Wat is het meest indrukwekkende F1 moment dat jij live hebt meegemaakt?

Gestart door Tuesday, 15 oktober 2014 - 18:58:36

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Jeroen op 20 oktober 2014 - 22:19:04
Dat heb ik één keer gehad, in 94. De eerlijkheid gebied me echter te zeggen dat 90 ook niet helemaal fair was, maar 89 vermoedelijk ook weer niet.

Wel moet ik zeggen dat alledrie die kampioenen op zich wel verdiende kampioenen waren, dat dan wel.

Dan zitten we op één lijn. Achteraf vind ik het wel moeilijk want Schumacher kreeg lullige straffen om kunstmatige spanning in het seizoen te blazen (en omdat de FIA het gebruik van TC niet kon bewijzen) maar de Benetton was illegaal. Dat wist iedereen. Dus ja, moeilijk, maar op dat moment vond ik het verschrikkelijk. De Benetton van de Duitser was in de muur geklapt en vermoedelijk defect. Dus moest Hill worden geëlimineerd. En dan natuurlijk 1989, tot op de dag van vandaag heb ik een schurft hekel gehad aan JMB. Nog steeds vind ik de straf belachelijk en was hij ook (mede)debet aan het incident. De basis werd in Suzuka 1989 al gelegd natuurlijk.

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 22:44:35
In dat geval herinner ik het mij verkeerd. Maar staat verder los van mijn gevoel dat Massa hier Kimi liet winnen waarvoor hij een woord van dank van de Fin ontving.
ja, want zonder die 2e plaats van Massa was Alonso kampioen geweest ;) in een tijd van teamorders ga je niet zo maar ff in de pers je teamgenoot bedanken voor het cadeau krijgen van de overwinning.

Wings

Ja oke, voor mijn gevoel was Massa de snellere maar het was Kimi die kampioen kon worden. Dus mocht hij winnen. Als jij dat anders hebt ervaren prima hoor. Verder geen discussie waard lijkt me.

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 23:21:12
Ja oke, voor mijn gevoel was Massa de snellere maar het was Kimi die kampioen kon worden. Dus mocht hij winnen. Als jij dat anders hebt ervaren prima hoor. Verder geen discussie waard lijkt me.
ik weet het echt niet. Massa was in Q3 het snelste, Raikkonen was dat in Q2 nog, wat mogelijk duidt op wat meer brandstof. Ik weet niet wat de tactiek van Ferrari was, ik kan me voorstellen dat ze iig controle wilden en dus een Ferrari op pole. Raikkonen kon bij de 2e stop ook wat langer door, had wellicht nog wat meer benzine aan boord en deed een kortere laatste stint waardoor hij sowieso al minder benzine mee moest en dus een kortere stoptijd had. Dat plus 2 snelle rondjes voor zn stop zou m in principe voor Massa hebben gebracht. Maar goed, ik snap de andere kant van het verhaal ook wel natuurlijk, Massa mocht deze race met Alonso op P3 en Hamilton op P7 natuurlijk sowieso niet winnen. Kimi had trouwens ook echt wel het momentum in de 2e helft van het seizoen, alleen in Turkije was Massa hem net te snel af.

Jozef

Ik zat hier de laatste dagen nog even over na te denken: wat waren momenten die ik me echt nog visueel kan voorstellen die nog niet in dit topic genoemd zijn? De overwinning van Button in de GP van Hongarije 2006 kwam bij me op. Zijn eerste zege, en ook de eerste van BAR. Achteraf bekeken een typische Button-race: half nat, half droog. Ik denk niet dat ik iemand ooit zo blij heb zien zijn met een overwinning.

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2006/08/jensonbutton_honda_hungaroring_20061.jpg

Edit: en gelijk een kleine quizvraag: wie vierde in dezelfde race het enige podium van zijn carrière?

0634


Wings

@Tuesday, zoals ik al zei, ervoer ik dat anders. Weet nog wel dat er berekeningen waren (en nieuwssites) die dat onderstreepte maar vind het simpelweg te onbelangrijk om dat na 6 jaren weer allemaal op te graven en uit te zoeken. Dus ik heb er vrede mee dat wij hier anders over denken.


