Wat is het meest indrukwekkende F1 moment dat jij live hebt meegemaakt?

Gestart door Tuesday, 15 oktober 2014 - 18:58:36

« vorige - volgende »

Figge

Er zijn veel verschillende momenten waar ik aan terug denk als memorabel. Ik ben nu 35 en volg het als met de paplepel ingegoten sinds rtl het live uitzond in 1991. Daarvoor ook wel in de losse uitzendingen die er waren bij mijn vader of oom op schoot. Het is net als bij de meesten hier een rode draad door je leven. Leuk topic dus.

Mijn absoluut meest indrukwekkende open mond moment: Spa 1992, vrijdagochtend 10 uur, bij het oplopen van het circuit was men motoren al aan het warmdraaien. Van die korte momenten dat ze de toeren even opjagen gieren door de vallei. Maar dan de eerste minuten van de training met warmup laps. Wat een geluid. De vonkenregens. De kleuren, de werkelijke afmetingen van de auto's, je kunt gewoon letterlijk over de schouders naar binnen kijken door de nog open cockpits. De grote helden kwamen zwaaiend naar t publiek voorbij rijden. Senna, Mansell, Berger, Alesi, Patrese, en anderen. Schumacher was nog slechts een nieuw talent. Door de veelal transparante vizieren, kon je ogen gewoon zien. De balaclaaf over de neus van Mansell. De groene voering in Senna's helm dat weekend. Ik voelde echt een connectie. Alsof er virus definitief bezit van mij nam. Met huizenhoge kippenvel en een bonkende hartslag van de adrenaline voelde het als een soort tijd vacuüm waar ik in stond. Op eoa manier was het een teleurstelling dat Prost een sabbatical had. Die had hier toch ook bij moeten zijn. Ik was er verder het hele weekend, heb Schumacher er dus zn eerste van 91 zien pakken. Maar dat moment, vrijdagochtend om 10 uur, overtreft voor mij alles.

FolkertE

Leuk topic.
Zijn veel verschillende momenten.
Ik heb het moment in de race zelf niet mee gemaakt, maar het was die avond in het nieuws. En ik wist van de formule 1 en ik wist wie Senna was( enige coureur die ik kende.) Ik was nog nooit zo geschrokken en kreeg brok in mijn keel. Enige tijd later ging ik de F1 volgen.
Eerste echte race die ik zag, was ook 1 van de indrukwekkende momenten: Schumacher VS Hill in Adelaide 1994. Ik vond het leuk om te zien en van af dat moment was ik verslaafd aan de F1. (Race overigens niet kunnen afkijken.)
Maar andere momenten zijn onder andere de 2de plek in Hongarije in 1997. Ik was het hele weekend met mijn broer en vader bij de GP en bij de 3de plek van Hill in de kwalificatie gingen we al helemaal los. Ookal waren we Villeneuve fan(Williams fan)
Ik vond het echt onzettend jammer dat Hill het niet kon volhouden en versnellingsbak problemen had.

Hamilton's eerste race, overwinning en titel natuurlijk.
Vettels eerste overwinning in de STR
Kubica in Canada 2007?
Montoya VS Schumacher in de tunnel van Monaco 2004.
De hele race van Spa 2004, alle ongelukken gebeurde recht voor onze neus. (IIg een de meeste.)

Gerard

Zandvoort 1996... demo van Jos in de Phillips Car Systems
Mijn eerste ervaring...
dat geluid... die geur... dat publiek...

Heerlijk!!


Verder heb ik alle races sinds 1995 live meegemaakt.. maar dit was persoonlijk het meest indrukwekkend.

Breaktest

Met afstand de dood van Roger Williamson. Echt live overigens. Ik stond aanvankelijk buiten de hekken op een duinheuvel waar je goed  (verbazingwekkend dichtbij) maar beperkt uitzicht had op de track. Om de tweehonderd meter stonden bewakers met herders honden, maar desondanks lukt het me door een gat in het hek te klimmen. Ik wurmde me door de toeschouwersrijen naar voren, vooral om aan die honden te ontkomen, en stond daar koud nog geen minuut, en toen gebeurde het. Dat komt wel binnen.   

Hamilton#44

Mooiste moment waar ik bij ben geweest was de knotsgekke race op de Nurburgring in 2007. Ineens een heftige regenbui terwijl het prachtig weer was, enfin jullie kennen het verhaal wel denk ik.

Het moment zelf, Alonso die pal voor mijn neus in de laatste ronde de leiding pakt door ik geloof Massa in te halen. Die race had in mijn beleving alles, misschien bevooroordeeld omdat ik er bij was maar who cares.  ;D

Op TV weet ik zo niet, dat zijn er teveel om zo ineens een moment uit te kiezen.

Gonzalo

De seizoensfinale Hamilton - Massa in Brazilië, zonder twijfel!

C.G. de Beaufort

Mwah, dat vond ik de start in Spa in 1998. Maar liefst 11 bolides vlogen eruit!



Groet,

C.G. de Beaufort

Sabai

Suzuka 2005 is een race die me echt is bijgebleven. Kimi die van achteren gestart was en in de laatste ronde Fisichella inhaalde en de race won. Alonso had in die race ook een buitengewone mooie inhaal actie op Schumacher buitenom in de 130r. 8)

Ook een paar races van afgelopen seizoenen zullen me ook ongetwijfeld bij gaan blijven waar Vettel mooie dingen liet zien.

