Het dubbele punten topic!

Gestart door Wings, 21 oktober 2014 - 16:28:21

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:55:08
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 17:42:16
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:12:05
@Kootje en Perton: daarom zeg ik ook dat het heel raar zou zijn. Het zou zelfs belachelijk zijn.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom of het eerlijk zou zijn. En ja, het is eerlijk.Dom, onnozel en belachelijk,  maar niet oneerlijk.
Nee, het zou eerlijk zijn, als je de reglementen en de structuur van de sport erop aanpast. Als je alleen de maatregel invoert, zonder verdere aanpassingen te doen, zou het in mijn ogen oneerlijk zijn. En dat is de reden waarom ik dubbele punten ook oneerlijk vind.

Nee, waarom? Als je de structuur van de sport niet aanpast, is het volkomen belachelijk om 1 race als WK aan te wijzen. True. Maar het maakt het verder niet oneerlijk.
Als je mijn vorige uitleg negeert, dan is het makkelijk om te blijven herhalen dat het niet oneerlijk is. Maar zoals ik al zei: als je nu een random race aanwijst, en daarbij geen rekening gaat houden met het feit dat de ene coureur dan wel een verse versnellingsbak heeft en een ander niet (of andere onderdelen). Dat punt alleen al maakt 'een random race voor het WK' al oneerlijk. Want het is dan juist NIET gelijk voor elke coureur.

0634

Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:17:28
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:55:08
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 17:42:16
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:12:05
@Kootje en Perton: daarom zeg ik ook dat het heel raar zou zijn. Het zou zelfs belachelijk zijn.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom of het eerlijk zou zijn. En ja, het is eerlijk.Dom, onnozel en belachelijk,  maar niet oneerlijk.
Nee, het zou eerlijk zijn, als je de reglementen en de structuur van de sport erop aanpast. Als je alleen de maatregel invoert, zonder verdere aanpassingen te doen, zou het in mijn ogen oneerlijk zijn. En dat is de reden waarom ik dubbele punten ook oneerlijk vind.

Nee, waarom? Als je de structuur van de sport niet aanpast, is het volkomen belachelijk om 1 race als WK aan te wijzen. True. Maar het maakt het verder niet oneerlijk.
Als je mijn vorige uitleg negeert, dan is het makkelijk om te blijven herhalen dat het niet oneerlijk is. Maar zoals ik al zei: als je nu een random race aanwijst, en daarbij geen rekening gaat houden met het feit dat de ene coureur dan wel een verse versnellingsbak heeft en een ander niet (of andere onderdelen). Dat punt alleen al maakt 'een random race voor het WK' al oneerlijk. Want het is dan juist NIET gelijk voor elke coureur.

Jamaar, dat slaat toch nergens op? Waarom zou je dat dan doen? Als je voorafgaand aan het seizoen één race tot WK bombardeert mag iedereen uiteraard met verse motoren en alles beginnen. Ik zeg toch niet dat het gewoon een random race moet zijn. Misschien wil je die race wel langer maken of whatever. Je kan er vanalles meedoen, maar een WK over één weekend is in mijn ogen totaal niet oneerlijk.

0634

Citaat van: Kootje op 25 oktober 2014 - 18:15:44
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 18:01:16
Andersom. Ik heb nog geen antwoord gezien. De structuur van de sport... tja, die is niet ingericht op een WK van 1 race, dat zie ik ook wel. Maar het maakt het niet oneerlijk.

Dan heb je of niet goed gelezen, of je bent het niet eens met die antwoorden. Maar gegeven zijn ze wel degelijk, meermaals en verschillende. Antwoorden op de vragen als "Wat is er zo eerlijk aan dat Sauber of Caterham dmv 2x 'n P10 (waarvan 1 in Abu Dhabi) Marussia voorbij gaat op de ranglijst terwijl zij met 'n P9 'n betere prestatie geleverd hebben, zijn echter nog steeds niet gegeven.

Wat is er niet eerlijk aan dan? De FIA kiest blijkbaar eerder voor consistentie dan voor snelheid. Dat is een manier van kijken naar de sport. Dat jij dat dan liever anders ziet, dat kan, maar ja, iemand anders maakt de regels nou eenmaal.

Het is overigens niet zo dat ik alle regels even tof vind ofzo. Ik zie ook liever geen dubbele punten. Zie er geen meerwaarde van.

Perton

#228
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 18:55:56
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:17:28
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:55:08
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 17:42:16
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 17:12:05
@Kootje en Perton: daarom zeg ik ook dat het heel raar zou zijn. Het zou zelfs belachelijk zijn.

