Wat is het meest indrukwekkende F1 moment dat jij live hebt meegemaakt?

Gestart door Tuesday, 15 oktober 2014 - 18:58:36

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 20 oktober 2014 - 01:27:15
Citaat van: Perton op 20 oktober 2014 - 00:39:34
Ahja ik herinnerde het me verkeerd. Volgens mij (maar daar kan ik me dan ook in vergissen) was het echter wel zo dat Raikkonen het gat voor de pitstops redelijk toevallig wist te verkleinen. En wat ik nog wel zeker weet, is dat de algemene consensus destijds was dat men, in een tijd van verboden teamorders, Raikkonen een beetje heeft geholpen.

Maar dat was mijn punt ook verder niet, natuurlijk, en ik ga er ook geen discussie over voeren of Raikkonen die overwinning al dan niet cadeau heeft gekrijgen. Het punt was dat ik de wereldtitel niet per se wereldklasse zou noemen.
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.
Het blijft gissen inderdaad, maar Kimi was het hele weekend wel op gelijke hoogte met Massa.
2007 was 1 van de mooiste jaren van afgelopen decennium. Samen met 2012 en 2010. Hoop dat we dat volgend jaar weer zien. Ferrari, RBR, Mercedes en Mclaren. 

NielsD

Het mooiste live-moment was voor mij Spa 2010 toen ik voor het eerst de motoren hoorde. Kippenvel. Gruwelijk. Mooiste aan die race was dat Vetteltje in één keer met een lekke band langs kwam rijden. Toen kon ik een glimlach niet onderdrukken.

Ik ga voor Massa - Hamilton 2008. Die race herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Helemaal de vader van Felipe, heerlijk. Ook Abu Dhabi 2010 was een hele leuke, met een wat mindere uitkomst.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

De finale van 2008 was inderdaad een van die doldwaze momenten waarop hier de hele familie van de bank stuiterde met wat er allemaal in vredesnaam aan de hand was. Die spanning in zo'n wedstrijd (net als in 2012 overigens, maar toen genoot ik er een stuk minder van) is prachtig. Hoop dat we dat dit jaar ook weer mogen meemaken.

0634

Citaat van: F1fan2987 op 20 oktober 2014 - 10:01:38
Citaat van: Tuesday op 20 oktober 2014 - 01:27:15
Citaat van: Perton op 20 oktober 2014 - 00:39:34
Ahja ik herinnerde het me verkeerd. Volgens mij (maar daar kan ik me dan ook in vergissen) was het echter wel zo dat Raikkonen het gat voor de pitstops redelijk toevallig wist te verkleinen. En wat ik nog wel zeker weet, is dat de algemene consensus destijds was dat men, in een tijd van verboden teamorders, Raikkonen een beetje heeft geholpen.

Maar dat was mijn punt ook verder niet, natuurlijk, en ik ga er ook geen discussie over voeren of Raikkonen die overwinning al dan niet cadeau heeft gekrijgen. Het punt was dat ik de wereldtitel niet per se wereldklasse zou noemen.
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.
Het blijft gissen inderdaad, maar Kimi was het hele weekend wel op gelijke hoogte met Massa.
2007 was 1 van de mooiste jaren van afgelopen decennium. Samen met 2012 en 2010. Hoop dat we dat volgend jaar weer zien. Ferrari, RBR, Mercedes en Mclaren.

2008 was niks, vond je ;)

Wings

Citaat van: Tuesday op 20 oktober 2014 - 01:27:15
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.

Gissen? Massa was in zijn in- en outlap inclusief pitstop 7 seconden langzamer dan Kimi...

Wings

Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 09:31:45
Bij bijvoorbeeld 2008 heb ik nog altijd het idee dat, indien Massa kampioen was geworden, altijd de smet van de controversiële race op Spa aan die titel bleef kleven. Daarom was ik destijds ook wel blij  dat Hamilton toch kampioen werd. Zulke controversiële momenten waren er in 2007 gelukkig niet, want dat blijft altijd moeilijk als de titel op slechts één puntje beslist wordt.

Waarom? Er kleeft toch ook geen smet op de titel van Kimi?

Wings

Paar momenten die indruk hebben gemaakt:

- Senna Prost, Suzuka.
- Prost Senna, Suzuka.
- Prost Monza 1993 (ow yeah)!
- Seizoen 1993 van Senna.
- 1994 Imola.
- 1994 Hockenheim.
- 1994 Adelaide.
- 1996 Estoril.
- 1996 Suzuka.
- 1997 Hongarije.
- 1998 Spa Fracorchamps
- 2000 Suzuka
- 2006 Monza.

En dan nog een paar crashes zoals die van Caffi, Donely, Zanardi, Häkkinen, Schumacher, Kubica, Barrichello.

maartenf1

Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 19:24:32
Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 09:31:45
Bij bijvoorbeeld 2008 heb ik nog altijd het idee dat, indien Massa kampioen was geworden, altijd de smet van de controversiële race op Spa aan die titel bleef kleven. Daarom was ik destijds ook wel blij  dat Hamilton toch kampioen werd. Zulke controversiële momenten waren er in 2007 gelukkig niet, want dat blijft altijd moeilijk als de titel op slechts één puntje beslist wordt.

Waarom? Er kleeft toch ook geen smet op de titel van Kimi?