FolkertE

Citaat van: Jeroen op 20 oktober 2014 - 18:46:32
Citaat van: F1fan2987 op 20 oktober 2014 - 10:01:38
Citaat van: Tuesday op 20 oktober 2014 - 01:27:15
Citaat van: Perton op 20 oktober 2014 - 00:39:34
Ahja ik herinnerde het me verkeerd. Volgens mij (maar daar kan ik me dan ook in vergissen) was het echter wel zo dat Raikkonen het gat voor de pitstops redelijk toevallig wist te verkleinen. En wat ik nog wel zeker weet, is dat de algemene consensus destijds was dat men, in een tijd van verboden teamorders, Raikkonen een beetje heeft geholpen.

Maar dat was mijn punt ook verder niet, natuurlijk, en ik ga er ook geen discussie over voeren of Raikkonen die overwinning al dan niet cadeau heeft gekrijgen. Het punt was dat ik de wereldtitel niet per se wereldklasse zou noemen.
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.
Het blijft gissen inderdaad, maar Kimi was het hele weekend wel op gelijke hoogte met Massa.
2007 was 1 van de mooiste jaren van afgelopen decennium. Samen met 2012 en 2010. Hoop dat we dat volgend jaar weer zien. Ferrari, RBR, Mercedes en Mclaren.

2008 was niks, vond je ;)

Nee, dat eindigde zoals verwacht.
Maar ja, die was ik ook vergeten. Zat op het puntje van me stoel in de laatste race. Waren ook mooie races dat jaar.

@Wings: 94 inderdaad, wat een gebeurtenissen waren er dat jaar. Negatieve zin in dit geval. De pit brand van Jos was er ook 1 om nooit te vergeten. Al keek ik pas halverwege de laatste race van dat jaar, ik hoorde het wel op het nieuws.

Waren trouwens ook hele boel momenten die ik niet live op de tv kan herinneren, maar jaren later zag. Zoals de crash van Berger in Imola 1989. Man, dat was dus echt identiek aan Senna. Ik heb er altijd over horen praten, maar ik zag hem dus dit weekend voor het eerst. Kippevel. Gelukkig wist ik wel dat het goed met hem zou aflopen, maar man oh man van zulke momenten word je gewoon niet goed.

Pancake Shield

Ik wilde er nog eentje toevoegen aan mijn lijst: Brazilie 2003. Knotsgekke race ook met veel crashes (heftige ook Alonso etc). Maar vooral, omdat ik ook gedurende zijn hele F1-carriere groot fan van Fisichella geweest ben. Dus toen die race werd afgevlagd, stond ik echt bij te springen van blijdschap, omdat ie in zo'n gekke race in een Jordan de race gewonnen had. En toen stak de wedstrijdleiding daar een stokje voor. Gelukkig waren erna nog twee leuke overwinningen van hem :).
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

Ik vind het nog steeds schandalig dat hij op een vrijdagochtendje in Imola voor een foto-momentje de beker alsnog van Coulthard overhandigd kreegt. Dat had de FIA wel iets mooier op mogen lossen. Maar ik ga me nu gedragen als de gemiddelde politicus: welke oplossing dan beter zou zijn geweest, weet ik ook niet.

FolkertE

Citaat van: Perton op 21 oktober 2014 - 12:34:06
Ik vind het nog steeds schandalig dat hij op een vrijdagochtendje in Imola voor een foto-momentje de beker alsnog van Coulthard overhandigd kreegt. Dat had de FIA wel iets mooier op mogen lossen. Maar ik ga me nu gedragen als de gemiddelde politicus: welke oplossing dan beter zou zijn geweest, weet ik ook niet.
Was het niet Raikkonen die hem overhandigde? Want die won de race.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2014 - 06:06:16
Dat was Pedro Martinez de la Rosa. Hij werd tweede.
Werd die 2de? Gek, dat kan ik me helemaal niet meer herinneren. Ik weet wel dat Kubica toen voor Sauber zijn 1ste punt pakte, maar toen ook werd gestraft omdat hij te licht zou zijn geweest.

