Team orders

Gestart door Leroy, 10 oktober 2014 - 10:33:05

« vorige - volgende »

Perton

Aangezien Alonso, Minardi even niet meegerekend, drie keer van team is gewisseld, daarbij twee keer een grote reglementswijziging heeft meegemaakt terwijl hij nog voor hetzelfde team reed (2008/2009 Renault en 2013/2014 Ferrari), en eigenlijk altijd wel heeft weten te presteren, denk ik dat er in zijn geval weinig sprake is van enige mazzel. En dat idee heb ik eigenlijk ook bij Hamilton. Kwam ook telkens sterk uit de reglementswijzigingen en werd ook niet weggereden toen hij van team veranderde.

Nu heeft Raikkonen dat natuurlijk ook niet elke keer dat er iets verandert, maar die twee coureurs die jij noemt hebben het naar mijn idee vaak genoeg meegemaakt dat er iets veranderde, zonder dat dit echt ten koste ging van hun prestaties. Dan lijkt het mij absoluut geen mazzel voor hen of pech voor Raikkonen, maar een verschil in kwaliteit.

Edwin90

Zowel Alonso als Hamilton reden in 2009 geen best seizoen. Dat lag o.a. aan de wagen, maar het maakt het moeilijk in te schatten hoe goed ze dealden met de reglement wijzigingen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 11 oktober 2014 - 15:46:58
Aangezien Alonso, Minardi even niet meegerekend, drie keer van team is gewisseld, daarbij twee keer een grote reglementswijziging heeft meegemaakt terwijl hij nog voor hetzelfde team reed (2008/2009 Renault en 2013/2014 Ferrari), en eigenlijk altijd wel heeft weten te presteren, denk ik dat er in zijn geval weinig sprake is van enige mazzel. En dat idee heb ik eigenlijk ook bij Hamilton. Kwam ook telkens sterk uit de reglementswijzigingen en werd ook niet weggereden toen hij van team veranderde.

Nu heeft Raikkonen dat natuurlijk ook niet elke keer dat er iets verandert, maar die twee coureurs die jij noemt hebben het naar mijn idee vaak genoeg meegemaakt dat er iets veranderde, zonder dat dit echt ten koste ging van hun prestaties. Dan lijkt het mij absoluut geen mazzel voor hen of pech voor Raikkonen, maar een verschil in kwaliteit.
mwah, Hamilton had toch wel moeite met de wisseling van banden in 2011, niet letterlijk een reglementswijziging, maar wel een grote verandering.

Perton

#63
Citaat van: Edwin90 op 11 oktober 2014 - 16:03:03
Zowel Alonso als Hamilton reden in 2009 geen best seizoen. Dat lag o.a. aan de wagen, maar het maakt het moeilijk in te schatten hoe goed ze dealden met de reglement wijzigingen.
Och in mijn ogen deed Hamilton het prima in het begin, vervolgens had ie een paar moeilijke races, en vanaf de zomer had McLaren de zaakjes op orde, waarna dat zich ook uitte in de statistieken. 2009 vond ik eigenlijk een prima seizoen. Je kan nou eenmaal niet betere resultaten behalen dan de auto aankan. En ik had het idee dat Hamilton dat wel redelijk deed - in tegenstelling tot Raikkonen dit jaar. In mijn herinnering maakte Alonso redelijk gehakt van zijn teamgenoten dat jaar, al had je destijds natuurlijk ook de verhalen van een ongelijke tweede auto.

Tuesday, ach 2011 was een rampzalig jaar voor Hamilton door zijn vele crashes met Massa en het feit dat ie zijn relatie met Nicole Scherzinger te veel invloed liet hebben. Ik had niet het idee dat de banden nou het grote probleem waren. Maar goed, al is het wel zo, dan nog vind ik het maar een half voorbeeld, juist omdat er dat jaar zoveel zaken meespeelden bij de gebrekkige resultaten. Terwijl het Raikkonen eigenlijk al wel twee keer is overkomen - na zijn titel en dit jaar.

