Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Arthur op 27 oktober 2014 - 21:18:14
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2014 - 20:17:08
Citaat van: Perton op 27 oktober 2014 - 20:11:25
Ik zei ook al "tenzij ik iets over het hoofd zie" he ;)
weet ik, maar sowieso  heeft het hele budget er weinig mee te maken, het gaat er meer om wat het bedrijf waard is. Natuurlijk geeft dat budget wel een indicatie, maar die 55 miljoen is gewoon een aankoopbedrag, dat geld gaat naar de huidige eigenaar.

Je bedoelt naar de curator die vervolgens ook nog eens zijn honorarium in mindering zal brengen na verrekening van schulden etc. Wat er dan nog 'overblijft'....
uiteraard zal de curator betaald moeten worden, maar zoals het in de pers staat beschreven blijven de schulden gewoon in het bedrijf zitten. Uiteraard zullen daar wel goede afspraken over gemaakt moeten worden, maar die 55 miljoen gaat gewoon naar de eigenaar. Maar goed, hij schijnt er 185 miljoen in te hebben gestopt, dus heel erg vrolijk zal ie er niet van worden.

Franky R.


Perton

Ik snap niet zo goed wat Karthikeyan met zijn opmerking bedoelt. Na de eerste ronde van 2007 zat (behalve wat hardcore-fans misschien) niemand schreeuwend voor de tv: "O no, wat erg, Schumacher is er niet bij." Toen Jordan verdween miste ik ze ook niet in de eerstvolgende race, evenals Super Aguri, Hakkinen, Barrichelo, Coulthard, etc.

FolkertE

Ik las ergens ook dat Sauber en FI ook op het punt stonden America over te slaan. Gaat lekker.

Sabai

FI heeft vandaag een nieuwe partner bekend gemaakt denk dat het daar wel goed gaat. Bij Sauber heb ik nog wel twijfels.

0634

Citaat van: Perton op 28 oktober 2014 - 17:23:59
Ik snap niet zo goed wat Karthikeyan met zijn opmerking bedoelt. Na de eerste ronde van 2007 zat (behalve wat hardcore-fans misschien) niemand schreeuwend voor de tv: "O no, wat erg, Schumacher is er niet bij." Toen Jordan verdween miste ik ze ook niet in de eerstvolgende race, evenals Super Aguri, Hakkinen, Barrichelo, Coulthard, etc.

Ik weet dat ik tijdens Monaco 94 wel degelijk iemand mistte...

Perton

Da's een andere impact natuurlijk dan een team/coureur die stopt dan wel ophoudt met  Formule 1.

Wings

Citaat van: Franky R. op 28 oktober 2014 - 17:14:21
http://www.gppits.net/nieuws/karthikeyan_dit_moest_wel_fout_gaan/

Dat de Formule 1 te duur is blijkt wel. Dus zal de budgetcap-discussie wel weer van stal worden gehaald (terecht natuurlijk).

Leroy

echter is een budget cap gewoon niet te doen...

Waarom : het is niet te controleren...

wat wel zou werken is dat de fabrieksteam een complete auto aanbieden aan hun klanten voor bv 65 miljoen... (waar ze zelf ook mee gaan rijden)

het zou gelijk de grote verschillen inperken tussen fabrieksteams en klanten teams... maar daar zit niemand op te wachten...want dan is het niet winstgevend meer voor de fabrieksteams....

maarja ... beetje het indy-car idee

Pancake Shield

Citaat van: Leroyvdheuvel op 28 oktober 2014 - 19:15:08
echter is een budget cap gewoon niet te doen...

Waarom : het is niet te controleren...

wat wel zou werken is dat de fabrieksteam een complete auto aanbieden aan hun klanten voor bv 65 miljoen... (waar ze zelf ook mee gaan rijden)

het zou gelijk de grote verschillen inperken tussen fabrieksteams en klanten teams... maar daar zit niemand op te wachten...want dan is het niet winstgevend meer voor de fabrieksteams....

maarja ... beetje het indy-car idee

Budget cap is wat mij betreft de enige manier om wat nu gaande is tegen te houden. Misschien in aangepaste vorm of wat dan ook. Maar de kosten moeten beperkt gaan worden. Zolang dat niet gebeurt durf ik te wedden dat we komende twee jaar misschien nog wel twee of drie teams zien verdwijnen (ik ga er nu even vanuit dat Marussia en Caterham na dit seizoen verdwijnen, wat ik niet hoop). Probleem is gewoon dat de grote teams meer en meer geld uitgeven om eerste te blijven. De kleintjes kunnen dit niet bijbenen en verdwijnen langzaam naar de achterkant van de grid, daar gaan ze dus meer geld uitgeven (terwijl de grote teams dat ook doen) en lopen dus de kosten (en eventuele schulden) op. Sponsoren haken af, omdat het team niet in de voorste regionen te vinden en dus niet de air-time krijgt die een sponsor berekent had, waardoor verwachte inkomsten uitblijven. En zo gaat de spiraal naar beneden.