Perton

Citaat van: F1fan2987 op 21 oktober 2014 - 12:37:13
Citaat van: Perton op 21 oktober 2014 - 12:34:06
Ik vind het nog steeds schandalig dat hij op een vrijdagochtendje in Imola voor een foto-momentje de beker alsnog van Coulthard overhandigd kreegt. Dat had de FIA wel iets mooier op mogen lossen. Maar ik ga me nu gedragen als de gemiddelde politicus: welke oplossing dan beter zou zijn geweest, weet ik ook niet.
Was het niet Raikkonen die hem overhandigde? Want die won de race.
Je hebt helemaal gelijk.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 20 oktober 2014 - 21:32:30
Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 20:57:40
Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 19:24:32
Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 09:31:45
Bij bijvoorbeeld 2008 heb ik nog altijd het idee dat, indien Massa kampioen was geworden, altijd de smet van de controversiële race op Spa aan die titel bleef kleven. Daarom was ik destijds ook wel blij  dat Hamilton toch kampioen werd. Zulke controversiële momenten waren er in 2007 gelukkig niet, want dat blijft altijd moeilijk als de titel op slechts één puntje beslist wordt.

Waarom? Er kleeft toch ook geen smet op de titel van Kimi?

Klopt, er kleeft geen smet op die titel. Wat ik hiermee bedoelde, was dat wanneer er coureurs zo ontzettend dicht bij elkaar eindigen in het klassement zoals in 2007 en 2008 je algauw controversiële momenten kan vinden om de 'eerlijkheid' van een titel te ontkrachten. Daarom gaf ik het voorbeeld van 2008, toen iedereen het tot de laatste minuut had over de 'oneerlijke straf' in Spa. Daarom ben ik nu ook wel bang om die dubbele punten in Abu Dhabi, dan kan iemand dmv die dubbele punten alsnog kampioen worden, terwijl deze regeling nou niet direct op een bijster mooi circuit wordt toegepast. Stel dat Rosberg dankzij deze dubbele punten kampioen wordt, reken maar dat de f1-wereld op zijn kop staat.

Om hier nog verder over door te gaan: toen vroeger alleen je beste zoveel races meetelden voor het klassement zijn er toch enkele keren kampioenen geweest, die eigenlijk niet de meeste punten hadden.

Hoezo? Verdient hij die titel minder dan Hamilton dan?
Nou als Rosberg wint dankzij de dubbele punten verdient hij de titel in mijn ogen niet echt. Dat is echt de domste regel die er maar kan zijn. Waarom zou 1 race 2 keer zo veel punten waard zijn. Je zou maar uitvallen die race. Ben je het hele jaar duidelijk de betere, word het als nog door je neus geboord omdat de laatste race dubbele punten is. Regel of niet, voor mij is de coureur die zonder de dubbele punten kampioen zou zijn, de echte terechte kampioen.
Of er moet bedoeld worden dat Rosberg ook een titel verdiend. Maar op prestaties van dit jaar(tot nu toe)? Verdiend Hamilton hem iig meer.

Overigens heb ik ook niet zo heel vaak gehad dat de coureur die de titel won, hem het minste verdiende of onterecht was.
1994 misschien, maar zonder de straffen was Schumacher met gemak kampioen geworden.
2010 een beetje, maar ook niet iets waar van ik walgde.
Ja dit jaar als Rosberg kampioen zou worden.


Overigens staan mij 3 straffen van 2008 nog bij. Japan en België waren voor Hamilton echt onterechte straffen. Waarom in godsnaam daar nu gestraft werd snap ik nog steeds niet.

En natuurlijk Hamilons grootste fout

Overigens wel frappant dat de actie van Rosberg vaak vergeten word.


Citaat van: Perton op 21 oktober 2014 - 13:22:02
Citaat van: F1fan2987 op 21 oktober 2014 - 12:37:13
Citaat van: Perton op 21 oktober 2014 - 12:34:06
Ik vind het nog steeds schandalig dat hij op een vrijdagochtendje in Imola voor een foto-momentje de beker alsnog van Coulthard overhandigd kreegt. Dat had de FIA wel iets mooier op mogen lossen. Maar ik ga me nu gedragen als de gemiddelde politicus: welke oplossing dan beter zou zijn geweest, weet ik ook niet.
Was het niet Raikkonen die hem overhandigde? Want die won de race.
Je hebt helemaal gelijk.
Weet ik, heb ik bijna altijd wel ;D

Jozef

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2014 - 06:06:16
Dat was Pedro Martinez de la Rosa. Hij werd tweede.

Inderdaad, zijn helm is te zien op de achtergrond van de foto die ik postte. Wist je dat nog of heb je het opgezocht? Ik was het zelf vergeten, totdat ik die foto zag.