Tuesday

Citaat van: Perton op 11 oktober 2014 - 16:11:28
Citaat van: Edwin90 op 11 oktober 2014 - 16:03:03
Zowel Alonso als Hamilton reden in 2009 geen best seizoen. Dat lag o.a. aan de wagen, maar het maakt het moeilijk in te schatten hoe goed ze dealden met de reglement wijzigingen.
Tuesday, ach 2011 was een rampzalig jaar voor Hamilton door zijn vele crashes met Massa en het feit dat ie zijn relatie met Nicole Scherzinger te veel invloed liet hebben. Ik had niet het idee dat de banden nou het grote probleem waren. Maar goed, al is het wel zo, dan nog vind ik het maar een half voorbeeld, juist omdat er dat jaar zoveel zaken meespeelden bij de gebrekkige resultaten. Terwijl het Raikkonen eigenlijk al wel twee keer is gekomen - na zijn titel en dit jaar.
wat de reden ook was, dat heeft ook met kwaliteiten te maken. Vorig jaar had ie na een teamwisseling ook regelmatig problemen. Raikkonen vond ik persoonlijk in 2008 minder als in 2009, volgens mij waren er in 2008 geen grote wijzigingen. De enige die echt al heel lang zeer constant is, is Alonso. Ik zou Alonso trouwens wel eens willen zien tegen een echte jonge hond. Volgend jaar Magnussen wellicht? al betwijfel ik of die tot de top van de jongere generatie behoort.

Kootje

CitaatIk zou Alonso trouwens wel eens willen zien tegen een echte jonge hond. Volgend jaar Magnussen wellicht? al betwijfel ik of die tot de top van de jongere generatie behoort.

Hebben we in 2007 toch gezien. ;)

Perton

Citaat van: Tuesday op 11 oktober 2014 - 16:21:18
wat de reden ook was, dat heeft ook met kwaliteiten te maken.
Euh ja, maar dat ontken ik ook niet. Ik zeg alleen dat Raikkonen meer dan anderen een echt goede auto onder zijn kont moet hebben om goed te presteren. Dat Hamilton om psychologische redenen ook niet presteert is allemaal leuk en aardig, en maakt hem ongetwijfeld een mindere coureur dan iemand als Alonso of voor mijn part Schumacher, maar heeft verder vrij weinig te maken met Raikkonen.

Wings

Citaat van: Jeroen op 11 oktober 2014 - 14:05:08
Tja, ik zie gewoon terugkerende patronen, kan er weinig anders van maken. Die wereldtitel ten spijt waren Massa en Raikkonen in hun jaren samen lood om oud ijzer. Dan is het dus logisch dat ze zich ook gelijk verhouden tot Alonso. Al heb ik het idee (ik weet de teamduels niet) dat Massa zeker in kwali het Alonso moeilijker maakte dan Raikkonen nu.

Punttechnisch deed Massa het beter en qua snelheid zat hij (zeker op zaterdag) zelfs veel korter op Alonso en kon hem zelfs zo nu en dan verslaan. Kimi doet dat beduidend minder en zit ook veel verder weg.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 11 oktober 2014 - 14:14:54
Citaat van: Jeroen op 11 oktober 2014 - 14:05:08
Tja, ik zie gewoon terugkerende patronen, kan er weinig anders van maken. Die wereldtitel ten spijt waren Massa en Raikkonen in hun jaren samen lood om oud ijzer. Dan is het dus logisch dat ze zich ook gelijk verhouden tot Alonso. Al heb ik het idee (ik weet de teamduels niet) dat Massa zeker in kwali het Alonso moeilijker maakte dan Raikkonen nu.
Klopt, maar ik denk dat er meer achter zit dan alleen Alonso die zo goed is. Geen complotten oid, maar Kimi die niet comfortabel is met de auto, Kimi die toch wel wat pech heeft gekend. En vergeet niet dat Alonso altijd de nr 1 is geweest van Ferrar.

De rijders die jij supportert zijn toch wel pechvogels hé.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 11 oktober 2014 - 15:30:56
Dat zeker. En zoals Perton al zei, heeft Kimi een auto nodig die heel erg goed bij hem past. Maar zodra hij dat heeft, is hij 1 van de snelste op de baan.

Eigen beschrijf je hoe ik denk over gemiddelde rijders. Die kunnen pas !en alleen) excelleren als de situatie ideaal is.

