Wat is het meest indrukwekkende F1 moment dat jij live hebt meegemaakt?

Gestart door Tuesday, 15 oktober 2014 - 18:58:36

« vorige - volgende »

Tuesday

In een ander topic ging het over Vettel die al dan niet zou gaan winnen in een Ferrari. Nou bedacht ik me dat ie al een keer gewonnen heeft met een Ferrari motor nl in 2008 en ben ff het einde van die race terug gaan kijken (tja, als Vettel fan moet ik het  momenteel van terugkijken hebben). De (Engelse) commentatoren zijn lyrisch en hebben het over 1 van de mooiste momenten ooit. Nou vroeg ik mij af wat er nog meer allemaal in dat rijtje past. Voor mij is dit denk ik wel het mooiste moment dat ik me zo kan herinneren. Wat is dat voor jullie? met live bedoel ik zowel TV als circuit overigens.


Pancake Shield

Meest indrukwekkende zou ik het niet willen noemen, maar een van de momenten waar ik altijd aan terug denk als ik het over F1 heb en hoe mijn passie gegroeid is, is de inhaalactie van Mika Hakkinen op Michael Schumacher in Spa 2000. Niet live gezien alleen op televisie. Maar zelfs toen als Schumacher-fan genoot ik volop van deze inhaalactie. Schitterend.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Matthijs

Helaas was dat de dood van Senna. Ik was 13 maar ik herinner me nog het onheilspellende gevoel dat het vreselijk mis was.

Wings

Imola 1994. Steekt met hoofd en schouders boven al de momenten uit.

Jehoentelaar

In de autosport in het algemeen het ongeluk van Dan Wheldon (morgen precies drie jaar geleden). F1-specifiek springt er niet iets bovenuit behalve de races waarin Alonso zijn titels binnenhaalde (opmerking: eerste gekeken race was Monaco 1996)

Wallie

Japan 2000 schiet mij dan als eerste te binnen:


Puntje van de bank werk, de ontlading bij de Duitsers, de Italianen, schitterend!

Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Leroy

Mijn eerste echte grand prix! Hochenheim ! 2004 schumi won de race, kimi sinde de banden stapel in !

0634

Citaat van: Wings op 15 oktober 2014 - 20:34:34
Imola 1994. Steekt met hoofd en schouders boven al de momenten uit.

+1. En dan niet alleen Senna, maar t hele weekend.

Kootje

Tsja ... dat zijn er meerdere eigenlijk.

Momenten die me altijd bij zullen blijven zijn die magistrale regenrace in Monaco waarbij Senna bijna vloog, maar ook het rondenlange gevecht tussen Villeneuve en Pironi op Dijon Prenois en de inhaalacties van Hakkinen op Schumacher in België (die met Zonta), of die van Montoya op R. Schumacher en Räikkönen in Brazilië. De meest memorabele teamstrijd werd toch wel geleverd door Prost en Senna in hun tijd bij McLaren en de dominantie van Schumacher en Vettel zal ik ook nooit vergeten. Qua fatale ongevallen staan uiteraard die van Senna, maar ook die van Villeneuve in m'n geheugen geprint en wellicht dat daar die van Bianchi bij gaat komen. Van de niet fatale staan vooral die van Kubica in Canada en Lauda op de Nordschleiffe me nog goed bij en van die laatste maakte uiteraard ook z'n comeback 6 weken later diepe indruk. Qua debuut kunnen we niet om Hamilton heen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al die dingen maakten, weliswaar op verschillende manieren, diepe indruk op me. Maar het meest indrukwekkende F1 moment ooit speelde zich wat mij betreft niet op de baan, zelfs niet op 'n circuit af. Hetgeen het meest indruk op me maakte is toch wel de uittocht van Ayrton Senna. Krijg er weer de rillingen van.






Perton

Op tv als mooi moment de titel van Hamilton.

