Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 12:46:00
en die belachelijke 100kg brandstof verhogen naar 150KG ...(kunnen de teams richting de 15000 toeren gaan voor geluid bij bv de 4 en 6 cillinder)
Ja, jij vindt dat belachelijk, maar waarom is dat belachelijk? Ik vind dat er dit jaar minder ge'lift and coast' is dan vooraf werd gevreesd. En met de technologische ontwikkelingen verwacht ik dat het brandstofverbruik volgend jaar nog efficiënter wordt, waardoor er nog minder brandstof gespaard hoeft te worden.

Perton

Citaat van: Franky R. op 29 oktober 2014 - 23:16:17


Cosworth had IMHO geen intentie om voor 2014 een turbomotor te bouwen. En inderdaad waren hun motoren niet echt duur, maar echt top waren ze ook niet.
Als die teams bij Cosworth zouden zijn gebleven, dan zouden anderen hen weer 'gebrek aan ambitie' verwijten... :P

http://www.racecar-engineering.com/news/cosworth-reveals-2014-f1-power-unit/

Dat laatste punt heb je misschien wel gelijk in, maar alsnog is het dan een keuze om die ambitie te snel waar te willen maken. Als je er niet klaar voor bent, ben je er niet klaar voor.

Perton

Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2014 - 15:05:09
Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 12:46:00
en die belachelijke 100kg brandstof verhogen naar 150KG ...(kunnen de teams richting de 15000 toeren gaan voor geluid bij bv de 4 en 6 cillinder)
Ja, jij vindt dat belachelijk, maar waarom is dat belachelijk? Ik vind dat er dit jaar minder ge'lift and coast' is dan vooraf werd gevreesd. En met de technologische ontwikkelingen verwacht ik dat het brandstofverbruik volgend jaar nog efficiënter wordt, waardoor er nog minder brandstof gespaard hoeft te worden.
Hier sluit ik me bij aan.

Leroy

Citaat van: Perton op 30 oktober 2014 - 15:14:26
Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2014 - 15:05:09
Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 12:46:00
en die belachelijke 100kg brandstof verhogen naar 150KG ...(kunnen de teams richting de 15000 toeren gaan voor geluid bij bv de 4 en 6 cillinder)
Ja, jij vindt dat belachelijk, maar waarom is dat belachelijk? Ik vind dat er dit jaar minder ge'lift and coast' is dan vooraf werd gevreesd. En met de technologische ontwikkelingen verwacht ik dat het brandstofverbruik volgend jaar nog efficiënter wordt, waardoor er nog minder brandstof gespaard hoeft te worden.
Hier sluit ik me bij aan.

belachelijk voor het publiek... maar goed voor een efficiënter brandstof verbruik... dat klopt! maar heb jij dit jaar een race bezocht? ik ging daarom naartoe om emotioneel te worden van het gejank van de motoren... maar nu komt er een bruuuuuuuum bruuuuuuuuuuum bruuuuuuuuuuuuum grasmaaier voorbij met 300 km\h .... je hebt geen oordoppen meer nodig...

als die regel eraf is... kunnen de motoren meer toeren maken... komt de emotie weer terug... komen de fans ook weer terug naar de races... (let op! volgend jaar zitten de tribunes nog minder vol) kunnen teams verdienen op merchandise en mee graaien in een grotere F1 pot...

ze kunnen er nog steeds een beperking op zetten ! maar doe dan net wat meer brandstof!

Perton

Waarom belachelijk voor het publiek? Ik ben blij dat ik geen oordoppen meer nodig heb. Als ik hard geluid wil ga ik wel naar Sensation Black of naar een EuroBOSS-race (of hoe die shit tegenwoordig ook heet).

Ik kijk Formule 1 voor de spannende races, met als bonus de beste technologie. En in tegenstelling tot wat veel mensen vaak denken, betekent dat 'de beste technologie die relevant is', want je zou ook met een 20 liter brandstof per ronde slurpende V16 kunnen gaan rijden, maar daar kom je als raceklasse niet mee weg. Het is in feite een soort 'survival of the fittest', maar dan anders.

