Wings op 31 oktober 2014 - 07:20:47
Citaat van: Kootje op 31 oktober 2014 - 06:02:00
Niet mee eens.

Lewis heeft nu 16 punten voorsprong.
Hij wordt 3e in Austin, Rosberg wint .... dan heeft hij nog 6 punten voorsprong.
In Brazilië wint hij, Rosberg wordt 2e .... voorsprong groeit naar 13 punten.
Abu Dhabi kent weer 'n 1-2, maar dan in omgekeerde volgorde. Normaliter zou Lewis dan kampiuoen zijn met 6 punten voorsprong, maar dankzij de dubbele puntenregel gaat de titel met 1 scamel puntje nu toch naar Nico.

Wie weet zou Rosberg in een andere afgesproken puntentelling ook kampioen zijn geworden terwijl Hamilton nu wint. Kan ook zijn dat Rosberg kampioen wordt terwijl Hamilton meer wint. Een medaillesysteem (of de beste 11) zou Hamilton tot kampioen kronen terwijl de huidige puntentelling Rosberg tot kampioen kroont. Dat maakt het niet oneerlijk. We kunnen wel allerlei scenario's loslaten op deze puntentelling, en dat klopt ook, maar de situatie is voor iedereen gelijk. Bovendien schreef ik al eerder dat als Rosberg nu inboet, door een race extra te rijden met een motor, en daardoor in Abu Dhabi een verse(re) motor tot zijn beschikking heeft en meer power benut en zo de race wint en kampioen wordt, is het net zo makkelijk te wijten aan tactiek.

Dat ik het oneerlijk vind is al 'n tijdje duidelijk en die discussie hadden we dacht ik al afgesloten. In de door jou gequote post heb ik het ook nergens over eerlijk of oneerlijk gehad. Daarin reageerde ik op deze post van Arthur en ook daarin werd niet over (on)eerlijkheid gerept. Misschien voortaan eerst eens lezen waarop ik reageer voordat je mijn quote er weer eens tussenuit haalt om er je kritieken op los te laten? ???


@Tuesday, je hebt gelijk, het zijn er idd 17.  :-[

Half slapen en rekenen gaan bij mij duidelijk niet samen. In dat geval zou Lewis dus 1x vierde of 2x derde moeten worden in mijn eerdere scenario. 

Wings

1. Ik bekritiseer je niet.
2. Het accent ligt niet op het (on)eerlijk vinden van de puntentelling maar op je stelling dat Lewis, in jouw scenario, kampioen zou zijn met 6 punten voorsprong, maar dankzij de dubbele puntenregel de titel naar Rosberg gaat. Daar geef ik een reactie op waarin ik overigens de breedte inga en verschillende elementen aanvoer. Denk bijvoorbeeld aan het voorbeeld van de tactiek waardoor Rosberg in een exact zelfde scenario wint.



Kootje

Prachtig, maar dat was niet waarop ik reageerde, dat was hierop:

Citaat van: Arthur op 30 oktober 2014 - 22:49:28
Voor het kampioenschap [daar is die regel voor verzonnen volgens mij, louter om het spannend te houden tot de laatste race] zal alleen pech of een driver error invloed hebben. Verder lood om oud ijzer!

Tuesday

Citaat van: Wings op 31 oktober 2014 - 13:02:07
Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 09:40:48
nogmaals, het gaat mij voornamelijk om de gedachte achter het systeem. Dit systeem heeft alleen maar tegenstanders, juist vanwege de achterliggende gedachte. De gedachte achter het medaillesysteem was vanuit sportief oogpunt prima te rechtvaardigen, net als andere puntentellingen. Deze is dat helaas niet.

Dat maakt het niet per definitie oneerlijk.
dat maakt het voor mij oneerlijk ;)

FolkertE

Toch nog even een reactie.
Kan iemand mij vertellen waarom het eerlijk is als Coureur A uitvalt in elke willekeurige race op Abu na en slechts x aantal punten verliest, invergelijk met coureur B die uitvalt in Abu Dhabi en het dubbele aantal punten verliest?