Op tv minder mooi (niet F1), het ongeval van Henry Surtees, was eerste fatale ongeval in een klasse die ik volgde die ik ook daadwerkelijk live zag gebeuren. En daarna in mindere mate ook Dan Wheldon en Marco Simoncelli, maar toen was ik er eigenlijk al een beetje aan gewend. Natuurlijk was het toen nog steeds kut, maar qua weinig nieuws dat binnenkwam en pure onduidelijkheid verliep dat net als bij Surtees, dus zag ik de bui al wel hangen. Plus bij Simoncelli wist ik het ook meteen omdat ik zijn helm door het scherm zag rollen (en ik een kort moment even dacht dat zijn hoofd er letterlijk af was gereden....)

En ik was in Spa 2001, wat qua crash van Luciano Burti niet heel chill was om als 14-jarige jongen bij te zijn. Wat de meeste impact gaf was echter niet de crash, maar degene naast wie ik zat had zo'n scanner waarmee je het commentaar van Olav Mol kon horen. Op een gegeven moment ging RTL 7 (of wat het toen ook was) naar de reclame, maar op het circuit bleven we Mol wel horen praten met zijn producer, en dat was een heel andere stem dan op tv te horen was. Met dingen als: "We moeten professioneel blijven, wat er ook gebeurt, etc. etc." Die toon vergrootte de onzekerheid van ons op de tribune.

BMW.WilliamsF1

Bedoel je met live mee gemaakt echt op bij de race aanwezig of op TV? :)

Ik ga ff voor live aanwezig. Ben 3 keer bij een F1 race geweest. De 1e keer was bij die gekke race op de Nurburgring in 1999. Toen won Herbert de race in een Stewart. Badoer viel uit in een Minardi en zat te janken naast zijn auto. En zo gebeurde er nog veel meer.

De 2e race was in 2003 ook op de Nurburging. Toen werd Michael Schumacher door Montoya van de baan gekegeld in de Dunlop Kehre. Ik als BMW Williams fan kon dat wel waarderen, maar de Duitsers op de tribune niet :D Williams haalde toen een puike 1-2 daaro :)

Dat was het qua live races.

Het meest indrukwekkende wat ik op TV heb gezien vind ik heel moeilijk te zeggen. Ik kan zo niet echt iets verzinnen :(

Tuesday

Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 15 oktober 2014 - 23:41:31
Bedoel je met live mee gemaakt echt op bij de race aanwezig of op TV? :)
dat staat in de eerste post ;) maar je mag ook van beide 1 kiezen, of meerdere momenten. Het ging mij er eigenlijk meer om om een lijstje met echt historische F1 momenten te krijgen nav die opmerking van 1 van die commentatoren. Maar goed, voor mezelf zou ik dan als mooiste race waarbij ik aanwezig was Indianapolis 2003 noemen waar Schumacher een enorm voorschot nam op de titel en als historisch moment, wat ik destijds niet gezien heb, maar later wel, zou ik dan Spanje 1996 noemen, de 1e overwinning van Schumacher voor Ferrari, in de stromende regen.

gloudiesaurus

Imola 1994 was het meest indrukwekkende. Als positieve uitschieter de 3e plaats van Jos Verstappen in Hongarije. Ik was toen 10 jaar oud en weet het nog als de dag van gisteren:

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Op TV: De strijd tussen Prost en Senna van 1988 tot 1990. Live, 1979....Villeneuve die op drie wielen terug rijdt naar de pitstraat...6 jaar was k toen, maar ik herinner het mij nog heel goed! :)


Figge

Citaat van: Pancake Shield op 15 oktober 2014 - 19:41:16
Meest indrukwekkende zou ik het niet willen noemen, maar een van de momenten waar ik altijd aan terug denk als ik het over F1 heb en hoe mijn passie gegroeid is, is de inhaalactie van Mika Hakkinen op Michael Schumacher in Spa 2000. Niet live gezien alleen op televisie. Maar zelfs toen als Schumacher-fan genoot ik volop van deze inhaalactie. Schitterend.

Dit moment staat bij mij ook absoluut op nummer 1. De spanningsboog in het kampioenschap, het unfaire verdedigen van Schumacher in de rondes ervoor. Zonta duikt op en Hakkinen knalt em via 2 wielen door het gras voorbij beiden. Heldendaad, puur intuïtief. Gewoonweg geweldig.