Ik hoef niet per se een race bezocht te hebben om een mening te hebben over de weg die de Formule 1 is ingeslagen. Maar van mij mag je prima hoog geluid willen horen. Wees dan alleen niet verbaasd als de sponsoren langzaam uit de sport verdwijnen, want er komt een punt dat het geassocieerd worden met onzuinige auto's (wat in het geval van de Formule 1 natuurlijk zeer, zeer relatief is) niet langer maatschappelijk geaccepteerd wordt. Misschien over 5 jaar, misschien over 10 jaar, misschien wel over 25.

Ik zeg ook verder niet dat de huidige turbo's met 100kg brandstof de geweldige oplossing zijn. Maar het is een eerste stap. Waar ik bijzonder blij mee ben, in ieder geval.

Figge

Citaat van: Perton op 30 oktober 2014 - 15:14:26
Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2014 - 15:05:09
Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 12:46:00
en die belachelijke 100kg brandstof verhogen naar 150KG ...(kunnen de teams richting de 15000 toeren gaan voor geluid bij bv de 4 en 6 cillinder)
Ja, jij vindt dat belachelijk, maar waarom is dat belachelijk? Ik vind dat er dit jaar minder ge'lift and coast' is dan vooraf werd gevreesd. En met de technologische ontwikkelingen verwacht ik dat het brandstofverbruik volgend jaar nog efficiënter wordt, waardoor er nog minder brandstof gespaard hoeft te worden.
Hier sluit ik me bij aan.

Tijd zal het leren. Ik heb geen verstand van motortechniek, maar uit welk mechanisme van de motor kun je dan met minder brandstof verbruik meer toeren maken? moet dat met ondersteuning van andere hybride accu's? De turbodruk is begrensd. Ik hoop echt dat ze volgend jaar een stukmeer PK's halen maar gezien de huidige lage toeren 12.000 of nog minder geloof ik? tov de max 15.000, zie ik ze dat met een engine freeze echt niet halen de komende jaren. Persoonlijk vind ik dat heel zonde.

Figge

#201
Citaat van: Perton op 30 oktober 2014 - 15:47:25
Waarom belachelijk voor het publiek? Ik ben blij dat ik geen oordoppen meer nodig heb. Als ik hard geluid wil ga ik wel naar Sensation Black of naar een EuroBOSS-race (of hoe die shit tegenwoordig ook heet).

Ik kijk Formule 1 voor de spannende races, met als bonus de beste technologie. En in tegenstelling tot wat veel mensen vaak denken, betekent dat 'de beste technologie die relevant is', want je zou ook met een 20 liter brandstof per ronde slurpende V16 kunnen gaan rijden, maar daar kom je als raceklasse niet mee weg. Het is in feite een soort 'survival of the fittest', maar dan anders.

Ik hoef niet per se een race bezocht te hebben om een mening te hebben over de weg die de Formule 1 is ingeslagen. Maar van mij mag je prima hoog geluid willen horen. Wees dan alleen niet verbaasd als de sponsoren langzaam uit de sport verdwijnen, want er komt een punt dat het geassocieerd worden met onzuinige auto's (wat in het geval van de Formule 1 natuurlijk zeer, zeer relatief is) niet langer maatschappelijk geaccepteerd wordt. Misschien over 5 jaar, misschien over 10 jaar, misschien wel over 25.

Ik zeg ook verder niet dat de huidige turbo's met 100kg brandstof de geweldige oplossing zijn. Maar het is een eerste stap. Waar ik bijzonder blij mee ben, in ieder geval.