Arthur

1998 [Spa] en 2000 [Suzuka] staan gegrift in mijn geheugen. Maar ook 1999 [Sepang] met de terugkomst van MSC tijdens quali en race blijven me bij. Ach, zo veel mooie races en momenten. F1: heerlijk ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

3phasE

26 September 1999 Nürburgring, Duitsland....
Tijdens een kletsnatte grandprix van Europa pakt Johnny Herbert, in het allerlaatste seizoen voordat Stewart-Ford wordt overgenomen door Jaguar Racing, de allereerste grandprix-overwinning voor het team van sir Jackie Stewart.
Z'n teammaat Rubens Barrichello wordt derde....
Kippenvel....  :)
The future is electric!

Fietser

Mooi onderwerp.
Net zoals velen betreft dat het eerste live-contact met de F1. (Waarna je verkocht was.)
Ik kijk naar de eerste startrij en zie de all Ferrari frontrow, de waanzinnige rode haaienbekken van het fabrieksteam bestaande uit Phil Hill, Von Trips en Ginther - inderdaad, 3 wagens schreef de Scuderia in. Daarachter een dreigend veld van voornamelijk donkergroene monoposto's. Even later buldert dit compacte peloton de Tarzanbocht door. Niet eerder zag ik zoiets schoons en tegelijkertijd indrukwekkends. Let wel, in 1961 was de oorlog zo koud dat het om het minste geringste atoombommen kon regenen, dat een maanlanding pure SF was, de Beatles nog op school zaten, Papoea's nog Nederlanders waren en moslims slechts in boekjes van Kuifje of Ali Baba voorkwamen. Toen was geluk nog heel gewoon, zeg maar. Nu nog trouwens.
Overigens, van dat gehele startveld op Zandvoort sneuvelde ongeveer de helft in de loopgraven van de autosport. Maar dat mocht de pret niet drukken, toen niet.

Kootje

Mijn allereerste GP bezoeken kan ik me nog nauwelijks herinneren. Enige dat ik daar nog van weet is dat het ergens midden jaren '70 was, m'n oom bij Bridgestone, Pirelli, Michelin, in ieder geval bij 'n in de F1 aanwezige bandenfabrikant werkte en mij, m'n vader en z'n eigen zoon ieder jaar weer mee naar Zandvoort nam. Ik vond ravotten in de duinen, (was toen 'n jaar of 6,7) in die tijd veel interessanter dan wat zich op de baan afspeelde. Tot aan de laatste Nederlandse GP bleef ik trouw naar Zandvoort afreizen, maar pas in de pubertijd (begin jaren '80) begon ik me ook met de races bezig te houden en ging ik het kampioenschap met 'n half oog volgen. Als de races niet conflicteerde met het voetbal waar ik ook trouw om de week heenging, toen was om de week thuis op zondag om half drie nog heel gewoon, dan keek ik ze wel maar bleef er zeker niet voor thuis. Pas vanaf '94 greep het F1 virus me echt bij de kladden. Ik weet niet of het kwam door het ongeval van Senna, maar wrang genoeg was het wel die race die het vuurtje definitief aanwakkerde. Sindsdien slechts 2 races gemist en dus genoeg indrukwekkende momenten meegemaakt.

3phasE

Ik heb nog een tweede moment, maar dan op technologisch gebied:

16 Maart 2014, Albert park, Australië;
Voor het eerst in de geschiedenis van de formule 1 staan er 22 hi-tech hybrides* op de startgrid.
Een historisch moment en het begin van een nieuw tijdperk in de wereld van de autosport!
Een indrukwekkende prestatie van de FIA, de teams en vooral de motorenfabrikanten.....

* periode met alleen KERS niet meegerekend
The future is electric!

Kootje

Historisch wel, maar daar vind ik nu echt niets indrukwekkends aan. Das gewoon 'n kwestie van regelgeving, kom je niet met 'n hybride mag je ook niet meedoen. Dan vond ik het indrukwekkender dat Audi de eerste keer met 'n hybride direct LeMans wist te winnen, maar ja ... das niet F1 gerelateerd. ;D

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 15 oktober 2014 - 19:41:16
Meest indrukwekkende zou ik het niet willen noemen, maar een van de momenten waar ik altijd aan terug denk als ik het over F1 heb en hoe mijn passie gegroeid is, is de inhaalactie van Mika Hakkinen op Michael Schumacher in Spa 2000. Niet live gezien alleen op televisie. Maar zelfs toen als Schumacher-fan genoot ik volop van deze inhaalactie. Schitterend.

Heb ik altijd een verschrikkelijk overhypte inhaalactie gevonden. Totaal niet bijzonder: Häkkinen neemt veel meer snelheid mee en pakt Schumacher daar puur op motorvermogen. Natuurlijk maakt hij handig gebruik van de situatie en kiest hij de binnenkant als Schumacher om Zonta heen rijdt, maar that's it. Overigens vond ik het eerder een fout van Schumacher -die besloot buitenom te gaan en zo de binnenkant niet kon verdedigen- dan een succes voor Häkkinen.