Wat is het meest indrukwekkende F1 moment dat jij live hebt meegemaakt?

Gestart door Tuesday, 15 oktober 2014 - 18:58:36

« vorige - volgende »

Wings



Jozef

Wat Schumacher daar doet, zou nu ook echt niet meer onbestraft blijven trouwens (en terecht).

Tuesday

Citaat van: Jozef op 19 oktober 2014 - 20:18:53
Wat Schumacher daar doet, zou nu ook echt niet meer onbestraft blijven trouwens (en terecht).
volgens de huidige regels niet nee... vraag maar aan Magnussen ;)

FolkertE

Citaat van: Wings op 19 oktober 2014 - 20:06:23
Was dat niet een ronde eerder?
ronde eerder ging hij heel even met de helft van zijn wielen over het gras geloof ik.

Wings

Citaat van: Jozef op 19 oktober 2014 - 20:18:53
Wat Schumacher daar doet, zou nu ook echt niet meer onbestraft blijven trouwens (en terecht).

Ik zag het vandaag in de Formule 3. Iets meer verdedigen dan nu is toegestaan moet kunnen.

0634

Citaat van: Jozef op 19 oktober 2014 - 19:06:10
Citaat van: Wings op 19 oktober 2014 - 18:13:29
Dan ben ik niet de enige. Natuurlijk wel gewoon goed gedaan maar om nu hosanna te roepen: nee.

Het was vooral vernederend voor Schumacher, want die werd naar mijn mening wel echt te kakken gezet. En het was speciaal omdat het over een overwinning in een gekke/boeiende race ging (was het niet zo dat Mika daarvoor aan de leiding reed, maar spinde op een natte kerb en daardoor ingehaald werd door Schumi?) én dat in volle titelstrijd.

Maar de actie zelf was meer een fout van Schumacher dan genialiteit van Häkkinen.

Dat was het ja, Mika had lang aan de leiding gelegen maar was gespind en deze actie was maakte Mika maar kort voor het einde (drie, vier rondes voor de finish meen ik). Dus het was een behoorlijke climax van deze race.

Het was inderdaad niet echt de meest knappe inhaalactie, maar ik moet Mika wel credits geven voor het hebben van ballen. Want met drie dik daar langs met dat soort snelheden is als koortdansen met een biertje teveel op. Stoer was het.

Overigens was ik dus wel live aanwezig bij deze GP, maar had geen scherm voor me en had de voltallige actie gemist. De tribune in de verte begon ineens te juichen (zij hadden wel een videoscherm voor zich) en we wisten dat er iets gebeurd was maar hadden verder geen idee. Toen zagen we Mika ineens als eerste passeren.

Wat ik me vooral herinner was een hele dikke Fin met een enorme vlaggenstok van 10 meter lang met helemaal bovenin een ontzettend lullig Fins vlaggetje. En dat het ineens afgelopen was. Geen videoscherm en ook geen uitloopronde, dus die rijders komen gewoon opeens niet meer langs. Dat was nogal een anti-climax. Toen ik uren later thuiskwam zag ik pas hoe het daadwerkelijk gegaan was met Mika, Michael en Zonta.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 19 oktober 2014 - 20:29:17
Citaat van: Wings op 19 oktober 2014 - 20:06:23
Was dat niet een ronde eerder?
ronde eerder ging hij heel even met de helft van zijn wielen over het gras geloof ik.
volgens het filmpje niet ;)

maartenf1

mooi topic om je herinneringen weer eens op te halen!
Ik volg de formule 1 intensief vanaf 2004 en als ik dan de laatste 10 jaar overzie, zijn er een paar momenten die bij me inschieten.

Indrukwekkend in negatieve zin: Indianapolis 2005. Dit zijn beelden van een gitzwarte dag in sportieve zin die je nooit vergeet. Een nagenoeg kale grid en het boegeroep op de tribunes klinkt luider dan de loeiende motorgeluiden (die er toen nog waren). Een trieste gebeurtenis, waarvan we allemaal slachtoffer zijn geworden. De bandenoorlog is immers grotendeels hierdoor verdwenen. Iets wat echt een gemis is in het Pirelli-tijdperk.