Er is een verschil tussen zuiniger worden, wat maatschappelijk verantwoord is, of verplicht een peperdure nieuwe aandrijflijn in auto's laten zetten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Zuiniger is niet het verplichtstellen van een bevroren motorreglement, met een turbootjes (want dat is het) en een gelimiteerd brandstof verbruik.

Als je zuiniger wilt, moet je een reglement moeten introduceren waarbij het loont om minder brandstof te verbruiken. Dat is dit niet. Hier zegt de FIA simpelweg: Jullie rijden vanaf nu met motorspecs a,b, en c. En het het verbruik is vanaf nu verplicht 1:10 (ofzo) Want zuiniger kan niet omdat je simpelweg minder power creëert. Meer kan ook niet want, tsja restrictie.

Leroy

boven de 11800 toeren neemt verbruikt drastisch toe ... daarom zie je zelden de auto's boven de 12000 toeren komen... wat dus automatisch beperkingen biedt voor de technologie...

maar Perton wilt zuiniger  ;D en minder geluid... dus die wilt dat ze richting 10.000 toeren gaan! 8) (just kidding)




Sabai

Ik hoor iedereen die ik ken klagen over het geluid. De mensen willen een totaal belevenis en daar hoort ook het geluid bij. Ik weet zeker dat je een van de weinige bent Perton die het geluid zo prima vind. Alle polls die ik tegen ben gekomen is meer dan 70% niet tevreden met het huidige geluid.

Figge

Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 16:16:39
boven de 11800 toeren neemt verbruikt drastisch toe ... daarom zie je zelden de auto's boven de 12000 toeren komen... wat dus automatisch beperkingen biedt voor de technologie...

maar Perton wilt zuiniger  ;D en minder geluid... dus die wilt dat ze richting 10.000 toeren gaan! 8) (just kidding)





Volgens mij wil Perton dat F1 outstanding techniek is. Daarin volg ik hem helemaal. Zo zie ik het ook. Maar er is een verschil in het verplichtstellen van een standaard concept of een technologische competitie creëren, waarbij je ook juist die nieuwe techniek, met de oude techniek kunt laten wedijveren.
Als zuiniger je doel is als regelgever geeft je simpelweg aan dat het verbruik maximaal X is. En elk jaar schroef je dat wat naar beneden, maar geeft wel de vrijheid om te ontwikkelen. Geloof mij, op een moment is de PK gewichtsverhouding en driveability echt in het voordeel van de nieuwe techniek en wil iedereen er op overstappen, maar en dat is het belangrijkste, de techniek is tegen die tijd simpelweg goedkoper waardoor het op verantwoorde wijze door kleinere teams ingezet kan worden. Zo zijn de technische partners van F1 blij want ze kunnen hun nieuwe techniek etaleren, plus de kleinere teams kunnen ook blijven bestaan. Plus er zijn verschillende formats in motortechniek mogelijk. Zo kunnen motoren ontwikkelt worden die nog zuiniger worden dan het maximum verbruik voorschrijft, maar wel het zelfde vermogen genereert, zodat je misschien wel 25kg lichter van start kunt. Het moet lonen om zuinig te zijn. Deze reglement belonen de doelstelling niet.
Ik vind principieel dat als je doelstelling X hebt, je doelstelling X moet formuleren. En het niet gecompliceerd moet maken. En dat is wat F1 met deze regels wel doet. Jammer. Oh en, kijk ik er minder races om terwijl ik de regels technisch niet je van het vind? Nee. Ik kijk nog steeds naar F1 voor deze races. Omdat ik races met de beste rijders ter wereld geweldig vind. En dat heeft niet perse wat met de techniek te maken. 