Of een willekeurige coureur die 4de word en 12 punten krijgt, tegen over een willekeurige coureur die in Abu Dhabi 4de word en het dubbele krijgt.
En dat het gelijk is voor iedereen is geen argument.

0634

Jawel, alleen voor niet voor iedereen blijkbaar. Daarom draaien we hier steeds in cirkels en herhalen we al weken dezelfde argumenten, die dan voor anderen weer geen argumenten zijn, waarna de ander het nog een keer uitlegt, maar dan met andere punten, komma's en accenten.

We kunnen het er ook op houden dat het gewoon een ruksysteem is met die dubbele punten, eerlijk of niet eerlijk, ik denk dat iedereen het in ieder geval wél ruk en nutteloos vindt.

Wings

Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 22:40:24
Citaat van: Wings op 31 oktober 2014 - 13:02:07
Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 09:40:48
nogmaals, het gaat mij voornamelijk om de gedachte achter het systeem. Dit systeem heeft alleen maar tegenstanders, juist vanwege de achterliggende gedachte. De gedachte achter het medaillesysteem was vanuit sportief oogpunt prima te rechtvaardigen, net als andere puntentellingen. Deze is dat helaas niet.

Dat maakt het niet per definitie oneerlijk.
dat maakt het voor mij oneerlijk ;)

Zoals ik al schrijf: per definitie. Zodra je afstapt van de basis is er al geen sprake meer van een 100% gelijke strijd. En zo zijn we dus weer terug bij af.

Tuesday

Citaat van: Wings op 01 november 2014 - 07:02:29
Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 22:40:24
Citaat van: Wings op 31 oktober 2014 - 13:02:07
Citaat van: Tuesday op 31 oktober 2014 - 09:40:48
nogmaals, het gaat mij voornamelijk om de gedachte achter het systeem. Dit systeem heeft alleen maar tegenstanders, juist vanwege de achterliggende gedachte. De gedachte achter het medaillesysteem was vanuit sportief oogpunt prima te rechtvaardigen, net als andere puntentellingen. Deze is dat helaas niet.

Dat maakt het niet per definitie oneerlijk.
dat maakt het voor mij oneerlijk ;)

Zoals ik al schrijf: per definitie. Zodra je afstapt van de basis is er al geen sprake meer van een 100% gelijke strijd. En zo zijn we dus weer terug bij af.
voor mij is de basis de gedachte achter het systeem, niet het systeem zelf. Verder sluit ik me aan bij Jeroen (alleen zn laatste opmerking hierboven dan ;) )

Wings

Citaat van: Tuesday op 01 november 2014 - 08:18:33Voor mij is de basis de gedachte achter het systeem, niet het systeem zelf.

De gedachte zegt weinig over de intrinsieke eigenschap van het systeem.

Franky R.

Is alles er al over gezegd? Bernie liet toch weten dat er volgend jaar géén dubbele punten komen in de finalerace?
Slotje erop?

[/moderator mode off]

0634

Ik ben dus voor iedere race meer punten. Race 1: 10 pnt voor de winnaar, race 2 20, enzovoort.

Wings

Citaat van: Franky R. op 01 november 2014 - 16:58:22Is alles er al over gezegd? Bernie liet toch weten dat er volgend jaar géén dubbele punten komen in de finalerace?

Misschien wel de eerste race. Of de laatste race de helft van de punten. Ik zou het in mijn broek doen denk ik. ;D :P :D

Franky R.

Citaat van: Wings op 01 november 2014 - 19:56:50
Citaat van: Franky R. op 01 november 2014 - 16:58:22Is alles er al over gezegd? Bernie liet toch weten dat er volgend jaar géén dubbele punten komen in de finalerace?

Misschien wel de eerste race. Of de laatste race de helft van de punten. Ik zou het in mijn broek doen denk ik. ;D :P :D


In de laatste race halve punten... :D ... dat zou nog bizarder zijn dan dubbele punten. Vooral omdat halve punten al reglementair zijn vastgelegd. ;)

Jehoentelaar

Gewoon helemaal geen punten meer uitdelen en de uitslag baseren op onze "Man van de Race" topics.