Dit is misschien wel iets te simpel van mij geschilderd, want er spelen ook wel andere factoren mee. Maar dit is even om een idee te krijgen. Ik durf op dit moment niet te zeggen of Sauber, Force India of Lotus volgend jaar op de grid staan.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Figge

Daarom vind ik ook dat er verschillende formats in het veld moeten kunnen rijden. Dus bijvoorbeeld de achterkant van het veld kan dan met de goedkopere V8 techniek blijven rijden. Daarnaast ben ik van mening dat je prestaties van de auto's moet maximeren. Zo haal je de angel uit de R&D uitgaven van met name de grote teams. Daarmee maak je de sport goedkoper. Allerlei maatregel invoeren is niets meer dan symptoom bestrijding. Als je F1 goedkoper wil maken, moet je dat bij de bron aanpakken. Namelijk bij de noodzaak om veel geld uit te geven. Al het andere helpt de F1 niet.

Wings

Citaat van: Leroyvdheuvel op 28 oktober 2014 - 19:15:08
Waarom : het is niet te controleren...

Hoezo is het niet te controleren? Teams hebben toch gewoon een boekhouding? Dus ze kopen motoren, betalen salaris, hebben vaste lasten, kopen grondstoffen, hebben deals met bandenleveranciers en sponsoren. Allemaal meetbaar.

Wings

Citaat van: Figge op 29 oktober 2014 - 07:33:51
Daarom vind ik ook dat er verschillende formats in het veld moeten kunnen rijden. Dus bijvoorbeeld de achterkant van het veld kan dan met de goedkopere V8 techniek blijven rijden. Daarnaast ben ik van mening dat je prestaties van de auto's moet maximeren. Zo haal je de angel uit de R&D uitgaven van met name de grote teams. Daarmee maak je de sport goedkoper. Allerlei maatregel invoeren is niets meer dan symptoom bestrijding. Als je F1 goedkoper wil maken, moet je dat bij de bron aanpakken. Namelijk bij de noodzaak om veel geld uit te geven. Al het andere helpt de F1 niet./quote]

Belangrijk is het accent op de techniek te leggen. Techniek die je kunt doortrekken naar de automotive. Als je daar een budgetcap naast legt en R&D weer vrijheid geeft in het ontwikkelen creëer je een klasse die betaalbaar is en rendeert. Nu kost het alleen veel geld. De maatregelen die de FIA heeft ingevoerd, is inderdaad een vorm van symptomen bestrijden; door de ontwikkeling van de techniek aan banden te leggen (om zo te voorkomen dat het gat tussen de hekkensluiters en koplopers groter wordt) is er een soort van levensverlenging ontstaan die kunstmatig is. Uiteindelijk overleven de teams niet maar is het aan de voorkant oninteressant om toe te treden. Zoals eerder gezegd is het toetreden enkel en alleen interessant als het rendabel is. Verlieten Toyota en BMW, for example, niet de Formule 1 omdat de kosten niet opwogen tegen de baten? Dus kom maar op met die budgetcap en gooi de poorten van het ontwikkelen weer open.

Matthijs

Hoe komt het dat opeens allemaal teams TEGELIJK tegen faillissement aanlopen? Heeft dat te maken met de nieuwe motoren die duurder zijn dan voorgaande jaren?

Sphinx

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2014 - 08:24:36
Hoe komt het dat opeens allemaal teams TEGELIJK tegen faillissement aanlopen? Heeft dat te maken met de nieuwe motoren die duurder zijn dan voorgaande jaren?

Marussia en Caterham zijn tegelijk ook de F1 binnengekomen. Toen was nog Max Mosley aan het bewind en was afgekaart dat USF1, HRT, Manor Motorsport en Team Lotus  allevier Cosworth-motoren zouden gebruiken en dat er een budgetcap aan zat te komen. Echter, Mosley moest zo nodig uit de bocht vliegen met zijn privé-escapades en de teams konden het daarna niet meer eens worden over kostenbesparingen. USF1 viel uit, Manor werd voor het seizoen begon Virgin en Team Lotus reed na veel gejengel als Caterham verder. Maar alle teams die overbleven waren begonnen met de vooruitzichten dat een budgetcap hun zou gaan helpen alsnog rond te komen. Dat bleek helaas een illusie en eigenlijk hebben ze daarna nauwelijks nog een kans op verbetering gehad. De investeringen voor Turbomotoren hebben helaas de deur dicht gedaan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!