Maar daar ging het niet om. Het ging erom of het eerlijk zou zijn. En ja, het is eerlijk.Dom, onnozel en belachelijk,  maar niet oneerlijk.
Nee, het zou eerlijk zijn, als je de reglementen en de structuur van de sport erop aanpast. Als je alleen de maatregel invoert, zonder verdere aanpassingen te doen, zou het in mijn ogen oneerlijk zijn. En dat is de reden waarom ik dubbele punten ook oneerlijk vind.

Nee, waarom? Als je de structuur van de sport niet aanpast, is het volkomen belachelijk om 1 race als WK aan te wijzen. True. Maar het maakt het verder niet oneerlijk.
Als je mijn vorige uitleg negeert, dan is het makkelijk om te blijven herhalen dat het niet oneerlijk is. Maar zoals ik al zei: als je nu een random race aanwijst, en daarbij geen rekening gaat houden met het feit dat de ene coureur dan wel een verse versnellingsbak heeft en een ander niet (of andere onderdelen). Dat punt alleen al maakt 'een random race voor het WK' al oneerlijk. Want het is dan juist NIET gelijk voor elke coureur.

Jamaar, dat slaat toch nergens op? Waarom zou je dat dan doen? Als je voorafgaand aan het seizoen één race tot WK bombardeert mag iedereen uiteraard met verse motoren en alles beginnen. Ik zeg toch niet dat het gewoon een random race moet zijn. Misschien wil je die race wel langer maken of whatever. Je kan er vanalles meedoen, maar een WK over één weekend is in mijn ogen totaal niet oneerlijk.
Nee hoor, dat mag helemaal niet. Ja motoren wel, versnellingsbakken niet. Die moeten vijf consecutive (ben het Nederlandse woord even kwijt) races gebruikt worden. Dus nee, hier heb je simpelweg ongelijk. Ik zeg ook verder niet dat een WK over één weekend oneerlijk is, maar dat binnen de huidige reglementen invoeren, is dat wel.

De race voor het WK-weekend dus even een keer uitvallen loont dus, omdat je dan je bak mag vervangen. En dan kan dat wel op 'tactiek' worden gegooid, want iedereen heeft de keuze dat te doen, maar als we dat al als argument gaan opvoeren om een maatregel eerlijk te noemen...

0634

Nee, daar heb ik helemaal geen ongelijk in. Dat kan niet eens, want we praten over iets dat niet bestaat.

Want we hebben het toch over een race met een WK? Die bestaat nu toch ook niet in de regelgeving? Dat moet je dus aanpassen en daarmee ongetwijfeld nog meer. Natuurlijk moet je dan dat motoren gedoe ook aanpassen, en de bakken, maar dat was allemaal totaal mijn punt niet.

Het gaat erom dat als één wk race is dat dat an sich gewoon eerlijk is. Dat je dan wel de juiste omstandigheden moet creeren, prima, maar het concept op zich is niet oneerlijk.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:00:19
Wat is er niet eerlijk aan dan?

Aan dat specifieke voorbeeld, alles.

Als Sauber met 'n P10 in de VS en Brazilië totaal 2 punten pakt, daarmee op gelijke hoogte komt met Marussia, eindigen ze uiteindelijk nog steeds achter Marussia omdat zij de betere prestatie (P9 in Monaco) hebben geleverd.
Maar mocht Sauber 'n P10 in de VS/Brazilië en Abu Dhabi scoren, dan krijgen ze ineens 3 punten en passeren daarmee Marussia op de ranglijst zonder dat de daarvoor geleverde prestatie groter is.

Dat kan ik niet eerlijk noemen, jij blijkbaar wel. En dan komt dus weer de vraag, want antwoord is nog steeds niet gegeven, wat is daar dan wel eerlijk aan?


0634

Dat antwoord is al 100 keer gegeven. Misschien nog wel vaker. Dat jij het er niet mee eens bent, prima, maar een ander mag het wel eerlijk vinden. Ik ga het in ieder geval geen 101e keer zeggen.

Kootje

Nee, het enige argument dat al 100x gegeven is, is dat het voor iedereen gelijk is, maar dat is geen antwoord op die specifieke situatie.

En ja, jij mag het best eerlijk vinden van mij. Daarom heb ik het ook steeds over "ik vind" en in tegenstelling tot jouw "het is" laat dat wel ruimte voor discussie. Dus please ... ga nu niet zo verongelijkt doen alsof je het perse oneerlijk moet vinden. ::)


0634

Dat doe ik ook niet. Ieder zijn mening. Maar op het moment dat ik dingen aangeef (en ik niet alleen, maar ook anderen in dit gehele topic al) en jij blijft volharden in 'argumenten worden niet gegeven', nou ja, dan ben ik er verder klaar mee.