Leroy

Citaat van: Figge op 30 oktober 2014 - 16:40:18
Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 16:16:39
boven de 11800 toeren neemt verbruikt drastisch toe ... daarom zie je zelden de auto's boven de 12000 toeren komen... wat dus automatisch beperkingen biedt voor de technologie...

maar Perton wilt zuiniger  ;D en minder geluid... dus die wilt dat ze richting 10.000 toeren gaan! 8) (just kidding)





Volgens mij wil Perton dat F1 outstanding techniek is. Daarin volg ik hem helemaal. Zo zie ik het ook. Maar er is een verschil in het verplichtstellen van een standaard concept of een technologische competitie creëren, waarbij je ook juist die nieuwe techniek, met de oude techniek kunt laten wedijveren.
Als zuiniger je doel is als regelgever geeft je simpelweg aan dat het verbruik maximaal X is. En elk jaar schroef je dat wat naar beneden, maar geeft wel de vrijheid om te ontwikkelen. Geloof mij, op een moment is de PK gewichtsverhouding en driveability echt in het voordeel van de nieuwe techniek en wil iedereen er op overstappen, maar en dat is het belangrijkste, de techniek is tegen die tijd simpelweg goedkoper waardoor het op verantwoorde wijze door kleinere teams ingezet kan worden. Zo zijn de technische partners van F1 blij want ze kunnen hun nieuwe techniek etaleren, plus de kleinere teams kunnen ook blijven bestaan. Plus er zijn verschillende formats in motortechniek mogelijk. Zo kunnen motoren ontwikkelt worden die nog zuiniger worden dan het maximum verbruik voorschrijft, maar wel het zelfde vermogen genereert, zodat je misschien wel 25kg lichter van start kunt. Het moet lonen om zuinig te zijn. Deze reglement belonen de doelstelling niet.
Ik vind principieel dat als je doelstelling X hebt, je doelstelling X moet formuleren. En het niet gecompliceerd moet maken. En dat is wat F1 met deze regels wel doet. Jammer. Oh en, kijk ik er minder races om terwijl ik de regels technisch niet je van het vind? Nee. Ik kijk nog steeds naar F1 voor deze races. Omdat ik races met de beste rijders ter wereld geweldig vind. En dat heeft niet perse wat met de techniek te maken.

klopt helemaal! ik maakte ook een geintje betreft mijn uitspraak richting perton (stond erachter) ! Maar : een race vanuit een circuit bekijken is anders dan thuis kijken... ten eerste krijg je alle dikke highlights in perspectief te zien op TV dus daar zal ik nooit van af wijken... het is hoe je het zegt... de beste rijders ter wereld... MAAR : ga je het vergelijken met een race live op circuit waarbij je met geluk 3 bochten van de baan ziet... dan moet het geluid met de gevechten in een gepassioneerd moment voorbij komen... nu momenteel hoor je net zoveel als je de stofzuiger thuis... heb je geen oordoppen bij nodig... de gevechten zijn wel mooi!

dan betreft het verbeteren van de technieken : hier ben ik het ook met je eens dat je langzaam " enkele " restricties moet opleggen en niet zomaar ineens het roer volledig om! ik begrijp ook dat de sponsoren met de tijd zich niet meer wilden verbinden aan de F1... maar kijk nu eens naar de situatie rondom marussia! de sponsoren daar hebben de handen van het project afgetrokken omdat het  te veel kost... natuurlijk iedereen ziet je naam ... maar als je het als sponsor niet op kan brengen... ja dan word het lastig... de nieuwe technieken zorgden er bijvoorbeeld voor dat de teams 10 miljoen bijna meer moesten investeren dan ze daarvoor deden...dat is een verschil dat net wel net niet de ondergang van een team kan betekenen...

Perton

Ik ben het verder met je eens hoor, Figge. Daarom zeg ik ook dat ik niet weet of de huidige maatregelen de juiste zijn (waarschijnlijk niet), maar het gaat mij voornamelijk achter de gedachte erachter.