Leroy

Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 08:05:25
Citaat van: F1fan2987 op 11 oktober 2014 - 15:30:56
Dat zeker. En zoals Perton al zei, heeft Kimi een auto nodig die heel erg goed bij hem past. Maar zodra hij dat heeft, is hij 1 van de snelste op de baan.

Eigen beschrijf je hoe ik denk over gemiddelde rijders. Die kunnen pas !en alleen) excelleren als de situatie ideaal is.

maar wat is een gemiddelde rijder? bedoel je daar kimi mee dan ? of bv een jenson button... ?  pastor maldonado snap ik dat die de stempel SLECHT zou krijgen op zijn voorhoofd...
Stel: wat zou kimi doen in een auto zoals die van red bull? of met die van Mclaren? want de ferrari is gewoon niet bijster... en tonen veel mankementen dit jaar...

ik denk namelijk dat als je kimi is een mclaren zet hij er meer uit kan halen dan dat button nu doet... het is een coureur die dit jaar een slechte auto heeft gekregen... (ik ben geen kimi supporter... maar vind dat hij wel een zeer goede coureur is... )


Jehoentelaar

Een gemiddelde rijder presteert wat mij betreft puur naar wat de auto kan, zonder opvallende pieken naar boven of naar beneden.

Leroy

uhmz... dus dan is bijna iedereen gemiddeld... volgens jou?

enkele uitblinkers... lewis nico seb felipe Valtteri en daniel? die zijn dus top?

aangezien fernando of heel goed of normaal of uitvalt?

dan zou trouwens vergne ook een topper zijn... met middenmoot auto P6 halen in bv singapore ... en zo zijn er nog een aantal races die goed gingen voor hem en kvyat...

ik weet niet of we zo moeten beredeneren ... eigenlijk kan je pas weten wat de rangorde van het veld is als je allemaal zelfde materiaal hebt....


Jehoentelaar

Heel veel F1-coureurs zijn wat mij betreft gemiddeld inderdaad. Kunnen leuk racen, brengen de auto op een schappelijke plek binnen en doen verder weinig rare dingen. Ik kan verder niet heel erg wijs worden uit je post, maar dit is wel een beetje hoe ik het zie. Staat ook los van of het spul hetzelfde materiaal heeft of niet aangezien ik het vergelijk met wat ik in de basis verwacht van wat je met het gegeven materiaal kan uitrichten. Dat maakt het allemaal behoorlijk subjectief, maar een objectief beeld van alle coureurs krijg je nooit, tenzij ze allemaal met dezelfde auto voor hetzelfde team rijden.

Perton

Citaat van: Leroyvdheuvel op 13 oktober 2014 - 12:04:56
uhmz... dus dan is bijna iedereen gemiddeld... volgens jou?
Lijkt mij wel een logische conclusie ja. Je kan niet 22 toprijders hebben, en ook niet alle 22 zullen slecht zijn. Daar zal een groep tussen moeten zitten. En of je dat dan de middenmoot noemt, of een gemiddelde rijder of hoe dan ook, dat verandert er verder vrij weinig aan.


Citaatik weet niet of we zo moeten beredeneren ... eigenlijk kan je pas weten wat de rangorde van het veld is als je allemaal zelfde materiaal hebt....
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Als teamgenoot A teamgenoot B steevast verslaat, weet je dat die (in dit jaar dan) in ieder geval al beter is dan teamgenoot B. De verschillen tussen de teams is natuurlijk een beetje natte vinger-werk, maar als bijvoorbeeld Bianchi steevast voor de Saubers eindigt en Chilton steevast achter de Saubers, kan je wel een beetje inschatten of Bianchi het heel goed doet, of dat de Sauber-coureurs het juist niet goed doen met hun materiaal. Een definitieve rangorde zal je nooit kunnen maken natuurlijk, en er zal altijd ruimte voor discussie zijn. Maar je kan met logisch nadenken wel een heel eind komen.

Je kan immers ook kijken naar het aantal fouten dat iemand maakt. Zo kan je stellen dat Hamilton een wat mindere zomerperiode had en Rosberg het juist in de eindfase van dit kampioenschap laat afweten. En als je dan kijkt naar de situaties waarin die fouten worden gemaakt zou je kunnen zeggen dat de ene eigenlijk beter presteert dan de ander.