Klopt, er kleeft geen smet op die titel. Wat ik hiermee bedoelde, was dat wanneer er coureurs zo ontzettend dicht bij elkaar eindigen in het klassement zoals in 2007 en 2008 je algauw controversiële momenten kan vinden om de 'eerlijkheid' van een titel te ontkrachten. Daarom gaf ik het voorbeeld van 2008, toen iedereen het tot de laatste minuut had over de 'oneerlijke straf' in Spa. Daarom ben ik nu ook wel bang om die dubbele punten in Abu Dhabi, dan kan iemand dmv die dubbele punten alsnog kampioen worden, terwijl deze regeling nou niet direct op een bijster mooi circuit wordt toegepast. Stel dat Rosberg dankzij deze dubbele punten kampioen wordt, reken maar dat de f1-wereld op zijn kop staat.

Om hier nog verder over door te gaan: toen vroeger alleen je beste zoveel races meetelden voor het klassement zijn er toch enkele keren kampioenen geweest, die eigenlijk niet de meeste punten hadden.

Sabai

Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 20:57:40
Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 19:24:32
Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 09:31:45
Bij bijvoorbeeld 2008 heb ik nog altijd het idee dat, indien Massa kampioen was geworden, altijd de smet van de controversiële race op Spa aan die titel bleef kleven. Daarom was ik destijds ook wel blij  dat Hamilton toch kampioen werd. Zulke controversiële momenten waren er in 2007 gelukkig niet, want dat blijft altijd moeilijk als de titel op slechts één puntje beslist wordt.

Waarom? Er kleeft toch ook geen smet op de titel van Kimi?

Klopt, er kleeft geen smet op die titel. Wat ik hiermee bedoelde, was dat wanneer er coureurs zo ontzettend dicht bij elkaar eindigen in het klassement zoals in 2007 en 2008 je algauw controversiële momenten kan vinden om de 'eerlijkheid' van een titel te ontkrachten. Daarom gaf ik het voorbeeld van 2008, toen iedereen het tot de laatste minuut had over de 'oneerlijke straf' in Spa. Daarom ben ik nu ook wel bang om die dubbele punten in Abu Dhabi, dan kan iemand dmv die dubbele punten alsnog kampioen worden, terwijl deze regeling nou niet direct op een bijster mooi circuit wordt toegepast. Stel dat Rosberg dankzij deze dubbele punten kampioen wordt, reken maar dat de f1-wereld op zijn kop staat.

Om hier nog verder over door te gaan: toen vroeger alleen je beste zoveel races meetelden voor het klassement zijn er toch enkele keren kampioenen geweest, die eigenlijk niet de meeste punten hadden.

Hoezo? Verdient hij die titel minder dan Hamilton dan?

0634

Ook indrukwekkend voor mij, maar negatief, waren de beroemde Australische klapband van Mansell (zat ik huilend voor de tv als jochie) en de blunder van Senna in Monaco. Pijnlijke momenten voor een fan, maar wel indrukwekkend natuurlijk.

Wings

Citaat van: maartenf1 op 20 oktober 2014 - 20:57:40Wat ik hiermee bedoelde, was dat wanneer er coureurs zo ontzettend dicht bij elkaar eindigen in het klassement zoals in 2007 en 2008 je algauw controversiële momenten kan vinden om de 'eerlijkheid' van een titel te ontkrachten.

Ik heb dat niet gauw. Natuurlijk is er altijd wel wat te vinden om een titel te ontkrachten dus de azijnpissers vinden altijd wel wat. In al de jaren dat ik Formule 1 kijk, heb ik twee keer het gevoel gehad dat het kampioenschap op een oneerlijke manier werd gewonnen. Op dat moment.

0634

Dat heb ik één keer gehad, in 94. De eerlijkheid gebied me echter te zeggen dat 90 ook niet helemaal fair was, maar 89 vermoedelijk ook weer niet.

Wel moet ik zeggen dat alledrie die kampioenen op zich wel verdiende kampioenen waren, dat dan wel.

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 oktober 2014 - 19:21:10
Citaat van: Tuesday op 20 oktober 2014 - 01:27:15
tja, blijft toch een beetje gissen, wat dat betreft heeft Ferrari heb prima gedaan. Ik denk wel dat Kimi geholpen is, maar dan vooral met de strategie. Of Massa van zn gas is gegaan weet ik echt niet.

Gissen? Massa was in zijn in- en outlap inclusief pitstop 7 seconden langzamer dan Kimi...
ok, hier heb je de cijfers, mag jij ff uitleggen hoe je op die 7 seconden komt, eerste rijtje is van Massa, 2e van Raikkonen.

47: 1:13.242 - 1:13.194
48: 1:13.246 - 1:13.547
49: 1:13.253 - 1:13.181
50: 1:22,9     - 1:13.497 Massa pit
51: 1:34.276 - 1:12.736
52: 1:12.965 - 1:12.790
53: 1:12.987 - 1:21,5     Raikkonen pit
54: 1:15.037 - 1:33.251

Dat laatste rondje was Kimi zn outlap, daar verloor Massa 1,1 seconden, maar pas in sector 2 en 3 toen Kimi alweer terug was op de baan.Gat voor de pitstop van Massa was rond de seconde. Het verschil 1 ronde voor tijd was 4,2 seconden, Raikkonen reed die race ook de snelste raceronde.

Wings

In dat geval herinner ik het mij verkeerd. Maar staat verder los van mijn gevoel dat Massa hier Kimi liet winnen waarvoor hij een woord van dank van de Fin ontving.