Indrukwekkende in positieve zin: als Raikkonen-fan dan toch Interlagos 2007. Uit een bij voorbaat kansloze positie vanuit een derde plek in het klassement dan toch op wereldklasse niveau wereldkampioen worden. Ik kan de spanning die ik toen voelde nog goed herinneren. Hopelijk zie ik Kimi gauw weer in de vorm van toen, zoals hij  ook de laatste jaren bij Lotus liet zien.

Dan nog een soort van bonus, de mooiste inhaalactie die ik ooit live heb gezien (dus de laatste 10 jaar): dan zeker Spa 2011. Webber haalt daar op briljante wijze Alonso buitenom op Eau Rouge in. Toch heel wat anders en vooral mooier, dan nu inhalen door middel van DRS.


Jozef

Citaat van: Jeroen op 19 oktober 2014 - 20:38:40
Citaat van: Jozef op 19 oktober 2014 - 19:06:10
Citaat van: Wings op 19 oktober 2014 - 18:13:29
Dan ben ik niet de enige. Natuurlijk wel gewoon goed gedaan maar om nu hosanna te roepen: nee.

Het was vooral vernederend voor Schumacher, want die werd naar mijn mening wel echt te kakken gezet. En het was speciaal omdat het over een overwinning in een gekke/boeiende race ging (was het niet zo dat Mika daarvoor aan de leiding reed, maar spinde op een natte kerb en daardoor ingehaald werd door Schumi?) én dat in volle titelstrijd.

Maar de actie zelf was meer een fout van Schumacher dan genialiteit van Häkkinen.

Dat was het ja, Mika had lang aan de leiding gelegen maar was gespind en deze actie was maakte Mika maar kort voor het einde (drie, vier rondes voor de finish meen ik). Dus het was een behoorlijke climax van deze race.

Het was inderdaad niet echt de meest knappe inhaalactie, maar ik moet Mika wel credits geven voor het hebben van ballen. Want met drie dik daar langs met dat soort snelheden is als koortdansen met een biertje teveel op. Stoer was het.

Overigens was ik dus wel live aanwezig bij deze GP, maar had geen scherm voor me en had de voltallige actie gemist. De tribune in de verte begon ineens te juichen (zij hadden wel een videoscherm voor zich) en we wisten dat er iets gebeurd was maar hadden verder geen idee. Toen zagen we Mika ineens als eerste passeren.

Wat ik me vooral herinner was een hele dikke Fin met een enorme vlaggenstok van 10 meter lang met helemaal bovenin een ontzettend lullig Fins vlaggetje. En dat het ineens afgelopen was. Geen videoscherm en ook geen uitloopronde, dus die rijders komen gewoon opeens niet meer langs. Dat was nogal een anti-climax. Toen ik uren later thuiskwam zag ik pas hoe het daadwerkelijk gegaan was met Mika, Michael en Zonta.

En even helemaal wat anders: die race werd ook achter de safety car gestart wegens de regen. Dit als reactie op het gezeur van sommigen dat dat alleen iets van de laatste paar jaar zou zijn: niet dus. ;) Misschien dachten ze toen nog aan wat er twee jaar eerder was gebeurd...

Perton

Citaat van: maartenf1 op 19 oktober 2014 - 23:26:15
Indrukwekkende in positieve zin: als Raikkonen-fan dan toch Interlagos 2007. Uit een bij voorbaat kansloze positie vanuit een derde plek in het klassement dan toch op wereldklasse niveau wereldkampioen worden. Ik kan de spanning die ik toen voelde nog goed herinneren. Hopelijk zie ik Kimi gauw weer in de vorm van toen, zoals hij  ook de laatste jaren bij Lotus liet zien.
Nu wil ik niet mierenneuken, maar we moeten ook niet vergeten dat Massa Raikkonen die race (terecht uiteraard) voorbij liet. Dus of Raikkonen dan nog op wereldklasseniveau kampioen is geworden... hij profiteerde vooral van de gigantische fout van McLaren in China en de matige race van Hamilton in Brazilië.

Waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat Raikkonen geen terecht kampioen was, want dat was hij absoluut. Hij had zijn zaken wél op orde, dus verdiende hij de titel. Ik vind alleen het behalen van de titel als 'wereldklasse' omschrijven persoonlijk wat ver gaan, als ik eerlijk ben.

Tuesday

Citaat van: Perton op 20 oktober 2014 - 00:02:08
Citaat van: maartenf1 op 19 oktober 2014 - 23:26:15
Indrukwekkende in positieve zin: als Raikkonen-fan dan toch Interlagos 2007. Uit een bij voorbaat kansloze positie vanuit een derde plek in het klassement dan toch op wereldklasse niveau wereldkampioen worden. Ik kan de spanning die ik toen voelde nog goed herinneren. Hopelijk zie ik Kimi gauw weer in de vorm van toen, zoals hij  ook de laatste jaren bij Lotus liet zien.
Nu wil ik niet mierenneuken, maar we moeten ook niet vergeten dat Massa Raikkonen die race (terecht uiteraard) voorbij liet. Dus of Raikkonen dan nog op wereldklasseniveau kampioen is geworden... hij profiteerde vooral van de gigantische fout van McLaren in China en de matige race van Hamilton in Brazilië.

Waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat Raikkonen geen terecht kampioen was, want dat was hij absoluut. Hij had zijn zaken wél op orde, dus verdiende hij de titel. Ik vind alleen het behalen van de titel als 'wereldklasse' omschrijven persoonlijk wat ver gaan, als ik eerlijk ben.
Massa heeft m niet voorbij gelaten hoor ;)

Perton

Ahja ik herinnerde het me verkeerd. Volgens mij (maar daar kan ik me dan ook in vergissen) was het echter wel zo dat Raikkonen het gat voor de pitstops redelijk toevallig wist te verkleinen. En wat ik nog wel zeker weet, is dat de algemene consensus destijds was dat men, in een tijd van verboden teamorders, Raikkonen een beetje heeft geholpen.

Maar dat was mijn punt ook verder niet, natuurlijk, en ik ga er ook geen discussie over voeren of Raikkonen die overwinning al dan niet cadeau heeft gekrijgen. Het punt was dat ik de wereldtitel niet per se wereldklasse zou noemen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 20 oktober 2014 - 00:39:34
Ahja ik herinnerde het me verkeerd. Volgens mij (maar daar kan ik me dan ook in vergissen) was het echter wel zo dat Raikkonen het gat voor de pitstops redelijk toevallig wist te verkleinen. En wat ik nog wel zeker weet, is dat de algemene consensus destijds was dat men, in een tijd van verboden teamorders, Raikkonen een beetje heeft geholpen.

Maar dat was mijn punt ook verder niet, natuurlijk, en ik ga er ook geen discussie over voeren of Raikkonen die overwinning al dan niet cadeau heeft gekrijgen. Het punt was dat ik de wereldtitel niet per se wereldklasse zou noemen.
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.

maartenf1

Natuurlijk is het woord wereldklasse misschien een beetje overdreven, maar ik denk dat 2007 een van de meest competitieve jaren was van de laatste decennia, als je kijkt naar het aantal coureurs die aan elkaar gewaagd waren. Dit leverde een buitengewoon spannende titelstrijd op, met Raikkonen als kampioen. Natuurlijk had hij op Interlagos een beetje mazzel dooor het geblunder van/bij Hamilton. Maar over het gehele jaar gezien had Kimi de meeste overwinningen en de meest constante resultaten, dus terecht kampioen.

Bij bijvoorbeeld 2008 heb ik nog altijd het idee dat, indien Massa kampioen was geworden, altijd de smet van de controversiële race op Spa aan die titel bleef kleven. Daarom was ik destijds ook wel blij  dat Hamilton toch kampioen werd. Zulke controversiële momenten waren er in 2007 gelukkig niet, want dat blijft altijd moeilijk als de titel op slechts één puntje beslist wordt.