Ik heb genoeg argumenten gegeven, het antwoord op bovenstaande is niets anders dan wat eerder besproken is in de situatie met Rosberg vs Hamilton. Je kan ook beginnen over de vierde plek in het WK. Of over de zesde. Is allemaal precies hetzelfde.

Je mag het waanzin vinden wat ik en anderen aan argumenten heb gegeven. Prima. Maar zeg niet dat ik het niet onderbouw, want dat doe ik wel. Maar ergens houdt het wel op natuurlijk.
 

Tuesday

t is trouwens niet geheel ondenkbaar dat Hamilton de laatste race met 49 punten voorsprong begint. Als hij 1 race wint voor Rosberg en de andere race valt Rosberg uit (en wint Hamilton), dan is het gat precies 49 punten. Dat is vragen om moeilijkheden ;)

0634

Dan zou het in dit specifieke topic trouwens best eens druk kunnen worden ;).

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 25 oktober 2014 - 13:45:20
Als volgend jaar het reglement veranderd en word gezegd: De gene die Oostenrijk wint, word Wereld kampioen.
Of van af volgend jaar word de wereldkampioen bepaalt door de gene die als eerste een race overwinning haalt.
Is dat dan eerlijk?

Al beslist de FIA dat wie de hardste scheet laat van pole mag vertrekken vind ik het nog eerlijk. Zolang iedereen in de basis dezelfde kansen krijgt in gelijke omstandigheden is het eerlijk. En alles wat na de basis komt is dat niet. Zo heeft Hamilton een Mercedes die dominant is terwijl Button rijdt met een McLaren die beduidend langzamer is. Dus Button heeft niet dezelfde kansen als Hamilton. Maakt dat zijn eventueel wereldkampioenschap oneerlijk? Als een rijder binnen de lijnen van het reglement de meeste punten scoort is het een terechte kampioen. Of Hamilton nu meer races wint of Rosberg het kampioenschap in de laatste race achter zijn naam zet, het verandert niks aan het feit dat de situatie voor beiden vooraf gelijk was. En ja, dat er factoren meespelen waardoor de één het meer verdiend (in iemands ogen) dan de ander, ben ik met jullie eens, maar dat staat los van gelijkheid (lees: eerlijkheid).

Wings

Citaat van: Kootje op 25 oktober 2014 - 19:47:20
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:00:19
Wat is er niet eerlijk aan dan?

Aan dat specifieke voorbeeld, alles.

Als Sauber met 'n P10 in de VS en Brazilië totaal 2 punten pakt, daarmee op gelijke hoogte komt met Marussia, eindigen ze uiteindelijk nog steeds achter Marussia omdat zij de betere prestatie (P9 in Monaco) hebben geleverd.
Maar mocht Sauber 'n P10 in de VS/Brazilië en Abu Dhabi scoren, dan krijgen ze ineens 3 punten en passeren daarmee Marussia op de ranglijst zonder dat de daarvoor geleverde prestatie groter is.

Dat kan ik niet eerlijk noemen, jij blijkbaar wel. En dan komt dus weer de vraag, want antwoord is nog steeds niet gegeven, wat is daar dan wel eerlijk aan?

Waarom zou het oneerlijk zijn? Sauber is het hele seizoen sneller dan Marussia. Andersom zou je je ook kunnen afvragen of deze ene luckyscore het 'rechtvaardigt' om boven Sauber de eindigen die het hele seizoen sneller zijn.

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:44:03
Nee, daar heb ik helemaal geen ongelijk in. Dat kan niet eens, want we praten over iets dat niet bestaat.

Want we hebben het toch over een race met een WK? Die bestaat nu toch ook niet in de regelgeving? Dat moet je dus aanpassen en daarmee ongetwijfeld nog meer. Natuurlijk moet je dan dat motoren gedoe ook aanpassen, en de bakken, maar dat was allemaal totaal mijn punt niet.

Het gaat erom dat als één wk race is dat dat an sich gewoon eerlijk is. Dat je dan wel de juiste omstandigheden moet creeren, prima, maar het concept op zich is niet oneerlijk.
Dan begrepen we elkaar verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde één race onder de huidige omstandigheden. Eén race met de juiste gecreëerde omstandigheden vind ik namelijk ook eerlijk.

0634

#239
Ik had het er verder niet over gehad, maar ging daar wel blind vanuit. Maar goed, verder is alles wel gezegd wat mij betreft, ieder zijn mening, no problemo.

Als Rosberg in Abu Dhabi met 1 punt verschil de titel pakt, blijf ik wel een tijdje uit dit topic weg ;D