Sabai. Ja, leuk dat polls dat zeggen, maar goed, soms moet je nou eenmaal van hogerhand wat invoeren, ondanks dat men daarop tegen is, puur omdat het beter is. En nogmaals, ik zeg niet dat de huidige reglementen dat zijn, maar zonder meer op de oude voet doorgaan, dat was geen optie. Dan waren we sowieso Renault kwijt geweest, en was Honda vermoedelijk niet teruggekomen. Ik ben benieuwd wat de polls dan hadden gezegd over de huidige Formule 1, met Mercedes vs. Ferrari.

Leroy, ik weet dat je een grapje maakte, maar ik zal er toch even serieus op reageren. Het maakt van mij niet uit of ze naar de 10.000 of 20.000 toeren gaan, zolang de techniek maar maatschappelijk verantwoord is. En dat bedoel ik niet groenlinks-zweverig "We moeten allemaal elektrisch en superzuinig gaan rijden", maar er moet wel rekening mee worden gehouden dat de publieke financiële steun van het organiseren van een Grand Prix (wat zeker in Europa volgens mij nog best veel nodig is) en de aanwezigheid van sponsoren alleen doorgang kunnen vinden, zolang de publieke opinie dat accepteert. En dat zal de komende tien jaar waarschijnlijk nog best meevallen, maar ik loof de FIA daarin dat ze voor de verandering eens een keer aan de lange termijn denken. Er komt een punt dat al dat brandstofslurpende geweld in de westerse wereld niet langer wordt geaccepteerd (hopelijk duurt dat nog vele, vele jaren) en dan zal je echt veel meer races buiten Europa gaan zien, meer dan nu. Ik denk dat velen dat nog een stukje erger zullen vinden dan een wat zachter geluid.

Figge

Heb ze dit jaar live gezien. Volgens mij maakt mijn stofzuiger overigens meer geluid. Maar dat geheel terzijde :P Ergens boeit t geluid mij eigenlijk helemaal niet zo, realiseerde ik mij na afloop.

Perton

Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 16:59:33
MAAR : ga je het vergelijken met een race live op circuit waarbij je met geluk 3 bochten van de baan ziet... dan moet het geluid met de gevechten in een gepassioneerd moment voorbij komen... nu momenteel hoor je net zoveel als je de stofzuiger thuis... heb je geen oordoppen bij nodig... de gevechten zijn wel mooi!
Mwoah, ik heb de V10 nog meegemaakt op Spa. Ik was meer onder de indruk van hoe stijl Eau Rouge in het echt nou is, dan het geluid van de auto's. Alleen tijdens de warm-up ronde toen ze in een treintje reden dacht ik echt: wow, da's vrij hard, maar tijdens de race zelf was geluid eigenlijk niet iets wat voor mij het weekend beter maakte ofzo. En ik was toen 14, toch wel een leeftijd dat juist dat soort dingen een aantrekkingskracht hebben.

Sabai

Citaat van: Perton op 30 oktober 2014 - 17:14:13
Citaat van: Leroyvdheuvel op 30 oktober 2014 - 16:59:33
MAAR : ga je het vergelijken met een race live op circuit waarbij je met geluk 3 bochten van de baan ziet... dan moet het geluid met de gevechten in een gepassioneerd moment voorbij komen... nu momenteel hoor je net zoveel als je de stofzuiger thuis... heb je geen oordoppen bij nodig... de gevechten zijn wel mooi!
Mwoah, ik heb de V10 nog meegemaakt op Spa. Ik was meer onder de indruk van hoe stijl Eau Rouge in het echt nou is, dan het geluid van de auto's. Alleen tijdens de warm-up ronde toen ze in een treintje reden dacht ik echt: wow, da's vrij hard, maar tijdens de race zelf was geluid eigenlijk niet iets wat voor mij het weekend beter maakte ofzo. En ik was toen 14, toch wel een leeftijd dat juist dat soort dingen een aantrekkingskracht hebben.

Dan ben je echt 1 van de weinigen. Ik vond het juist het mooist zo'n v10 gillend op het rechte eind. 1 keer zelfs vanaf de pitmuur mogen meemaken. Geweldig was dat  8)